***Hallsberg***
Då kör vi igen då!
(Nästa gång vi startar om tråden är det VÅR!)
Då kör vi igen då!
(Nästa gång vi startar om tråden är det VÅR!)
Nej är inte allt för många som får allvarliga biverkningar av vaccin av olika slag och skönt är väl det. Feber och ömhet vid sticket är väl de vanligaste. Är ju bara en reaktion att vaccinet verkar.
Åhhh mysigt! I den veckan var jag på Teneriffa och gottade mig med Nelly i magen. Kommer så väl ihåg hennes första hicka som jag kände då jag låg och solade på hotellet
vem smälter inte av sånt. Man blir lite små sugen på en kotte till snart!
Mår du bra och så Pia? Stor skillnad mot de två första?
Oj, ja det har varit stor skillnad.
Med Nina och Ronja kräktes jag minst tre ggr per dag i tre månader. Annars mådde jag bra med Nina, fick lite ischias på slutet med henne. Med Ronja fick jag foglossning TIDIGT, alltså typ kring v16. Aj-aj-aj!! Och så kom även en värre ischias.
Denna gång har jag inte kräkts en gång!! mått lite unket ca 2 månader.. MEN ingen foglossning än, fast en DJÄVULUSIK ischias.. men den är inte hela tiden.
Men med varje unge har jag blivit större om magen fortare
Denna gång har jag även moderkakan i framvägg, har jag inte haft innan. Så sparkarna vart tydligare lite senare tycker jag.
Oj skillnad mellan alla tre gångerna då. Med tanke på illamåendet kanske det är grabb denna gång, vem vet
Eftersom det skiljer sig så.
Mysigt med bebbemage! Tittar jag på gamla magbilder kan jag verkligen sakna magen! Var såå himla fin, älskar dom bilderna. Sista magbilderna innan Nelly kom hade syrrorna målat på magen hur dom trodde att bebisen låg, rätt skoj såhär ett par år efter *ler*
Du är beräknad i augusti eller när var det? Hur skiljer det sig mellan graviditeterna om man ser till årstiderna? För visst fyllde Ronja nyss? Och Nina fyller? Alltså jag menar hur jobbigt det varit med värme/kyla osv.
2a juni är jag beräknad.
Det som skiljer sig är väl att det inte var så värst att gå höggravid under vintern med all halka.. Ronja är ju född 23e januari, och Nina fyller 11e april.
Jag tycker det ska bli super mys med en sommarbebbe! Jag är själv junibarn.
Sen får vi se om jag går över eller hur det blir. Med Nina gick jag över 14 dagar, med Ronja 6 dagar.
Morrn Morrn!!
Pia- Jag hoppas du får den 1 Juni för då fyller nämligen jag! 
Min första är född i februari. Tycker som du att det inte var någon höjdare att gå höggravid på vintern. Jag var mer nervös för att vi skulle fastna i någon snöstorm på vägen in än själva förlossningen då.
Tvåan är född i Juni och det var jätte mysigt att gå höggravid på vår/sommaren.
Med mina två första barn var graviditeten helt underbar och smärtfri. Jag gick mest runt och mös.
Sista barnet är född i Juli. Även då var det mysigt att gå höggravid, men denna gång var det inte lika smärtfritt. Jag drabbades av foglossning och tidiga förvärkar. Så det är lite skillnad på första barnen och det sista. Med första barnen så "vågade" jag inte visa magen lika mycket som den sista. Självklart hemma, men ute och så. Vet inte varför. Men nu sista gången så köpte jag bara åtsittande tröjor. Det är så fint med gravidmagar. Det konstiga är att när man väl är gravid och "tjock" om magen så längtar man alltid till den "normala formen" igen. Då man kan använda sina favorit jeans etc. Har alltid varit så för mig iallafall. Sen när man väl har kommit i favorit jeansen igen ja då längtar man efter den mysiga "gravid magen" igen.. Märkligt!
Förlossningarna då.. Jo Första barnet var den värsta. 22 timmar och förlorade mycket blod. Konstigt att man valde att skaffa fler efter den upplevelsen! 
Tvåan gick väldigt bra. 5 timmar och hemgång någon timme efteråt. Pga det fanns ingen plats på bb, men jag var så pigg ändå. Vet att jag kände att jag kunde ha sprungit spåret efteråt. Jag var knappt berörd av den förlossningen fysiskt. Jag och X var lite små jävliga när vi kom hem till farmor och faster som var hemma och tog hand om stora tjejen. De gick och väntade med spänning att vi skulle komma hem. När vi väl svängde in på infarten så lämnade vi bäbisen i bilen och gick ur båda två och gick sakta med släpande steg mot ytterdörren och såg besvikna ut båda två. Farmor och faster slänger upp dörren och tittar och letar med blickarna efter bilstolen, de ser våra besvikna miner och de ändrar ansiktisuttryck och tittar på varann och sen på oss och frågar, men var är hon? Var är hon? Sen brast vi ut i gappskratt och sa.. jaa hon är i bilen!!!
Det var lite väl rått MEN riktigt skoj att se deras miner..Efteråt tycker man att det var hemskt gjort, men det var vår humor då.
Treans förlossning gick på 5,5 timmar, men jag tycker det var den värsta. Jag har fortfarande sviter av förlossningsskräcken. Vet inte varför eftersom det går inte ens att mäta med första barnet som var rena skräcken. Så denna gång gick det som det skulle inga konstigheter, men jag upplevde det som hemskt.
Jag hade samma barnmorska som jag hade till tvåan. Kan säga att tiderna förändras. Hon hade blivit en hemsk "häxa". När jag frågade den frågan man inte bör fråga eftersom ingen kan ge svar, "Hur länge till tror du det kommer ta?" Så får jag till svar från "häxan" (det var på tidiga förmiddagen) jaa vi kommer nog att ses i kväll igen för jag ska jobba natten oxå.. Gaahh tänkte jag och började räkna timmarna så som man INTE ska göra.
Nu har jag väl återhämtat mig lite och tycker väl inte lika som jag gjorde precis efteråt att det var superhemskt, men lite sitter som sagt i fortfarande.
Så visst är det skillnad på alla förlossningar och barn.
Men underbart är det och det finaste som finns när man får upp sin nykläckta på magen och pappan blir helt till sig och visar sidir som mycket sällan visas. UNDERBART när det är över!
OOoh förlossningsprat. Me lööööv!!
Med Nina så kom vi in 7 på morgonen, jag var öppen runt 3cm när de kolla mej första gången, sen öppna jag mej ganska fort (för å vara förstföderska) så kl 15 krysta jag. 15.43 är hon ute. Hade inga problem alls med den förlossningen. Körde på utan smärtlindring. Men det gjorde ont i svanskotan ett bra tag efteråt.. hon vägde 4100g.
Med Ronja åkte vi in kl 7, var inskrivna på rummet 7.30, våran BM kom 7.45. Kollade mig kl 8. 7cm öppen då.
8.10. jag måste nog krysta snaaaart säger jag!!!!
BM kollar. OJ där är huvvet, ringer på personal.. Och 8.15 är hon ute... Svooooch sa det!!! andra BM kom in när jag hade Ronja på magen. Ronja vägde 3500g.
Så denna förlossning kommer förmodligen bli en 48 hs eller nåt, "bara för att" :-P
Jag tycker det är superhäftigt att föda!
Ok...jag får väl haka på då...
Ingrid - Vi kom in till Förlossningen vid tretiden på natten och Ingrid är född 14.15. Första timmarna var det väldigt lugnt så vi försökte att sova så gott det nu gick, sista timmarna vart det lite mera ös, bla för att tösen hade placerat en arm över huvudet och fastnade på vägen ut, gick ner rejält i hjärtljud, varpå det blev akut, och man fick kalla in en "otäck" doktor med en ännu "otäckare" sugklocka... Då hände det grejer och jo...det kändes kan jag lova, men när Den underbara lilla skapelsen väl låg där på magen så var allt obehag som bortblåst... Stannade på BB över natten, ville helst åka hem samma dag men fick inte pga av sugklockan och i efterhand var det nog rätt bra att jag blev kvar, fattade inte först hur sliten jag faktiskt var.
I vägde 4210 och är född på BF+9
Gustav - Hade förvärkar hela dagen, var på bröllop på kvällen, hade hyfsat regelbundna och täta värkar, orkade vara social fram till 22-tiden sedan åkte vi hem och bytte om och vilade lite innan vi åkte vidare in till förlossningen. Kom in vid 3-tiden, Gustav är född 13.30. Förlossningen gick kanon, hade full koll från början till slut, enbart lustgas som smärtis. Vi åkte hem samma dag, men var ändå tvungna att gå till BB en sväng eftersom det var fullt på förlossningen och man måste vara kvar minst 6 timmar.
G vägde 3990 och är född på BF+2
Jag har mått skitbra fysiskt under båda graviditeterna, förutom grym hjärtklappning under den senaste, samt rätt jobbiga sammandragningar. Sista graviditeten var jag dock sjukskriven pga stressreaktion, sömnstörning (sov knappt alls), vilket troligen var orsaken till just hjärtklappningen och sammadragningarna.
Illamående hade jag inget alls med Ingrid och ytterst lite med Gustav, kräktes en gång med Gustav.
Jag fick vara kvar på bb med första i några dagar. Pga att jag förlorade mycket blod. Med 2:an så var det ju fullt på bb och eftersom jag mådde super bra så tyckte jag att det fanns nog andra som behövde bb platsen bättre än mig när de väl blev ledigt. Med 3:an så åkte vi hem efter 6 timmar. Då var klockan 23 på kvällen. Blev förvånad att de skrev ut patienter så sent. Blev nog senare ändå eftersom det ska vara en doktor som ska göra sista kontroller och skriva ut. Det var det som tog tid att vänta på en ledig doktor. Säger bara en sak. Man ska verkligen super njuta de första timmarna/ dygnen direkt efter förlossningen. sen rullar det på i faslig fart med allt. .. och hoppas att det inte är kolikbarn för då njuter man inte speciellt mycket.
C vägde 4190 och 55 lång 22 timmar, epidural, lustgas, bad, akupunktur, rispåse, massage
A vägde 3675 och 52 lång 5 timmar, lustgas,
S vägde 3540 och 49 lång 5,5 timmar, lustgas, pilatusboll, värmepåse, massage
Glömde säga att första barnet som var jobbigast kom ut med hjälp av sugklocka om inte det gick skulle det bli snitt. Tur att det gick!