• YayasMami

Hyperemesis del 3

Såg att tvåan var stängd... Tänkte att vi med HG kunde fortsätta stötta varandra här!
    Själv var jag hos doktorn idag utan att ens få Lergigan utskrivet trots att jag brukar få det, tyvärr kom jag till en snurrig doktor som inte verkade fatta något... Blir så himla ledsen att man ska bli behandlad så illa av sjukvården när man har HG, känns ju som värsta skämtet. Jag har knappt kommit ur sängen på två månader och kräks konstant.
    Jag ställde läkaren mot väggen: men om det nu är helt ofarligt för mitt barn att jag svälter i två månader så varför säger man då att man absolut inte får banta under graviditet?

• Svar på tråden Hyperemesis del 3
  • skullevakul

Läs på o argumentera.

Jag har sällan argumenterat eftersom jag inte vetat vilka alternativen är. Men när jag fått information har det gått.
    Vad vill du testa?
    Tror de inte förstår hur jobbigt det faktiskt är. Charlotte Bronté lär ha dött av HG.
    Kanske dum fråga, hjälper Alvedon någonting?
  • 060810

haha nä panodil är parodi på smärtstillande.. :(
    vet inte vad jag vill ha... något som funkar o som inte gör mig däckad + att det ska gå att ta på tom mage om jag inte klarar av att äta...
    tyvärr måste man ligga på och det är skitjobbigt!! man orkar liksom inte det.. :(

• skullevakul

Tabletterna jag fick löstes upp i munnen {#lang_emotions_smile} 

O resten suppar, gillar det, tror det gör mindre skada i magen.
    Aldrig behövt äta till, aldrig behövt svälja något.
    Går det inte med mer dropp då? Tycker ingen annan än du ska få bestämma vad du klarar o inte klarar.
    Det där med att man måste ligga på. Undrar om de inte kör den vanliga elimineringsprocessen för HG:are oxå. Det där att om man inte klagar tillräckligt så är man nöjd liksom.
    Hoppas du bara får det ena snart eller åtminstone halva av vad du har nu!
  • Parasitens mamma

Hade under förra graviditeten svårt illamående och fick först Lergigan Comp utskrivet och därefter Primperan. Trots läkemedlen mådde jag förfärligt illa, gick ner i vikt och var grymt trött ända fram till v 17. Var sjukskriven till och från.

Är nu gravid igen (v10) och hoppades på bättre tur denna gång, men har haft svårt illamående sedan ett par veckor tillbaka. Medicinerar återigen med Lergigan Comp och Primperan för att ens kunna existera.

Har svårt att avgöra om tröttheten kommer av graviditeten eller läkemedlen. Är just nu sjukskriven 25% t o m sista februari. Har nu dessutom legat hemma med förkylning i en vecka och kan för mitt liv inte förstå hur jag ska kunna arbeta 6 timmar om dagen framöver. Är bara trött, trött, trött och illamående.

Finns det någon därute som tar Lergigan Comp/Primperan dagligen och orkar arbeta 100%?

Jag skämms så mycket över att inte klara mitt arbete (hålla mig vaken, ta mig till/från arbetet) så jag vågar inte be läkare om sjukskrivning.

• som en sol

Jag var till en privat gynekolog i måndags för att planera en eventuell ny graviditet. Hon sade att hon aldrig träffat någon med så allvarlig HG som jag haft och samma sak sade barnmorskan på rådgivningen, hon har inte träffat någon som fått så starka mediciner som mig under sina 12 år i jobb. Kul att vara den sjukaste på Åland, någonsin! Verkligen! :(

Gynekologen tittade på mig och sade "och du planerar att bli gravid igen, REDAN??!!" Och så sa hon att jag antagligen fick så lite hjälp (eller så  sent) i förra graviditeten för att ingen kunde förstå hur dåligt jag mådde. Jag var för sjuk för att berätta HUR illa jag mådde då. Jag gav henne en blankett som jag skrivit ut från helpher.org där hon kan mäta HUR illa jag mår, vilket hon tyckte var en bra idé. Hon verkade ha sympati vilket ju är positivt. Ett stort bekymmer är dock att hon inte jobbar på sjukhuset dit jag ju måste om jag ska bli inlagd och så. Hon kan alltså inte påverka min situation under inläggning mer än att hon kan skicka en remiss dit.  Förra gången gick jag till en gynekolog på sjukhuset, men hon är mammaledig nu så jag kan inte gå till henne och de som är där nu är inte vidare sympatiska.

Hur har det fungerat för er andra som har gått till privata läkare?

• skullevakul

Amazonas, hoppas jag inte skrämde dig!

Vet inte om du läst Beyond Morning Sickness men:
    Där står att du kan göra ett andningstest för att kolla om du har en speciell magbakterie o i sådana fall kan HG:n försvinna med antibiotika. Du kan göra testet nu, funkar även som gravid.
    Där står om värdet med eget rum eftersom rumsgrannarna kan få dig att må sämre.
    Samt att låta dropp verka kanske flera dagar innan man sväljer något eftersom det annars kan sätta igång en ny kräkattack. Det var så jag fattade det iaf, man ska nog inte tvinga i sig något i början på sjukhus.
    Sedan om man känner att det inte alls funkar så finns ju möjligheten med surrogatmammor i bl a USA. Om du redan bor i annat land får ju iaf Sverige mindre koll.
    Berätta gärna vad som funkade eller inte funkade för dig! Blev helt tagen på sängen sist iom att droppet inte funkade, så om man hört talas om saker innan går det bättre om man skulle hamna i en liknande situation.
  • skullevakul

Schnappi i magen, hur går det?

• 060810

Det går faktiskt rätt okej här! :)
    Idag har jag ätit frukost, lunch och middag + en glass ikväll! :)  Tog tag i tipset om glass som jag fick av dig för ett tag sen. Det hjälper lite grann faktiskt! :) Ska snart ta ny pilla och hoppas få sova bra nu. Men så här bra som jag ätit idag har jag inte ätit på evigheter! :)
    "Massor" med potatismos då det blev det till lunch och middag idag. :)
    Jag hoppas på en bra dag imorn med. :)
    Är bara så fruktansvärt sjukt trött!! Idag när min pappa kom så visste jag att han var här på något sätt men var inte medveten om att han var här eller vad han gjorde... Helt väck var jag.. Men men så är det väl ibland..
    Tappar fruktansvärda mängder hår vilket är psykiskt jobbigt, men jag försöker överleva det med.

• skullevakul

Vad glad jag blir {#lang_emotions_smile}

Hoppas du sover gott!
    Det där med håret det är inte att du sällan tvättar håret så att lösa hårstrån ligger kvar längre?
    När jag skaffar mig en naturlig hårinpackning på några dagar fäller jag hår i hela sjok. O duschade ju nästan aldrig med HG.
    Fast det är klart kroppen stressas.
  • som en sol

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:1; mso-generic-font-family:roman; mso-font-format:other; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:0 0 0 0 0 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} --> Skullevakul: helicobacter pylori, magsårsbakterien, måste vara det du menar? Jag tog ett sådant test i måndags, dock inte ett andningstest utan ett avföringstest. Ska bli intressant att se vad testet visar!

Svar på tråden Hyperemesis del 3