• Pelargonen

Trädgårdstråden!

Nu är vi igång igen! Vi som planterar, odlar, driver upp, köper färdiga plantor, beskär fruktträd, odlar bär, klipper gräsmattan och njuter i små eller stora växthus och uterum. Alla är välkomna, oavsett man har trädgård eller drömmer om en. Kanske odlar man på en liten balkong? Eller bara på fönsterbläcket? Här delar vi med oss av erfarenheter och vågar ställa nybörjarfrågor.

Välkommen alla som odlar!

Länktips:

www.alltomtradgard.se
    www.odla.se
    www.impecta.se

• Svar på tråden Trädgårdstråden!
  • Hoppentoss

Lyllos er. !! All snö borta? Vi brukar nästan aldrig ha snö på vintrarna. I år fick vi så vi teg. Vi såg knappt ut ur fönstret när det var som värst. Nu börjar vi faktiskt se ut och det droppar fins ute. men det år fortfarande ca 1- 1,5 meter snö på tomten. Så jag är orolig att jag aldrig skall få sätta ut mina små planter. Planterna börjar bli fina och stora. jag har massor som jag snart skall börja sätta men tyvärr har jag fullt överallt. jag hoppas det snart blir mer sol så jag kan börja ställa mer krukor i fönsterna. Denna tråd är härlig att läsa i tyvärr har jag ingen erfarenhet att dela med mig av kunskapens härliga hemligheter. Kram på er alla

• M C
    stariz skrev 2010-03-20 09:05:11 följande:
    Mitt första vårtecken har kommit! Hittade en plätt av snöfri rabatt bland alla snö och där börjar det minsann komma upp små stjälkar. Förmodar att det är snödropparna som är på ingång
    Åhååå, va mysigt! Vi har 60cm eller så kvar till gräsmattan. Gubben går där och gör hål och vattnar så det ska gå fortare.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Stjärnstoft

Ikväll har odlingstagen slagit klorna i mig igen.
    Har omskolat basilikan till större krukor. Trots att de stått under bra ljus ser de en smula rangliga ut - särskilt efter omplanteringen. Kanske satte jag dem lite för grunt *grunna*
    En basilikaplanta från affären som jag tryckte ner i kruka har blivit enorm och jag går och norpar blad hela tiden. Mycket lyckat så långt.

Gick på tvärsen emot anvisningarna från Impecta vad gäller sådden av min Pyramidklocka Alba - och den växer så det knakar härhemma... nu funderar jag på när det kan vara dags för omskolning, jag är ju verkligen nybörjare här.
    Från första hjärtbladen har en stängel med ett till flera blad farit iväg, det kanske är dags att de får lite bättre plats om fötterna.

Sådde lite aster, lobelia, petunia och broccoli när jag ändå höll på och lekte.

Persilja skulle ju vara långsamt växande och likaså purjo - men de växer mig ur huset. Har klippt ner purjon flera gånger redan. Den står fortfarande i såjord i minidrivhus - tror ni den behöver vanlig jord??

• Pelargonen

Oj, här sås det för fullt! Vad härligt! Visst får man vårkänslor av allt påtande med jord och frön? Underbart!

• Emma w S

Här är snödroppar och vintergäck i full blom, vi hade 12 grader häromdan Bor utanför Lund. Mina pelargoner och paprikaplantor har äntligen börjat få fler blad så snart blir det omplantering {#lang_emotions_flower}

• ALJO

Jag vill också ha vintergäck och snödroppar Vi bor så skuggigt så vi har snö två veckor längre än grannarna, 50 cm fortfarande även om det fläckvis är borta.

• Hoppentoss

Hjälp!!!!
    Mina växter har växt ur mina små lampor.
    När kan man ställa dem i fönstret och det räcker för dagsbehovet att Ljus?
    Jag har plantor överallt.   Men jag vill ju dom skall överleva med.
    Det känns som det är dagar tills solen börjar komma.

Vad tror ni?

Vist är det mysigt med snödroppar. tyvärr har vi fortfarande för mycket snö kvar. Sista snöraset från taket kom igår.

Kram på er.

VÅREN ÄR SNART HÄR!!!!

• M C
    ALJO skrev 2010-03-24 07:24:21 följande:
    Jag vill också ha vintergäck och snödroppar Vi bor så skuggigt så vi har snö två veckor längre än grannarna, 50 cm fortfarande även om det fläckvis är borta.
    Vi får bilda en skuggklubb.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Stjärnstoft

Shit.... har jag sabbat allt nu?
    Omskolade runt 100 plantor häromdagen.
    Nu idag läser jag lite noggrannare på jordpåsen jag använt
    "använd ej till sticklingar"

Jo tjena....

Vanlig blomjord från Blomsterlandet var tydligen fel.
    Skulle läst på lite mer här känner jag....

aaaaaaaaaaaaaaarrrgh...

• M C
    Stjärnstoft skrev 2010-03-24 08:39:57 följande:
    Shit.... har jag sabbat allt nu?Omskolade runt 100 plantor häromdagen.Nu idag läser jag lite noggrannare på jordpåsen jag använt "använd ej till sticklingar"Jo tjena....Vanlig blomjord från Blomsterlandet var tydligen fel.Skulle läst på lite mer här känner jag....aaaaaaaaaaaaaaarrrgh...
    Vänta och se. Det behöver inte betyda att det gå fel, växter är tåligare än man tror.
Svar på tråden Trädgårdstråden!