• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • Anna Panna

Kattis! Jag är så ledsen för er skull! Håller alla fingrar och tår på att ni får åka hem idag och att sommaren kan få bli lugn utan mer infektioner och att op blir av tidigt i höst så att ni kan få lägga det jobbiga bakom er snarast!!!!
    Kramar!!!!!

• Virga
    ÄrtaMärta skrev 2010-07-09 19:47:09 följande:
    Förlåt om jag skriver fel, vet inte ens om det heter reflux men läkaren sa bara att han har en reflux, nånting på vänster sida som gör så att urinen åker tillbaka till njurarna istället för ut.
    Fick veta allt det här idag och känner mig en aning "förvirrad".
    Hej! Jo, det hetter reflux. Urinen dock kommer ändå ut men också tillbaka till i ert fall vänster njure. Grad 1 av fem är det minsta som kan vara - vilken tur ni har! Stor sannolikhet att den minskar yterliggare med åren och försvinner helt. Det behövs ingen behandling om barnet håller sig fri från urinvägsinfektioner .
    Min son har också reflux på vänster sida men hans grad är tyvärr största  dvs 5. Han käker antibiotika sedan dag 1 efter födseln och han är nu drygt 17 månader. Finns också andra stora problem hos honom så vi går ganska ofta på olika undersökningar.
    Fråga så mycket du känner att du behöver veta! Här finns många mammpr som har stor efrfarenhet av sådana grejer. Ingen fråga är dum eller konstig här.
    Lycka till!
  • Anna Panna

Hej lilla frugan och välkommen till oss! Som Virga redan skrivit så är det en tråd med mammor fulla av erfarenhet och kunskap - inga frågor är dumma.
    TIll dina frågor på slutet i förra inlägget:
    Vet ngn i vilken ålder refluxen kan försvinna alternativt vad den urinen som rinner tillbaka in i njuren kan orsaka för fel?
    Förstår ju att risken för bakterier växer och det kan leda till infektion men hur pass förstörd kan njuren bli pga det?
    Åldersmässigt när refluxen ev kan försvinna är väldigt individuellt, de säger att den kan växa bort men där är det väldigt olika. En grad 1 som din son har räknas ju som sagt var som lindrig reflux och  om jag inte minns fel så är det "lättare" att den växer bort än en högre grad men "skriver inte under på det"....... Urinen som rinner tillbaka upp mot njuren kan ju som sagt var leda till infektion och infektionen i sig kan leda till att njuren får permanenta skador från små ärrbildningar till nästan helt nedsatt funktion.
    Min son är nu snart 6,5 och är äntligen friskförklarad efter att ha fått sin första njurbäckeninflammation vid 2 mån ålder, därefter har vi gjort en lång resa med flertalet infektioner (han hade reflux grad 4 höger och 3 vänster) under hans första år som gjorde att höger sida förlorade mycket av sin funktion. Däremot har vänster klarat sig bra och "tagit över reningsfunktionen" och blivit större än normalt i hans ålder och klarar nu jobbet själv eftersom de i mars förra året opererade bort höger njure då den inte gjorde någon nytta längre. Efter den operationen genomgick han även 2 deflux-injektioner (en behandling som görs som dag-operation, där de kort sagt "tätar läckan" upp mot urinledare med hjälp av en liten injektion i urinblåsan) mot vänster sida och har nu endast reflux 1 - 2 på den sidan och räknas som frisk. Det känns underbart efter alla år med infektioner, undersökningar, provtagningar, medicinering, läkarbesök osv....
    Hoppas att din son slipper fler infektioner!!!!
    Kramar från Anna

• kattislofberg
    Anna Panna skrev 2010-07-11 11:34:58 följande:
    Kattis! Hur går det för er? Tänker på er! Kram  Anna
    Tackar som frågar!
    Jo, det går bra...! Milo har varit frisk med profylax i drygt en månad, har inte hänt många gånger. Håller han sig frisk en vecka till är det rekord, vågar knappt säga det... Men så står han ju också på dubbel profylax varav den ene tydligen är väldigt bred.

Han har inte heller fått några fler komplikationer efter defluxen.

Funderar mycket på den här stora operationen han eventuellt måste genomgå. Läkaren sa att om MUCG i början av september inte visar någon bättring (och hon var inte hoppfull) så ska vi boka in operationen så snart som möjligt. Men OM Milo nu håller sig frisk på denna profylax, så är jag tveksam. Även om man anser att det inte finns någon chans att det växer bort, så kanske det är en poäng att vänta? Att göra en så stor operation på en ettåring är ju inte precis något att se fram emot. 10-14 dagar i sjukhussäng. Inte roligt med en 2-3-åring heller, men kanske något lättare ändå? Hur hade ni resonerat?

Fortsätter han med en infektion i månaden är det ju inget snack om saken, men om han nu faktiskt skulle hålla sig frisk???
  • kattislofberg
    ÄrtaMärta skrev 2010-07-15 19:07:59 följande:
    Hej Anna och tack snälla för att du delade av din "historia".
    Hur märkte ni att ert barn hade urinvägsinfektioner?
    Själv gjorde jag det genom att urinen luktade helt mysko + att han hade hög feber.
    Inget blod i urinen eller så som jag hört kan oxå återkomma.

Jag är så nervös varje gång han får feber (vilket han har rätt ofta) att det är urinvägsinfektionen igen men efterom febern går ner igen så kan det ju inte vara det heller.
    Hej!
    Första gången Milo blev sjuk (8 dagar gammal) så blev det extremt akut, med ambulans och intensivvård. Därefter har det inte varit så dramatiskt, även om vi blev inlagda på sjukhus varje gång tills han var ca en halvår. Jag är extremt observant och tar tempen på honom i stort sett varje dag. Ligger den på 38+ (han får sällan hög feber längre) så fångar jag urin, och lämnar på barnmottagningen. Alla gånger (totalt nio) utom en, så har det varit UVI. Har också märkt att febern kan gå upp och ner, emellanåt blir han feberfri trots uvi. Så jag chansar aldrig, utan lämnar prov varje gång han har 38+. På detta sätt har vi upptäckt alla UVIer på ett väldigt tidigt stadie, och det verkar inte som om hans njurar har tagit så mycket stryk, trots alla infektioner. (Den ena har dock nedsatt funktion till 38%, ska vara 50%. Dock ingen ärrvävnad eller så).

Jag har också lärt mig att se på kisset om det är UVI, det blir grumligt när han har UVI. Har också teststickor för nitrit hemma.
  • Virga
    ÄrtaMärta skrev 2010-07-16 11:54:57 följande:
    Jag tycker att hans urin luktar så märkligt, kan känna doften trotts att han är ett par meter från mig, vet som sagt inte om det är inbillning eller om det verkligen är så.
    UVI brukar lukta skarpt. Annars luktar ju inte barnets urin.
    ÄrtaMärta skrev 2010-07-16 11:56:27 följande:
    Glömde även fråga om dessa stickor du har hemma är såna man köper på apoteket?
    Ja, man kan köpa de på apoteket. Verkligen rekomenderar. Bättre att kolla en gång för mycket än tvärtom.
  • kattislofberg
    ÄrtaMärta skrev 2010-07-16 11:54:57 följande:
    Kan man lämna prov utan remiss?
    Vi fick ju remiss till provtagning men ska bara lämna en gång i månaden första tiden och därefter var tredje månad.
    Jag tycker att hans urin luktar så märkligt, kan känna doften trotts att han är ett par meter från mig, vet som sagt inte om det är inbillning eller om det verkligen är så.

Är så van att han i princip alltid har feber.
    Från påskas har han i princip varit sjuk hela tiden, först UVI och öroninflammation och trotts peniccilin i tre omgångar gick inte febern ner under 38+ , febert höll i sig i 5 veckor och försvann sen.

Har lämnat fyra eller fem urinprover på honom varav 3 skickats vidare på odling.

Dessa prover du lämnar in, är det bara med en sticka de kollar den eller skickas de iväg till odling på engång?
    Vi lämnar urinprov så fort han får feber. Brukar skicka ett rör morgonurin med maken när han ska till jobbet. Sen ringer de efter en stund och talar om ifall stickan är "ful" eller inte. I de allra flesta fall är den det och vi får en läkartid. Då skickar de provet på odling också. Visar stickan inget så gör de inte det. Odlingen är inte för att se om det är bakterier (för det ser man på stickan) utan för att se vilka bakterier det är. De sätter alltid in antibiotika på en gång men när odlingen är klar så kollar de så att han har fått rätt antibiotika. Ett par gånger har de bytt. Milo har haft många knepiga och resistenta bakterier.

Du kan alltid lämna in urinprov när du misstänker UVI! Stickorna finns på apoteket. De jag har visar bara nitrit och är billiga. Funkar bäst på morgonurin. Blir de rosa är det bara att åka till Barnmottagningen.

Vi har fått remiss för urinprov ett par gånger, men han hinner alltid bli sjuk innan, så det blir liksom aldrig aktuellt.

Jösses va mycket medicin vi hämtat ut till Milo under dessa månader!!! TACK OCH LOV för högkostnadsskyddet!!! (Särskilt eftersom vi ej får försäkra honom). Ny period började i april och vi är redan uppe i högkostnadsskyddet på 1800. Inte så konstigt eftersom han just nu äter profylax som kostar 600 kronor och bara håller i 14 dagar! Men den gör susen!!! Över en månad har han varit frisk nu!!! På fredag är rekordet slaget... vågar knappt säga det...
  • kattislofberg
    kattislofberg skrev 2010-07-19 19:54:02 följande:
    Inte så konstigt eftersom han just nu äter profylax som kostar 600 kronor och bara håller i 14 dagar! Men den gör susen!!! Över en månad har han varit frisk nu!!! På fredag är rekordet slaget... vågar knappt säga det...
    Jag hade fel - han äter medicin för 797 kronor var fjortonde dag! Sanslöst.
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........