***Hallsberg***
Då kör vi igen då!
(Nästa gång vi startar om tråden är det VÅR!)
Då kör vi igen då!
(Nästa gång vi startar om tråden är det VÅR!)
Graviditeten med viktoria var ingen jättehöjdare men det funkade. Vart sjukskriven 100% från jobbet (inte så konstigt kanske) i början på mars.
Endast en kräkning men massa illamående + en ohygglig foglossning.
Förlossningen började 4 dgr över tiden, 26 juli, strax innan 10. Kollade ett inlägg här på fl imin gb som va skrivet 09:49
DÅ kom första lilla värken.
Jag tyckte det va supercoolt att det började hända saker o va skitnöjd med att det inte gjorde såå ont?! Efter en stund va jag kaxig nog till att klocka, o visst var det fina värkar!!
Stolt gick jag intill viktor o sa att jag hade värkar men det är luuuugnt än. Det dröjde inte länge förrän kaxiga Elin stod o kved o trodde att världen höll på att gå under. Nästkommande halvtimme, om inte mer, sköttes på toa där jag spydde som ett såll o Viktor försökte få förlossningen att förstå att vi ville komma in.
De tyckte dock att jag skulle lägga mig o vila. Sagt o gjort. Efter 5 min sängliggande kröp jag till viktor o krävde att vi skulle åka.
Vi ringde de som skulle ringas o jag massmessa de jag lovat.
11:20 vart vi inskrivna. 20:40 är 4kg-Sessan född.
Till min räddning hade jag ryggrejet!!!
Bedövningen i underredet kändes inte så det va gött. Smart som jag va (kom jag på efteråt) så gick jag på toa medans jag fortfarande va bedövad
helt ok!
ÄÄÄÄLSKAR förlossningar!!!
Nu ska jag bjuda min goe sambo på en lite mumsig mat. Barnen är matade och nattade. Så vi ska ha lite egentid på kvällskvisten.. å bara pösa i soffan ![]()
Hade en ganska jobbig graviditet med Erik men det fick ju gå=)
Åkte in den 20 feb -08 för igångsättning men det var fullt så kah fick vänta till dagen efter. Dom tog hinnorna vid 11 men inga värkar kom igång. Dropp sattes och tillslut så starta det. Dom hade gasat på för mkt så när jag va öppen 3 cm så hade jag krystvärkar typ så då satte dom EDA och sen slockna jag. Vaknade ett par timmar senare utav dom riktiga krystvärkarna och Erik titta ut den 22 feb kl 03:59. Syddes med 3 stygn för jag hade fått skrapsår annars inget=)
Gustav fick OK i rumpan idag på BVC, frånsett den rossliga andningen då... Läkaren lyssnade på lungorna och sa att vi skulle fortsätta med Ventoline ett tag till, så länge han mår hyfsat ok i övrigt och inte har feber så får det vara...
Hanna: Hoppas hostan blir bättre med några dagar med Ventoline. Är han inte snorig, febrig och så också utan "bara" hosta?
Tina -Toksnorig, hostig och rosslig... Ingen feber...
Graviditeten med Nelly var helt underbar förutom första veckorna med ett djävulskt illamående som gjorde att jag fick äta medicin mot det. Fick inte ens behålla vatten. Men när det släppte var det en toppen graviditet! Inget ont eller något, lite karpaltunnel i händerna i slutet då jag samlade på mig rätt mycket vatten. Annars var jag som vanligt med massor av energi, fixade och donade massor och njöt av magen
Förlossningen tog tid men har bara bra minnen. Ja förutom smärtan då
Var väl inne på förlossningen 21 timmar innan Nelly kom. Världens finaste lilla tjej, snacka om att vi smälte! Och att se sambons ansikte lysa upp så med tårar i ögonen.. ojoj. Vilken lycka när man fick upp henne på magen.
Födde sittandes i slutskedet. Och mådde som en prinsessa efter. Även fast jag vart klippt och sydd. Duschade nästan på en gång efter ammningen, som också den fungerade direkt.
Åkte hem direkt från förlossningen.
Ser fram emot och hoppas få uppleva en graviditet och förlossning igen!
Hanna: Skumt att dom inte kikar mer, när dom är sådär små. Fast ja dom är ju läkare så man får väl lita på dom! Hade han haft så länge? Jag tänkte mest på allergi eller något. Men då borde han ju kanske inte vara förkylningssnorig.
Han är definitivt förkylningssnorig, resten av familjen är också förkylda. Han har varit risig sedan förra fredagen men så länge han inte har feber eller allmäntillståndet är försämrat så tyckte de inte att det var någon större fara. Jag är inte särskilt orolig, men det har varit lite jobbiga nätter och det är grymt synd om honom när han hostar... Första 3 gångerna jag gav Ventoline så tyckte jag inte att det gjorde någon nytta alls och var tveksam till att fortsätta då det borde märkas skillnad direkt, det är ju "en akutmedicin" och inget man behöver ge flera gånger för att det ska verka. Det är ju inte heller en botande medicin utan mildrar symptomen. Inatt har han varit lite bättre och det känns som att det går åt rätt håll. HOPPAS!
Morrn Morrn!
Själv tycker jag inte att BVC i Hallsberg är något bra. Om det är något barn som avviker från det "normala" så har de svårt att hjälpa och tala om hur man ska gå till väga. Eftersom de helt enkelt inte är kunninga.
Bara en enkel sak som när en nyfödd bäbis skriker ovanligt mycket. Går dit och säger att det här stämmer inte. Något är fel? Skriker dygnet runt.
Får till svars att: Alla barn är olika! Vissa skriker mer än andra.
Öhh jaha.. Jag går hem och blev inte så mycket klokare av orden från BVC.
Andra besöket likadant.. Håller på mig och talar om igen att: det är något fel på mitt barn! (jag har ju 2 barn sedan tidigare och har lite kunskap i hur bäbisar fungerar) Dessutom går inte Sanna upp i vikt. Hon förstår inte varför jag är så envis att det är något som inte stämmer.
Vid det här laget börjar jag sakta men säkert bli små irriterad. Jag är som jag är och ger mig inte. (har då heller inte fått sovit ordentligt på några veckor pga allt skrikande)
Det tog mig 3 MÅNADER för att bevisa för dessa människor på BVC att JAG hade rätt. Det VAR något fel på mitt barn!!!
Inte konstigt att bäbisar skriker när dom inte får tillräckligt med mat+ att hon hade en släng av kolik.
Nu 3 månader efter det så har jag en helt förbytt bäbis som är så nöjd OCH glad!
När vi var på 6 månaders kontrollen och två läkare tittade och klämde på henne så frågade dom när de tittat på hennes vikt kurva vad som hade hänt under de första 3 månaderna eftersom hon inte alls följt sin kurva?! Jag tittade på BVC sköterskan som då såg lite "skamsen" ut och svarade att ja det undrade jag med, men tydligen fick hon inte tillräckligt med mat + att hon antagligen lidit av kolik.
Jaha svarade läkarna och såg ut som ???
Bra kommunikation..NOT!
Det är samma sak med VC. Det kan inte mycket här på denna "leksaksfabrik"!
Kan säga att när jag hade halsböld. Åker jag ner akut till VC. Där säger sköterskan direkt till mig när hon kollat i halsen. : Det där är iallafall INTE halsböld. För då skulle de se ut så här.. och sen ritade hon upp på en servett hur det skulle se ut.
Kan tillägga att jag besöker inte VC i första taget. Bara om det verkligen är super akut.
Kan även säga att det gör JÄv.. ONT. (så jag vet hur du har det Tina)
Samma natt så vaknar jag av att jag sväljer och sväljer. (vilket man försöker undvika när man har sååå ont) Känner hur det rinner som en öppen kran ner i halsen. Typ som om man dricker vatten.
Jag springer upp av ren refelx på toaletten. Tror då att jag blöder näsblod.
Hela jag är dränkt i blod.
Jag har barnen sovandes i samma säng som mig och tur att de inte vaknade. För det var ingen trevlig syn. Jag rusar ut till grannen och ringer på som en galning på deras dörr. (tänkte inte klart då. Skulle ju förstås ringt 112, men pucko som man är så tar man den svåra vägen)
Nåväl... väl inne på akuten på USÖ. Säger läkaren direkt. DU har halsböld!!!
Näää säger jaa. De sa de på VC i Hallsberg att jag inte hade! Allt blod som rann i halsen var ett sprucket blodkärl i halsen som sprack pga att det helt enkelt "värkte sönder". Inget trevligt när de kör ner slangar genom näsan.. URS! det vill jag inte uppleva igen.
Om jag hade varit smart så kunde jag lätt gjort en anmälan mot den personen som felbedömde mig. Brukar se den personen ner på VC springa i korridorerna. Tankarna kommer upp direkt när jag ser den personen. Nåväl... Det tragiska är att det här är bara EN av alla misstag de gör där nere.
Säger bara en sak: Åk in till Örebro istället!