• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • kattislofberg
    Jess82 skrev 2010-05-10 22:12:45 följande:
    Hej allesammans!Det var ett tag sen jag skrev här men läser alla trådar nästan varje dag. Har också problem med dessa njurar och UVI. Lillan som är 2,5år går på profelax och mår hur är bra som helst. vill bara informera utan att skrämma alla här..... Min dotter har haft njurbäcken inflammation 3ggr och ett antal UVI. MEN nu till det konstiga.. hennes CRP har aldrig varit över 12.. Att ha en nästan livlös kropp i sin famn vars urin stinker och 40graders feber men ett CRP under 20 är tydligen ingen fara..Har bråkat med såååå många läkare som inte tror på en. (man vet när ens barn är riktigt dålig) När jag har tvingat läkare att testa urinen så har det blivit fart på dom.Detta har varit ett stort problem för oss och innan vi fattade hur det låg till så fick hon gå i månader med UVI (jag vet det är jätte hemskt). Jag vill bara med detta säga att lita på eran instinkt och tjata på läkarna om tester. Kramar till er alla
    Oj! Jag håller med om att man måste lita på sin föräldrainstinkt. Det är vi föräldrar som känner våra barn bäst och det är också bara vi som har hela bilden. Även om allt står i journalen så är det vi som har bäst överblick!

De gånger Milo har varit dålig så har de alltid kollat urinen i första hand och CRP i andra hand. Jag tycker det borde vara självklart när det gäller refluxbarn! Är urinstickan ful och barnet har feber/är påverkat så måste man ju behandla. Är urinstickan ful, men barnet feberfritt och ej allmänpåverkat, ja då kanske man kan avvakta. Detta är vad man sagt till mig.

Däremot verkar det variera från läkare till läkare huruvida man ska behandla med IV-antibiotika de första dygnen eller ej. En läkare sa att man ALLTID lägger in barn under ett år som har UVI. Men andra läkare menar att det inte är nödvändigt. Milo har blivit inlagd tre av sju gånger.

Frågar igen - ni som har lite äldre refluxbarn - har ni märkt att det varit svårigheter med att potträna?
  • Hervor 1
    kattislofberg skrev 2010-05-12 15:24:56 följande:
    Jag vill ha råd oc synpunker! Ni som orkar och vill - läs min blogg och kom med era synpunkter, här eller i bloggen. Det handlar om den här refluxstudien, ska vi delta eller ej??? katarinalofberg.blogspot.com/2010/05/svara-be...
    Hade jag varit i din situation hade jag tveklöst svarat ja till att delta. Ni har mycket att vinna på det och några biverkningar att oroa sig för finns inte. (Jag hade absolut inte varit orolig för strålning i de små doserna om jag var du). Min dotter har också gjort de undersökningar du pratar om och kommer att behöva genomgå dem igen om några månader. Jag oroar mig för hur det skall bli med infektioner och sådant i framtiden men inte alls över huruvida undersökningarna skulle kunna vara skadliga eller ej.
    Lycka till med att fatta ett beslut!
  • Liam05 och Milton08

Liam mår efter att ha opererat bort sin vänstra njure för 2.5 årsen hur bra som helst.. De va operationen som avgjorde allt.. Profylax i sina första 2 år, sen operation, sen ingen profylax eller nånting efter det.. Synd att de inte e lika enkelt för er andras små. Önskar att de va lika enkelt för alla barn.. {#lang_emotions_frown}

♥Liam & Milton♥ är Mammas prinsar.
  • Virga

Kattis! Om jag hade varit i din situation så jag hade utan tvek tackat JA till studien. MAG3 känner jag igen. Julius har genomgått det 2 gånger.

• Shea 1

Hej!
    Jag vet inte om jag alls platsar här, men jag har läst lite om era erfarenheter.
    Jag är gravid (v.35) och vid RUL v. 18 upptäcktes vidgat njurbäcken. Vid uppföljningen v. 34 fanns vidgningen fortfarande kvar och ny UL-tid har bokats v.37, då även barnläkare skall närvara och svara på frågor. Det man har sagt oss är i princip att detta inte är någon stor sak (?), bara att barnet kan ha lättare att få uvi och att de troligen kommer att beh. med antibiotika då bebisen är född. Jag tycker ju att uvi på en bebis låter nog så besvärligt.

Hur har det varit för er? Kunde man se era barns problem på UL? Finns det barn med vidgade njurbäcken som aldrig blir sjuka?

• Virga

Hej Shea! Min sons "fel" upptäcktes också vid RUL v 18. Han hade inte vidgat njurbäcken det var andra problem. Du kan läsa i min presentation om du vill. Vad jag förstår så din bebis kommer att käka antibiotika från dag 1. Det kallas för profylax . Dosen är liten och beräknad efter bebisens vikt. Profylaxen förrebyger eventuell urinvägsinfektion och det är svårt att säga hur ofta bebisen kommer att bli sjuk i UVI. Det kan fungera med antibiotika alldeles utmärkt utan infektioner men det kan vara tvärtom också. Det är väldigt individuellt.
    Det är inte alls omöjligt att efter födseln din bebis skall genomgå en undersökning som heter MUCG. Googla fram och läs om det. Undersökningen visar om barnet har reflux dvs om urinen av någon anledning kommer upp tillbaka i urinledaren och njuren. Urinen i normala fall är steril men om det kommer en bakteria (via urinröret t.ex ) så uppstår det infektion i blåsan och har man reflux så kommer infektionen upp i njurarna väldigt  lätt. Små bebisar påverkas snabbt och svårt av sådana infektioner. Därför behövs det profylax som dödar eventuella bakterier i urinen. MUCG visar även grad på refluxen (1-5) fem är svårast. Min son har grad fem. Den har inte minskat på ett år tyvärr (visa barn växer ifrån det eller åtminstone har mindre grad under årets lopp).
    Trots att han har storsta graden så håller han sig fri från infektioner med hjälp av antibiotika.
    Fråga doktorn som kommer vid nästa UL attl vad du har på hjärtat. Ju mer du vet vad dem skall göra med bebisen desto bättre. Vilka undersökningar dem planerar/inte planerar, uppföljning osv.
    Har du mer funderingar frågor eller dylikt så skriv gärna här! Vi svarar så gott vi kan. Det är ju del av vårat liv dessa problem.
    Lycka till!

• Virga

Det nyaste hos oss är att Julius läggs in på kirurgavd. på torsdag inför testikeloperation. Operationen sker på måndag den 24/5 så efter bedömning vi får åka hem på permission under helgen. De skall även kolla på hjärtat på torsdag också då lillen har sin VSD kvar. Det är skönt att de tittar på hjärtat innan narkos.
    Jag själv har fått tid hos kurator den 30/5 efter en månads väntan... Känns väldigt långt men tiden går snabbt. Hoppas jag överlever den perioden med utan hjälp.
    Kram till alla! Hoppas ni har det lugnt :)

• Shea 1

Tack för ditt svar Virga!
    Jag ska nog skriva ner mina frågor på en lapp och ta med till barnläkaren, annars glömmer jag säkert hälften som jag vill ha svar på.

• Virga
    Shea 1 skrev 2010-05-17 17:24:54 följande:
    Tack för ditt svar Virga! Jag ska nog skriva ner mina frågor på en lapp och ta med till barnläkaren, annars glömmer jag säkert hälften som jag vill ha svar på.
     det är absolut bästa som man kan göra - skriva lapp eller lista med frågor. Man glömmer nästan allt vid träff det kan jag bekräfta av egen erfarenhet. Eller i bästa fall kommer ihåg typ 2 frågor. Allt annat försvinner... Jag alltid har en lista med frågor innan telefontid, läkarbesök eller någon ny undersökning. Skriva listan det är bästa du kan göra. Lycka till! Hoppas att allt blir bara bra med er!
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........