• YayasMami

Hyperemesis del 3

Såg att tvåan var stängd... Tänkte att vi med HG kunde fortsätta stötta varandra här!
    Själv var jag hos doktorn idag utan att ens få Lergigan utskrivet trots att jag brukar få det, tyvärr kom jag till en snurrig doktor som inte verkade fatta något... Blir så himla ledsen att man ska bli behandlad så illa av sjukvården när man har HG, känns ju som värsta skämtet. Jag har knappt kommit ur sängen på två månader och kräks konstant.
    Jag ställde läkaren mot väggen: men om det nu är helt ofarligt för mitt barn att jag svälter i två månader så varför säger man då att man absolut inte får banta under graviditet?

• Svar på tråden Hyperemesis del 3
  • som en sol

Det är ju många som säger att hyperemesis kan bli värre för varje graviditet, men om jag blir värre...då kommer jag få vara inlagd hela graviditeten. Jag hoppas verkligen verkligen det blir bättre denna gång.

• 060810

Det håller vi tummarna för!!
    Idag mår jag faktiskt okej... Illa men okej. Jag håller mig halvsittandes i soffan o kan sitta på nätet korta stunder och läsa lite "skit". Sover inte som jag brukar när barnen är på dagis.. :p Även om jag säkert skulle behöva.

Någon här som fått Primperan mot illamående? Fick ni några biverkningar??

• som en sol

Schnappi: jag fick Primperan först som piller, sedan som stolpiller. Pillren fungerade inte alls, stolpillren gjorde faktiskt måendet lite bättre. Trött har jag blivit av alla mediciner jag ätit, men förutom det kan jag inte komma ihåg några biverkningar (förutom att man ska komma ihåg att aldrig fisa när man tar stolpiller som smälter...;)

• 060810

Okej. Ja jag fick stolpiller på akuten i lördags.
    Jag vart helt väck av dem o visste inte var jag var... fick skakningar och ryckningar i kroppen o mådde inte alls bra och det var av ett enda stolpiller.. :( vet inte om jag vågar ta fler heller, men ibland är Lergigan Comp rena sockerpillret!

• som en sol

Scnappi: jag har för mig att jag också fick nån biverkning av nån medicin, men bara den allra första tiden. Jag har tagit så mycket olika så minns inte vad det var, men jag skulle nog rekommendera att du testar ett tag till om du har möjlighet och biverkningarna inte är helt omöjliga att leva med. Det kan hända att kroppen vänjer sig vid medicinen.

• 060810

Jag har bara ett stolpiller kvar, sen kan jag inte få fler förrän jag träffar läkaren på spec mvc och det vet jag inte när det blir..
    Akuten gillar jag inte att åka till efter vad som hände i lördags så jag väntar nog till jag får tiden på spec mvc. Får fråga om biverkningarna då med.

• Cesi

Jag har fått primperan som stolpiller båda gångerna men jag tyckte inte de hjälpte mer än leriganen. De fick igång min mage som lägger ner sin verksamhet samtidigt som min HG men det var allt. Blir också helt utmattad av dem, gillar dem inte alls.

• lillaknas

Jag är i vecka 19 och mår fortfarande illa och kräks, ingen medicin har hjälpt mig.
    Sjukskriven sen vecka 7, och fk har godkänt sjukskrivninge, men det tog tid.

Jag har släppt alla tankar på att ja kommer må bättre under graviditeten.

Numera spyr ja inte 20-30 gånger om dagen, utan det har minskat... men kräks flera gånger och orken att ens kliva upp ur sängen finns inte.

Dock kan jag numera äta på nätterna, så då passar jag på att stoppa i mig massa, och ja har inte längre kretoner i urinen.
    Det som fungerar bäst för mig att äta är frukt och grönsaker.

• mme79

schnappi: Jag fick primperan i början av min graviditet, som stolpiller. Jag mådde fruktansvärt dåligt av den medicinen. Det kliade i hela kroppen, jag kunde inte ligga still, fick lätt panik av att sitta fast i en droppställning - mådde helt enkelt uruselt av den medicinen. Vägrade att ta den igen. Sen dess har jag ätit zofran (ondansetron) och den funkar mycket bra för mig. Den har aldrig tagit bort illamåendet (förutom när jag fått den intravenöst) men däremot mycket av kräkningarna.

Jag börjar närma mig slutet av min graviditet nu, är i v. 37. Jag mår fortfarande illa konstant, men kräks sällan om jag sköter mat och medicinering. Klarar t o m att jobba sen några månader tillbaka. Men nu längtar jag så otroligt mycket efter bebis och att inte må illa. Kommer knappt ihåg hur det känns!

YayasMami: Jag var sjukskriven helt de första 22-25 veckorna kanske. Sen började jag jobba deltid. Har inte haft ngra problem alls med Försäkringskassan.

• Nina26
    Vad skönt med en tråd om HG, hade det med min första tjej tom v 20 vågade inte riktigt skaffa en bebis till men nu är jag gravid igen och HG satte igång direkt :( Lades in med dropp& vitaminsprutor..Kunde äta utan att kräka på sjukhuset tack vare lergigan. Kom hem igår och mådde bra hela kvällen men idag trots medicin X 3 så mår jag lika dåligt igen .... Har en fyra årig pigg tjej som nu ska ha frukost .... Varför mår man illa direkt när man kommer hem ????
Svar på tråden Hyperemesis del 3