• MinGu

***Hallsberg***

Då kör vi igen då!

(Nästa gång vi startar om tråden är det VÅR!)

• Svar på tråden ***Hallsberg***
  • minlie

Västkusten är underbart! Där har man tillbringat många sommrar i mina kusiners hus. I fiskebäckfil och Lyskil. Helt underbart att bila däromkring! Visst är Sverige underbart, kan jag hålla med om. Och Öreundsbron är också kul att se, har både åkt tåg, buss och bil över där Nära neråt Europa om man vill bila!
    Har ju en förkärlek till Norrland iom att jag har släkt där upp och mina föräldrar har stuga. Så jag hoppas kunna åka dit en sväng på våren/sommaren och hälsa på farmor och annan släkt.
    Semestern är inte alls planerad ännu, blir ju små turer som Skara Sommarland och alla sånna där ställen som vi brukar plöja igenom. Förra året vart det Gröna Lund, Skara sommarland och Kolmården. Får se vad som önskas iår!
    Sen beror det ju helt på hur det ser ut på jobbfronten, som Elin skrev. Kan ju hända rätt mycket

Nu ska jag ut och skotta fram bilen i väntan på att Sandra dyker upp med barnen. Vi ska in på Teater i Örebro och sen luncha på stan!

Sen är det sportlov!

Trevlig helg!

Nelly 07 ♥
  • minlie

Elin, jag skulle höra med något försäkringsbolag som kan sånt där, beroende på vilken bil man har och vilen stol som kan passa

Nelly 07 ♥
  • Catta80

Hur det än är så är det ju fortfarande BARA REKOMMENDATIONER som dom skriver, sen får man ju anpassa efter barnet. Får inte barnet plats i stolen bakåtvänd nej då får man ju vända. Man får ju tänka på hur obekvämt man själv skulle vilja sitta.

Ja visst kan man kontakta försäkringsbolag eller kanske tillverkare av stolen för bästa svar, men det handlar ju mkt om "egen hjärna" så att säga.

Jag tänker låta erik vara bakåt så länge det går, men ser jag att han verkligen inte får plats utan får vika benen på mitten då vänder vi honom.

Stolen ska ju inte bytas ut för tidigt iallafall.......

• MinGu

Vi har Ingrid i bakåtvänd stol i baksätet i saaben. Kan inte heller koppla ur airbag fram, eller det går att göra på verkstad, men tycker det funkar bra att ha barnen i baksätet. Det börjar bli lite trångt för benen och hon får ha dem lite böjda, men det funkar och hon tycker att det är ok. Klagar inte över att det är obekvämt. Jag tänker inte vända henne än på ett tag, hellre brutet ben än död vid en krock...

...tycker nog att rekomendationerna från NTF, Vägverket, forskare, läkare och div försäkringsbolag är värda att följa, det har gjorts en hel del undersökningar/tester på vad som händer vid en krock i framåtvänd respektive bakåtvänd bilbarnstol...

Anledningen till att man inte rekomenderar framåtvänd bilstol till mindre barn är ju att muskler och skelett inte är tillräckligt utvecklade för att klara kraften de utsätts för, det har inget med barnets vikt att göra. Som sagt, hellre brutna ben än bruten nacke...

♥♥ INGRID & GUSTAV - Mina För Evigt ♥♥
  • planerat09

Är det någon som sett den otäcka filmen om vilken skillnad det är att åka bakåtvänt som att åka framåtvänt?

Ingen trevlig syn, men jag föredrar om man kan så ska barnet åka bakåtvänt så länge som det går. Donna- Din lilla tjej kanske har växt ur sin bilstol och behöver något större som även den kan vara bakåt?!

Ska se om jag hittar filmen. Så ska jag lägga upp den här så får ni se.
    (Det är med testdockor och inget annat) Men otäckt ändå tycker jag med tanke på att det kunde lika gärna varit ett levande barn som satt i dessa "krockbilar".

Tänk även på att barnens huvud är som en tung kanonkula. Då kan ni tänka er själva vad som händer när barnet sitter framåt. Nacken knäcks förmodligen i en frontalkrock! Vill inte skrämmas, men värt att veta!

Bara MIN åsikt och mina ord!

• MinGu

">

Kan det vara den här du menar marie...?
  • planerat09

Hanna- Nej det var en annan, men den som du visar är även den ett bra ex på vilken stor skillnad det är.

Men förstår vad du menar Donna med att det blir trångt i baksätet om flickan har långa ben också som kanske tar emot sätet etc. Det är svårt det där..

www.familjeliv.se/Forum-3-101/m48830650.html där kan du läsa mer om just bilbarnstol framåt eller bakåtvänt.

http://www.ntf.se/halland/default.asp?recid=24139

Efter att jag sett denna film så fick jag mig en rejäl tankeställare. GLÖM INTE BILBÄLTET!!! (filmen är otäck så ni vet!!!!) Själv slarvade jag med bilbältet tills jag blev stoppad av polisen och fick betala 700kr. Sen desss har jag ALLTID bältet på!

">

• planerat09

Annars kan man göra som andra utan hjärna...

Ha barnet i knät obältat!! Hur tänker man då?

Eller när man själv var liten. Då fattade man tydligen inte bättre, då åkte varannan unge lös i bilen och kunde stå mellan sätena etc.

Samma sak med cykelhjälm. När jag var liten så var det inte många som hade det. Fanns ju knappt. Men de flesta klarade sig bra ändå. Nu säger jag inte att man inte ska använda det. Men ibland kan det bli "FÖR MYCKET" av alla säkerhetsåtgärder. Det ska skyddas och beskyddas  så snart får väl inte barnen gå utanför dörren, för risken är stor att det blir överkört eller överfallen etc.. Samhället är inte som det var för 30 år sedan.
    Bra eller dåligt!? Jag påstår att det fört med sig både goda och dåliga saker.
    De goda är att forskningen gått otroligt mycket framåt. Det som är sämre är att allt för många är för mycket inne och de förbannade tvspelen har förstört MASSOR...
    För mycket konstigt folk som fått hjärnsläpp och våldtar och misshandlar och äckel pedofiler etc.. Klart det fanns för 30 år sen med, men frågan är om det fanns så mycket som det gör idag?!

• MinGu

Fast nu blandar du väl ihop saker och ting Marie..? När det gäller bilbälte, cykelhjälm, bilbarnstol och liknande säkerhetsprylar så anser inte jag att det kan bli "för mycket", hur kan det bli för mycket av det..? Hur kan vi "för mycket" förebygga att våra barn förolyckas i trafiken genom att använda oss av dessa säkerthetsåtgärder..?

Jag har ingen statistik på hur många barn som skadas/förolyckas i trafiken idag jämfört med på tex 70-talet. Antagligen har dessutom vårt bilanvändande ökat en del sedan dess.

Visst, de flesta klarade sig mycket bra trots att de inte använde cykelhjälm när vi var små, men de som ramlade och slog i huvudet utan cykelhjälm klarade sig precis lika illa då som de gör nu... De som inte ramlar, de klarar sig liksom alltid, problemet är att man inte på förhand vet vem det är som kommer att falla...

Att överbeskydda barnen genom att låsa in dem är långt ifrån samma sak som att beskydda dem med hjälp av sunt förnuft och bra säkerhetprylar.

Undrar var det finns statistik på att TV-spelanvändande på något sätt bidrar till att någon begår våldtäkt eller blir pedofil...

• planerat09

Ja det kanske var klumpigt uttryck, men som jag sa att jag påstår inte att man INTE ska använda cykelhjälm, bilbarnstolar etc. MEN det jag menar är att det var annat förr i tiden då man inte fattade bättre.

Jag menar att det kan bli FÖR MYCKET av att man överbeskyddar barn nu för tiden. Åhh akta där! ..och gör inte så! nej du klarar inte av det där!.. Förstår du vad jag menar nu?!

Svar på tråden ***Hallsberg***