• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • Bangbang
    kattislofberg skrev 2010-05-21 07:13:23 följande:
    BAngbang, hur gammal är din dotter?
    Hon är snart 14 månader. De ringde idag och berättade att hon har tydligen grad 4 och det står kvar där. Det är ingen förändring. *suck* Men ultraljudet var ju bra så hennes njure har tydligen inte tagit någon skada. Var inte hennes doktor som ringde utan en annan. Så det verkar inte läka av sig själv. Funderar om jag ska hoppa av studien så hon får en operation? Å andra sidan sa han att det är ingen brådska eftersom det står stilla, så frågan är om operation ens kommer på tapet.
    Kändes inte bra att höra, hade verkligen hoppas att det hade blivit liiiite bättre. :(
  • kattislofberg
    Virga skrev 2010-05-21 15:45:39 följande:
     Filtrationsbestämning. Heter det inte iohexolbelastning? Om ja så Julius har gjört det i mars. Man sprutar in ett ämne (radiokativt tyvärr) i blodbanan genom vanlig kanyl i armen.  Man tar ett vanligt blodprov innan. Sen tar man blodprover efter 3 och 6 timmar. Ej helt säker för tider men de tog blodprov vid 2 tillfälle efter Iohexolen har injicerats. De kollar hur mycket ämnet som finns kvar och räknar efter det njurfiltrationsförmågan. Dem sätter 2 kanyler i vanliga fall. En drar bort efter har sprutat in Iohexol. Annan får sitta kvar. Man tar blodprov ifrån den senare. Miktionsobservation är enkel. Man lägger sånadär "skvalleremsa" i blöjan på tvären och låter båda ändar sticka ut på sidor. När barnet har kissat så syns det direkt på  remsan. Då tar man blåsscan som den heter - en slags ultraljud och mäter hur mycket urin finns kvar i blåsan. Och så håller man på såhär i bestämd tid. Vi görde det kanske i 1 timme - kommer ej ihåg,det var för ett år sen. Skulle göra i 2 timmar tror jag men eftersom Julius har kissat varannan minut så sköterskan get upp sig och minskat det till 1 timme.Vi var på barnakuten . Lämnade urinodling och fick Bactrim i 10 dagar sen återigen Furadantin. Vet ej hur det blir med operation på måndag. Hinner han blir bra igen? Hur snabbt återhämtar era barn när dem får UVI? Jag menar blir piga och feberfria.
    Filtrationsbestämning var den benämning som läkaren använde. Men det låter som om det är den undersökning du beskriver. Tack, nu vet jag lite mer. Verkar som om det kommer att ta en hel dag i anspråk. Miktionsobservationen skulle visst pågå i fyra timmar. Hoppas de kan samköra de båda undersökningar.

Milo repar sig väldigt snabbt när han haft UVI. Efter 1-2 dygn med antibiotika är han precis som vanligt. Håller tummarna för er!!!

Imorgon får vi veta om Milo kommer i OP-grupp eller ej...

BangBang - Den studie som Milo är med i gäller barn upp till ca 8 månader. Så om din dotter är med så är hon i kontrollgruppen, gissar jag, den grupp som inte opereras!?  De har lovat mig att om Milo kommer i kontrollgruppen och han fortsätter vara sjuk så ofta så kan han hoppa av i höst och opereras ändå.
  • UllStina

Hej alla starka och tappra mammor!

Är inne här ibland och kollar. Blir väldigt berörd när jag ser hur ni måste kämpa för era barn.

Grattis Anna Panna! Skönt att Andreas äntligen är friskförklarad!

Vill bara peppa er, det är värt att kämpa för att få rätt vård till sitt barn! Har själv fått stöd av den här gruppen när min dotter var sjuk. För snart ett år sedan fick hon sin defluxbehandling i Uppsala och har ingen kvarstående reflux. Hon har en sammanvuxen dubbelnjure med vidgat njurbäcken på hö sida och dubbla urinledare, varav den ena hade en V gradens reflux. Nu är hon världens goaste, envisaste och friskaste tjej! Det var helt klart värt att vara den "jobbiga" mamman som ifrågasatte, krävde second opinion och slapp ständig medicinering med Furadantin, urinprov, MUCG...

Fortsätt kämpa tjejer!

• kattislofberg
    UllStina skrev 2010-05-26 21:46:37 följande:
    Det var helt klart värt att vara den "jobbiga" mamman som ifrågasatte, krävde second opinion och slapp ständig medicinering med Furadantin, urinprov, MUCG... Fortsätt kämpa tjejer!
    Hihi, jag är också en "jobbig mamma", är alltid påläst, ifrågasätter och kommer med egna förslag... Men jag tror att de flesta läkare (dock inte alla!) gillar detta!

Va härlligt att höra att din tjej blev bra av defluxen!

Milo (8,5 månader) är nu precis på sin nionde njurbäckeninflammation. De senaste 45 dagarna har han haft FYRA infektioner! Han speedar upp tempot, den lille mannen. Tidigare brukade det i alla fall gå någon månad mellan varven.

I måndags skulle vi fått besked om Milo får deflux innan sommaren. Har fortfarande inte fått besked. Jobbiga jag har förstås legat på, men har bara fått till svar att "randomiseringen är inte klar"... Suck.
  • Hanniiz

Imorgon ska vi på kissobservation med Theo. Någon här inne som vet vad dom tittar efter då? Vad jag förstår ska dom se hur mycket och hur ofta han kissar. Men vet inte riktit vad det betyder.

• Virga
    kattislofberg skrev 2010-05-28 18:18:36 följande:
    Fick idag veta att Milo randomiserats till defluxgruppen!!! YES!
    Vad roligt att höra! HOPPAS det blir snart slut med infektioner. Det måste ta slut en gång herregud...
    kattislofberg skrev 2010-05-27 12:04:49 följande:
     De senaste 45 dagarna har han haft FYRA infektioner! Han speedar upp tempot, den lille mannen.
      Så hemskt! Lider verkligen med er!

Ull Stina! Ditt inlägg är så hoppväckande! Och så roligt att höra när någons som har genomgått samma helvetet som min blev FRISK! Önskar samma till alla.....

Julius blev opererad i måndags. Hö testikel dragits ner i pungen. Om ca ett halvår skall göras samma sak på vä sida. Ingrepet dock kommer att bli lite större då testikeln sitter högre upp i buken och är inte palperbar i dagens läge. Dem skall göra 3 snitt istället av 2 som gjördes denna gången. Den 3:e blir det titthål för att hitta vilsegången testikeln.
    Julius mår bra just nu. Bara första 2 dygn var jobbigare pga av svullnad, smärta vid RIK-ning och andra minder och större bekymmer. Han behandlas fortfarande mot UVI. Har inte hört nåt ang hans odling. Är nästan övertygad att där var bara blandad flora.
  • kattislofberg

är lite bekymrad eftersom milo fortfarande har feber trots att det är tredje dagen med medicin. Han brukar annars svara fort på antibiotikan. Han får Bactrim OCH Cedax, så det borde ju ta det. förra gången han blev sjuk så visade stickan att det var både nitrit, äggvita och något mer. När odlingen kom så visade det inga bakterier? Kan någon förklara det? Läkaren kunde det inte, jag tycker det är väldigt mysko.

• kattislofberg

är lite bekymrad eftersom milo fortfarande har feber trots att det är tredje dagen med medicin. Han brukar annars svara fort på antibiotikan. Han får Bactrim OCH Cedax, så det borde ju ta det. förra gången han blev sjuk så visade stickan att det var både nitrit, äggvita och något mer. När odlingen kom så visade det inga bakterier? Kan någon förklara det? Läkaren kunde det inte, jag tycker det är väldigt mysko.

• kattislofberg

Inte konstigt att feber inte gick ner. Odlingen visade en bakterie som vare sig Bactrim eller Amimox rår på. Helt sjukt va många konstiga bakterier han får. SÅ nu börjar vi om, ny tiodagarskur med Ciproxin. Har någon erfarenhet av den? I bipacksedeln står "Bör ej användas av växande barn och ungdomar". Känns ju sådär bra... Men man får väl lite på att läkaren vet vad han gör!?

Vi har fått tid till defluxoperation den 1/7! HOPPAS det funkar!

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........