• YayasMami

Hyperemesis del 3

Såg att tvåan var stängd... Tänkte att vi med HG kunde fortsätta stötta varandra här!
    Själv var jag hos doktorn idag utan att ens få Lergigan utskrivet trots att jag brukar få det, tyvärr kom jag till en snurrig doktor som inte verkade fatta något... Blir så himla ledsen att man ska bli behandlad så illa av sjukvården när man har HG, känns ju som värsta skämtet. Jag har knappt kommit ur sängen på två månader och kräks konstant.
    Jag ställde läkaren mot väggen: men om det nu är helt ofarligt för mitt barn att jag svälter i två månader så varför säger man då att man absolut inte får banta under graviditet?

• Svar på tråden Hyperemesis del 3
  • skullevakul
    MeandHim skrev 2010-04-01 13:53:52 följande:
    Om jag inte ätit på 3 dagar och drucikt dåligt ringer jag in...man får känna efter lite hur psyket är oxå. har bara fått glukos dropp med lite extra natrium och kalium i, inga näringspåsar (dom vita) första gången med tvillingarna fick jag det mot slutet och då opererade dom in en CVK. då mina armar var helt sönderstuckna. Trodde inte man kunde få hemmadropp? kan man det? hade ju vart super att få en liter i veckan lr nåt jag köper piggelin, vet inte hur man gör egna glassar tyvärr Idag har jag satt sambon på att fixa mer piller så dom inte tar slut under påsken Hoppas du mår bättre, vilken vecka var du i?
    Det är rätt mycket isglass över päronsplitt {#lang_emotions_smile}
    Nä, väl dold hemlighet … hemsjukvård går genom vårdcentralen. Om man har en sorglig HG-historia att berätta borde det gå lättare o om man själv o andra engagerar sig personligen. 
    Speciellt som psyket påverkas så mycket av sjukdomen. Används ofta så att folk ska kunna dö hemma, men andra får ju oxå hemsjukvård.
    Man är ju oftast döende utan dropp om man är i uselt skick. Måste ju vara billigare än sjukhus som är svindyrt. De kommer morgon o kväll – det är allt som verkar behövas. Ska finnas dygnetruntdropp o nattdropp.
    Tror man kan fixa underhållsdropp på något sätt någonstans men ingen verkar erbjuda sig självmant.
    CVK är det en ingång som går rakt in i blodet med näring? Fick du inte starkare mediciner än L?
    Tycker inte de alltid lyckas med droppnålen, barnnålar ska tydligen vara bättre om man är uttorkad.
    Jag är ju precis i början bara så lär ju bli värre, men gillar L + LC. Tycker du att L är läskigare än LC?
    Förresten en glad {#lang_emotions_smile} nyhet. Utomlands tar de ju ofta B6 mot HG. Men även i Sverige rekommenderas 1 Pyridoxin om dagen mot HG-illamående, även om det inte hjälper mot kräkningarna!
    Din läkare får läsa på lite, när du dessutom frågar själv. Hur ofta har man rätt kunskap själv …
  • 060810

Inga kläder i början i a f. Det är väl först när alla aparater och skit är borta. Hon kommer ju ligga i respirator, cpap mm och det kommer ju även bli operation.. Så det är nog inte läge med kläder då. Men fick tips från en annan mamma om att ha omlottbodysar med mig när hon ska födas för det kan de få ha på sig om läget är så pass stabilt att det funkar. Så det ska jag ha med mig.

Japp lever drogfritt än så länge.. Går faktiskt rätt bra ändå måste jag säga. Jag lyckas att äta när barnen är hemma men när de är på dagis är det lite svårare... Är på något vis väldigt deppig just nu och ligger mest i sängen o tittar på youtube videos med CDH (engelska förkortningen för diafragmabråck) barn som överlevt och även videos därr det inte går så bra. Jag gråter efter varje video, men jag tror jag behöver se det för att inte bli så rädd sen när jag själv står där. Helt sjukt att jag ska behöva göra det, men så är det..

Kan tänka mig synen på ikea när du måttprovar! :p *hihi*
    Men det är ett måste nästan så man vet om den klarar påfrestningen. Blir ett fint minne sen ju! :)

• skullevakul

Ja ska försöka komma ihåg roliga HG-historier att berätta ;)

Ja, inget slår kunskap hur skrämd man än blir. Helt sjukt att du ska behöva gå igenom det här. Hoppas hjärtat ser bra ut!
    Har 1/4 muffin i sängen att äta direkt när jag vaknar. Det går lätt ner. Sedan en bit saftig bulle. O som du sa choklad o ostmacka är ett säkert kort.
    Potatismos har gått.
    Chips o kiwi går bra, o det kan ju ligga bredvid sängen. Sedan applåderar jag mig själv även när jag äter godis fast jag tycker inga är direkt goda förutom dina Läkerol.
    Päronsplitt är super, även all glass. O små miniyoughurtar.
    Försök ta hand om dig även om du inte bryr dig om mat just nu {#lang_emotions_heart}
    Än så länge hjälper det som MeandHim skrev att äta ofta. Tänk om jag kunde få bli en sådan som går upp i vikt.
  • 060810

Jag har lyckats gå ner 1 kilo i vikt på en vecka nu, men inte så konstigt så som min värld vändes upp o ner..
    Jag var så stolt över mitt uppgångna kilo att jag blev jätteledsen när jag vägde mig och jag gått ner det kilot igen.. Står på -8 kilo nu sen 19 december.. SUCK!!
    Jag brukar inte lyckas gå upp mer än 4-6 kilo när jag är gravid.. Funkar liksom inte för min kropp att gå upp i vikt.

Läkerol är bra, även potatismos! :) Jag köper sån Findus färdigrätt med köttbullar o potatismos. Det var superbra för mig för ofta fick jag ner i a f potatismoset och ärtorna. :)

Allt som går ner är bra, sen om det är godis eller chips spelar ingen roll! :)

På tal om roliga historier så kommer jag nog komma ihåg den här bäst:
    Izabelle 3 år säger: Mamma, nu vet jag varför man inte ska äta snö.
    Jag: Jasså vaddå?
    Izabelle: Jo, man vet ju aldrig  vart du kräkt någonstans.

Jag kräkte ofta på väg till dagis och det kunde bli både 2 och 3 gånger på en sträcka som tar max 10 min att gå... BLÄ!! Men så rolig den ungen är.
    Eller som när lillebror på då 22 månader kommer med min rosa kräkskål och säger: mamma "öhöhöh"    och lägger huvudet ner i skålen!
    Älskar mina ungar, men fy vad de måste tyckt att tiden mellan v. 6 och v. 17 var pest!

• 060810

Sådär jag.. Slut på drogfriheten.. Fick ta en Lergigan vid lunchen idag, det gick inte längre då.. Höll på att spy när jag åt så det vart och ta en.. Så jäkla trött nu bara och har 2 duracellkaniner här hemma som inte vill va lugna och vila middag..

• MeandHim

skullevakul: frågade på sjukhuset om hemdropp men det gick ju absolut inte.
    Ja en CVK (central ven kateter) opereras in under nyckelbenet då kan dom ta prover ur den + ge dropp osv. var sååå skönt när jag fick den, mina armar var så sönderstuckna så det gick helt enkelt inte med nålar.

har aldrig provat vanliga L utan fick LC med en gång, varför vet jag inte.
    Nej fick inge starkare medeciner den gången, förutom näringspåsar fick jag B-vitaminsprutor + järndropp en omgång.

• skullevakul
    060810 skrev 2010-04-03 12:03:18 följande:
    Jag har lyckats gå ner 1 kilo i vikt på en vecka nu, men inte så konstigt så som min värld vändes upp o ner.. Jag var så stolt över mitt uppgångna kilo att jag blev jätteledsen när jag vägde mig och jag gått ner det kilot igen.. Står på -8 kilo nu sen 19 december.. SUCK!! Jag brukar inte lyckas gå upp mer än 4-6 kilo när jag är gravid.. Funkar liksom inte för min kropp att gå upp i vikt. Läkerol är bra, även potatismos! :) Jag köper sån Findus färdigrätt med köttbullar o potatismos. Det var superbra för mig för ofta fick jag ner i a f potatismoset och ärtorna. :) Allt som går ner är bra, sen om det är godis eller chips spelar ingen roll! :) På tal om roliga historier så kommer jag nog komma ihåg den här bäst: Izabelle 3 år säger: Mamma, nu vet jag varför man inte ska äta snö. Jag: Jasså vaddå? Izabelle: Jo, man vet ju aldrig  vart du kräkt någonstans. Jag kräkte ofta på väg till dagis och det kunde bli både 2 och 3 gånger på en sträcka som tar max 10 min att gå... BLÄ!! Men så rolig den ungen är. Eller som när lillebror på då 22 månader kommer med min rosa kräkskål och säger: mamma "öhöhöh"    och lägger huvudet ner i skålen! Älskar mina ungar, men fy vad de måste tyckt att tiden mellan v. 6 och v. 17 var pest!
    Kom iaf på gott godis du kanske kan få i dig: Dixies citronkolor o Twix. Jag lyckas hälla grädde i vattenchokladen :) O väljer bland många olika glassorter!
    Men vad socker jag får i mig, kan inte vara helt bra. Dricker lightsaft ibland men förutom att det inte är så gott känns det inte heller bra. Fast om ett tag kommer jag säkert bli överlycklig om jag kan få i mig så mycket dryck.
    Så har jag tappat smaklökarna nästan helt o det känns helt okej.
    Hoppas jag fortsätter med de här "problemen" – de kan jag stå ut med :))
    Vad söta historier! Gillade den där HG-boken som hette typ "Mamma har HG fast bara ett litet tag". Ska tänka så, bara ett litet tag … fast när man är dålig har nog en treåring bättre framförhållning än jag …
    Tror veckorna var värst för dig :(
    Äter Findus frysärter till potatismos även i vanliga fall. Sedan potatisgratäng från påse har gått. Indiskt med. O nu kunde jag äta fullkornsbröd.
    Hoppas det går bättre att äta nu med Lergiganen!!
  • skullevakul
    MeandHim skrev 2010-04-04 15:08:00 följande:
    skullevakul: frågade på sjukhuset om hemdropp men det gick ju absolut inte. Ja en CVK (central ven kateter) opereras in under nyckelbenet då kan dom ta prover ur den + ge dropp osv. var sååå skönt när jag fick den, mina armar var så sönderstuckna så det gick helt enkelt inte med nålar. har aldrig provat vanliga L utan fick LC med en gång, varför vet jag inte. Nej fick inge starkare medeciner den gången, förutom näringspåsar fick jag B-vitaminsprutor + järndropp en omgång.
    Låter jätteskönt med CVK, synd att du fick vänta på den o på näringen!! O att du inte fick testa andra mediciner :( Känns som om man kan glömmas bort iom olika skift så ingen följer en – ligger liksom alltid på någon annans bord …
    Kan verkligen rekommendera vanliga L, bara att säga att du inte kan sova på compen.
    Det ska ju finnas dagvård med dropp, men har både fått höra att det finns o att det inte finns ;)
  • 060810

Jag har kräkt igen.. :( Så jävla trött på det. Jag ville ju må bra nu, inte börja kräka igen. :(
    Men jag har kunnat äta allt utom frukost idag och det är så jäkla skönt ändå.

Skullevakul:
    Oj du får i dig mer nu än jag fått i mig på 15 veckor känns det som.. :p Jag har så svårt med mat fortfarande och det är bestämda saker som funkar. Känns som att man är på väg att få typ anorexia eller nåt.. Inte det att jag vill va smal eller så utan det här med maten.. Men min rädsla ligger i  hur det smakar att kräka upp eller att jag har kräkt upp det och därför vägrar äta det.. Hoppas det släpper sen när bebis är ute.. Kan ju inte leva på fisksoppa och potatismos direkt.... :p

Något jag kommit fram till är gott att suga på är polkagrisar! :) Det köpte jag några stycken för att prova och jag tycker de funkar rätt så bra ändå, i a f på kvällen, lite värre på morgonen för då vill jag inte ha något i munnen direkt..

• skullevakul

Ja, fast känns riktigt osunt. Men egentligen kan jag inte äta stora portioner. En liten pommes på McDonalds är perfekt. Med två saltpåsar!

Testa Visiblin i äppeljuice! Har den utan socker. Nu går det helbra när jag inte känner någon smak :) Den gör mer plats i magen. Testa gärna första gången när du inte mår så illa, kanske efter någon timme på L.
    Hade faktiskt planerat att leva på potatismos ;)
    Men det är klart du blir rätt normal sedan, fast lite hänger nog kvar. Tyckte glädjen med mat försvann.
    Annars får du väl upptäcka nya maträtter efteråt som du inte redan lyckats må illa av :)
    Vi kanske får byta recept ;)
  • skullevakul

Just det, den här tråden går väl ut? Jag är rätt ny på FL men om någon vill förlänga tråden vore det snällt {#lang_emotions_smile}

Svar på tråden Hyperemesis del 3