• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • Bangbang
    kattislofberg skrev 2010-05-12 15:24:56 följande:
    Jag vill ha råd oc synpunker! Ni som orkar och vill - läs min blogg och kom med era synpunkter, här eller i bloggen. Det handlar om den här refluxstudien, ska vi delta eller ej??? katarinalofberg.blogspot.com/2010/05/svara-be...
    Vi är med.

Hittade hit nu, skönt med en tråd där det finns likasinnade.

Dock har jag en fråga. Min 1 åring går på profylax sen hon föddes. De märkte det redan i magen eftersom jag hade alldeles för mycket vatten och gjorde massa extra UL. Eller vidgat njurbäcken upptäckte det.
    Har ni andra föräldrar märkt att era barn är sjukare än andra? Har lättare att dra på sig infektioner? Min dotter är JÄMT förkyld, har feber, öroninflammation med mera. Gör den där lilla pencillindosen att deras immunförsvar blir sämre (penicillin dödar ju trots allt bakterier, goda som onda). Jag ber om ursäkt om detta redan finns i tråden, har inte hunnit läsa igenom utan är ny.
    Någon som har ett barn där det faktiskt har gått tillbaka av sig själv? Min dotter har tydligen väldigt mycket reflux, så de är tveksamma att det går tillbaka. Men på grund av alla sjukdomar har vi avbokat tider sen i oktober...känns inte kul. Men ska in och göra lite andra tester där de inte behöver söva henne.
  • Virga

Hej Bangbagn! Välkommen du med i tråden :). Vad jag kan säga angående min sons förkylningar så han var absolut frisk vad gäller förkylningar under den tiden han ammades (11mån). Njurbäckeinflammation vid 2 mån ålder räknar jag inte då den är skillnad från förkylningen och var inte spontan heller utan orsakad av usel katetriserinsgsförsök av stressad läkare som också var bråttom. Sen vid 1 års ålder ( i början av februari) kom vi för första gången till försammlingshem att träffa andra barn och då blev Julius förkyld för första gången efter vi har varit där.. Sedan dess var han förkyld nästan efter varje besök på försammlingshemmet. Inget alvarligt men världens äckligaste snuva envis och långvarig. Sen hosta  som varat i nästan 2 månader. Så vad jag kan säga att han lätt  blir sjuk efter kontakter med andra barn. Annars är han inte alls sjuk. Jag tor att penicillin kan påverka lite tjocktarmsflora som är jätteviktig för immunitet. Men jag vet att någon har skrivit tidigare i tråden att det har varit tvärtom dvs barnet var friskare än vanligt under profylaxens tid. Det beror lite vilken sorts antibiotika man käker också. Min son äter Furadantin och den är skapad att verka just  i urinsystemet och tjocktarmen får väldigt liten mängd av det och påverkas därför inte så negativt. Men jag ändå ger Sempers Magdroppar (goda tarmbakterier)till honom redan ett år varje dag. Det skadar inte. Min son har ätit antibiotika sedan födseln. Fick sin första antibiotika någon timme efter förlossning.
    Jag hörde av Julius läkare också att vintern mellan 1 och 2 år är värsta för barnen vad gäller förkylningar. Dem slukar i sig ALLT.

• Bangbang
    Virga skrev 2010-05-17 23:44:59 följande:
    Hej Bangbagn! Välkommen du med i tråden :). Vad jag kan säga angående min sons förkylningar så han var absolut frisk vad gäller förkylningar under den tiden han ammades (11mån). Njurbäckeinflammation vid 2 mån ålder räknar jag inte då den är skillnad från förkylningen och var inte spontan heller utan orsakad av usel katetriserinsgsförsök av stressad läkare som också var bråttom. Sen vid 1 års ålder ( i början av februari) kom vi för första gången till försammlingshem att träffa andra barn och då blev Julius förkyld för första gången efter vi har varit där.. Sedan dess var han förkyld nästan efter varje besök på försammlingshemmet. Inget alvarligt men världens äckligaste snuva envis och långvarig. Sen hosta  som varat i nästan 2 månader. Så vad jag kan säga att han lätt  blir sjuk efter kontakter med andra barn. Annars är han inte alls sjuk. Jag tor att penicillin kan påverka lite tjocktarmsflora som är jätteviktig för immunitet. Men jag vet att någon har skrivit tidigare i tråden att det har varit tvärtom dvs barnet var friskare än vanligt under profylaxens tid. Det beror lite vilken sorts antibiotika man käker också. Min son äter Furadantin och den är skapad att verka just  i urinsystemet och tjocktarmen får väldigt liten mängd av det och påverkas därför inte så negativt. Men jag ändå ger Sempers Magdroppar (goda tarmbakterier)till honom redan ett år varje dag. Det skadar inte. Min son har ätit antibiotika sedan födseln. Fick sin första antibiotika någon timme efter förlossning. Jag hörde av Julius läkare också att vintern mellan 1 och 2 år är värsta för barnen vad gäller förkylningar. Dem slukar i sig ALLT.
    Tack för svaret. Nu när jag tänker efter så började förkylningarna i oktober då storasyrran började dagis 15 timmar. Känns som en enda lång förkylning sen oktober och min yngsta dotter har alltid haft värre förkylningar och segdragna. Hon äter cefamox eller cefamoxdril. På torsdag ska vi in till stan för att göra en röntgen med kontrastvätska som sprutas upp i urinröret(minns inte vad det hette, har papprena där nere). Då får man se vad som har hänt under det här året. DOck fick jag aldrig veta om hon var en 4:a eller 5:a...kanske något de kan upplysa om nu.
    Jag läste tråden igår, var tårögd för vissas historier och blev lite skärrad. Min dotter har aldrig haft något problem, utan har verkat frisk och nöjd. I och med att vi nästan aldrig kommit iväg på någon koll sen oktober så har man inget vetat. Blev många tankar efter att ha läst era inlägg och jag är så glad att det finns en sån här tråd.
    Sempers magdroppar ska jag köpa, kan knappast skada.
  • kattislofberg

Bangbang! Menar du att ni är med i studien? Berätta! Vi väntar på samtal från ansvarig läkare. Några frågetecken kvar, men vi går förmodligen med. Milo fick sin åttonde infektion i fredags, på sin åttamånadersdag. Så inte heller denna profylax funkade. Angående känslighet när det gäller andra infektioner så har milo endast haft några lindriga förkylningar. Probiotika är bra. Alla läkare tipsar om det, ändå ingår det inte i högkostnadsskyddet, det retar mig. På tisdag blir det heldag på Östra med ny Mucg och mag3. Om vi nu tackar ja, men det blir nog så.

• Bangbang
    kattislofberg skrev 2010-05-19 15:22:04 följande:
    Bangbang! Menar du att ni är med i studien? Berätta! Vi väntar på samtal från ansvarig läkare. Några frågetecken kvar, men vi går förmodligen med. Milo fick sin åttonde infektion i fredags, på sin åttamånadersdag. Så inte heller denna profylax funkade. Angående känslighet när det gäller andra infektioner så har milo endast haft några lindriga förkylningar. Probiotika är bra. Alla läkare tipsar om det, ändå ingår det inte i högkostnadsskyddet, det retar mig. På tisdag blir det heldag på Östra med ny Mucg och mag3. Om vi nu tackar ja, men det blir nog så.
    Hej
    Jo jag tror det är samma studie som vi är med i. Men jag kan tyvärr inte berätta så mycket. De ringde och frågade om vi ville vara med, vi fick hem papper och sen bestämde vi oss. Det var ju ifall vi ville operera direkt eller se vad vi skulle bli tilldelade. Min man var osäker i och med att vi inte kanske skulle få komma till operation direkt, men det känns som om de är med i en studie så är de mera uppkollade. I alla fall så har vi inte varit på en enda kontroll sedan september eller om det var augusti eftersom hon har lyckats pricka in med förkylning och feber VARENDA gång vi blivit kallade. Sen när vi var där i aug. fick de inte in nålen. Stack henne 6 ggr varvid vi fick åka alla 15 mil hem igen. Så vi har inte gjort någon stor tillförsel till denna studie i och med att de ej kunna kolla upp. Vi ska däremot in imorgon och kolla upp på sjukhuset hur det ser ut och då behöver hon inte sövas.

Jobbigt att er profylax inte fungerar :( Vi har haft samma sen hon fyllde ett och hon har aldrig haft någon infektion vilket är otroligt sköönt! Hur märker man att de får en infektion? Läkaren på BVC sa att hon får hög feber utan anledning under lång tid, stämmer det?
    Hoppas allt går bra på tisdag och lycka till!!!
  • Anna Panna

Hej alla! Välkomna ni som är nya!!!
    Jag har inte varit så aktiv att skriva på sistone men jag har följt vad ni andra skrivit. Det finns många kloka och fina mammor på nätet!!!!!
    För vår del är det lugnt med Andreas, han har varit utan sin profylax nu i 3,5 månad och har mått bra hela tiden - känns väldigt skönt! Idag ska vi till Östra igen för att träffa medicinläkaren, vi har ju tillhört kirurgsidan nu under operationsåret men ska nu tillbaka till medicin och få reda på vad som händer i framtiden. Hoppas, hoppas, hoppas att de nöjer sig med årskontroller framöver - vi vill ha lite lugn och ro nu. Innan vi åker till Östra ska vi in en sväng om mitt jobb där vi får hjälp med en flödesmätning samt en res-urin (jobbar på en urologmottagning för vuxna - praktiskt!!!) så att vi har dessa värden med oss och vi slipper åka tillbaka till Östra för att ev genomgå dessa undersökningar, bra att kunna vara förutseende och att ha möjligheten till det.
    Om 1 månad befinner vi oss på Korfu för Andreas första resa till värmen - känns underbart, känner att vi verkligen behöver komma iväg och bara njuta och göra en omstart i familjen nu när förhoppningsvis allt det jobbiga ligger bakom oss.
    Jag håller tummarna för er alla, alla undersökningar som ska genomgås, alla dumma profylaxer som fungerar sisådär och att ni mammor inte glömmer bort er själva!!!!!
    Kramar Anna

• kattislofberg
    Bangbang skrev 2010-05-19 16:31:14 följande:
    HejJo jag tror det är samma studie som vi är med i. Men jag kan tyvärr inte berätta så mycket. De ringde och frågade om vi ville vara med, vi fick hem papper och sen bestämde vi oss. Det var ju ifall vi ville operera direkt eller se vad vi skulle bli tilldelade. Min man var osäker i och med att vi inte kanske skulle få komma till operation direkt, men det känns som om de är med i en studie så är de mera uppkollade. I alla fall så har vi inte varit på en enda kontroll sedan september eller om det var augusti eftersom hon har lyckats pricka in med förkylning och feber VARENDA gång vi blivit kallade. Sen när vi var där i aug. fick de inte in nålen. Stack henne 6 ggr varvid vi fick åka alla 15 mil hem igen. Så vi har inte gjort någon stor tillförsel till denna studie i och med att de ej kunna kolla upp. Vi ska däremot in imorgon och kolla upp på sjukhuset hur det ser ut och då behöver hon inte sövas. Jobbigt att er profylax inte fungerar :( Vi har haft samma sen hon fyllde ett och hon har aldrig haft någon infektion vilket är otroligt sköönt! Hur märker man att de får en infektion? Läkaren på BVC sa att hon får hög feber utan anledning under lång tid, stämmer det? Hoppas allt går bra på tisdag och lycka till!!!
    Hög feber under långt tid? Till oss har de sagt att vi ska åka in BUMS när han får feber och inte har några andra symtom. Så vi lämnar kiss var och varannan vecka.

Va jobbigt med alla infektioner! Det kunde juc räcka med det andra, tycker man. :-/
  • kattislofberg

Jag är så NÖJD!

Igår eftermiddag ringde äntligen läkaren från Göteborg. Jag har via mail förklarat för läkaren att vi var mycket tveksamma till att delta pga av alla extra röntgenundersökningar. Nu hade vi ju faktiskt bestämt oss för att gå med ändå, men detta hade jag alltså inte meddelat henne, när hon ringde igår.

Hon babblade på, jag hade inte någon chans att säga detta, till att börja med. Hon berättade att forskningsgruppen diskuterat Milo och att vår tveksamhet till att delta. Därför har de skräddarsytt en plan för Milo, där de stryker de två undersökningar som vi skulle gjort i Göteborg på tisdag, men att vi ändå kan få ingå i studien. Två andra undersökningar ska dock göras (dels den här kissobservationen jag skrev om, dels någon annan, som jag inte minns namnet på just nu), men dessa görs i Halmstad (mycket närmare) och de innebär ingen eller liten strålning. Sedan får de helt enkelt klara sig med de röntgenbilder som redan tagits. Jag förstår att de är väldigt angelägna att få fler barn till studien, och de trodde nog att vi skulle säga nej om inte de tog bort röntgenundersökningarna. Hehe. 43 barn är med i studien hittills. I förra refluxstudien var det 203 barn som var med.

Hade hon gett mig en chans att prata i början på samtalet så hade hon ju fått vår tillåtelse till undersökningarna, men när detta erbjudande kom så tackade vi naturligtvis ja. Undersöknigarna skulle ju inte gett oss något, utan de är endast för att de ska få mycket material till studien.

Så vi känner oss väldigt nöjda! Det lönar sig att ligga på, ifrågasätta, vara påläst och aktiv!

Jag frågade också vad som händer om vi randomiseras i den grupp som inte ska opereras, men Milos problem fortsätter under sommaren och hösten, med täta UVI:er och knepiga bakterier. I det läget kommer vi att kunna hoppa av studien så att han kan få den hjälp han behöver. Det känns bra.

På måndag får vi veta vilken grupp han randomiseras till. Blir det operationsgruppen så blir det alltså operation inom någon månad. Detta håller vi tummarna för!

I morse var vi också på läkarkontroll på Barnmottagningen. De kollade urin och blodtryck, allt var bra. Imorgon går han tillbaka på profylax. Så får vi se hur långt tid det tar denna gång. Läkaren berättade att han behandlat många barn med reflux, men att han aldrig träffat något annat barn med så täta infektioner och elaka bakterier!

Jag har absolut ingen förhoppning om att Milo kommer att hålla sig infektionsfri på profylax. Är övertygad om att det kommer fortsätta så här, tills han blir opererad. Därför hoppas jag att det blir förr snarare än senare!

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........