• Pelargonen

Trädgårdstråden!

Nu är vi igång igen! Vi som planterar, odlar, driver upp, köper färdiga plantor, beskär fruktträd, odlar bär, klipper gräsmattan och njuter i små eller stora växthus och uterum. Alla är välkomna, oavsett man har trädgård eller drömmer om en. Kanske odlar man på en liten balkong? Eller bara på fönsterbläcket? Här delar vi med oss av erfarenheter och vågar ställa nybörjarfrågor.

Välkommen alla som odlar!

Länktips:

www.alltomtradgard.se
    www.odla.se
    www.impecta.se

• Svar på tråden Trädgårdstråden!
  • Gulletuss

Jag har lagt marksten runt ett par träd och rensta de små runda rabatterna där i.
    Jag har även jordförbättrat och förberett min stora rabatt för plantering. Jag har ju beställt plantor!!!

• Lysmasken

Är dock själv gravid i v25 å märkt att jag kommer att ha problem med att så å plocka ogräs med en tjock mage ivägen.

Behöver lite tips & idéer på hur man kan hängna in sitt land. Har 2 hundar som har noll respect för mitt land, både när det gäller nar man har sått å där är plantor. Plöjer rätt igenom dom 2 vovvarna.

Ska försöka fota lite i trädgården å lägga ut om någon vänlig själ har lust att kommentera hur man kan göra.

Är lite inne på pallkragar men det går fet bort enligt maken. Funderade innan idag på att köpa staket & grind.

Isabelle 051204 Filippa 080401 BF 100809
  • Hoppentoss

En fråga...

På chillin och parikan så växer det ur småskott ovandför bladverket precis som på Tomater. Skall man bort plocka dem eller låta dem vara? Tomater brukar man plocka bort dem.

Hur gör ni?

• na96gen
    Stjärnstoft skrev 2010-03-31 19:16:55 följande:
    Jag skulle också vilja ha en tupp och några få hönor. Men är lite orolig över alla rävar som kutar runt häromkring.
    o vad kul att höra att jag inte är ensam om den önskan. Vi har ringt kommunen och kollat upp regler och vi måste först kolla med grannarna innan vi sänder in 'förfrågan'. Så där har vi fastnat. Är det någon som har några höns som vill dela med sig lite tips och råd ?

Blir vår andra sommar i huset, så det finns fortfarande hur mycket som helst som skall göras {#lang_emotions_sealed} ändras och bestämmas ..
    Ha en bra dag
  • Ari Gold

Jag har haft höns tidigare och vi ska skaffa igen. Vi har bara väntat på att "skola in" ankorna lite mer först och att få tid att fixa ett ankhus åt dem så vi får ut dem ur hönshuset.

Vi behöver inte tillstånd från grannarna eller kommunen eftersom vi  inte bor i stadsplanerat område (gränsen går precis framför vårt hus, praktiskt nog).

En bra hönsras för nybörjare ska vara dvärgkochin, de är dessutom bra i villaträdgård då de inte tar så mycket plats. Vi har plats för större höns men det blir nog dvärgkochin i alla fall, de har så fina benfjädrar.                                           

• Hoppentoss

Jag hade höns som var i rasen Ljus Sussex  och Playmofrock. (osäker på stavningen)
    Det är höns som värper 1½ ägg på 2 dagar men samtidgt är köttdjur. Låter hänskt men dom är det.

Jag var supernöjd med dem. Dom värpte mörka stora ägg. Ena ljusare än den andra sorten.
    Hönerna var lite större. Den ena sorten var beiga och den andra var svart och vir flammiga. Tupparna var otroligt granna till dessa raser.

Vi hade även vanliga vita hönor men dom var himla lättstressade. dom värpte mer ägg men kunde sluta värpa om dom vart stressade av typ en hund eller dyligt som gick förbi.

• Lysmasken

Någon som vet när man kan dela en rabarber växt? Svägerskan vill ha lite utav min

• M C
    Lysmasken skrev 2010-04-28 09:19:13 följande:
    Någon som vet när man kan dela en rabarber växt? Svägerskan vill ha lite utav min
    Jepp, sätt spaden i den bara. Roten är i en stor klump. Så har vi gjort iallafall.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C

Vi har varit på mässa och tittat på jordlass, stenar och växter. I helgen började vi gräva för altanen, dräneringen gör att allt ser ut som fan själv just nu. ÄNTLIGEN!

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Lysmasken
    M C skrev 2010-04-28 11:57:56 följande:
    Jepp, sätt spaden i den bara. Roten är i en stor klump. Så har vi gjort iallafall.
    Kan man göra det nu eller ska man vänta till hösten? Den har nämligen redan börjat gro å det är massa rabarberblad som har kommit upp
Svar på tråden Trädgårdstråden!