• MinGu

***Hallsberg***

Då kör vi igen då!

(Nästa gång vi startar om tråden är det VÅR!)

• Svar på tråden ***Hallsberg***
  • planerat09

Tror fortfarande inte att du förstår vad jag menar... och känns inte som att det är någon ide ens att försöka att förklara eftersom det blir mothugg direkt.

Oki.. Vi eller ni återgår till bilbarnstolarna och dess disskusion!

Försökte bara vidga vyerna runtomkring just ämnet säkerhet!

Hjälpa småsyskon är självklart att man använder sunda förnuftet. Jag är inte "dum i huvudet"! (Nu blir det säkert missförstånd igen)

• Pia J

jag måste nog hålla med Hanna och Waersta i detta fall.
    Vi har riktlinjer och lagar, de följer man.
    Säkerhetsåtergärder är VIKTIGA. Det har inte med att vara beskyddande eller överbeskyddande å göra.

Att låta stora syskon "hjälpa till" är en sak. Men ansvaret ligger ju alltid på föräldern. Thats it.

shit happens
  • Pia J

en sak: jag och kompisen skulle på bio med våra äldsta ikväll hade vi tänkt. Se Prinsessan och Grodan, jo tjena sista bion går 15.30. Det är väl ändå ett dåligt utbud!

shit happens
  • MinGu

Marie - jag kallar det inte mothugg att "argumentera för sin sak". Oavsett vilket så är det dumt att ge sig in i diskussioner om man inte kan ta just "mothugg"...

Pia - Känns som ett lite halvkasst utbud... Trist!

♥♥ INGRID & GUSTAV - Mina För Evigt ♥♥
  • minlie

Pia: Den bion går nästa vecka här i Hallsberg Fast ni kanske tänkte i Örebro. Den går iallafall på sportlovet, onsdagen tror jag det var. Klockan 14.00. Sen var det någon mer, regnar köttbullar eller vad den hette, också matiné.

Lagarna och riktlinjerna följer man. Håller med! Jag skulle aldrig vilja ha på mitt ansvar/samvete you name it att jag "brytit" mot något som egentligen är självklart om något sen händer! Sånt är till för att följas. Kan bara instämma där

Självklart ska syskon som är betydligt äldre och mogna för att göra det få hjälpa till. Sen ska det inte vara påtvingat för man som förälder inte orkar. Då ska man kanske inte skaffa fler. Vissa saker sitter ju inbyggt, så som att gå upp på natten hur många gånger man än varit uppe innan.
    Se tex på Familjen Annorlunda... helt oroliga familjer. Där är ju dom större syskonet ett måste för att familjen ens ska fungera! Säkert underbart MÅNGA gånger men MÅNGA gånger påtvingat!

Nelly 07 ♥
  • minlie

Finns det föresten någon bio för de lite mindre? Barnvagnsbio, är det det som gäller, någon som vet?

Nelly 07 ♥
  • Pia J

Ja fast Tina tror du inte där att de äldre syskonen blir bortglömda och bara blir nannys. Just för att familjen ska fungera. Det kan väl inte vara så kul att bara vara där för att hjälpa till.
    Jag anser att man ska ha tid för var och ett av barnen, nu menar jag inte flashiga sporter två grr/vecka eller så man ska "ge dom" Men man ska kunna ge var och ett lite egen tid med sina föräldrar. Samtidigt som hela familjen ska hitta på saker givetvis. Inget barn ska glömmas bort.

Nina tycker det är jätteroligt att hjälpa till. Hon har frågat om hon får blanda välling till Ronja, hur man gör och så. Och jag vill att hon ska vara delaktig. Det är roligt!

Mjo vi hade tänkt åka till Örebro på bion.

shit happens
  • Donnis

Marie - stolen skulle räcka upp till en 25kgs-plutt

Hanna - bra att du säger det du tycker men jag tyckte definitivt att det va mycket hugg hugg hugg....

Får barnet inte plats bakåtvänd i sin bilstol så länge som rekomendationerna säger, byt bil, byt stol eller skit i att åka bil, thats it, konsekvenserna kan bli allt för kostsamma OM olyckan skulle vara framme, och ingen vet när den är framme, skulle vi veta det så skulle vi kunna skita i allt vad bälten och bilstolar heter...

Nä, man kan inte skydda sig mot allt, men man kan iallafall göra sitt bästa för att skydda sina barn från allvarligare olyckor och skador, att inte göra det är ren och skär idioti!

bytt bil har vi precis gjort - för vår egen skull
    skita i o åka bil - öh? nja, viktoria skulle inte orka gå hemifrån till dagis bl a
    byt stol - ska iväg o kika på en in helgen. Bra va?

thats it

• minlie

Visst är det så Pia. De större barnen blir så stora så fort om man ger dom ett sånt ansvar för att familjen ska fungera. Barn ska vara barn. Såklart få hjälpa till om dom vill och visar intresse för det.
    Här tvingar vi dom inte till att hjälpa till, därimot plocka efter sig själva, ställa in i diskmaskinen, torka av på bord osv när man fikat, hålla iordning på sitt rum och sina saker (även om man ofta måste "backa" eftersom dom som sagt är barn och glömmer lika fort man saker). Sånna där vardagliga saker! Jag skulle aldrig låta barnen strunta i sina kompisar bara för att hjälpa till med syskon eller hemmet, "bara för att" dom kanske känner sig tvingade. Om det inte är något väldigt speciellt som ska göras (storstädning, rensning eller något sådant)

Ni gör rätt i att köpa ny stol Elin. Ska vi också göra nu under våren tänkte vi

Pia: Okej, hoppas bion blir kul Ser fram emot att kunna gå på bio med lillan. Kul någon gång ibland. När började ni gå med Nina?

Nelly 07 ♥
  • planerat09

Nu hoppar jag från bilbarnstolsdisskusionen till syskonhjälpen om det är ok!?

Här hemma tvingar jag inte stora tjejerna till att hjälpa till med lilla juvelen. Utan det är mer på deras villkor och jag får nästan bromsa dom.
    De älskar att ta upp henne på morgonen och gulla med henne. Mellan tjejen fixar ibland gröt och matar henne. Så jag kan säga att här finns inge tvång bara stort engagemang! Men jag vet andra som har ett åldersglapp i syskonskaran som blir mer eller mindre påtvingade att hjälpa till med de mindre syskonen. Även andra som gör tvärtom att stora syskonen inte får vara delaktiga i sina småsyskon. Så det där är så olika hur man gör som familj och förälder.

Sen försöker vi att pussla ihop så man kan få lite "egen tid" med var och ett av barnen. Dvs Spela spel, bada eller shoppa etc.. ja det som står på önskelistan. Sen utgår vi från det.

Ja du Pia- Själv tycker jag nästan lite synd om de äldre barnen i familjen annorlunda. Det var som i sista avsnittet då det var en av de äldre syskonen i familjen Johansson tror jag det var som uttalade sig typ: Det är inte jag som skaffat alla barnen. Det är inte mitt ansvar att ta hand om alla!... Något i den stilen var det.
    Så jag tror inte alla uppskattar SÅ många syskon! Och som mamman sa, hon som nyss fått de 10:onde barnet. Då de skulle ut och äta på resturang: Ja det var flera år sedan vi var ute sist! Öhh jaha.. Det är ju de själva som satt sig i den sitsen. Anser jag då!

BARA MIN ÅSIKT!!!

Svar på tråden ***Hallsberg***