• YayasMami

Hyperemesis del 3

Såg att tvåan var stängd... Tänkte att vi med HG kunde fortsätta stötta varandra här!
    Själv var jag hos doktorn idag utan att ens få Lergigan utskrivet trots att jag brukar få det, tyvärr kom jag till en snurrig doktor som inte verkade fatta något... Blir så himla ledsen att man ska bli behandlad så illa av sjukvården när man har HG, känns ju som värsta skämtet. Jag har knappt kommit ur sängen på två månader och kräks konstant.
    Jag ställde läkaren mot väggen: men om det nu är helt ofarligt för mitt barn att jag svälter i två månader så varför säger man då att man absolut inte får banta under graviditet?

• Svar på tråden Hyperemesis del 3
  • skullevakul

Läste någonstans att om man svälter i början är det gynnsamt för moderkakans tillväxt. Någon med HG hade dubbelt så stor moderkaka mot normalt.

Så vet inte.
    Det kan väl skilja på flera dagar när ägget fäster oxå.
    Mamma slapp med brorsan.
    MeandHim kanske kan svara eftersom ni hade samma stora viktnedgång. Tycker viktminskningen är extrem :( Konstigt att de inte aggressivare försöker sakta ner den.
  • MeandHim
    skullevakul skrev 2010-03-27 22:20:55 följande:
    Läste någonstans att om man svälter i början är det gynnsamt för moderkakans tillväxt. Någon med HG hade dubbelt så stor moderkaka mot normalt. Så vet inte. Det kan väl skilja på flera dagar när ägget fäster oxå. Mamma slapp med brorsan. MeandHim kanske kan svara eftersom ni hade samma stora viktnedgång. Tycker viktminskningen är extrem :( Konstigt att de inte aggressivare försöker sakta ner den.
    Dom verkar inte bry sig så mkt om vikten, tror det är mest muskler som försvinner. Vägde mig idag 55.7 så drygt 1.5 kilo  minus....till.
    Försöker stå ut, äter lergigan comp 3 ggr/dag sen är det bara att tvinga sig själv att göra saker. Illamåendet är nog inte det värsta den här gången utan orken att inte klara av saker, jag är heeeelt slutkörd, så matt att jag spyr eller somnar av en dusch...sambon tvingade ut mig på stan igår, när jag kom hem spydde jag som en gris och sov i 2 timmar.
    V. 12 på onsdag, hoppas det börjar vända då

Bara att inse, man e inte gjord att vara gravid helt enkelt...
  • skullevakul
    MeandHim: Hoppas verkligen på vecka 12 {#lang_emotions_smile}
    Oj då går du fortfarande ner. Tycker inte det är så bra för psyket att vara på sjukhus. Första gången älskade jag det men nu är jag rädd. Tar hellre starkare mediciner.
    Jag har ovanan att skölja med duschen i munnen, så läskigt :(
    Kommit på att jag mår mycket mindre illa om jag försöker hålla igång magen rejält.
    Hoppas det gjorde gott i själen att vara ute iaf!!
    Just det någon skrev att avocado funkar o det är ju fett som bara den {#lang_emotions_smile} o nyttigt oxå.
  • MeandHim

skullevakul.... hu hatar avokado....Tror faktiskt att mkt sitter i psyket den här gången. Men jag har ringt in till sjukhuset i tid inna jag blir FÖR dålig, det har nog varit räddningen + att jag är sjukskriven 100% så då får lillkillen vara på dagis på heltid. Ska träffa läkaren imorrn, ska fråga om vikten då.

Hur går det för dig, vad äter du för medecin?

• 060810

Vet att det kan ta tid innan ägget fäster, men hur kan jag då testa pos. 14 dagar efter äl om det tagit ytterligare 9 dagar för ägget att fästa? Varken jag eller bm får ihop det, eller läkarna på gyn, men de går efter ul så jag får glatt finna mig i att va flyttad 9 dagar åt fel håll och gå om lite mer än 1 vecka...
    Som någon skrev innan: man borde inte få flytta någon med HG åt fel håll!!

• skullevakul
    MeandHim:
    MeandHim skrev 2010-03-28 21:10:54 följande:
    skullevakul.... hu hatar avokado....Tror faktiskt att mkt sitter i psyket den här gången. Men jag har ringt in till sjukhuset i tid inna jag blir FÖR dålig, det har nog varit räddningen + att jag är sjukskriven 100% så då får lillkillen vara på dagis på heltid. Ska träffa läkaren imorrn, ska fråga om vikten då. Hur går det för dig, vad äter du för medecin?
    Tror man ska ta det på allvar när man går ner så fort. Sedan näringsmässigt oxå, B-vitaminerna bl a tar slut väldigt snabbt om man inte behåller något. Om du varit inlagd kanske du fått näring.
    Fick B-vitaminspruta direkt när jag kom in första gången, o då hade jag bara skippat mat en vecka.
    Pyridoxin, B6, finns tydligen receptfritt. Frågade läkare som sa att man kunde ta 1/2-1 tablett 2-3 ggr/dag. Om man kräks mycket ska det tydligen bli någon brist. Det lär vara bra för HG o ska hjälpa levern att bryta ned protein. Fast fråga din läkare oxå.
    Just det om du inte redan har det kan du få näringsdrycker på recept!
    Okej att barnet mår bra om man inte har dåligt ketonvärde men man behöver ju inte sluta existera själv heller.
    Försöker sega med medicinerna. Har aldrig testat Lergigan så gjort det nu men tyckte magen trögade på en gång … kanske inbillning. Tog en macka till o inget jag äter vill glida ner i magsäcken. Det var compen, fast hade hellre velat testa vanliga Lergiganen. 
  • skullevakul
    060810 skrev 2010-03-28 21:12:54 följande:
    Vet att det kan ta tid innan ägget fäster, men hur kan jag då testa pos. 14 dagar efter äl om det tagit ytterligare 9 dagar för ägget att fästa? Varken jag eller bm får ihop det, eller läkarna på gyn, men de går efter ul så jag får glatt finna mig i att va flyttad 9 dagar åt fel håll och gå om lite mer än 1 vecka... Som någon skrev innan: man borde inte få flytta någon med HG åt fel håll!!
    Det var jag {#lang_emotions_smile} 
    Har ingen aning. Det låter logiskt det du säger! Läst någonstans att det är bättre med starka mediciner så man mår bra. Jag tänker må så bra jag kan, o ändå segar jag med medicinerna. Ska ju börjas tidigt.
    När har ni andra börjat med Primperan o Zofran?
  • MeandHim

Skullevakul: Fick B-vitaminspruta en annan gång och det hjälpte jättemkt men min läkare sa sist att man inte ger det bara sådär för ingen vet om det har effekt eller inte?! knepigt tycker jag....
    Tror inte jag fixar näringsdrycker, spydde som en griiiiis sist och dom från sjukhuset smakade verkligen perkule!

Min läkare idag var riktigt velig, sambon trodde hon tittat för mkt i medecinskåpet.
    Tyckte jag skulle äta lite och ofta, saker som var feta, att jag skulle gå ut och lukta på alla nya dofter som kommer med våren osv.
    OK?? jag äter det jag FÅR i mig och sen lukta på alla lukter? fan jag har ju luktsinne som en blodhund och vill inte alls känna doften från alla hundbajjar som tittar fram blääääää. vet inte hur hon tänkte där....

• skullevakul
    Men varför har du mått så här dåligt när en promenad gör susen {#lang_emotions_yell}
    Blir ju sämre av rörelse {#lang_emotions_frown}
    Fy fan, om du inte blir bättre på onsdag byt läkare!
    Om hon inte är kunnig om HG från början kan hon väl iaf läsa på lite.
    Kollar i en vitaminbok jag har, står mycket om hur B-vitaminer hjälper upptaget o omvandlingen till energi o proteiner. O fattade det som att tarmupptaget blir sämre utan dem.
    Sedan rekommenderas ju just B-vitaminer för stresstillstånd, trötthet, depressioner, alkoholister, gravida med dåligt näringsupptag.
    En B-vitamin påverkar serotoninhalten så man blir lugn. Lite zink behövs till någon B-vitamin.
    Finns mindre bra saker som kan hända i kroppen vid brist oxå.
    Jag blev oxå bättre den gången jag fick B-vitaminspruta {#lang_emotions_smile}
    I en tråd rekommenderas Berocca, brustablett. Har köpt det, frågade på Apoteket o de sa att det var löjligt låga RDI-värden (RDI-tabellen på förpackningen ser lite konstig ut).
    Tänker ta en Pyridoxin om dagen tror jag, o ibland Berocca istället, o försöka med multivitamintabletterna. De sistnämnda blir jag ju piggare av normalt sett så vill absolut inte få i mig mindre vitaminer.
    Fast vet inte om det är svårt för kroppen att ta upp tabletterna?
    Sedan kan man få ett falskt högt blodvärde eller vad det heter, alltså järn, iom att man vid uttorkning får mindre blodmängd.
    Synd med näringsdryckerna :( En tjej blev bättre när hon började med dem. Min mage tål nog inte fast föda så jättebra heller.
    Om du inte har träffat dietist så kan hon tipsa om grejer du lättare kan få i dig.
    Det där med psyket, tror man ska vara rädd om sig. Ångest o depression är ofta en biverkning av HG.
    Kan du somna på compen?
  • MeandHim

skullevakul: i början sov jag jättebra på LC men inte nu längre, tar timmar innan jag somnar och sover skitdåligt hela nätterna.
    Försöker trötta ut mig ännu mer på dagarna så jag är helt slut till kvällen.

Har multivitamin kvinna lr vad det heter....får försöka börja ta dom igen.
    Tror säkert du har rätt, varför skulle B-vitamin inte vara bra lixom?

Svar på tråden Hyperemesis del 3