• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • kattislofberg
    LadyMy skrev 2010-05-07 10:28:12 följande:
    Fick veta att Ludvigs CRP låg på 22 när vi var inne sist. Gått till njurarana eller ej? Verkar som att inblandade läkare behandlar det olika. På akuten gav de antibiotik 5 dgr och inget profylax. Vår läkare la sedan till 5 dgr och skrev ut profylax. De gjorde två odlingar den ena låg på 10000/ml den andra på 100000/ml. Han hade feber kvällen innan, men ingen när vi åkte in. Ska lägga till att han även var förkyld vilket såklart gör det ännu mer svårbedömt. Antar att han är ett "gränsfall" vad gäller diagnos? Hur går det för er andra? Mår era små dåligt även mellan de akuta infektionerna? Alltså får de ont och så?
     Milo mår inte dåligt mellan infektionerna. Förutom första gången så har han inte blivit så akut sjuk någon av gångerna. Lite gnällig, feber på drygt 38. Hans normaltemp ligger på mellan 37.5 och 37.9, vilket ju är ganska högt. Vet inte om han helt enkelt har hög normaltemp, eller om kroppen ständigt kämpar litegrann. Men han visar inga tecken på att må dåligt, är alltid väldigt lugn och glad.

Jag upplever också att behandlingen beror väldigt mycket på vilken läkare man råkar få. CRP på 22 är inte så högt, det kan ju även bero på virus (förkylningen), men det vet man ju inte, är urinstickan ful så är det ju säkert därav febern kommer.

Milo bedömmer de genom urinsticka, som alltid är väldigt "ful" när han får feber. Beroende på hur fult det är, samt hur hög CRP han har så läggs han in med IV-antibiotika tills dess att urinodlingen är klar, eller så blir vi hemskickade med ny antibiotika. När vi blir inlagda har CRP legat på ca 80, första gången låg den på 178, men då hade han ju blodförgiftning. Av de sju infektioner han har haft har vi legat inne tre gånger. Första gången nästan en vecka, övriga gånger i 2-3 dygn.

Nu ska vi prova en ny profylax. Tidigare har han haft, Bactrim, Trimetoprim och Furadantin, i olika omgångar, men han har alltid blivit sjuk igen efter max någon månad. Så nu får vi se  om nya profylaxen hjälper. Cefadroxil, någon som haft det?
  • NyaMy

kattislofberg, vad beror det på att Milo blir sjuk trots profylax? Vad är en väldigt "ful" sticka? Med tanke på hur Ludvigs urin luktade så tycker jag man direkt fattade att ngt var fel. Nu ångrar jag att vi inte åkte in direkt när vi kände det, utan väntade 2 dgr. Det var nog bara för att det inte luktade när han åkte in första ggn, så vi fattade inte att det kunde vara så. Vet inte hur snabbt det kan sätta spår i njurarna? 

Förresten, ngn som vet om de alltid blir sjukare o sjukare när det gått till njurarna eller om det kan ge sig av sig självt efter ngt dygn?
  • Hanniiz

hej var ett tag sen jag skrev och läste här. Har en fundering över en remiss som skulle skickas till linköping.

Jag pratade med våran sons läkare här i stan det måste ha vait i mitten av mars skulle jag tro. Då sa han att det skulle skickas en remiss till linköping där de skulle fortsätta utredningen om Theos reflux och hans njurar. Jag har fortfarande inte hört något? Ska det ta sån här tid? eller borde jag ringa o fråga vad som hänt?
    (han har reflux grad 5 och grad 4, får fudantin som förebyggande).

• Hanniiz

undrar också om de blir sjukare och sjukare jämt eller om det kan gå över av sig självt?

Ringde om Theo en kväll då han va mycket ledsen, grät när vi rörde vid honom, men hade ingen feber (han är aldrig så annars utan en lugn o glad bebis och sist han hade UVI hade han ingen feber), de tyckte inte att vi behövde komma in. Dagen efter verkade han bättre igen.

Han har ocks haft feber då och då. Har varit på vårdcentralen där de tagit blodpov o sagt att det varit virus, kan det vara UVI ändå? borde de inte kolla det?

• kattislofberg
    LadyMy skrev 2010-05-08 20:36:12 följande:
    kattislofberg, vad beror det på att Milo blir sjuk trots profylax? Vad är en väldigt "ful" sticka? Med tanke på hur Ludvigs urin luktade så tycker jag man direkt fattade att ngt var fel. Nu ångrar jag att vi inte åkte in direkt när vi kände det, utan väntade 2 dgr. Det var nog bara för att det inte luktade när han åkte in första ggn, så vi fattade inte att det kunde vara så. Vet inte hur snabbt det kan sätta spår i njurarna?  Förresten, ngn som vet om de alltid blir sjukare o sjukare när det gått till njurarna eller om det kan ge sig av sig självt efter ngt dygn?
    Att Milo blir sjuk trots profylax beror på resistenta bakterier. Han äter en sorts profylax, då växer sig resistenta bakterier till, sedan byter han profylax och då är det en annan sorts bakterier som växer till, som är resistent mot den nya... Milo har tydligen haft väldigt ovanliga och elaka bakterier.

Det här med om de blir sjukare eller sjukare har jag själv funderat på. Jag har dock fått lära mig att bakterier i urinen kan man ha, det är inte farligt i sig. Men om barnet reagerar med feber, kräkningar eller smärta, då ska det behandlas. Till oss har de sagt att om han får hög feber eller kräks, så ska vi åka in omgående. Låg feber (ca 38) så behöver man inte ha lika bråttom.
  • kattislofberg
    Hanniiz skrev 2010-05-09 00:01:32 följande:
    hej var ett tag sen jag skrev och läste här. Har en fundering över en remiss som skulle skickas till linköping. Jag pratade med våran sons läkare här i stan det måste ha vait i mitten av mars skulle jag tro. Då sa han att det skulle skickas en remiss till linköping där de skulle fortsätta utredningen om Theos reflux och hans njurar. Jag har fortfarande inte hört något? Ska det ta sån här tid? eller borde jag ringa o fråga vad som hänt?(han har reflux grad 5 och grad 4, får fudantin som förebyggande).
    Ja du. Remiss till Göteborg skickades i december och det är först förra veckan som jag fick kontakt med dem. Och hade vi inte valt att g¨med i den här studien så hade det nog dröjt längre. Men jag hade tagit kontakt med Jönköping om jag var du. Antingen genom att ringa dem direkt eller genom att be er läkare kolla upp det!
  • kattislofberg
    Hanniiz skrev 2010-05-09 00:06:09 följande:
    undrar också om de blir sjukare och sjukare jämt eller om det kan gå över av sig självt?Ringde om Theo en kväll då han va mycket ledsen, grät när vi rörde vid honom, men hade ingen feber (han är aldrig så annars utan en lugn o glad bebis och sist han hade UVI hade han ingen feber), de tyckte inte att vi behövde komma in. Dagen efter verkade han bättre igen. Han har ocks haft feber då och då. Har varit på vårdcentralen där de tagit blodpov o sagt att det varit virus, kan det vara UVI ändå? borde de inte kolla det?
    Jo det tycker jag att de borde ha kollat. Ett urinprov när ett refluxbarn får feber eller är påverkad, trodde jag var självklart!!! Jag brukar inte fråga, utan fångar ett urinprov hemma (Mittstråleprov, dvs att man fångar kisset direkt i ett rent kärl, tar dock inte det allra första kisset som kommer. Krävs lite tålamod, men detta är det bästa!), sedan lämnar jag in det på barnmottagningen, oftast är inte ens Milo med. Oftast är provet fult, och då skickas det på odling och så får vi läkartid. Jag har lämnat in otaliga urinprov, det är ju det första man bör kolla. Blod (CRP) behöver man ju inte kolla om inte urinstickan är ful.

Vi har också urinstickor hemma. De ger en indikation. Sen brukar jag se det med blotta ögat, kisset är grumligt när han har infektion.
  • Hervor 1

Hänger på här litegrann om det är ok? Jag har läst i tråden i några veckor och tycker att ni alla verkar fantastiska och så duktiga på era barns diagnos och olika symptom.
    Jag har en två månader gammal dotter med en "dubbelnjure" och reflux. Hon har redan hunnit med en stor mängd undersökningar, en pyelonefrit och en UVI. Bortsett från detta så är hon kärnfrisk, världens mest underbara lilla barn såklart, men jag har en känsla av att hennes njurmissbildning kommer att ge både mamma och pappa många gråa hår i framtiden.

• Jess82

Hej allesammans!
    Det var ett tag sen jag skrev här men läser alla trådar nästan varje dag. Har också problem med dessa njurar och UVI. Lillan som är 2,5år går på profelax och mår hur är bra som helst.
    vill bara informera utan att skrämma alla här..... Min dotter har haft njurbäcken inflammation 3ggr och ett antal UVI. MEN nu till det konstiga.. hennes CRP har aldrig varit över 12..
    Att ha en nästan livlös kropp i sin famn vars urin stinker och 40graders feber men ett CRP under 20 är tydligen ingen fara..
    Har bråkat med såååå många läkare som inte tror på en. (man vet när ens barn är riktigt dålig) När jag har tvingat läkare att testa urinen så har det blivit fart på dom.
    Detta har varit ett stort problem för oss och innan vi fattade hur det låg till så fick hon gå i månader med UVI (jag vet det är jätte hemskt).

Jag vill bara med detta säga att lita på eran instinkt och tjata på läkarna om tester.
    Kramar till er alla

• Hervor 1
    Jess82 skrev 2010-05-10 22:12:45 följande:
    Hej allesammans! Det var ett tag sen jag skrev här men läser alla trådar nästan varje dag. Har också problem med dessa njurar och UVI. Lillan som är 2,5år går på profelax och mår hur är bra som helst. vill bara informera utan att skrämma alla här..... Min dotter har haft njurbäcken inflammation 3ggr och ett antal UVI. MEN nu till det konstiga.. hennes CRP har aldrig varit över 12.. Att ha en nästan livlös kropp i sin famn vars urin stinker och 40graders feber men ett CRP under 20 är tydligen ingen fara.. Har bråkat med såååå många läkare som inte tror på en. (man vet när ens barn är riktigt dålig) När jag har tvingat läkare att testa urinen så har det blivit fart på dom. Detta har varit ett stort problem för oss och innan vi fattade hur det låg till så fick hon gå i månader med UVI (jag vet det är jätte hemskt). Jag vill bara med detta säga att lita på eran instinkt och tjata på läkarna om tester. Kramar till er alla
    Vad otäckt det låter! bra att du har vågat/orkat stå på dig, inte lätt alltid.
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........