• MinGu

***Hallsberg***

Då kör vi igen då!

(Nästa gång vi startar om tråden är det VÅR!)

• Svar på tråden ***Hallsberg***
  • planerat09

Hanna- Nee jag har inte svarat på mina egna frågor. Tänkte att jag sagt väldigt mycket ändå hur jag har det hemma hos mig med barnen. {#lang_emotions_wink} Men här kommer mina svar på dessa frågor...{#lang_emotions_wink}

Städa rummet? - Gör barnet det? Måste barnet hålla ordning?

Här hemma får stora tjejerna hålla iordning själva på sina rum. (de har varsitt rum) Då menar jag att de ska dammsuga och hålla "var sak på sin plats". Kläderna snyggt i garderoben. OM INTE.. ja då kommer svarta sopsäcken fram och jag röjer allt som är i oordning. Nästa gång ÄR det städat lovar jag!Bädda rent i sängen gör dom oxå. Självklart får de en hjälpande hand om det behövs.
    Kanske tycker jag är hård, men jag anser att om inte dom gör det själva kommer dom heller aldrig att lära sig att hålla efter.

Gå och lägga sig?- Får de lägga sig när den vill?
    Om det är skola så ska de ligga i säng kl 19 OM de vill läsa/skriva dagbok/lyssna på saga. Annars absolut senast kl 20, men då blir det inget av ovanstående. Då är det släcka lampan och sova som gäller. Kan tillägga att den stora tjejen har väldigt svårt att komma till ro. Just därför har jag dessa tider på båda tjejerna. Eftersom hon behöver den tiden att varva ner på. Mellan tjejen behöver jag inte tänka på eftersom hon är som att "trycka på en knapp" hon går oftast självmant och lägger sig och somnar nästan med detsamma.

Har stora tjejerna varannan helg så på fredagen då de kommer hem så får de lägga sig senast 21. Eftersom de är oftast då jätte trötta och risken är om de inte lägger sig då att de blir "övertrötta" och börjar bråka med varann och blir allmänt griniga. Så vi har vår myskväll på lördagar då de är på mycket bättre humör och mer utvilade. På lördagarna finns inga direkta sovtider, men de brukar vilja lägga sig vid 22. Söndagarna är som vardagarna kl 19 eller 20. Eftersom det är skola dagen efter.

Borsta tänderna?- Gör du eller barnet det? Ser du till att barnet borstar tänderna?
    Tjejerna borstar själva på morgonen och kvällen. De ska borsta i 2 min.
    MEN..har börjat borsta efter på kvällen. Eftersom de slarvar. Stora tjejen har dessutom fått tandställning så det blir lite pilligare för henne att hålla extra rent.

Sminka sig?- Får hon göra det när hon vill?
    Absolut INTE!! Om det inte är kalas/disco. Då går jag med på lite smink, men absolut inte annars.

Äta mat?- Måste de äta upp? Måste de ta grönsaker och allt annat som bjuds. Räcker det med att ta tex en liten potatis sen är det bra?

Det som serveras på bordet ska det smakas av. Tvingar dom aldrig att äta upp. Men tillåter inget pet i maten. Som tur är så älskar dom lagad mat och det är just det som serveras hemma. Husmannskost. Tycker att maten är jätte viktig när barnen växer. Det är A och O i barns utveckling. God och nyttig mat=Friska och glada barn!
    Självklart är inte jag exemplarisk, men nästan!{#lang_emotions_tongue_out} så visst händer det typ max. 4 ggr/året att även vi käkar "skräpmat" fr mcdonalds etc.

Fika?- Får barnet fika när den vill och även om de knappt ätit mat?

klart att de får fika, men inte närsomhelst och hur mycket som helst! De ska ha ätit sig mätta på mat först!

Godis? Får barnet äta godis mitt i veckan och när den vill ha?
    Aldrig mitt i veckan. bara på lördagen.

Läxor?- Ser du till att läxorna görs? Måste barnet göra sina läxor?
    Först läxor sedan leka! och de MÅSTE självklart göra läxan!

• planerat09

Min favorit i köket är matberedaren. Kan inte tänka mig ett liv utan den! {#lang_emotions_dreamer}
    Jag bakar det mesta med den, jag mixar ihop maten till lillan med den, jag river morrötter och andra grova grönsaker med den, jag gör milkshake med den, jag hackar nötter och andra godsaker med den. Jaa jag gör det mesta med den faktiskt.

Mina stora tjejer älskar när jag kokar morötter med potatis. Gott och nyttigt!
    Slåss nästan om sista biten.. haha

• Pia J

kokar morötter med potatisen gör jag med.. till typ den mesta husmans
    Om jag inte piffar till det lite å kokar de vid sidan av och smörslungar dom Dä ä gött dä!

Idag har jag sorterat tvätt,hängt tvätt,tvättat tvätt- vem kommer hit med all tvätt?!

shit happens
  • planerat09

Nuu ska man passa på att vara ute. Såå superskönt! "Bara" -1
    Jag vet iallafall vad jag ska göra när mellantjejen kommer hem!{#lang_emotions_laughing}
    Bygga snökoja och göra snöänglar och verkligen bli barn på nytt.. Då har man anledning till att få rulla sig i snön och krypa i snögrottor etc..{#lang_emotions_tongue_out}

• Pia J

Ja verkligen så skönt!
    Var ute med hundarna en timme nu efter lunch, lite halkigt dock :-S
    Och Nina har varit ute i två timmar på gården och hjälpt pappan sin.
    När Lilltösen vaknar ska vi ge oss ut så hon oxå får frisk luft

shit happens
  • planerat09

Jaha.. då har man varit ute och byggt snökojjor med barnen sen de kom hem från skolan + skottat infarten. Riktigt skönt att få röra på sig ordentligt.
    Får säkert känna av det i morgon oxå.. Huuaa!!

Nu ska det lagas mat och hämta barn från gympan.

• Pia J

vi styrde kosen mot konsum förut. Ungarna fick en varsin liten vagn så handlade vi på oss lite förnödenheter. Sen vidare för en kopp kaffe hos min mormor.
    När vi kom hem gick barnen ut på baksidan och lekte med jag fixa med maten.
    Här blidde det kålpudding till kvällis, mumma!

Nu innan läggdags fick Ronja feber, och väldigt ont i benet.. ajjejjaj Maaaamma, sa hon kraken..

shit happens
  • minlie

Handla med liten vagn är ju en favorit  Det kör Nelly nästan alltid med då vi är och handlar. Brukar få ha både en stor och sen kör hon sin.

Är det andra sprutan hon fått eller? Hoppas hon blir bra snart. Har hört att andra sprutan kan ge lite mer biverkningar men är säkert väldigt olika. Nelly kände inte alls av den första, kanske lite varm samma kväll men annars inget.

Var ute i snön i nästan 2 timmar förut, har jordens snöhög på tomten som grannen kört upp med traktorn så har gjort koja. Åkte spark och bob. Fick typ bära lilltösen in när det var middags dax

Nu blir det "myskväll" med lite framtidsplanering! haha kanske inte så mysigt men nödvändigt. Ha en bra kväll!

Nelly 07 ♥
  • MinGu

Våra fick så gott som inga biverkningar efter vare sig första eller andra sprutan. Ska till BVC med Gustav nästa vecka och ska höra om vaccination för hans del, han är ju 6 månader nu...

♥♥ INGRID & GUSTAV - Mina För Evigt ♥♥
  • Pia J

jo det är andra sprutan.
    Nina hade ont i armen sist, men fick ingen feber eller så. Inte Ronja heller.

Idag har jag gått 23 fulla veckor

shit happens
Svar på tråden ***Hallsberg***