• MinGu

***Hallsberg***

Då kör vi igen då!

(Nästa gång vi startar om tråden är det VÅR!)

• Svar på tråden ***Hallsberg***
  • planerat09

Wow.. en till som verkar tycka som mig ang bio! var är mysfaktorn?
    Någon harklar, hostar ibland har man hört en mobil mitt i den spännande filmen.. Eller att man får sitta och vända och vrida på sig för att det sitter ett stolpskott framför som är 3 meter längre än vad jag är som är själv i dvärgformat. Skoj värre.. NOT.. Idag så är tekniken så utvecklad att typ alla hem utom VI har storbildstv med bioljud etc.
    Själva lever vi i dåtid med den tekniken och är ägare av en "tjocktv", men lika glada om inte gladare är vi ändå. Eftersom vi prioriterar andra saker före "soffliggarprylarna".

Det ÄR något speciellt att gå på bio, men hålla handen och pussinutta. Det kan man lika gärna göra varsomhelst och närsomhelst med sambon.. Ja bortsett då när han jobbar. {#lang_emotions_wink} 

Då tycker jag att det är mycket mysigare att sitta mittemot varandra och äta en god middag som man lagat tillsammans. Man kan prata och skratta tillsammans.

Sambon och jag älskar naturen och går långpromenader tillsammans och ibland åker ut till skogen och tar med fika. DET är livsnjutning!

Men smaken är som baken! 

• minlie

Hanna: haha visst är det så. inte umgås man direkt på bion mer än lite hångel men är mysigt ändå tycker jag. fast sist vi var på bio, så var det en tjej på samma rad, ett par platser bort. som f*n satt och smsade HELA filmen. helt sjukt. lite små störande om man säger så. vissa filmer är otroligt mycket bättre på bio, som tex Avatar!
    Fast ska man verkligen umgås så är ju en mysig resturang inte helt fel. Sitta och prata massor. Det är mer kvalite tid

Nelly är duktig på både grönsaker och frukt *peppar peppar* äter alltid mellis (inget fikabröd till vardags sådär) utan macka, smörgåsrån, yoghurt, äpple, banan eller någon annan frukt. Grönsaker diggar hon mest majs (helt i stooooora lass) och sen broccoli. De går bäst. Kall sallad som vi brukar ha är hon inte jätte förtjust i, däremot om grönsakerna är i maten, som paprika, lök osv i tex en gryta då brukar det gå bra.
    En annan har också blivit bättre på frukt sen hon kom, det för med sig bra saker att få barn blir iallafall minst två frukter om dagen för mig också.

Nelly 07 ♥
  • Pia J

Hanna- om de gillar pizzasallad- Kan du inte göra en vanlig sallad med vinegrette på?!
    Min äldsta sluuuuukar det. Å då har vi i paprika,majs,tomat,sallad (inte bara isbergs) ,ruccola,gurka,röd lök u name it.
    Gillar de å dippa? då kan man ju dippa grönsaker för att kuliga till det lite..

Majs är en riktig hit här hemma! Morötter med.

Samma med frukt, här äter vi det mesta. Pomelo,granatäpple,litchi... för å ta nåra utav de "ovanliga" . Men favvo är nog apelsin och päron. Ja de äter nog all frukt egentligen.

Ingen feber här hemma på barnen än...får se om de blir någe dåliga av sprutan..Nina har ont i armen, och Ronja sov längre än hon brukar. Men annars är det full fart. Just nu möblerar de om på övervåningen

shit happens
  • planerat09

Glömde säga att det är kul att fler svarat på hur ni har det med uppfostran hemma!

Alla gör vi olika med det mesta och med våra barn.
    Vissa tycker det är jätte viktigt att ha regler och normer för sina barn medan andra tycker det ska vara "fri" uppfostran.
    kul och se hur andra tänker och tycker!

• MinGu

Pia - tack för tipset det ska jag testa, tveksam dock om det funkar men skadar ju inte att testa... Frukt är det också lite dåliga på, mest bara banan äpple och päron som går ner. majs funkar. paprika äter bara mellankillen...

♥♥ INGRID & GUSTAV - Mina För Evigt ♥♥
  • MinGu
    planerat09 skrev 2010-02-04 10:08:08 följande:
    Glömde säga att det är kul att fler svarat på hur ni har det med uppfostran hemma!Alla gör vi olika med det mesta och med våra barn.Vissa tycker det är jätte viktigt att ha regler och normer för sina barn medan andra tycker det ska vara "fri" uppfostran.kul och se hur andra tänker och tycker!
    Du har inte svarat.. Eller har jag missat det? Får nog kolla tillbaka lite...
  • minlie
    Städa rummet? - Gör barnet det? Måste barnet hålla ordning?

Nelly har inget eget rum men städar och plockar alltid innan vi ska ut eller när hon lekt färdigt med något. Innan kvällen plockar vi alltid ihop tillsammans.
    Mellantjejen är en höjdare på att städa och greja på stora tjejerna rum.

Gå och lägga sig?- Får de lägga sig när den vill?

Inte när hon vill! Nelly lägger sig alltid efter vällingen och lite tv eller bokläsning vid 19 tiden. Ibland somnar hon direkt och ibland tar det någon halv timma. Även på helgerna.
    Storatjejerna lägger sig runt åtta, halv nio. Läser eller kikar tv/film en stund. Till nio, max tio sen sovdax. Fast brukar vara svårt att somna ibland. Helgerna brukar dom få greja lite längre och om tex någon kompis sover över blir det ju senare.

Borsta tänderna?- Gör du eller barnet det? Ser du till att barnet borstar tänderna?

Först borstar och grejar hon själv sen borstar jag
    Stora borstar själva fast vi kollar så det verkligen blir gjort

Sminka sig?- Får hon göra det när hon vill?

Nej lite för liten för det.
    Stora syrrorna på disco/kalas eller liknande. Aldrig annars. Möjligvis lite läppglans.

Äta mat?- Måste de äta upp? Måste de ta grönsaker och allt annat som bjuds. Räcker det med att ta tex en liten potatis sen är det bra?

Smaka ska man men inte tvinga i.

Fika?- Får barnet fika när den vill och även om de knappt ätit mat?

Fika? Nej alltid mellis, såsom macka, yoghurt, frukt, smörgåsrån. Aldrig fikabröd om det inte är något speciellt.

Godis? Får barnet äta godis mitt i veckan och när den vill ha?

Nelly har lördagsgodis, en tablettask och en klubba max. Ibland om det är tex jul/kalas är det okej med lite godis.
    Stora tjejerna har lördagsgodis också, som du brukar köpa själva. Händer att det smusslas lite med rester på söndagen men det är lördagsgodis som gäller.

Läxor?- Ser du till att läxorna görs? Måste barnet göra sina läxor?

Inga läxor än men självklart sen!
    Helst direkt efter skolan ska läxan fixas, sambon hjälper stora tjejerna med läxläsningen. Är någon kompis med direkt från skolan får det bli senare.
    Nelly 07 ♥
  • minlie
    MinGu skrev 2010-02-04 10:09:57 följande:
    Pia - tack för tipset det ska jag testa, tveksam dock om det funkar men skadar ju inte att testa... Frukt är det också lite dåliga på, mest bara banan äpple och päron som går ner. majs funkar. paprika äter bara mellankillen...
    Huvudsaken är ju att dom får i sig grönsaker och frukt, sen om det är lite enformigt i perioder, är ju egentligen inte lika viktigt.

Dip ska jag med prova, kanon tips Pia!
    Nelly 07 ♥
  • MinGu
    minlie skrev 2010-02-04 10:16:49 följande:
    Huvudsaken är ju att dom får i sig grönsaker och frukt, sen om det är lite enformigt i perioder, är ju egentligen inte lika viktigt. Dip ska jag med prova, kanon tips Pia!
    Jag brukar ju "fula i" morötter, finrivna i tex köttfärssås och liknande...
  • minlie

Det är "fula" men riktigt effektiva knep
    Paprika går också bra att ha i grytor, lök brukar funka om det är ordentligt finhackat, och krossade tomater.

Nelly 07 ♥
Svar på tråden ***Hallsberg***