***Hallsberg***
Då kör vi igen då!
(Nästa gång vi startar om tråden är det VÅR!)
Då kör vi igen då!
(Nästa gång vi startar om tråden är det VÅR!)
Ja just- med Nina stod jag hukad i sängen över en saccosäck å liksom gunga fram å tillbaka..det var ganska najs kommer jag ihåg.
AoooH- sugklocka :-S avundas er inte..
Jag har blivit sydd båda ggr. Med Nina så vart det "skönhetsstygn" åt alla håll.. 2 här 3 där å 2 här osv. Jag sprack inte långt men på många ställen. Och DET är tamej f-n det värsta jag varit med om... AJ!!!
För det första den där bedövningssprayen som känns som om nån skulle göra tusen nålar på en DÄR nere. Å så tråckel tråckel....ajejajajjaj.
Med Ronja 2 stygn. Lika illa där, men det gick fortare. HUALIGEN..
Pia- Jag blev KLIPPT med första barnet. Det var inte så trevligt det heller vill jag lova. Hur smart är det att säga det innan de gör det också?! Vi behöver klippa dig ser jag, sen kommer stora saxen fram och de bara klipper.. Men jag var så medtagen att jag fattade inte riktigt vad som hände.
X sa till mig efteråt hur sköterskorna som var med i rummet grimagerade med hela ansiktet för att alla såg att detta gick inte om jag inte blev klippt. TUR att man inte sett det då vet jag inte vad jag skulle gjort.
Efteråt det är DÅ det känns... kunde inte sitta och bara tanken av att man inom snar framtid skulle uppsöka toaletten gjorde att man försökte hålla sig in i det sista.. Fyy så jäää.. ont. bRa att hosta och nysa. aj aj aj..
med de två andra har det gått som en "dans" utan klipp och sprickningar tack o lov!
OOOOH jag säger bara USÖs handdusch... skulle vilja haft med en hem, hahhahaha!!
Håller med dig Pia! Tyvärr så var jag så dum att jag duschade efteråt och kom på det! Det hade varit suveränt under förlossningen. Jaja lätt att vara efterklok!
Ohh förlossningsprat
Neo: Mådde kanonbra under graviditeten, endast lite trötthet i början.
Han är född på BF+7. Räknar man från första värken så tog förlossningen drygt 39 timmar, fast jag hade väl "bara" onda värkar i ca 24 timmar. Låg inne på förlossningen i 14 timmar. Använde endast lustgas och akupunktur. Födde i gynställning. Fick sy lite invändiga rispor.
Låg kvar på BB 3,5 dygn pga att han inte ville amma ordentligt och fick lågt blodsocker så vi fick ge tillmatning...
3775 gram och 51 cm lång
Tim: Var väldigt trött genom hela graviditeten och mådde denna gång lite illa första veckorna, men aldrig så jag behövde spy.
Föddes på BF+9. Gick med förvärkar ca 13 timmar, lyckades sen sova och vaknade av riktiga värkar igen tidig morgon. Kom in till förlossningen vid lunch och Tim föddes sen 03,50. Denna gång var vi på förlossningen i 16 timmar. Fick lustgas och EDA plus att jag duschade en stund. Födde liggandes på sidan med ena benet i benstöd. Sprack i mellangården och fick sy en del där.
Fick stanna på BB drygt 1 dygn då han hade bajsat i fostervattnet, annars hade vi åkt hem så fort som möjligt.
4100 gram och 50 cm lång
Båda barnen är födda i vidöppet läge, dvs dom kom med ansiktet först istället för toppen på huvudet...
Tycker inte det har gjort ont att sy alls.
Efter första förlossningen hade jag ordentligt ont i flera veckor efteråt, kändes som jag gick runt med en boll mellan benen. Efter andra förlossningen mådde jag kanonbra och har inte haft särskilt ont alls ![]()
Hur länge har ni ammat era barn?
Jag ammade både 1:an och 2:an i ca 14 månader. Nu den sista krabaten kunde jag bara amma i ynka 3 månader pga att jag hade för lite mat och hon var så glupsk att det rann för sakta.
Nina amma jag ca 14 månader. Men inte helt då. De sista 2-3 månaderna fick hon morgon/kväll. Ronja amma jag 6 månader. Jag hade mjölk. Men hon bet och bet och BET hål i mig. Så jag hade inga bröstvårtor kvar...har tom ett litet ÄRR nu :-S
Så då fick det vara nog faktiskt. Och då kan jag tillägga att hon fick sina första tänder tidigt, och började bitandet tidigt... skitungen :-P
Morrn Morrn!!
Oj här var det tyst!
Kan säga att här hemma är det inte lika tyst.
Imorse gjorde jag en tabbe till..
Skulle göra gröt till lilla juvelen. Sätter in skålen i micron och sätter på full effekt. Tar ut skålen när det "pipit klart"...öhh men var är vattnet??
Vänder skålen upponer, kanske börjar se dåligt? man vet ju aldrig!
Nope. Inget vatten. Jag hällde aldrig i vattnet. Jag tog skålen och bara ställde in den. Hmm.. Lyckades iallafall få stora tjejerna att få sig ett ordentligt gott skratt.
Svara bara med att jaa så går det när man är trött!
Kan tillägga att lilla juvelen fick sin efterlängtade gröt till slut!
Ja så började morgonen här. Dagen har inte ens börjat. Hur ska det sluta?!
I dag ska jag och MÅSTE jag ta tag i allt det här med dopet. Ringa kyrkan, försöka få tag på tyget jag vill ha för att sy dopklänningen. (om jag nu inte har turen att hitta stora tjejernas gamla dopklänning)
Ja sen allt annat runt omkring.
Tiden är knapp, och så blir det oftast i vår familj.
Vad händer hos er andra idag då?
Här händer det inte mycket. Ska till läkaren med Gustav på eftermiddagen. Han är fortfarande risig med hosta snor och rossel. Sover som en kratta på nätterna. Var till jouren på Nygatan i helgen och...ja...vad ska jag säga om det? Där trodde de det ena och det andra och tro, det kan jag göra själv... Kändes som att de hade lite mycket att göra och inte riktigt hade tid att lyssna på oss, vi fick inte heller träffa en läkare och i efterhand så känner jag att jag borde ha stått på mig lite mer än vad jag gjorde... Dessutom hatar jag att bli behandlad som en mindre vetande, nästa gång ska jag presentera mig som Hanna -SJUKSKÖTERSKA och mamma...
Jag brukar undvika att tala om att jag är ssk, hade en BVC-sköterska när Ingrid var yngre, inte här i Hbg, som alltid svarade på mina frågor med "Att det vet ju du, du är ju sjuksköterska!", dessutom sa hon aldrig emot, allt jag gjorde var bara bra bra bra... Jag hade kunnat säga att jag matade ungen med pannkakor och sega råttor när hon var tre veckor och det hade varit "Oj så bra!"
Hade lust att skrika att "JA, jag är ssk, men jag jobbar med folk som DÖÖR, inte med små barn!"
Jag ammar Gustav fortfarande, men han äter lite gröt och igår smakade han lite banan. Jag ammade bara Ingrid i 6 månader, det är något jag ångrar, önskade att jag hade ammat henne lite längre.
Hanna- Det är det bästa man kan ge de små. Dvs bröstmjölk.
Jag ammade båda stora tjejerna över ett år. Då visste man att de fick i sig allt som de behövde. De ger ett bra imunförsvar.
Lilla juvelen är lite "udda" av sitt slag. HAr aldrig varit med om dess like, men har hört att sambon var likadan när han var så liten. Dvs Här duger inte vad som helst. Utan det ska vara MAT och inget annat trams.
Hon är "stor" fast ändå liten. Jag menar då att hon beter sig som om hon vore äldre.
Hon börjar att äta gröt ca kl 6.30
vid ca 11 tiden vill hon ha fast föda. dvs "burkmat" eller de vi ska äta (mixad givetvis) mellan kl14-15 är det dax igen för fast föda. Vid 18 tiden dax för gröt.
Kl 21 ersättning (vill absolut INTE ha välling, urs och fy!) kl 23.30 dax för ersättning igen. och vid 4-tiden ersättning igen...sen börjar det om från start igen...
och mellan målen får hon mosad frukt. Så aptiten är det absolut inget fel på hos den lilla goa damen.
Jag tycker bara att det är lite märkligt att hon inte går upp mer av allt det hon äter! 200g på 1 månad är ingenting!