• YayasMami

Hyperemesis del 3

Såg att tvåan var stängd... Tänkte att vi med HG kunde fortsätta stötta varandra här!
    Själv var jag hos doktorn idag utan att ens få Lergigan utskrivet trots att jag brukar få det, tyvärr kom jag till en snurrig doktor som inte verkade fatta något... Blir så himla ledsen att man ska bli behandlad så illa av sjukvården när man har HG, känns ju som värsta skämtet. Jag har knappt kommit ur sängen på två månader och kräks konstant.
    Jag ställde läkaren mot väggen: men om det nu är helt ofarligt för mitt barn att jag svälter i två månader så varför säger man då att man absolut inte får banta under graviditet?

• Svar på tråden Hyperemesis del 3
  • skullevakul
    Hittade det här på nätet så om man kan hålla sig till Cesis kost så verkar det ju vara bra!

"I stort sett alla färska baljväxter, frukter och grönsaker innehåller stora mängder av de basiska mineralsalterna kalcium, kalium, magnesium och natrium, som påverkar i basisk riktning. Dock verkar sparris, krasse, hästbönor, oliver, senap och vaxbönor syrabildande. Många födoämnen, speciellt animaliska, innehåller ofta en hel del fosfor, klor, kväve och svavel, som verkar syrabildande och därför gör den inre miljön surare.
    Personer som t.ex. äter mycket kött, ost, oliver och ägg samt rökare riskerar att få ett högt syrainnehåll i blodet (syradominans)."

Har svårt att tugga så har bara tuggat så pass att jag kunnat svälja men har ju gillat fibrer i början – det är sånt jag äter i vanliga fall. 
    Senare har jag gillat mat som löses upp lättare utan att jag behöver tugga direkt, typ vitt bröd.
    Gärna tips på frukt o grönt ni gillat – om inte annat har man väl olika perioder! {#lang_emotions_smile}
  • skullevakul

Men Schnappi, apelsinsmak, det blir ju bara som en tjockare apelsinjuice ju smiley-wink.gif

Fick tipset att ta en msk i ett glas filmjölk (borde funka bra med något annat som kan sötas), o då funkade laktulos jättebra.

Fast med HG brukar det väl bli svårt med konstgjorda smaker – med undantag för godis då.

Tror du ångrar dig med andra HG-böcker. Beyond… fokuserar på medicinsk behandling o bemötande från vården. O den är tjock.

De andra tror jag är antingen veckotidningsråd à la ingefära, skorpor, hårklippning

eller

"stackars mig varje dag var ett helvete"-biografier.

Men om nån har en bra HG-bok får ni gärna tipsa!

Vi vet ju redan att vi inte är ensamma o att det kan vara jävligt. 

Upplevde att man fick hopp o förståelse iom all information.

Bl a får man reda på att man kan bli känslig för ljud o ljus – då vet jag varför jag betedde mig som en envåldshärskare som skulle bestämma om teven fick vara på eller inte. Tror jag inte klarade andras telefonsamtal heller …

Sedan får man reda på alternativ t ex näring i slang från armen intill hjärtat, sondmatning genom näsan, Zofran i pump etc.

Samt att fel lukt kan orsaka sjukhusresor.

O att vila är suveränt, rörelse gör det värre!

Tycker det inte blir lika nattsvart längre om man vet att det finns alternativ man inte testat smiley-smile.gif, samt att ens upplevelser blir bekräftade.

• skullevakul

Schnappi i magen, vet du varför du inte ens fått testa Ondansetron? 

Kanske kan få ta någon gång ibland.
    Fick prova liknande tabletter, två stycken samtidigt + en Primperan tror jag (för att somna) när jag inte hade sovit på massor av dygn.
    Vilken skillnad – som natt o dag! {#lang_emotions_smile} Fått Torecan innan o det var värdo.
    Någon har tyckt att Amosyt hjälpt mot kräkningar.
    Tänk om annan medicin hjälper så du inte behöver ge upp om nummer fyra även om det känns långt borta nu!
  • Amazina

Hej på er!
    Jag är inte gravid just nu, men jag hade Hyperemesis FROM HELL under min förra graviditet (på sjukhus i 6 veckor) och vet vad ni stackare går igenom! Alla sa till mig- HÅLL UUUT!! När barnet kommer så är allt detta glömt och du kommer snaaart vilja ha ett barn till! YOU WISH!! säger jag!! Är lite smårädd för att bli gravid igen och inte så sugen på att spy de närmsta 15 åren...

• skullevakul

Ja, folk är bra roliga …

Hur gör man för att få stanna sex veckor på sjukhus?
    Jag har vägrat åka hem men fick så mycket bättre vård första gången när en gyn ringde sin kompis på sjukhuset. Andra gången åkte jag in själv o hamnade i ett helvetesrum o bara låg o blev sämre.
    Kan sorgligt nog säga att mat aldrig mer blir sig likt. Förut levde jag för att äta, nu äter jag för att leva. Smaksinnena har blivit platta o känns som om jag har ett grundillamående hela tiden. Får jättepanik vid magsjuka.
  • Amazina
    skullevakul skrev 2010-02-16 17:29:04 följande:
    Ja, folk är bra roliga … Hur gör man för att få stanna sex veckor på sjukhus? Jag har vägrat åka hem men fick så mycket bättre vård första gången när en gyn ringde sin kompis på sjukhuset. Andra gången åkte jag in själv o hamnade i ett helvetesrum o bara låg o blev sämre. Kan sorgligt nog säga att mat aldrig mer blir sig likt. Förut levde jag för att äta, nu äter jag för att leva. Smaksinnena har blivit platta o känns som om jag har ett grundillamående hela tiden. Får jättepanik vid magsjuka.
    Jag har fördelen att bo i Schweiz och här har sjukvården rätt mycket mer kapacitet än i Sverige. Men samtidigt vet jag inte hur jag hade klarat mig hemma, för jag spydde som en fontän... Kan dock hålla med om att det kan vara rätt mycket skönare att vara hemma. Jag upplevde rumsgrannar som pratade i telefon halva natten, parfymerade sig så det räckte för hela sjukhuset, personal som STANK rök, personal som bagatelliserade mina symtom och typ tyckte jag skulle ta en morgonpromenad för att må bättre (öh, ok... jag behöver typ hjälp för att ta mig till toan men ska gå ut på promenad!??).

Det jag dock tyckte var värst var att jag verkligen aldrig hade hört talas om någon som spytt så innan och jag kände mig typ mest ensam i hela världen! Hade dessutom inte tillgång till dator på sjukhuset så jag kunde inte söka info på FL heller... Nu i efterhand är det så himla skönt att veta att det är fler som vet hur jävligt det är!! Man kan aldrig aldrig föreställa sig hur det är med hyperemesis om man inte haft det!!
  • skullevakul

Ja, det verkar ju finnas hur många som helst som har HG. 

Hade en rumskompis vars pojkvän smög in på natten … O talade om för mig att när man är gravid har man minsann så himla mycket energi!
    Andra gången låg jag bland medicinska aborter som hade ont o låg o grät med sina pojkvänner– nya hela tiden. O enda utsikten var tygskynket i världens minsta skrubb. Kunde inte sova på dagen, o på natten värkte droppnålen, tvingade personalen att känna på min hårda förstoppade mage o de bara tittade på mig.
    De var inte elaka men de fattade inte.
    Tror oxå att personalen jämförde med sina egna graviditeter o tyckte att det som funkat för dem skulle funka för mig {#lang_emotions_frown}
    Jag är rädd eftersom jag inte kan ta kontakt, o är så avtrubbad att jag inte har begärt att få träffa läkare. Har inte trott att det finns alternativ till dropp som inte ger fosterskador. 
    De jag träffat inom vården som haft HG har inte tagit medicin, men då kan de nog skaffa dropp själva. Den ena gick in i en psykos o hoppas ibland lite på det oxå {#lang_emotions_surprised}
    Fast mest hoppas jag på hemdropp.
    Slutar du spy av dropp?
    Vad fick du för mediciner?
  • 060810
    skullevakul skrev 2010-02-16 16:43:55 följande:
    Schnappi i magen, vet du varför du inte ens fått testa Ondansetron?  Kanske kan få ta någon gång ibland. Fick prova liknande tabletter, två stycken samtidigt + en Primperan tror jag (för att somna) när jag inte hade sovit på massor av dygn. Vilken skillnad – som natt o dag!  Fått Torecan innan o det var värdo. Någon har tyckt att Amosyt hjälpt mot kräkningar. Tänk om annan medicin hjälper så du inte behöver ge upp om nummer fyra även om det känns långt borta nu!
    Här vill de bara skriva ut Lergigan Comp verkar det som. :( Ska träffa läkare på tisdag och får höra då hur jag ska lösa det.
    Har ju en jävlig foglossning nu med som stör något fruktansvärt.
  • skullevakul

Är det rädsla för fosterskador?

Undrar bara om det är en överdriven rädsla. I den där HG-boken står det ju att det inte blir fler skador med Zofran (Ondansetron) men …
    Hur svårt skulle det vara med en ambulerande sjuksköterska som åker runt o dropp-nattar alla HG:are!?
    Annars ska marijuana hjälpa, får väl leta upp de ljusskyggare delarna av staden {#lang_emotions_wink}
    Fick du någon hjälp mot smärtan?
  • 060810

har inte pratat med någon om smärtan än, ska försöka ta tag i det imorn.
    ja lite natt-dropp vore inte helt fel! :)

vet inte varför de inte skriver ut annat.. men det ska jag ta reda på på tisdag hos läkaren.

Svar på tråden Hyperemesis del 3