• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • Virga

Kattis! Håller som sagt alla tummar och tår för er! Hoppas att Milo blir frisk under tiden tills det blir dax för deflux! Det är ju annorlunda med dubbel profylax, roligt att det fungerar! Antagligen räcket det inte helt enkelt med vanlig profylax. Alla barn är ju olika så man kan inte hoppas och tro att samma profylax kan passa alla. Lycka till!

Trevlig Midsommar till ALLA!!!! {#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}SkålSolig Mycket sol, glädje ocg god mat!

• Prinsessan Ippas mamma

hejhej på er!Skäms

Nu smyger jag mig in igen.... Det känns som evigheter sedan jag va inne och läste om er.Men"prinsessan" var frisk (dvs ingen infektion) i ett helt år, så vi försökte inte tänka så mycket på  problemen. Nu är vi inne i svängen igen.ny läkare, nv medicin

tänker på  alla goda råd jag lyckats få härifrån.
    Här är problemet vi står inför nu; gallskrikande, vrålande, hulkande inte så prinsesslik tjej. Som vi ska få i FuradantinSkrikandes Måste va något av det äckligaste någon skapat...
    Någon som gett detta relativt  smärtfritt? Hur?!?!?!

Kram på er alla, ska läsa in mig en dag och se hur ni haft det.

• Marika
    Prinsessan Ippas mamma skrev 2010-06-26 21:04:27 följande:
    hejhej på er!Skäms

Nu smyger jag mig in igen.... Det känns som evigheter sedan jag va inne och läste om er.Men"prinsessan" var frisk (dvs ingen infektion) i ett helt år, så vi försökte inte tänka så mycket på  problemen. Nu är vi inne i svängen igen.ny läkare, nv medicin

Här är problemet vi står inför nu; gallskrikande, vrålande, hulkande inte så prinsesslik tjej. Som vi ska få i FuradantinSkrikandes Måste va något av det äckligaste någon skapat...

Furadantinen HAR fungerat bra för oss, nu har det börjat att strula, Tobias kräker mer eller mindre varje kväll, han tycker att det är vidrigt, börjar att ulka o sen spyr, skitjobbigt! Vi skall kontakta läkaren imorgon, han är tillbaka efter en veckas semester o fråga hur vi skall gå vidare! Alltså hur kan man inte göra det godare till en liten bebis? Inte så svårt att lägga till lite jordgubbssmak eller nåt......
    Anna 040825, Tobias 091021 & Pyret 101026
  • Virga
    Min lille prins står på Furadantin fortfarande. Mer än ett år med bara det enda UVI för ca en månad sedan. Den upptäcktes lätt då han började reagera vid RIK-ning - jag förståt att han utan tvek har ont. Tog en sticka - yes, det var rosa på nitur. Odling var skickad därpå men inget svar - antar att det växte inget. Får reda på immorgon , vi skall på återbesök till läkare.
    Så kort sagt det FUNKAR med furadantin. För oss den kan på skoj hetta Funkarantin. Då den funkar alltså :) Vi gör så här. Dela tabletter , stoppar i en spruta, trycker lätt att dem blir lätt kompakta men ändå finns utrymme för vatten. Drar in högst 1 ml vatten och låter sedan lösas upp. Hella sprutans innehål tar högst 1 ml och konsistensen brukar bli som tjock kräm. Tar en tesked med äpplemos (annan mos), "bakar" in furadantinet, så den blir inne i moset och sen ger till lillen. Han tar det utan stora problem. En period var lite protester, men det gick över. Han kräker inte. Ibland rapar en aning men inte mer.

Lycka till alla!
  • kattislofberg
    hejhej på er!Skäms

Jag har skrivit myyyycket om furadantin. Milo var ju så mycket mindre, bara tre månader första gången han fick det som profylax.

Jag tänker inte ta alla vändor men vi fick det faktiskt att funka i slutet. Apelsinmarmelad är ju inget man kanske ska ge små bebisar, men å andra sidan - de flytande medicinerna är ju inte precis osötade... (även om det är artificiellt socker, men det är ju nästan ännu värre).

Så här gjorde vi: Vi köpte en tablettkrossare på apoteket - väl värd pengarna (79 kr tror jag). Tog en tesked och sprutade lite apelsinmarmelad på (sån utan bitar i flaska). På med furadantinpulvret och sedan toppa med lite mer marmelad. I slutet till och med gapade han efter mer!!!

Tyvärr funkade inte Furadantin för oss av andra orsaker. Massor med utslag och massor av genombrottsinfektioner.

En annan sak som förenklade intaget av furadantin avsevärt var när vi bytte från två 5 mg-tabletter till en fjärdedels 50 mgtablett.

Nu är ju er tös lite större - kanske lite chokladsås? Det har ju rätt stark smak.

Får jag fråga varför man byter medicin om hon nu hållit sig frisk på den förra???

Lycka till!!!

Lycka till!!!
  • Prinsessan Ippas mamma

@ kattis, sorry har verkligen inte hunnit läsa in mig på er alla. vår dotter har varit helt utan profylax sedan april förra året utan en enda infektion. nu fick hon en ny infektion och då vår "egen" läkare är på semester va det ingen som kunde läsa in sig på henne ordentligt. men NU har vi haft Furadantin i en vecka ca. Lika trist varje gång, nu ska jag fixa sylt eller marmelad till imorgon för glass funkar inte Rynkar på näsan

@ virga tack för tipset att krossa dem, har stått och hackat med en sked hittils, lite smidigare till semestern...  Har du egna stickor som du kan testa med? Hur/var/varför??? Förvånad

Tack för era svar förresten!
    Ha det gott så länge.

• Prinsessan Ippas mamma

AnnaPanna Stort Grattis till friskförklaringen! Verkligen roligt och skönt för er! Kram

• Virga
    Prinsessan Ippas mamma skrev 2010-06-28 20:48:32 följande:
      Har du egna stickor som du kan testa med? Hur/var/varför??? Förvånad
    Jag jobbar som sjuksköterska i vanliga fall så jag tog hem några stycken för säkerhets skull. Har lärt mig att alla elaka saker händer under helgen och sticka iväg med misstanken att barnet fått UVI känns sådär typ fredag natt vid 23:00 Så jag tar stickan varenda gång jag märker någon förändring på lillens beteende  eller urinen luktar konstigt. Det skadar minst och jag kan vara lugn åtminstone ett tag till. För just UVI för ett barn med reflux i högsta möjliga grad kan dyka upp när som helst.
    Jag tror att man kan även köpa dem på apoteket.
  • Hervor 1

Prinsessan Ippas mamma:
    stickorna säljs på apoteket, finns "vanliga" som testar för nitrit och multistix som testar för rubbet (röda blodkroppar, vita blodkroppar, protein, socker och nitrit). De är dock (såklart) dyra (ca 800 kr för 100 st) men, kanske kan vara värt det ändå?

• Prinsessan Ippas mamma

Ok då förstår jag.

Oj, det va rätt dyrt ja...men kanske kan va värt det som sagt.

Eftersom "Ippa" varit utan infektion så länge så har jag nästan glömt allt jag läste på när vi fick reda på reflux och njurproblem. Hur gör ni nu under sommaren. Låter ni barnen bada i pool osv? "Ippa" älskar och bada och vi har så sett fram emot att låta henne bada i havet i grekland eller farfars pool Rynkar på näsan Man håller ju henne såklart torr och varm emellan doppen tänkte jag......

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........