• Pelargonen

Trädgårdstråden!

Nu är vi igång igen! Vi som planterar, odlar, driver upp, köper färdiga plantor, beskär fruktträd, odlar bär, klipper gräsmattan och njuter i små eller stora växthus och uterum. Alla är välkomna, oavsett man har trädgård eller drömmer om en. Kanske odlar man på en liten balkong? Eller bara på fönsterbläcket? Här delar vi med oss av erfarenheter och vågar ställa nybörjarfrågor.

Välkommen alla som odlar!

Länktips:

www.alltomtradgard.se
    www.odla.se
    www.impecta.se

• Svar på tråden Trädgårdstråden!
  • Stjärnstoft
    M C skrev 2010-03-24 08:41:40 följande:
    Vänta och se. Det behöver inte betyda att det gå fel, växter är tåligare än man tror.
    Ja, det är väl bara att se vad som händer.
    Men så förargligt...
  • stariz
    Stjärnstoft skrev 2010-03-24 08:56:24 följande:
    Ja, det är väl bara att se vad som händer.Men så förargligt...
    Förra året använde jag vanlig blomjord (också från blomsterlandet) de dog inte av det i alla fall.
  • Gulletuss

Hej alla kloka trädgårdsmänniskor!

Nu när snön sakta tinar bort och man kan se större och större gräsfläckar, börjar lusten till att pyssla i trädgården ta fart! Jag är bara en glad amatör, så jag har en liten fråga...
    Jag har en, för närvarande, tom rabatt. Det är väldigt fattig, tunn jord. Så i höstas räffsade jag upp ett tunt täcke med löv. Jag tänkte att de kanske multnar ner lite och att maskarna kanske drar ner lite och förbättrar jorden (?). Men nu undrar jag vad jag ska göra med löven? De ligger ju kvar ovanpå. De är lite halvförmultnade. Ska jag ta väck dem, eller vända ner dem i jorden?

Måste bara tala om att jag såg både snödroppar och crocus i går! Inte många, men i alla fall!

Nu ska jag ut i det vackra vädret och se om jag kan beskära äppelträdet lite!

• M C
    Gulletuss skrev 2010-03-25 12:59:15 följande:
    Hej alla kloka trädgårdsmänniskor! Nu när snön sakta tinar bort och man kan se större och större gräsfläckar, börjar lusten till att pyssla i trädgården ta fart! Jag är bara en glad amatör, så jag har en liten fråga...Jag har en, för närvarande, tom rabatt. Det är väldigt fattig, tunn jord. Så i höstas räffsade jag upp ett tunt täcke med löv. Jag tänkte att de kanske multnar ner lite och att maskarna kanske drar ner lite och förbättrar jorden (?). Men nu undrar jag vad jag ska göra med löven? De ligger ju kvar ovanpå. De är lite halvförmultnade. Ska jag ta väck dem, eller vända ner dem i jorden?Måste bara tala om att jag såg både snödroppar och crocus i går! Inte många, men i alla fall! Nu ska jag ut i det vackra vädret och se om jag kan beskära äppelträdet lite!
    Om de inte har nån sjukdom kan du vända ner dem.

Allt som inte växer vidare av sig själv som kvickrot kan man gräva ner.
    Jag brukar ha löv, gamla krukväxter, grenar från fina buskar osv.
    Inget gräsklipp även om det är bra näring.
    Finns ju de som odlar i sand med gräsklipp ovanpå!
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    Bonanza skrev 2010-03-25 18:07:15 följande:
    Som total trädgårdsnybörjare undrar jag hur man vet om man har kalkrik eller sur jord?Det är ju första våren + sommaren i vår trädgård, vi har ingen koll alls.
    Öhum, hur menar du? Kalkrik har de på gotland, sur jord vette tusan...
    Det man gör är att tillsätta grejer när man planeterar så man gör lite bättre.

Varför undrar du? Vad har du för växter?
    Kolla vad som funkar hos dig och grannarna, fråga gärna den grannen med bästa trädgården hur de gör.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Bonanza
    M C skrev 2010-03-26 09:07:31 följande:
    Öhum, hur menar du? Kalkrik har de på gotland, sur jord vette tusan... Det man gör är att tillsätta grejer när man planeterar så man gör lite bättre. Varför undrar du? Vad har du för växter? Kolla vad som funkar hos dig och grannarna, fråga gärna den grannen med bästa trädgården hur de gör.
    Jag undrar eftersom vi inte har någonting i vår trädgård förutom brännässlor och gräsmatta. Vi ska därför börja med trädgården från scratch och är totala nybörjare. Så vi har köpt en bok och tittar på plantor och häckar men det står så himla mycket om "trivs i sur jord" eller "kalkrik jord" och eftersom vi som sagt är nybörjare så blir vi fundersamma. Vi har bara en granne och de har inte mycket växter, de är pensionärer och har mest barrväxter och gräsmatta.

Så jag tänkte att jag skulle fråga er här. Men man ser alltså till att köpa jord som passar plantorna, är det så enkelt? Jag trodde att man var tvungen att plantera efter den jord man har och jag vet ju inte hurdan jord vi har.
  • Stjärnstoft
    Bonanza skrev 2010-03-25 18:07:15 följande:
    Som total trädgårdsnybörjare undrar jag hur man vet om man har kalkrik eller sur jord?Det är ju första våren + sommaren i vår trädgård, vi har ingen koll alls.
    Hej! Är själv nybörjare men hittade den här sidan.
    Kanske kan vara lite till hjälp??
    Lycka till med nya trädgården

http://www.odla.nu/artiklar/din_jord.shtml
Svar på tråden Trädgårdstråden!