ÄrtaMärta skrev 2010-07-16 11:54:57 följande:
Kan man lämna prov utan remiss?
Vi fick ju remiss till provtagning men ska bara lämna en gång i månaden första tiden och därefter var tredje månad.
Jag tycker att hans urin luktar så märkligt, kan känna doften trotts att han är ett par meter från mig, vet som sagt inte om det är inbillning eller om det verkligen är så.
Är så van att han i princip alltid har feber.
Från påskas har han i princip varit sjuk hela tiden, först UVI och öroninflammation och trotts peniccilin i tre omgångar gick inte febern ner under 38+ , febert höll i sig i 5 veckor och försvann sen.
Har lämnat fyra eller fem urinprover på honom varav 3 skickats vidare på odling.
Dessa prover du lämnar in, är det bara med en sticka de kollar den eller skickas de iväg till odling på engång?
Vi lämnar urinprov så fort han får feber. Brukar skicka ett rör morgonurin med maken när han ska till jobbet. Sen ringer de efter en stund och talar om ifall stickan är "ful" eller inte. I de allra flesta fall är den det och vi får en läkartid. Då skickar de provet på odling också. Visar stickan inget så gör de inte det. Odlingen är inte för att se om det är bakterier (för det ser man på stickan) utan för att se vilka bakterier det är. De sätter alltid in antibiotika på en gång men när odlingen är klar så kollar de så att han har fått rätt antibiotika. Ett par gånger har de bytt. Milo har haft många knepiga och resistenta bakterier.
Du kan alltid lämna in urinprov när du misstänker UVI! Stickorna finns på apoteket. De jag har visar bara nitrit och är billiga. Funkar bäst på morgonurin. Blir de rosa är det bara att åka till Barnmottagningen.
Vi har fått remiss för urinprov ett par gånger, men han hinner alltid bli sjuk innan, så det blir liksom aldrig aktuellt.
Jösses va mycket medicin vi hämtat ut till Milo under dessa månader!!! TACK OCH LOV för högkostnadsskyddet!!! (Särskilt eftersom vi ej får försäkra honom). Ny period började i april och vi är redan uppe i högkostnadsskyddet på 1800. Inte så konstigt eftersom han just nu äter profylax som kostar 600 kronor och bara håller i 14 dagar! Men den gör susen!!! Över en månad har han varit frisk nu!!! På fredag är rekordet slaget... vågar knappt säga det...