pyretochbönan0809 skrev 2010-06-10 19:19:13 följande:
Hejsan!
Vår flicka har haft återkommande problem med njurbäckeninflammation (2 ggr konstaterat men antagligen 3) så efter sommaren ska vi bli kallade till Njurmottagningen för utredning. Vi har gjort urinblåseröntgen som visade på en viss reflux i ena njuren så nu undrar jag om någon här har barn med samma problem och vad de gjorde åt det?
Hej!
Jo, vi är många här som har barn med reflux. Milo blev akut sjuk när han var 8 dagar, fick blodförgiftning och det var riktigt läskigt. Blåsröntgen visade reflux grad 4 på ena sidan. Sedan dess har han gått på förebyggande antibiotika, men ändå fått ytterligare åtta njurbäckeninflammationer. Han fyller nio månader imorgon.
Vad de gör skiljer sig nog lite mellan landsting, men förmodligen får ni göra en rad undersökningar, särskilt för att se om njurarna tagit skada.
Om barnet håller sig friskt med profylax (förebyggande antibiotika) görs oftast inget, refluxen växer tydligen ofta bort efter några år. Men om man har bekymmer med återkommande infektioner så kan man få en defluxinjektion, som ofta (men inte alltid) gör att refluxen försvinner eller blir bättre. Detta görs i allmänhet inte på barn yngre än ett år. Man kan också göra ett större kirurgiskt ingrepp, men jag tror inte det är så vanligt.
Milo är dock med i en studie som ska utreda om det är värt att defluxinjecera barn under ett år, så han ska göra detta ingrepp den 1/7 (då kommer han att vara 9,5 månad). Efter detta kommer han att fortsätta med profylax i 2-3 månader, därefter görs ny blåsröntgen för att se om refluxen är borta.
Hanniz - skönt att höra att det var en enkel undersökning. Vi ska göra vår på tisdag. Du fick alltså "svar" på undersökningen på en gång?
BangBang - jag är lite osäker på vad du menar med att njurarna kan skadas. Att äta antibiotika dag efter dag är förstås inte jättebra, men det påverkar nog inte njurarna. Sett ur ett sammhällsperspektiv så är det negativt eftersom det kan bidra till resistenta antibiotikastammar och för individen kan det vara negativt eftersom det påverkar tarmfloran och det kan ev leda till sämre immunförsvar. Men håller barnet sig friskt på profylax anser jag att det är det bästa alternativet. (Men det är min högst personliga åsikt). Refluxen i sig påverkar inte njurarna negativt. Det är urinvägsinfektionerna som gör det. Så om barnet håller sig frisk på profylax så tar inte njurarna skada alls.
Vi räknar ner nu.... Deflux om 17 dagar... och han får inte vara sjuk då. Han brukar inte vara frisk många veckor i streck, så nu håller vi andan... Han får dubbel profylax dessa sista veckor, hoppas att det håller honom infektionsfri. Det hade barit bedrövligt om han inte kan få behandlingen pga ny UVI.