• YayasMami

Hyperemesis del 3

Såg att tvåan var stängd... Tänkte att vi med HG kunde fortsätta stötta varandra här!
    Själv var jag hos doktorn idag utan att ens få Lergigan utskrivet trots att jag brukar få det, tyvärr kom jag till en snurrig doktor som inte verkade fatta något... Blir så himla ledsen att man ska bli behandlad så illa av sjukvården när man har HG, känns ju som värsta skämtet. Jag har knappt kommit ur sängen på två månader och kräks konstant.
    Jag ställde läkaren mot väggen: men om det nu är helt ofarligt för mitt barn att jag svälter i två månader så varför säger man då att man absolut inte får banta under graviditet?

• Svar på tråden Hyperemesis del 3
  • skullevakul

Grattis hoppas du inte tog ut dig! Gör ju jättemycket att det ser fräscht ut.

Tips från HG-boken är att andra ska städa åt en, byta ens sängkläder eftersom man ligger där så mycket. Samt att man ska softa på förmiddagen – inga möten förrän efter lunch.
    Har bara svårt att skapa intresse för folk att läsa boken. Står så mycket där om hur viktigt det är med stöd o information – det har ju jag känt oxå. 
    Fast samtidigt kan man ju inte klanka ner på andra som inte förstår när man inte fattar själv, o dessutom får svårt att tänka o kommunicera.
    Vet, varför är kroppen så motstridig!? Den måste ju bestämma sig liksom. Fast känns lite bra att kroppen kämpar som en liten gnu för att behålla bebisen.
    Just det, någon skrev om tunnbröd, tyckte det lät bra. Sådant brukar ju oxå gå ner när man är "normalsjuk".
  • 060810

Det är det jag är rädd för, att ta ut mig för mycket. Men nu har jag vilat i snart 3 timmar efter min lilla städning. Har ju ingen som kan städa till mig så får ta lite o lite och så vila massor... Inga möten på förmidddagen... hmmm hur ska man lösa det... alla mina möten hamnar på förmiddagen...
    Ja kroppen är allt bra rolig. Kämpar på för att hålla kvar bebis och samtidigt bråkar den med mig när det gäller vad jag kan äta och inte.. Men är kanske mer hjärnan än magen som sätter käppar i hjulet där.. :(
    Men jag ska ta och beställa boken. :) Ska bara hitta länken du skickade här i tråden. :p
    Min mamma bjuder på middag ikväll så det ska bli skönt att slippa tänka på något då. Och om 1 timme är det dags att hämta barnen.. senast halv 4 måste de ringa för att allt ska funka med mat och annat.. :p  men saknar dem massor konstigt nog!! är inte helg utan mina monster hemma!!

• Cesi

Min teori är också att tarmrörelserna stannar upp och det är därför min mage säger stop när det gäller svårsmält mat. Mat som tar lång tid att smälta är döden för tarmarna.

• 060810

Låter som en vettig teori! :)
    Jag är ju förstoppad annars med, men nu är det ju hemskt värre! Kan knappt skita och ta något mot det har jag inte gjort... inte vågat liksom.... Har ju ibs med, vet inte om det kan påverka... min mage är ju knäpp i normalfallet med, men nu är den dum som jag vet inte vad.

• skullevakul

Måste vara super med monster, bra med något som distraherar också. Även om lukt kan vara jobbigt så är beröring o kärlek super.

Om du tror att du kan läsa, annars är den bra att läsa efteråt oxå. Men kanske kan bläddra lite.
    Mycket nojor som man kan sätta sig in i. Någon som tyckte att hennes foster luktade/stank genom magen, o som när barnet är tre år säger "Han luktar likadant i dag"!
    Och jag kan förstå det … {#lang_emotions_surprised}
    Kan verkligen rekommendera den till dem omkring dig, tror det ökar förståelsen oerhört. Sedan kan de ju kolla med dig om allt verkar flyta på eller om något borde förändras. Kanske kan ge dem möjligheter o alternativ att hjälpa. 
    Man är ju inte alltid jättebright med HG.
    Tror att det är maktlöshet folk känner, vet att det är det jag känner {#lang_emotions_frown}
    Det var på amazon.com. Den är så bra att jag kan rekommendera flera exemplar samtidigt, frakten var dyr så vinner säkert mycket på det.
    Jag menade att folk i min närhet skulle läsa den. Fast får väl trycka den i handen o säga att de måste hjälpa mig i vården o hemma!
    Tror folk har den bilden att allt ordnar sig bara man hamnar på sjukhus. Och har väl inte alltid upplevt det så …
  • 060810

Jag har inte kollat in frakten än, men såg att det fanns fler böcker i ämnet och även en barnbok som jag tror jag ska beställa samtidigt. Måste bara veta hur mkt pengar jag har över innan jag kan beställa.

Nä man blir inte frisk av att hamna på sjukhus en stund... :(  fast med sonen låg jag bara inne en gång... med dottern 2 och med denna 2 än så länge... hoppas slippa fler gånger.. hade säkert kunnat bli fler gånger om jag vore själv, men nu har jag barnen o tänka på med, att de ska ha någon som kan ta dem om jag blir inlagd osv... Hur jobbiga de än är så är det toppen att ha dem nära när det är jobbigt för de ger mig så mycket kärlek och de älskar bebisen och pussas och kramas på magen och säger godmorgon och godnatt varje dag + att de gärna sitter o babblar lite under dagen med... *stackars unge, lär ju va döv när den kommer ut*

• skullevakul

Vad gör man åt magen??? 

Förstår ju att dryck, fibrer o rörelse är bra o mindre utspridda mål. 
    Men det är ändå min stora skräck. Egentligen bara dropp (istället för dryck) jag kan ställa upp på. 
    Med dropp har jag ibland kunnat dricka men tyvärr inte gillat fibrer – förutom apelsin, röra mig går inte :(
    Fast om man slipper bli avdroppad kanske fibrer går ner oxå :)
    Borde kanske vägra ta Ondansetron utan dropp, grymt att ge medicin som förvärrar rörligheten.
    Blev glad när Cesi skrev att Primperan hjälper men kan man ta den bara ibland?
    Hur länge håller trögheten i sig?
    Jag använde Klyx-lavemang, ska funka med graviditet men det blir ju kramper o lös mage. Jag var tvungen att köpa själv, tycker Apotekets personal är underskattad {#lang_emotions_smile}
    Men jag hade VÄLDIGT uppsvälld mage.
    Tips om man tar Klyx är att inte ge efter utan verkligen försöka hålla det inne så länge som möjligt, tror det var runt 20 minuter. Jag blev tvungen att ta två stycken eftersom jag bara väntade runt fem minuter första gången.
    Kan nog inte ta det med ibs :(
    Laktulos är så vidrigt så det går inte. Dessutom tål jag den inte längre, får kramper o ont o gaser = laktosintolerant.
  • 060810

Jag tvekar på att klyx funkar med ibs, men jag vet inte.. Jäkligt jobbigt är det att inte kunna skita..
    Ungarna är hemma och jag är glad, men mår illa nu när det är full rulle runt mig igen men är väl bara att försöka stå ut i en 30 min till när vi ska upp till min mamma o äta middag.

Lactulos är så vidrigt så det kan jag inte ta! :( Smakar fan, pyton, helvete! Ger det till min dotter och det räcker att se hennes min när hon tvingas ta den... Hon har ändå en sort med apelsinsmak...

• skullevakul

Tror det räcker med Beyond Morning Sickness-boken. Verkligen heltäckande, bra ton, konstruktiv. 

Förord av läkare, sedan har författaren haft det massor av gånger, läst forskningsresultat, hjälpt andra med HG, skapat webbsida. 
    Många andras berättelser är med oxå.
    Vill man ha ännu fler HG-historier finns det på www.hyperemesis.org/mothers/get-support/stories.php.
    Tyckte oxå barnboken var en bra idé! Finns folk som tänker {#lang_emotions_smile}
    Vad gulliga ungar!
  • Cesi

Jag la upp ett eget schema med mina tabletter. När jag tog primperanen såg det oftast ut så här:

På morgonen tog jag en lerigan, någon timma innan jag skulle få i mig lunch tog jag en primperan och sen på kvällen en lerigan till. Jag la även till lactulose ibland (spydde ofta upp skiten för den var så äcklig). Min mage har och är stenhård och extremt långsam och primperanen fick lite fart på den. Anledningen till att jag inte bara tog primperan var för att jag mådde mer illa med dem och jag gillar verkligen inte stolpiller!

Svar på tråden Hyperemesis del 3