Bonanza skrev 2010-03-26 09:14:43 följande:
Jag undrar eftersom vi inte har någonting i vår trädgård förutom brännässlor och gräsmatta. Vi ska därför börja med trädgården från scratch och är totala nybörjare. Så vi har köpt en bok och tittar på plantor och häckar men det står så himla mycket om "trivs i sur jord" eller "kalkrik jord" och eftersom vi som sagt är nybörjare så blir vi fundersamma. Vi har bara en granne och de har inte mycket växter, de är pensionärer och har mest barrväxter och gräsmatta. Så jag tänkte att jag skulle fråga er här. Men man ser alltså till att köpa jord som passar plantorna, är det så enkelt? Jag trodde att man var tvungen att plantera efter den jord man har och jag vet ju inte hurdan jord vi har.
Har du många barrväxter är jorden sur pga dem.
Ska du jordförbättra så är gödsel det enda raka, bränd hästskit tex.
Sen om man tex ska sätta rododendron så lägger man dit torv (endast) och ska man sätta något som vill ha kalk så lägger man dit krossade äggskal.
Man fixar alltså jord till varje planta.
Det är viktigare att titta på vad du vill ha i trädgården, sen anpassar du omständigheterna.
Brännässlorna är bra gödning, lägg den i blöt i ett vattenkärl i några dagar, sen vattnar du växterna med det. Häll på nytt vatten i kärlet bara så har du gödsel för hela sommaren.