• YayasMami

Hyperemesis del 3

Såg att tvåan var stängd... Tänkte att vi med HG kunde fortsätta stötta varandra här!
    Själv var jag hos doktorn idag utan att ens få Lergigan utskrivet trots att jag brukar få det, tyvärr kom jag till en snurrig doktor som inte verkade fatta något... Blir så himla ledsen att man ska bli behandlad så illa av sjukvården när man har HG, känns ju som värsta skämtet. Jag har knappt kommit ur sängen på två månader och kräks konstant.
    Jag ställde läkaren mot väggen: men om det nu är helt ofarligt för mitt barn att jag svälter i två månader så varför säger man då att man absolut inte får banta under graviditet?

• Svar på tråden Hyperemesis del 3
  • skullevakul

Grattis till maten!{#lang_emotions_smile}

Bara så skönt när man har någon på sin sida! Bara att bli sedd och veta att man kan höra av sig om det blir någon förändring. 
    Och skönt att hon kunde sticka fast du hade druckit dåligt, det är liksom sådana saker som man blir så tacksam för.
    Om din aptit nu mot all förmodan inte skulle stanna på den här nivån så kan jag verkligen rekommendera att prata med dietist. 
    En till i Team Schnappi som kan tipsa om bra näring (till dig o babyn), dryck, mat som kan funka för just dig.
    Min jobbade med cancerpatienter i vanliga fall så mina mat- o drycknojor lät inte alls konstiga i hennes öron, bara det var skönt. Sedan fick jag testa näringsdryck i olika smaker och hon skulle även skicka hem fler gratis.
    Tror du att det också hjälpte att du slapp göra "mat" själv?
    Så fort jag har börjat må illa kan jag inte öppna kylen, gå in i köket, bre macka eller hälla upp dryck.
    Så i början har jag gått på café för att någon annan ska göra de sakerna åt mig. 
    Bäst funkade det med en kompis så jag inte tänkte lika mycket på att jag åt eller drack, fast jag inte klarade av att någon åt i samma rum hemma.
  • 060810

Åh jag känner så igen det du skriver om att inte kunna öppna kylen, gå ut i köket och ens bre en macka eller hälla upp dricka... Det funkar knappt här. Kan säga det suger att va ensam med 2 små när man mår så här. Men de är glada för det har blivit en del McDonalds om man säger så och annan utemat. Det funkar faktiskt att äta ute på något konstigt vis. Ibland i a f. Då slipper man ju som du skriver laga den själv. Jag har inte lagat mat till barnen eller mig själv på över 1 månad, det funkar bara inte...
    Ikväll blev det rostemacka och mjölk till middag... men ungarna var glada ändå, det är det som är skönt, de bryr sig inte riktigt vad de får, bara de får något.

Jag har fått telefonnummer till en dietist, men hittar det inte så har inte kunnat ringa. Skulle va skönt att ha näringsdrycker hemma när det är illa och jag inte kan äta.
    Annars får jag prata med läkaren den 23:e och se om jag kan få hjälp därifrån.
    Eller blir det för jävligt så akuten.

• skullevakul

Visst många som tror att medicinen inte hjälper – för att de mår skit – och sedan när de hoppar över den upptäcker att de kan må ännu mer skit så medicinen hjälpte i alla fall …

Antar att det var så för dig och Lergiganen. 
    Sedan kan man ju kombinera läkemedel när den här fungerar lite iaf. Flera som kör med två, tre stycken och sedan ytterligare en mot magsyran.
    Gillade näringsdryckerna men har bara testat med dropp. Går väl att köpa näringsdryck receptfritt också om du vill testa själv.
    Öppnar du den vanliga kylen? Har funderat på att köpa en helt ny minikyl med bara drycker i o kanske färdig macka i plastpåse. Att ha vid soffan.
    Tänkte på det och sedan efteråt såg jag det tipset på en amerikansk HG-sida. Bara det att kylarna verkar bättre i USA, minikylarna som jag hittat här har fläkt i sig som låter och det fixar inte jag.
    En bänkkyl är nog för stor för att jag ska våga öppna den, men vet ju inte riktigt …?
    Sedan det där med sjukhus, jag måste ha fönsterplats om jag ska klara en gång till. Helt allvarligt! {#lang_emotions_laughing}
    Läste att må bra-hormonet oxytocin sprids med luktsinnet från person till person – så lugn sprider sig via luften. Tror samma gäller med stresshormoner för jag låg i världens värsta rum sist och blev bara mer och mer skraj. Utöver de andra som låg i rummet så smittade jag säkert mig själv. {#lang_emotions_wink}
    Jämfört med första gången då jag fick VIP-rum och mer åt VIP-behandling-hållet. Fick knappt träffa läkare någon av gångerna dock.
  • 060810

Ja man märker när man inte tar Lergiganen att man mår sämre, så nog gör den verkan alltid, men inte så pass som jag hade önskat dock, men man kan ju inte få allt.
    Blir det inte bättre med ätandet så funderade ju bm på att man måste sätta in en ny alternativt en till medicin, men vi får se.
    Jag har inte råd att gå o köpa näringsdrycker på apoteket utan recept.. :( Det blir för dyrt så måste ha tag i dietisten om det inte håller med mat och dryck.
    Dricker ju väldigt lite i vanliga fall med och nu blir det inte mer än kanske max 500 ml per dag.
    Idag har jag inte ens druckit det, så får försöka lite till sen när min dotter sover. Ska även försöka få i mig lite pasta med tomatsås som jag köpte idag på maxi, tyvärr har den även vitlökssmak som jag inte klarar av, men kan ju hoppas att den inte smakar så starkt av vitlök. Annars får jag väl skölja av pastan o äta den som den är.

Jag har med funderat på minikyl, men de svenska låter som fan, tyvärr gör de amerikanska det med, i a f den jäkeln vi hade på vårt hotellrum, jag blev tvungen att stänga av den på natten på vår semester i Florida i november.

• skullevakul

Läkaren måste ju också kunna ringa in ett recept. Är ju onödigt att betala när du säkert redan har frikort eller jobbar på det.

Gillade att jag skulle få hemkört från dietisten, fattade som om jag inte skulle behöva betala ens för drycken men då var det genom sjukhuset och det tog ett tag innan de var leveransklara.
    Kan ju vara lite tryggt att ha hemma eller att maxa även de bättre dagarna.
    Trist med kylen, tycker det borde finnas någon som funkar :(
    Hittade en tråd där det stod hur man skulle kunna bygga bort fläkten, men den tråden var inte riktigt gjord för mig. Lät svårt och alla klankade ner på de andras lösningar. Kanske en elekriker skulle kunna … de har ju så billig timpenning. {#lang_emotions_wink} 
    Fast kylen var liten och söt o kostade bara några hundralappar. Fick najs feeeling :))
    Vad äter du på morgonen? Äter du innan du stiger upp? Torra kex eller skorpor funkar inte för mig.
    Funderar på att testa en liten mjuk pepparkakebit eller liknande. Får jättekrav på att maten måste smaka mycket eller vara väldigt fräsch.
  • 060810

Det är läkaren på mvc jag ska träffa så det kostar inget. :) Annars har jag redan frikort så det hade kvittat.
    Ja näringsdryck hade inte suttit fel att kunna ta när man inte får i sig annat..
    Har haft svårt ikväll att få i mig något o det är skitjobbigt. En rostemacka blev det vid kl 17 för lergiganen, men nu är det dags för den igen o jag vet inte vad jag ska äta.. :(  måste ju äta något.. :(
    Jag äter ofta mina rostemackor utan något på.. :(  kan inte äta innan jag går upp för då mår jag ännu sämre. :(  kex o sånt är bara att glömma.. sen vaknar ju inte mina barn efter mig utan innan mig och kräver att jag kommer upp och tar dem..

Önskar så att morgondagen blir bra.. Möten hela jäkla dagen och jag o mamma ska äta frukost på ett café som har frukostbuffé, bara hoppas jag klarar av att äta! :p

• skullevakul

Man kan få frikort på apoteket också  :)

Det där med att man måste äta till Lergiganen är det för magens skull?
    Älskarälskarälskar verkligen Salta Katten, gjorde mig lycklig{#lang_emotions_laughing}
    Åh hoppas frukostbuffén blir bra!
    Så himla konstigt när alla ens tankar handlar om mat o dryck utan att man har lust med varken det ena eller det andra {#lang_emotions_wink}
  • 060810

Jajjamensan, frikort på apoteket har jag till barnen snart igen.. Efter 3 månader... :(  *suck*

Frukosten idag gick faktiskt bra. 1½ fralla fick jag i mig, mådde inget vidare men var bara att stå ut... Sen lunchen vart även den mackor och sen makroner o korv till middag (som jag blev bjuden på), åt inte direkt mycket av det, men ändå.. :p
    Ja det är för att minska risken för illamående o kräkningar som man ska ta Lergiganen i samband med mat.. Jag kräker om jag tar den på tom mage.. :(  sen kräker jag ju ofta när jag ätit med ju så hoppas Lergiganen hinner försvinna först bara och göra sitt...

Hoppas på en ännu bättre morgondag! :) *man kan ju hoppas i a f med 2 sjuka barn hemma...*

• skullevakul

Kul m fikat!

Vilka krav med Lergiganen. Vart hemskickad med antibiotikatabletter med samma biverkningar o jag har aldrig varit med om något så grymt – av läkaren alltså. 
    Eller så var det för att hela min årliga dos av dryck krävdes för att få ner skiten.
    Märker du av den ångestlindrande effekten?
    Funkar magen av den – man kan tydligen bli förstoppad? Och gör du något åt det?
    Sist funkade inte dropp eftersom jag var så förstoppad. Såg ut som om jag skulle föda i vecka 5-6 …
    Sedan är du allergisk o funkar antihistamin då?
    Fått Torecan suppar o hjälpte noll. Däremot får jag allergiska reaktioner av graviditeten så kan tänka mig att kortisonbaserade preparat skulle kunna funka. Men de får man nog bara ta mer mot slutet.
    Vad tror du om att äta apelsin? Ibland glömmer man bort vad som kan gå ner, innehåller kalcium oxå.
    Dietisten sa att det var suveränt näringsvärde i glass, säkert bra för de små sjuklingarna oxå.
    Krya på er!
  • 060810

Oj mång frågor, ska göra mitt bästa för att svara.
    Ja det är jävligt att man måste äta för att kunna ta Lergiganen.

Den ångestdämpande effekten märker jag inte direkt av..
    Förstoppad är jag av naturen så det har jag inte märkt av att det blitt värre i a f.
    Inte allergisk mot något mer än en penicillinsort jag fick på bb när jag hade livmoderinflammation, jag förvandlades till en salami...
    Jag kan inte äta apelsin i vanliga fall så tvivlar på det, men jag dricker apelsinjuice ibland.. ibland funkar det bra, ibland inte.. det är väldigt surt för magen sa läkaren men var ju bra om det funkade ibland.
    Har sjukt svårt för mjölkprodukter så glass funkar nog inte det heller...  Har inte funkat tidigare i a f.
    Hatar att ha så svårt för mat... :( Känner mig som ett anorexiafall snart... :(
    Men något som funkar rätt bra är potatismos! :)

Svar på tråden Hyperemesis del 3