ALJO skrev 2010-03-14 09:56:28 följande:
Jasså du Vad har ni kommit fram till..? Skall se om jag hinner rita lite sedan, tycker ju att det är ganska roligt att rita trädgårdar, särskilt andras
*hehe*
Vi är lite lika alltså du och jag...
Jo, vi byggde en plattform (4x5m) för några år sen, (hyrde huset, äger nu) som ligger utanför köksfönstret. Den ska vi flytta lite på (har dränerat och den ligger fn ute på gräsmattan under en meter snö) så den når husknuten. Från andra kanten och ut till 3m-från-grannen-åt-andra-hållet-gränsen ska vi bygga på den, kanske tom inglasa. Det är norrläge så kommer vi utanför knuten får vi söderläge (typ) på den delen. Det är skitmysigt i kvällsolen där, dessutom får man skugga de varmaste dagarna.
Ingenting växer där öht, det är aldrig sol och vi har snö flera veckor efter alla andra. En rabatt mot uteplatsen är alltså uteslutet.
Därför blir rabatten som en häck mot alla nyfikna grannar mot vägen istället. Vi ska dessutom höja upp gräsmattan i vår så det inte sluttar så mycket. Fallhöjden är nästan en meter på typ 20m. Satte en massa bra nyfiken-täckare redan i fjol och satte ner i marken så de ska hinna växa på sig lite innan flytten. Gillar häckar som är lite "happenings" och inte uniforma. Vi har ett paradisträd som är fantastiskt i 3-4 dagar på våren, men sen är det ren skit faktiskt. Så det blir något annat vårblommande som är lite finare resten av sommaren. Där kan jag behöva lite tips förresten, har inte hittat något bra än. Gillar den rosa-lila blomningen på paradisträdet men hatar spinnet, löven och de löjliga små störande äpplena som är där. (hade ett fågelbo där i somras, vi hade inte en mygga på hela sommaren!)
I hörnet av tomten står nu två gigantiska tujor, de är lika stora som cypresser och skymmer typ allt. Men de är på tok för stora för tomten och vi vet inte hur vi ska kunna flytta dem - där de står nu kommer tomten alltså vara 1 hel meter högre. De kommer ryka är jag rädd, som nyfiken-skydd är de oersättliga.

Därför måste trädet vi sätter vara 2-3 meter och burrigt, har tänkt mig rätt mycket fluff i det hörnet så vi slipper alla grannar från det hållet.
Jag har en plan, den är klar sånär som på just trädet. Köpte många nävor och lavendel i fjol, de ska sättas ut i den nya rabatten sen när jag gjort iordning den. Vi har länge funderat på om det är värt pengarna att köpa färdig gräsmatta, vi har ju två snorhyvlar. Men de ska få varsin cykel i vår så jag tänkte att man kanske kan hålla med borta från gräset i några veckor på våren.
Det är mycket att göra, tänkte försöka måla om huset med i maj-juni.
Rolig anekdot: jag ritade en trädgård år min svärmor, helt efter hennes önskningar. Men hon litar inte på mig så hon gick till en trädgårdsarkitekt och betalade dyra pengar för att få lite hjälp. Hur tror ni det såg ut? Jo, exakt som den jag ritade men med ett fel - arkitekten hade satt fikahörnan på fel sida trädgården.

Ingen jävel sitter i en trädgård före kl 10 häruppe och sen skulle hennes ritning ge skugga på hennes fikaplats. Jag skrattade rått och okultiverat åt svärbitchens ytlighetsfixering - den kostade henne rätt många tusingar där. (garvade hemma, jag är inte elak

)