• MinGu

***Hallsberg***

Då kör vi igen då!

(Nästa gång vi startar om tråden är det VÅR!)

• Svar på tråden ***Hallsberg***
  • minlie

Visst räcker det med snö! Lite små drivigt ute också, blåser ju halv storm *brrrr* Men det är tusan effektiv träning, håller jag med om Brukar ha hjälp av Nelly ibland också. Hon skottar ut det jag skottat bort hihi. Mer träning åt mamma!

Skönt fler unnar sig lite barnfri tid!

Vi har en innestående miniweekend i Sthlm som sambon fick i julklapp. Längtar massor! Fast lite bättre väglag först. Då blir det shopping, strosa runt på stan, äta gott, träffa mina kusiner och bo på lyxhotell. Mys!!

Nelly 07 ♥
  • planerat09

Klart man behöver tid till varandra. Här pusslar vi ihop det så det blir tid med varann. Självklart! Men vi har inställningen båda två att om vi skaffat barn så är det vi som vill ha barn och vara med det.
    Nu har vi det så att jag har de stora barnen varannan vecka, och då de inte är här så har vi bara lilla juvelen att tänka på. Hon är lätt och smidig (bortsett då hon är sjuk). När vi lagt henne för kvällen/natten så har vi massa tid till just varandra. 
    Helgerna är "heliga" här hemma. Då är sambon ledig och det är då vi "lyxar" till det med bla utflykter och mys etc.  

Man behöver inte gå på bio för att man ska känna att man är med varandra. Finns 100000 andra saker man kan göra tillsammans.
     .. och shoppa, varför kan inte barn följa med då? Visst jag  förstår dom som har barn som är "odrägliga" att ha med i affärerna som skriker och lägger sig på golvet och skriker om de inte får som de vill, men tack och lov så har jag aldirg haft såna barn. De stora barnen älskar att vara med och handla. Lilla tjejen är inga problem heller för hon sover mest ändå.

Ha en "slappkväll" och bara vara med varandra är väl inga problem heller när man har barn!? När barnen sover så är det ju bara jag och sambon. Förstår inte varför det är jobbigt eller vad det nu är?! Vi sitter och äter god middag som vi lagat tillsammans eller så blir det mys framför tv:n.Lyxen för oss om sambon jobbar dagen efter, är det att lägga sig tidigt och kanske titta på någon film.

Sen har vi olika allihopa.. Här har vi mormor och farmor som bor långt ifrån. 
    Så vi har Morfar och hans sambo som hoppar in och hjälper till, MEN...jag vill inte "utnyttja" möjligheten för mycket. Eftersom hans sambo är hjärtsjuk. Vill inte få på mitt samvete om hon skulle drabbas av en hjärtinfarkt eller lik. pga att jag har belastat henne med Sanna. Hon ställer mer än gärna upp för oss, men jag vill bara ha hjälp om det verkligen skulle krisa.

Så jag menar inte att det är fel att lämna bort till mormor och hela tjocka släkten..men alla har inte den möjligheten. Kanske uttryckte mig klumpigt i förra inlägget?!

Sen har vi alla olika åsikter om saker och ting. Jag njuter när jag får vara med min familj och vi gör roliga saker tillsammans. Det är dom jag lever för!
    Sambon och jag kan "roa" oss med att bara lägga ögonen på Sanna och se på när hon sover. Så vackert och såå underbar syn. Det är njutning för mig!

Samma sak gäller mina stora tjejer. Hur underbart är det inte att få vara tillsammans med dom. Höra deras ljuvliga skratt och se när dom mår bra. Nu har jag dom varannan vecka så jag tar vara på alla stunder jag får vara med dom när dom är hemma.
    De dröjer inte länge förrens de är så gamla att det inte är roligt att vara med "morsan" längre. Så klart jag tycker det är roligt nu.{#lang_emotions_sunny} Självklart kommer trotsperioderna och då är dom väldigt billiga, men som tur är så går dom över hyffsat fort.

Barn blir fort stora. Så bäst att passa på att njuta när man kan OCH får!
    Sambon finns alltid vid ens sida så han kan man vara tillräckligt med. {#lang_emotions_wink}

• Pia J

jag givetvis har alla olika möjligheter med sin familj, släkt osv.
    Och säger som dig, vi myser med familjen oxå givetvis. De är med och shoppar, med till vänner, med överallt helt enkelt.

Det bästa som finns är min familj,mina barn och min sambo. Men jag är inte oumbärlig. Jag gillar att mina barn gillar att vara hos sina mor/farföräldrar.

Sen säger jag inte att jag skaffa barn för att lämna bort dom, så är inte fallet..

Jag menade mest på att det är underbart att SE mina barns förhållande till mormor och morfar. Jag hade likadant. Och min mormor och jag träffas fortfarande flera dagar i veckan. Även hon "vill ha" barnen å känna sig viktigt. Och det är häftigt att se, mormor på 78 leker med Ronja på 2 år... det gör mig varm

Nog om det.

Nej ingen hörnsoffa...som jag vet..

Men jag lägger ut en likadan, nån som har en våningssäng till salu med madrasser?!

shit happens
  • minlie

Intressant bilkörning idag! Eller inte.. inget vidare faktiskt. Så idag blir det att gå om vi ska någonstans, fast håller oss nog mest inne. Kanske lite utelek senare om det slutar snöyra så. Grannen hämtade nyss en annan grannes traktor med plog på.. intressant att se om man säger så, tur bilarna står en bit upp på uppfarten {#lang_emotions_dreamer}

Ingen våningssäng riktigt nu, men snart. När vi fixat barnens rum. Men antar du ska ha den nu Pia, så tyvärr.

Kollat blocket?

Nu ska vi fortsätta läsa lite böcker innan middagsluren. Min tös är en riktig boklus {#lang_emotions_kiss}

Nelly 07 ♥
  • Pia J

jo jag tittar blocket .. helst skulle jag vilja ha en hemnes..

shit happens
  • planerat09

Ja just.. Tack Pia!  Har glömt att säga att jag redan hittat en soffa till vännen.

Helt otroligt!! men grannen kom och ringde på igår och bad min vän (som var på jakt efter en soffa) flytta på bilen för att det skulle komma en lastbil och leverera en ny soffa till grannen, jag som jag är frågar fräckt: Vad ska du göra med din gamla? {#lang_emotions_dreamer} Den skulle hon försöka få med möbelfirman som levererade den nya.. Nej nej.. stopp! Min vän vill nog ha den. Ropade på vännen och "soffaffären" slutade super smidigt. Gratis är gott ibland!

Så kan det gå om man är fräck ibland! {#lang_emotions_sunny}

• Catta80
    Städa rummet? - Gör barnet det? Måste barnet hålla ordning?

När vi har Vicky här är vi hårda. Hon ska hålla ordning i sitt rum själv. Erik får plocka och greja i sitt rum och man är med och styr lite.
    Gå och lägga sig?- Får de lägga sig när den vill?
    Vicky har vi endast på lov så det är olika men när det närmar sig hemgång och skola är vi stenhårda på tiden. Erik somnar mellan 19-20 oftast.
    Borsta tänderna?- Gör du eller barnet det? Ser du till att barnet borstar tänderna?
    Vicky borstar sina egna tänder och har en äggklocka. Erik får greja lite först och sen tar vi över.
    Sminka sig?- Får hon göra det när hon vill?
    Har inte visat intresse för sånt än=)
    Äta mat?- Måste de äta upp? Måste de ta grönsaker och allt annat som bjuds. Räcker det med att ta tex en liten potatis sen är det bra?
    Vicky får vi ha koll på för hon vägrar mkt mat. Erik är vi lite lösare med eftersom vi har matproblem med honom. Men honom får man nästan stoppa med grönsaker för det är det enda han äter.
    Fika?- Får barnet fika när den vill och även om de knappt ätit mat?
    Vicky får macka och yoghurt eller nåt. Erik är vi som sagt lösare med.
    Godis? Får barnet äta godis mitt i veckan och när den vill ha?
    Inget godis i veckorna för vicky om det inte är speciella tillfällen. Erik som sagt=)
    Läxor?- Ser du till att läxorna görs? Måste barnet göra sina läxor?
    Har inte upplevt lävor än men när det är dags så JA

Så ser våran vardag ut.
  • Donnis

Vi har aldrig lämnat viktoria borta över natten. Vi har inte funnit anledningen faktiskt...
    Roar oss klarar vi faktiskt av på tu man hand. Umgås o myser till det gör vi istort sett varje kväll vi är hemma så...

så enkelt va den combon {#lang_emotions_cool}

Städa rummet? - Gör barnet det? Måste barnet hålla ordning?

Viktoria plockar bäst hon vill i rummet. behöver inte va kliniskt iordning på dagarna eftersom hon är 2,5. Iofs så brukar hon inte röra till det så mycket. Drar hon ut mycket i tvrummet så plockar vi tillsammans (om det behövs) undan innan mat osv. Innan läggning är det obligatorisk plock typ

Gå och lägga sig?- Får de lägga sig när den vill?

Absolut inte när hon vill. Hon läggs mellan 19-19:30 varje dag, även helger.

Borsta tänderna?- Gör du eller barnet det? Ser du till att barnet borstar tänderna?

Först hon o sen jag

Sminka sig?- Får hon göra det när hon vill?

egentligen inte....lite..typ... men hon gör det gärna och ofta

Äta mat?- Måste de äta upp? Måste de ta grönsaker och allt annat som bjuds. Räcker det med att ta tex en liten potatis sen är det bra?

Viktoria äter/smakar på allt som bjuds men är det nåt jag vet att hon inte gillar så tvingar jag inte henne.

Fika?- Får barnet fika när den vill och även om de knappt ätit mat?

fika innebär? Kaka? Bulle? Macka? Vi brukar inte fika med fikabröd (om det inte är nåt väääldigt speciellt)

Godis? Får barnet äta godis mitt i veckan och när den vill ha?

viktoria får äta mitt i veckan ibland. vi har inte infört nåt "lördagsgodis".

Läxor?- Ser du till att läxorna görs? Måste barnet göra sina läxor?

när det kommer så GIVETVIS

• MinGu

Häpp!

Catta - Hur gammal är Vicky?

Snö och snö och snö. Magnus var lagom glad i morse när han körde fast redan på garageuppfarten... Likaså mina föräldrar. Tur att jag inte behöver ut med bilen för jag har inte använt min bil på hela veckan och tror inte jag kommer att hitta under all snö...

Våra barn är helkassa på att äta grönsaker, Stora killen äter så gott som inga grönsaker alls, mer än gurka och pizzasalla, Ingrid är likadan, Mellankillen äter iallafall lite mer, som brocolli, gröna bönor och lite sånt, de andra är hopplösa! Vad gör man..?

Åter till att "lämna bort" sina barn då... Så klart att vi alla har olika förutsättningar med att ha barnen hos släkt och vänner, nu har ju vi turen att ha många på nära håll som gärna har barnen, jag ser inget fel i att barnen är där så länge vi alla är överens. Jag ber aldrig om barnvakt om det inte är så att vi ska göra något särskilt, däremot ber mina släktingar om att få ha barnen och det tycker jag är helt ok. Min dotter längtar efter att få sova hos mormor och morfar och hos min moster. Jag skulle ju aldrig ha henne där om hon inte själv ville det "bara för att". 

Shoppar kläder gör jag mer än gärna utan barn, men gärna utan maken också så det blir liksom inget problem, jag shoppar han är hemma med barnen

Just det här med "egentid" tillsammans med M utan barn är inget som jag i nuläget varken saknar särskilt mycket eller prioriterar. Säger som marie att vi får vår egentid när barnen sover, även om man oftast själv är så trött så att man inte riktigt orkar mer än att slappa i soffan . Biobesök är jag ju inte så mycket för, jag blir bara irri på att folk inte kan hålla käft under filmen och kollar gärna film hemma i soffan istället, dessutom umgås man ju inte galet mycket med varandra i en biosalong

Jag skulle vilja gå ut och käka en schysst middag på restaurang, utan barn, med maken eller med en kompis men den tiden är snart här.

♥♥ INGRID & GUSTAV - Mina För Evigt ♥♥
Svar på tråden ***Hallsberg***