• YayasMami

Hyperemesis del 3

Såg att tvåan var stängd... Tänkte att vi med HG kunde fortsätta stötta varandra här!
    Själv var jag hos doktorn idag utan att ens få Lergigan utskrivet trots att jag brukar få det, tyvärr kom jag till en snurrig doktor som inte verkade fatta något... Blir så himla ledsen att man ska bli behandlad så illa av sjukvården när man har HG, känns ju som värsta skämtet. Jag har knappt kommit ur sängen på två månader och kräks konstant.
    Jag ställde läkaren mot väggen: men om det nu är helt ofarligt för mitt barn att jag svälter i två månader så varför säger man då att man absolut inte får banta under graviditet?

• Svar på tråden Hyperemesis del 3
  • MeandHim

skullevakul: dricker mest vatten faktiskt riktigt kallt måste det va, isvatten lite mjölk och juice, ibland proviva, bra för magen

Tack för alla tips, hoppas jag slipper köpa stickorna.

Mig tar dom på allvar nu annars ska dom få en käftsmäll så huvudet snurrar.
    Första gången väntade jag tvillingar, låg inne 6 veckor och fick INGEN hjälp, åt INGET på 3 månader och höll till slut på att stryka med själv. Fick hjälp alldeles för sent och i v 20 förlorade jag mina barn. Så min Bm är verkligen suuupersnäll och ringer regelbundet för att höra hur jag mår. men hoppas INGEN behöver gå igenom samma sak som jag.....

• skullevakul
    Just det Schnappi i magen. Vi pratade ju om Omeprazol förut. Det är syrahämmande. O sedan Gaviscon (tog flytande) mot halsbränna. Tydligen bra att ta båda två eftersom de jobbar på olika sätt. O man ska visst inte bry sig om att Omeprazol inte ska tas av gravida =) Däremot kan Ome… vara förstoppande så testar bara Gaviscon nu.
    Tar bara minisojayoughurtar, blir för mycket annars. O så ostmacka. Alltid ostmacka. Fast efter sömnen fick jag i mig kalla linser med citronsaft, salt o olivolja. Så glad :)
    Hoppas din tablett verkar fort!
    Förstår att det måste vara skitsvårt att sova :( Hoppas det går bättre i natt!
  • skullevakul
    MeandHim skrev 2010-03-30 22:01:50 följande:
    skullevakul: dricker mest vatten faktiskt riktigt kallt måste det va, isvatten lite mjölk och juice, ibland proviva, bra för magen Tack för alla tips, hoppas jag slipper köpa stickorna. Mig tar dom på allvar nu annars ska dom få en käftsmäll så huvudet snurrar. Första gången väntade jag tvillingar, låg inne 6 veckor och fick INGEN hjälp, åt INGET på 3 månader och höll till slut på att stryka med själv. Fick hjälp alldeles för sent och i v 20 förlorade jag mina barn. Så min Bm är verkligen suuupersnäll och ringer regelbundet för att höra hur jag mår. men hoppas INGEN behöver gå igenom samma sak som jag.....
    Oj låg du på sjukhus utan att få hjälp?
    Usch, nä det ska ingen behöva gå igenom!! Då gillar du inte heller sjukhusmiljö. Skulle vilja få dropp någon helt annanstans.
    Tycker attityden är lite konstig att hjälpa när det redan är lite eller mycket för sent. Skulle vara mycket billigare o säkrare på alla möjliga vis att satsa förebyggande.
    Nu blev jag sugen på Iglooglass när du skrev så där. Vet inte om den finns att få tag i.
  • MeandHim

skullevakul: Igloo Mmmmm tror inte det finns men hade vart gött

Just därför ringer jag in i tid till sjukhuset nu innan jag blir för sjuk. Har sett till att jag hamnar på BB-avd istället för förvård (cancerpatienter, gravida + dom som opererat livmoder osv) blev så dåligt behandlad där och anmälde hela avdelningen. På BB känner alla igen mig nu när jag kommer då jag legat där så många ggr. Dom är helt underbara och jag får alltid eget rum med "egen" toalett. så då gör inte själva mijön så mkt

• skullevakul

Oj, vad bra med eget rum :) Var sätter du gränsen någonstans när du åker in?

Skulle vilja ha dropp i förebyggande syfte tror jag. Har fått lite olika bud på hur det går till. Trist att behöva tjata sig till det.
    Tror jag oxå låg på BB första gången, o det var suveränt. Måste kolla det. Sedan hade gynläkaren ringt sin kompis på sjukhuset som förberett allting.
    Vad fick du för medicinsk behandling när du låg inne så länge?
    Tog L till en lakritspuck.
    Vet du hur man gör egna isglassar? Eller några goda köpeisglassar?
    När jag var liten hällde man saft i ett glas med sked o satte i frysen. Tupperware hade sådana plastgrejer för isglass o då skulle man koka vattnet först.
    Man ska tydligen kunna frysa in näringsdrycker o annat i tärningar.
    Helt kört här med vatten.
  • 060810

Hann inte ta någon Lergigan igår innan min dotter kräktes massa slem o annat äckel (hon har astma)... Fy sen ville jag då inte äta något o struntade i den. Idag har det gått relativt bra utan med. Har gått runt på stan med dottern o tittat på bebissaker även om jag har sjukt svårt att köpa något så dottern fick köpa en liten gosekanin till sin lillasyster som hon sa ha när hon kommit ut. Hon får ju inte ha kläder på sig i början (första veckorna kanske t o m) så det känns lite dumt att köpa trots att jag har köpt en del innan jag fick reda på missbildningen. Så hon får nog ha neutrala kläder när hon väl får börja ha det eller så får jag bege mig ut på shoppingrunda! :)

Imorgon ska jag försöka ta det lugnt.. Gaviscon klarar jag bara inte av att ta... fan det kräker man ju upp på en gång det skitet.. BLÄ!! imponerad om du klarar att stoppa i det det äcklet...

• MeandHim
    skullevakul skrev 2010-03-31 16:23:32 följande:
    Oj, vad bra med eget rum :) Var sätter du gränsen någonstans när du åker in? Skulle vilja ha dropp i förebyggande syfte tror jag. Har fått lite olika bud på hur det går till. Trist att behöva tjata sig till det. Tror jag oxå låg på BB första gången, o det var suveränt. Måste kolla det. Sedan hade gynläkaren ringt sin kompis på sjukhuset som förberett allting. Vad fick du för medicinsk behandling när du låg inne så länge? Tog L till en lakritspuck. Vet du hur man gör egna isglassar? Eller några goda köpeisglassar? När jag var liten hällde man saft i ett glas med sked o satte i frysen. Tupperware hade sådana plastgrejer för isglass o då skulle man koka vattnet först. Man ska tydligen kunna frysa in näringsdrycker o annat i tärningar. Helt kört här med vatten.
    Om jag inte ätit på 3 dagar och drucikt dåligt ringer jag in...man får känna efter lite hur psyket är oxå.
    har bara fått glukos dropp med lite extra natrium och kalium i, inga näringspåsar (dom vita) första gången med tvillingarna fick jag det mot slutet och då opererade dom in en CVK. då mina armar var helt sönderstuckna.
    Trodde inte man kunde få hemmadropp? kan man det? hade ju vart super att få en liter i veckan lr nåt

jag köper piggelin, vet inte hur man gör egna glassar tyvärr

Idag har jag satt sambon på att fixa mer piller så dom inte tar slut under påsken
    Hoppas du mår bättre, vilken vecka var du i?
  • skullevakul
    Tack till Parasitens mammas tråd med frågan om var man köper glassformar {#lang_emotions_smile}
    Nu har jag köpt 10 paket med glassformar på IKEA!
    Dricka börjar bli svårare o svårare. Varm vattenchoklad o Indian tonic funkar bäst. Fast mår lite illa av att se på Indian tonicen  ser ut som vatten …
    Vad gör du för glass, hur gör man?
    Även om jag då aldrig provat Lergigan hade jag tänkt skriva att du "snodde" mitt alias {#lang_emotions_wink}
  • 060810

Vattenoboy funkade här med faktiskt. Det var tack vare den jag kunde få i mig min smörgås på morgonen så jag kunde ta Lergiganen..
    Någon mer som inte kan ta Lergigan på tom mage utan att spy?
    Snart 2 veckor utan Lergigan! :) Ja på tisdag är det 2 veckor och jag är så lycklig för det! :)

• skullevakul
    060810 skrev 2010-03-31 22:43:25 följande:
    Hann inte ta någon Lergigan igår innan min dotter kräktes massa slem o annat äckel (hon har astma)... Fy sen ville jag då inte äta något o struntade i den. Idag har det gått relativt bra utan med. Har gått runt på stan med dottern o tittat på bebissaker även om jag har sjukt svårt att köpa något så dottern fick köpa en liten gosekanin till sin lillasyster som hon sa ha när hon kommit ut. Hon får ju inte ha kläder på sig i början (första veckorna kanske t o m) så det känns lite dumt att köpa trots att jag har köpt en del innan jag fick reda på missbildningen. Så hon får nog ha neutrala kläder när hon väl får börja ha det eller så får jag bege mig ut på shoppingrunda! :) Imorgon ska jag försöka ta det lugnt.. Gaviscon klarar jag bara inte av att ta... fan det kräker man ju upp på en gång det skitet.. BLÄ!! imponerad om du klarar att stoppa i det det äcklet...
    Gaviscon är ett under av godhet om man jämför med Visiblin! V måste jag lämna slatten på varje gång.
    Tog G en hel dag o sedan dess känns det som att jag nästan blev av med halsbrännan så inte behövt ta mer. Sedan blev jag lite sur att jag tog den efter linserna så järnet blev svårare att ta upp.
    Än så länge går G bra.
    Gullig storasyster {#lang_emotions_smile}
    Får hon inte ha kläder? Är det pga operationer o dränering o monitorer o sådant? I sådana fall kanske man kan göra hål i kläderna så det inte känns så sjukhusmässigt.
    Du får satsa mer på större storlekar. Egentligen är det roligare eftersom de används längre. Hoppas hoppas att det kommer att gå bra!!
    Tänker köpa massor. Måste ju ha något kul medans man väntar!
    Blev en kräkskål på IKEA. Stod o gjorde en halvEmil, du vet, försökte lägga in ansiktet i skålen o försökte beräkna om det skulle skvätta åt sidorna {#lang_emotions_wink} Såg nog knäppt ut.
    Om jag slipper använda den kan den uppgraderas till en vispskål. Min har oxå gummiring!
    Sedan blev det en HG-låda på hjul att ha under sängbordet. O tusen små glassformar. Får enklast ner glass.
    Lever du fortfarande drogfritt? ;)
Svar på tråden Hyperemesis del 3