• Pelargonen

Trädgårdstråden!

Nu är vi igång igen! Vi som planterar, odlar, driver upp, köper färdiga plantor, beskär fruktträd, odlar bär, klipper gräsmattan och njuter i små eller stora växthus och uterum. Alla är välkomna, oavsett man har trädgård eller drömmer om en. Kanske odlar man på en liten balkong? Eller bara på fönsterbläcket? Här delar vi med oss av erfarenheter och vågar ställa nybörjarfrågor.

Välkommen alla som odlar!

Länktips:

www.alltomtradgard.se
    www.odla.se
    www.impecta.se

• Svar på tråden Trädgårdstråden!
  • M C
    Bonanza skrev 2010-03-26 09:14:43 följande:
    Jag undrar eftersom vi inte har någonting i vår trädgård förutom brännässlor och gräsmatta. Vi ska därför börja med trädgården från scratch och är totala nybörjare. Så vi har köpt en bok och tittar på plantor och häckar men det står så himla mycket om "trivs i sur jord" eller "kalkrik jord" och eftersom vi som sagt är nybörjare så blir vi fundersamma. Vi har bara en granne och de har inte mycket växter, de är pensionärer och har mest barrväxter och gräsmatta. Så jag tänkte att jag skulle fråga er här. Men man ser alltså till att köpa jord som passar plantorna, är det så enkelt? Jag trodde att man var tvungen att plantera efter den jord man har och jag vet ju inte hurdan jord vi har.
    Har du många barrväxter är jorden sur pga dem.
    Ska du jordförbättra så är gödsel det enda raka, bränd hästskit tex.
    Sen om man tex ska sätta rododendron så lägger man dit torv (endast) och ska man sätta något som vill ha kalk så lägger man dit krossade äggskal.
    Man fixar alltså jord till varje planta.
    Det är viktigare att titta på vad du vill ha i trädgården, sen anpassar du omständigheterna.
    Brännässlorna är bra gödning, lägg den i blöt i ett vattenkärl i några dagar, sen vattnar du växterna med det. Häll på nytt vatten i kärlet bara så har du gödsel för hela sommaren.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    Stjärnstoft skrev 2010-03-26 09:30:27 följande:
    Hej! Är själv nybörjare men hittade den här sidan. Kanske kan vara lite till hjälp??Lycka till med nya trädgården www.odla.nu/artiklar/din_jord.shtml
    Ja den var bra!
    Det var många bra nybörjartips i programmet Tinas trädgård med, de finns på nätet om man är sugen. Har sett några och ska titta igenom hela första säsongen tänkte jag.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    Bonanza skrev 2010-03-26 09:51:31 följande:
    Ja, att brännässlor är bra gödning har jag läst mig till. Vi har så otroligt mycket så vi kan göda ett helt grevskap.
    Vänd ner dem i jorden då! Kör över dem med en jordfräs.
  • Bonanza
    M C skrev 2010-03-26 10:03:10 följande:
    Vänd ner dem i jorden då! Kör över dem med en jordfräs.
    Men gör inte det att de sprider sig ännu mer? Vi har fått rådet att gräva upp dem och att rycka upp varenda brännässla som vi ser och inte vill ha kvar.
  • Cranium

Hej!

Vilken härligt tråd! Lägger den till favoriter direkt :)

Jag ÄLSKAR att plantera och fixa. Minns när jag var liten och mamma alltid köpte små tomatplantor vi vattnade och pysslade med :) *Härliga barndomsminnen*

Nu bor jag, min man och vår dotter (9 mån) i en lägenhet och har "endast" två balkonger. Drömmer om en egen tomt att plantera på, men det får vänta lite...

Nån annan som tänker plantera på balkongen? Har ni bilder på era balkonger?
    Behöver tips och ideer om hur jag ska få plats med växterna... Behöver ju säkert nån ställning så växterna kommer upp i solljuset... 

Nää, nu ska jag fixa i ordning familjen och åka till plantagen :D  

• ALJO
    Bonanza skrev 2010-03-26 09:51:31 följande:
    Ja, att brännässlor är bra gödning har jag läst mig till. Vi har så otroligt mycket så vi kan göda ett helt grevskap.
    Fast har ni brännässlor har ni säkerligen fin normal trädgårdsjord. Alltså jord som duger till det mesta förutom specialare som absolut vill ha kalk eller surt.
  • M C

Nu har jag tittat på hela förra säsongen av Tinas trädgård, det var en guldgruva på bra tips!
    Man får sålla lite, fanns hela program man kunde skippa helt.
    Första i nya serien var perfekt likaså tomatprogrammet och de med trädgårdsmästaren i förra. (de satt bär och träd i två, samt ett med rabatter)
    Har du växthus var det programmet underbart med.
    Men japanska trädgården och hon örtatanten kan ni hoppa helt.

Ohooo, glömde: den med rosorna var skitbra!

• Bonanza
    ALJO skrev 2010-03-26 17:55:33 följande:
    Fast har ni brännässlor har ni säkerligen fin normal trädgårdsjord. Alltså jord som duger till det mesta förutom specialare som absolut vill ha kalk eller surt.
    Ah vad bra! Ja, vi har brännässlor så det räcker och blir över. Specialare vågar vi oss nog inte på än på ett tag.
  • Hoppentoss

Hej!

Tänkte så lökar. 

Har någon testat det? Vad har ni för erfarenhet. Måste man förså?

Vi bor i zon 3 såg jag nu har alltid trott vi vad zon 4.

Berätta gärna.

Tossan

Svar på tråden Trädgårdstråden!