• YayasMami

Hyperemesis del 3

Såg att tvåan var stängd... Tänkte att vi med HG kunde fortsätta stötta varandra här!
    Själv var jag hos doktorn idag utan att ens få Lergigan utskrivet trots att jag brukar få det, tyvärr kom jag till en snurrig doktor som inte verkade fatta något... Blir så himla ledsen att man ska bli behandlad så illa av sjukvården när man har HG, känns ju som värsta skämtet. Jag har knappt kommit ur sängen på två månader och kräks konstant.
    Jag ställde läkaren mot väggen: men om det nu är helt ofarligt för mitt barn att jag svälter i två månader så varför säger man då att man absolut inte får banta under graviditet?

• Svar på tråden Hyperemesis del 3
  • 060810

Åh jag önskar jag kunde svara på din fråga där!!
    Jag har samma problem! Mår ok på sjukhuset och kan äta och så där, men så fort jag kommer hem så sätter det igång igen.. :(  Min mamma säger det är psykiskt så jag vet inte..
    Men det känns så jävla piss att man ska må bra på sjukan och hemma är det förjävligt..
    Satt själv med frukostångest imorse... 2 barn (3.5 och snart 2 år gamla) som skulle ha frukost och vi skulle få besök 9.30... 9.00 åt vi frukost, 9.20 spydde jag och mådde piss och 9.30 kom besöket.... Lagom jäkla rolig morgon jag fick...
    Igår mådde jag bra och tog ingen Lergigan o åt som jag brukar, men idag är det jävligt igen, hatar det!! Vill ju må som jag gjorde igår...
    Nu är det lunchångest här för barnen vill ju ha lunch, medans jag mest vill sova... :(
    Jaja bara att stå ut... Ska försöka lägga min son nu o se om han vill sova middag o äta lunch efter han sovit (och jag).

Hoppas alla här kan få en så bra dag som det bara går.

• skullevakul
    Nina26 skrev 2010-02-07 09:20:44 följande:
    Vad skönt med en tråd om HG, hade det med min första tjej tom v 20 vågade inte riktigt skaffa en bebis till men nu är jag gravid igen och HG satte igång direkt :( Lades in med dropp& vitaminsprutor..Kunde äta utan att kräka på sjukhuset tack vare lergigan. Kom hem igår och mådde bra hela kvällen men idag trots medicin X 3 så mår jag lika dåligt igen .... Har en fyra årig pigg tjej som nu ska ha frukost .... Varför mår man illa direkt när man kommer hem ????
    Är du säker på att det inte var droppet som hjälpte?
    Så var det för mig i alla fall. Förstår allvarligt talat inte varför de skickar hem en när behandlingen funkar. Kolla om det går att få hemdropp, dagdropp eller tvinga tillbaks dig till sjukhussängen. Skit i ketonvärdet, du kan ju hänvisa till dina värden gången innan. Jag har helt enkelt vägrat åka hem{#lang_emotions_yell} Bara du vet hur du mår!
    Har du testat alla mediciner som går? Ondansetron?
  • skullevakul
    060810 skrev 2010-02-07 11:58:09 följande:
    Åh jag önskar jag kunde svara på din fråga där!! Jag har samma problem! Mår ok på sjukhuset och kan äta och så där, men så fort jag kommer hem så sätter det igång igen.. :(  Min mamma säger det är psykiskt så jag vet inte.. Men det känns så jävla piss att man ska må bra på sjukan och hemma är det förjävligt.. Satt själv med frukostångest imorse... 2 barn (3.5 och snart 2 år gamla) som skulle ha frukost och vi skulle få besök 9.30... 9.00 åt vi frukost, 9.20 spydde jag och mådde piss och 9.30 kom besöket.... Lagom jäkla rolig morgon jag fick... Igår mådde jag bra och tog ingen Lergigan o åt som jag brukar, men idag är det jävligt igen, hatar det!! Vill ju må som jag gjorde igår... Nu är det lunchångest här för barnen vill ju ha lunch, medans jag mest vill sova... :( Jaja bara att stå ut... Ska försöka lägga min son nu o se om han vill sova middag o äta lunch efter han sovit (och jag). Hoppas alla här kan få en så bra dag som det bara går.
    Vet inte om den här gången berodde på att du inte tog Lergiganen, men dropp är ju så fantastiskt. Förstår verkligen inte varför man inte får det hela tiden.
    Vet i alla fall att det inte är psykiskt, även om det förvärras av att hålla igång, hålla på med mat, sova dåligt, otillräcklig hjälp på olika sätt etc.
    Beställ gärna boken Beyond Morning Sickness: Battling Hyperemesis Gravidarum, Står mycket där om psykvinkeln – men mest om bra tips, mediciner, korta personliga berättelser.
    Jag beställde den från Amazon.com, absolut bästa bok jag läst! Min skickades från Nya Zealand. Kanske kan vara något för din mamma också{#lang_emotions_wink}
  • 060810

Ja läkaren sa till mig att det inte är psykiskt, men min kära mor säger det.. Men jag tror inte riktigt på det!
    Men dropp är UNDERBART!!! (när nålafan sitter rätt i a f) Önskar man kunde få det hemma med!! Skulle kunna ligga med dropp varje timme dygnet runt för då mår jag bra!!
    Pimperanen vågar jag inte ta igen. Jag blev så rädd av den första att jag helt enkelt inte vågade.
    Jag har faktiskt varit hemma i 3 veckor på fredag!! Kan inte tro det, men tre hela veckor + att jag nu har drabbats av influensa... Det suger, men jag kan ta det om jag slipper kräkas!! Har sluppit idag men har inte stoppat ett skit i munnen.

• skullevakul

Ja, vad är det med droppnålen???

Sist värkte armen så jag inte kunde sova, och varje natt kom en sjuksköterska och sade att det bara var att böja på armen några gånger. Och jag var ju så väck så jag går ju på allting. Skulle ju stått ut med värre värk bara för att ha kvar droppet så man blev bra sedan. Och samma där för borta för att ringa på klockan när armböjandet inte hjälpte. Sedan fattar man ju att de på natten verkar osäkra på att byta nål och då har man ju ingen lust heller.
    Men gick på det tre nätter på raken …{#lang_emotions_surprised}
    Läste i den där boken jag rekommenderade att man bara skulle använda en speciell nål/plastgrunka, fattade som att det var en nål till barn (pediatric needle). 
    Har ni hört något?
    Det där med psyket: Fick grym ångest sist, utan att riktigt vara medveten om den, så jag körde in naglarna i armen.
    Vore väl bättre med dropp hela tiden så man aldrig blir riktigt dålig.
    Har du frågat efter hemdropp eller dagdropp? Min närmsta BM sade att jag skulle få dropp om jag ville.
    Har du testat Ondansetron?
    Hoppas du iaf slipper flunsan snart, liksom lite fel tid att få det nu …
  • skullevakul
    Ja, vad är det med droppnålen???
    Sist värkte armen så jag inte kunde sova, och varje natt kom en sjuksköterska och sade att det bara var att böja på armen några gånger. Och jag var ju så väck så jag går ju på allting. Skulle ju stått ut med värre värk bara för att ha kvar droppet så man blev bra sedan. Och samma där för borta för att ringa på klockan när armböjandet inte hjälpte. Sedan fattar man ju att de på natten verkar osäkra på att byta nål och då har man ju ingen lust heller.
    Men gick på det tre nätter på raken …{#lang_emotions_surprised}
    Läste i den där boken jag rekommenderade att man bara skulle använda en speciell nål/plastgrunka, fattade som att det var en nål till barn (pediatric needle). 
    Har ni hört något?
    Det där med psyket: Fick grym ångest sist, utan att riktigt vara medveten om den, så jag körde in naglarna i armen. Är ju rena tortyrmetoderna man utsätts för.
    Vore väl bättre med dropp hela tiden så man aldrig blir riktigt dålig.
    Har du frågat efter hemdropp eller dagdropp? Min närmsta BM sade att jag skulle få dropp om jag ville.
    Har du testat Ondansetron?
    Hoppas du iaf slipper flunsan snart, liksom lite fel tid att få det nu …
  • 060810

Ja du, det låter ju som att din nål satt fel. Jag hade under min första inläggning 3 nålar som satt fel och det gjorde ont och värkte. Andra gången hade jag bara 1 nål som satt fel, då sa jag redan från början att den satt fel men de trodde mig inte.

Jag ska prata med min bm imorn på min inskrivning hur jag ska göra. Jag skulle ju behöva dropp dagligen då jag har svårt med vätska och att äta... Vill inte veta vad jag har i ketoner.. :(
    Blev ju hemskickad från akuten med 3 i ketoner för 2 veckor sen..

Har inte provat Ondansetron. Är det en medicin?
    Ja flunsan kom verkligen helt fel tidpunkt.. både gravid o inskrivning imorn.... men men inget att göra något åt..

Kräkte för 1 timme sen och det var bara galla för något annat fanns inte i magen... BLÄ!!!

• skullevakul
    060810 skrev 2010-02-10 21:12:51 följande:
    Ja du, det låter ju som att din nål satt fel. Jag hade under min första inläggning 3 nålar som satt fel och det gjorde ont och värkte. Andra gången hade jag bara 1 nål som satt fel, då sa jag redan från början att den satt fel men de trodde mig inte.
    Men eller hur det är ju bara i dig nålen sitter {#lang_emotions_yell}
    Ja, Ondansetron är en billigare variant av Zofran, cancermedicin. Tyvärr verkar den inte vara bra för magen om det inte går att få i droppet. Eller inte går igenom magen.
    Är ofta super för HG {#lang_emotions_laughing} Ska börjas med i så tidigt skede som möjligt så det är ingen mening med att vänta tills du blir ännu sämre.
    Tjata tjata tjata! Skriv upp konstiga symtom o nämn dem, sedan kan du ju ta upp att du måste funka för barnens skull. Gnäll så mycket du bara orkar!
    Fick testa en cancermedicin sist i dubbel dos och det var super! Tyvärr lite sent, och den var inte bra på flera olika sätt, fattade att jag egentligen inte fick ta den … Men Ondansetron ska ju inte vara farlig.
    Sist hade jag inte dåliga ketonvärden men jag kunde inte dricka ens en milliliter. De fattade inte på sjukhuset, men då hänvisade jag till gången innan då jag måste haft usla värden för jag varken åt eller drack på en vecka.
    När jag hade bra värden skickade de hem mig efter en natt, men då kom jag tillbaks dagen efter eftersom jag fortfarande inte kunde dricka. Den gången försökte ingen skicka hem mig, men låg som bortglömd, tror ingen fattade hur dålig jag var. 
    Mycket sämre än när jag hade dåliga värden och kräktes (iaf efter några dagar på sjukhuset).
    Låter som om du borde få dropp redan i morgon kanske kan ligga kvar där några timmar om du inte vill till sjukhus? 
    Jag har bara varit på sjukhus och vet inte hur närmaste bm hade tänkt med dropp – men jag frågade om tre ggr i veckan. Insåg sedan att det är alldeles för lite. Tror hemdropp brukar ordnas genom vårdcentralen men har egentligen noll koll.
    Vet bara att man måste komma ihåg sina symtom, kunna föreslå den hjälp man vill ha själv, klaga om den inte fungerar och tjata och vara jobbig!
  • skullevakul

Med cancermedicin menar jag medicin mot det illamående som cancerpatienter kan få av sin behandling.

• 060810

Har varit hos min bm på inskrivning idag. Mina värden såg bra ut, men hon har skickat blodprover så vi får se vad de säger.
    Idag har jag faktiskt fått i mig ett helt happy meal!! :)  tänk vad en glad och positiv bm kan göra för att man ska känna sig lite bättre.
    Fick läkartid den 23:e så vi kan prata mer om olika mediciner för jag sa att Lergigan Comp är ok ibland och ibland som sockerpiller att den inte hjälper alls. Så hon ville jag skulle få träffa läkare så fort det gick.
    Hon sa även att om det inte vänder snart att jag kan äta normalt utan att kräkas så måste de göra något åt det. Snart ska bebis ha näring från moderkakan och då kräver det lite mer av mig med mat och så. Så hon pratade om inläggning igen om det inte vänder snart. Så vi får se vad som händer och sker.
    Glad är jag i a f att hon lyckades sticka mig på första försöket!! :) Hon var jättebra och superlugn och jag fick ligga på britsen i hennes rum och ta provet där så jag slapp sitta upp och titta på liksom och lättare kunna spänna mig och dra undan armen. Åh jag verkligen gillar min bm. Har haft henne förra gången med + att jag hade henne som aurora bm på förlossningen när jag gick där med min första. Hon är verkligen super!!

Svar på tråden Hyperemesis del 3