• YayasMami

Hyperemesis del 3

Såg att tvåan var stängd... Tänkte att vi med HG kunde fortsätta stötta varandra här!
    Själv var jag hos doktorn idag utan att ens få Lergigan utskrivet trots att jag brukar få det, tyvärr kom jag till en snurrig doktor som inte verkade fatta något... Blir så himla ledsen att man ska bli behandlad så illa av sjukvården när man har HG, känns ju som värsta skämtet. Jag har knappt kommit ur sängen på två månader och kräks konstant.
    Jag ställde läkaren mot väggen: men om det nu är helt ofarligt för mitt barn att jag svälter i två månader så varför säger man då att man absolut inte får banta under graviditet?

• Svar på tråden Hyperemesis del 3
  • sviskon

Hej.
    Jag är gravid för tredje gången och har under alla tre graviditeter haft hyperemesis. Tyvärr har jag också träffat några läkare som inte tagit mig på allvar, speciellt första gången då jag själv inte förstod vad som var fel och vågade inte riktigt säga något. Inte förän jag vägde 14 kilo för lite för min längd och ålder blev jag inlagd med dropp. Är nu i vecka 8 och än så länge fungerar inga mediciner, tar cirka 4 lergigan comp om dagen men ändå mår jag fruktansvärt dåligt. Dagarna tycks dessutom snigla sig fram...

• YayasMami

Åh det är så jobbigt! Fattar inte att MVC inte får ta del av forskning som rör detta? Det sägs ju att b-vitamin ska hjälpa och att man måste få en aggressiv behandling tidigt mot detta, men på mitt MVC så får man ingen hjälp alls... Förstår inte varför vi ska behöva må så dåligt och inte få mer hjälp än något litet dropp då och då :-S

• Cesi

Är i en riktig svacka idag... Är inne på 5 veckor med HG och jag vet inte om jag pallar mer nu. Det blir absolut inte mer än 2 barn och den här får f*n hänga kvar till slutet för jag vägrar gå igenom skiten igen! Just så skänner jag nu...=(

Trodde jag var på bättringsvägen nu men så idag fick jag ett ordentligt bakslag, mått förfärligt. Har legat i sängen och bölat och haft ett breakdown, jag har ju ingen energi kvar nu!

Folk klagar på sin magsjuka som varar i några dagar... Testa 5 veckor med skiten!

Tack för att jag fick beklaga mig lite...

• YayasMami

Kul att fler hittade hit, blev lite orolig och trodde nästan att jag var ensam om problemet

• krissa

Jag med sen v.7 (nu v.19) Äter Lergigan comp som hjälper mig! Började med 3 tabletter om dagen, men klarar mig nu på endast en halv tablett/dag!

• sviskon

Jag känner också att detta får vara sista gången hur det än går...varje timme känns som tortyr :( Gråter flera gånger om dagen och jag är egentligen väldigt chockad över att jag redan klarat av 4 veckor med HG och en busig ettåring!! När detta är över kan jag iallafall vara förbannat stolt över mig själv :)

• Cesi

Idag börjar jag studera. Har gett mig fan på att jag ska gå på inskrivningen, har längtat efter denna dagen i flera år! Hoppas jag klarar en 2 timmars föreläsning utan pinsamheter. Kommer bunkra med kex, godis och piller! Önska mig lycka till!

• rotis

Hej alla. Har inte läst hela tråden än men ska göra det när jag har tid. Vill bara säga att jag lider med er alla. Det var jag som startade första tråden om HG och det är "kul" att se att den fortsätter leva vidare för jag tyckte det var superskönt att skriva av sig och samtidigt läsa om andra som har det lika tufft och kunna stötta varandra.

Den 1 januari födde jag min andra son (som är boven för mitt HG). Han är underbar och man tror det är en myt men nu är allt kring HG nästan som bortblåst... det känns som att det var en avlägsen dröm bara att jag mådde så dåligt som jag gjorde... känns helt overkligt nu faktiskt.

Jag vet att ni har det tufft och att det är svårt att tänka positivt när man är inne i HG men jag LOVAR det är verkligen VÄRT det när det lilla pyret kommer! Ojojoj.... vad underbart det är att få upp den nyfödda bebben på magen när den kommit ut. Och HG är som borttrollad samma sekund helt ofattbart. Samma sak med graviditetsklådan som jag även drabbades av i slutet av grav så jag blev tvungen att gå på veckokontroller och kolla levervärden, gallsyra och CTG-kurva.

Har nu efter förlossningen mått prima så jag tror att jag hade allt mitt dåliga under graviditeten så att jag sluppit det nu ;P Mådde så bra (trots lite dramatisk förlossning) så jag kunde åka hem redan inom ett dygn och det var skönt!

• YayasMami
    rotis skrev 2010-01-19 11:23:21 följande:
    Hej alla. Har inte läst hela tråden än men ska göra det när jag har tid. Vill bara säga att jag lider med er alla. Det var jag som startade första tråden om HG och det är "kul" att se att den fortsätter leva vidare för jag tyckte det var superskönt att skriva av sig och samtidigt läsa om andra som har det lika tufft och kunna stötta varandra. Den 1 januari födde jag min andra son (som är boven för mitt HG). Han är underbar och man tror det är en myt men nu är allt kring HG nästan som bortblåst... det känns som att det var en avlägsen dröm bara att jag mådde så dåligt som jag gjorde... känns helt overkligt nu faktiskt. Jag vet att ni har det tufft och att det är svårt att tänka positivt när man är inne i HG men jag LOVAR det är verkligen VÄRT det när det lilla pyret kommer! Ojojoj.... vad underbart det är att få upp den nyfödda bebben på magen när den kommit ut. Och HG är som borttrollad samma sekund helt ofattbart. Samma sak med graviditetsklådan som jag även drabbades av i slutet av grav så jag blev tvungen att gå på veckokontroller och kolla levervärden, gallsyra och CTG-kurva. Har nu efter förlossningen mått prima så jag tror att jag hade allt mitt dåliga under graviditeten så att jag sluppit det nu ;P Mådde så bra (trots lite dramatisk förlossning) så jag kunde åka hem redan inom ett dygn och det var skönt!
    Grattis till pojken!
    Ja, det är ju helt olidligt när man är där men efteråt helt fantastiskt! Det är ju helt klart värt det... Jag har en så söt bild på min dotter när hon äter smakportioner för första gången med mat i hela ansiktet och sötaste leendet upphängd inne i badrummet. Mellan alla hulkningar så ser jag upp på tavlan och känner någon slags lycka inombords. Inte över att jag måste må dåligt men att det faktiskt kommer att ge mig något fantastiskt! Kanske ett tips för andra
  • rotis
    YayasMami skrev 2010-01-19 14:59:41 följande:
    Grattis till pojken!Ja, det är ju helt olidligt när man är där men efteråt helt fantastiskt! Det är ju helt klart värt det... Jag har en så söt bild på min dotter när hon äter smakportioner för första gången med mat i hela ansiktet och sötaste leendet upphängd inne i badrummet. Mellan alla hulkningar så ser jag upp på tavlan och känner någon slags lycka inombords. Inte över att jag måste må dåligt men att det faktiskt kommer att ge mig något fantastiskt! Kanske ett tips för andra
    Tack!
    Jag tycker det var ett bra tips! Skulle jag behövt när jag hade det som värst! Kan tänka mig att det då gör det lättare att se ljuset i tunneln sas ;)
Svar på tråden Hyperemesis del 3