• YayasMami

Hyperemesis del 3

Såg att tvåan var stängd... Tänkte att vi med HG kunde fortsätta stötta varandra här!
    Själv var jag hos doktorn idag utan att ens få Lergigan utskrivet trots att jag brukar få det, tyvärr kom jag till en snurrig doktor som inte verkade fatta något... Blir så himla ledsen att man ska bli behandlad så illa av sjukvården när man har HG, känns ju som värsta skämtet. Jag har knappt kommit ur sängen på två månader och kräks konstant.
    Jag ställde läkaren mot väggen: men om det nu är helt ofarligt för mitt barn att jag svälter i två månader så varför säger man då att man absolut inte får banta under graviditet?

• Svar på tråden Hyperemesis del 3
  • skullevakul
    Cesi skrev 2010-02-02 13:45:10 följande:
    Jag har fått primperan som stolpiller båda gångerna men jag tyckte inte de hjälpte mer än leriganen. De fick igång min mage som lägger ner sin verksamhet samtidigt som min HG men det var allt. Blir också helt utmattad av dem, gillar dem inte alls.
    Låter som om Primperan skulle kunna vara något för mig, bara för att få igång magen.
    Har du gjort något annat eller vet något annat för att få igång magen?

Hur har det gått med måendet och plugget?
  • skullevakul

Tålde inte heller mjölk fast glassen gick bra.

Hoppade över själva tuggdelen av ätandet oxå.
    Hade blivit tipsad om citronsmak, men det skulle nog bara vara citronsmak. Men när inget annat gick ner så började jag pressa citron i vatten o då fick jag i mig nåt iaf. Tills det inte fick vara något vatten i alls. Magsyran var på topp …
    Tar du något mot magsyran?
    Tror ändå på sura/syrliga smaker om man kan skippa syran. Kanske lingondricka, svartvinbärssaft. Nyponsoppa är ju milt o laxerande också.
    Ska testa potatismos, bara från pulver för det är alltid av potatis illamåendet börjat. Tog ett år att komma över det första gången. Men gillar verkligen pulvret när jag är sjuk ju, precis som dina rostmackor.
    Kollade upp Primperanen – lät onekligen läskig {#lang_emotions_frown}. Bara att säga på Akuten att du inte tål den.
    Håller med! Känns konstigt att bete sig som ett svältkatastrofoffer när maten står precis framför en.
  • 060810

Nej jag tar inget mot magsyran. Vad kan man ta mot det?
    Ja sånt pulvermos är toppen. Jag häller upp vatten efter vad jag tror jag äter o så häller jag på pulver o blandar tills det enligt mig har lagom konsistens. Lite lösare än vanligt funkar bäst.

Vet hur det är att behöva komma över maträdslor man får av att kräkas.. Jag kan efter snart 4 år fortfarande inte äta nudlar!! Kräkte det en gång när jag väntade dottern o det sitter i fortfarande.. svårt med spagetti av samma anledning..
    Kinamat är jag rädd för nu för jag mådde illa av det i början denna gången och med sonen älskade jag det! Hatade det när jag väntade dottern med så kanske är en tjej! :p

Ja Primperan tar jag nog aldrig igen... Fy farao!

• skullevakul
    YayasMami: Hur gick det har du fått Lergigan eller annan hjälp?
  • Cesi

Till er som mår dåligt. Jagh ar också HG och hur det funkar är givetvis individuellt. Jag har inte kunnat äta mycket när jag mått som dåligast. Det enda som magen tillåter är grönsaker, nudlar och godis. Jag blir lite förvånad när någon med HG försöker få i sig tex korv eller mcdonaldsmat... Jag upptäckte fort förra gången att om jag skulle ge mig på fet mat och svårsmält mat så var jag helt utslagen dagen efter. Just nu har jag förhoppningsvis tagit mig igenom den värsta perioden i min HG, spyr på morgonen och sen tar jag 4 lerigan om dagen för att dämpa illamåendet. Men igår tex tog jag chansen att äta ute med några vänner. Jag chansade och tog kyckling med kycklingfile. Det gick ner och var oehört gott! MEN idag har jag måt extremt dåligt, magen tar inte emot mat och leriganen hjälper inte nämnvärt.

Ni andra som mår dåligt kanske ska se över vad som åker in i magen och hur ni mår efter (dagen efter tex). För om jag passar mig med maten och håller mig till sallad så mår jag rätt hyffsat, iaf så jag klarar av dagen.

Men jag fårstår att varje människa är individuell men det hjälpte mig iaf!

Lycka till allihop!

• 060810

Okej, jag är en sån som gått på McDonalds... Det är liksom pest eller kolera när man bor i en liten stad... Det som finns att äta är antingen McDonalds (eller liknande) eller kinamat och jag fixar inte något av det egentligen. Jag mår ju inte bra dagen efter, det kan jag inte påstå, men vad ska man göra? Jag måste äta och har egentligen inget som fungerar alltid utan det pendlar verkligen... Ena dagen funkar det ena ok och nästa inte.. Jag har fått svårt för den mesta av maten jag äter, mår dåligt bara jag tänker på mat!! Aldrig någon matlust eller så... Får trycka i mig det lilla jag lyckas få ner..

• skullevakul
    Okej, nu gick det inte att posta meddelandet första gången igen så hoppas det inte blir dubbla meddelanden som tidigare!
    Losec och Novalucol iaf tror jag. Berätta gärna vad bm eller apoteket säger. Tuggtabletter går bort, vill helst slippa svälja också. Ett vaccin vore bra {#lang_emotions_wink}
    Tyckte Salta Katten hjälpte magsyran att röra sig mot tarmarna o hjälpte även mot saliven. Sög på dem. 
    Blev iaf lättare att duscha när de var i munnen. Lättare att le oxå {#lang_emotions_wink}
    Nämnde din bm några medicinalternativ?
    Sedan finns ju Pyridoxin, B6-vitamin på recept. HG:are har tydligen ofta brist på det. 
    Har du fått något liknande?
    Första gången fick jag B-vitaminspruta, måste ha varit den. Och den gången blev jag iaf bättre, så kanske bra kombo.
    Används jättemycket i USA.
  • skullevakul

Undrar om inte det där med maten beror på alla hormoner som saktar, läs tvärstoppar, magen.

Första gången fattade jag inte vad som hände så betedde mig som ett jordbävningsoffer utan mat o dryck på en gång. Vilket bara var bra när man väl fick dropp.

Andra gången ville jag maxa näringen innan det var för sent o då gick allt fel. Maten tog inte vägen någonstans utan lade sig som ett lock. Dessutom väckte illamåendet mig på natten o det gjorde nästan ont – av illamåendet alltså.
    Hade inga tarmrörelser o världens största mage. O droppet hjälpte inte. Däremot lavemang!!!
    Min teori är att det inte är maten i sig det är fel på, utan mängden (eller densiteten eller vikten).
    Jag för min del kan inte tugga ens i början så måste ha lättsmält mat.
    Min medicinlista lutar åt Ondansetron (som lär göra magen till cement om man inte får det i dropp – kulkul), Primperan, Pyridoxinsprutor, dropp, kanske någon kortikosteroid i värsta fall. 
    Saknar mediciner mot saliven, magsyran o om Ondansetron inte funkar. Kan inte svälja tabletter.
    Välkomna att fylla på {#lang_emotions_wink}
  • skullevakul
    schnappi i magen:
     {#lang_emotions_heart} Kram på Alla Hjärtans Dag o hoppas ni kan mysa lite inne i dag{#lang_emotions_heart}
    Tycker du verkar sprida ut ätandet bra{#lang_emotions_smile} 
    När det gick fel för mig så åt jag frukost, lunch, fika direkt efter varandra.
    Var ju inte direkt pigg så körde på när jag ändå var ute, för att ha något att leva på senare.
    Tror man ska lyssna på sin kropp vad som kan gå ner, det är bara det där lyssnandet som är jobbigt {#lang_emotions_wink}
  • 060810

Haha jag vägrar nästan lyssna på min kropp för då hade den sagt stopp till allt.. Men försöker tänka, vad har jag inte kräkt upp och sen försöka få i mig det.
    Nu blev det en färdigrätt med köttbullar o potatismos.. Moset gick bra för det smakar inget, sen köttbullarna var det värre med, men de gick ner med tvång + att det tog nästan 30 min att äta upp.
    Jag försöker äta för att få stanna hemma från sjukan. Vill inte ligga inne utan vill va med mina kära barn.
    De är hos stödfamiljen nu och har varit där sen kvart i 10 ca. Så skönt. :) Får hem dem någongång i eftermiddag. Längtar faktiskt även om det är lugnt och skönt hemma. :)
    Har faktiskt diskat och röjt av 2 av 3 bänkar i köket! :) Känner mig duktig! Sen att där är massor kvar, det kan jag inte tänka på nu. Lite och lite så kanske det blir fint när bebis är ute, eller så blir det det aldrig! :p Försöker inte för höga krav på mig själv nu utan försöker vila och ta det lugnt så mycket det går. Har ju inte gjort mycket på en månad mer än vila och kräka så det känns stort för mig att bara ta tag i disken och röja av 2 bänkar. Då har jag gjort min veckogöra typ...

Svar på tråden Hyperemesis del 3