• MinGu

***Hallsberg***

Då kör vi igen då!

(Nästa gång vi startar om tråden är det VÅR!)

• Svar på tråden ***Hallsberg***
  • minlie

Det finns så pass mycket märken/modeller på bilbarnstolar att något borde passa i de flesta bilar. Gäller bara att veta vilken och kanske få hjälp att få den utprovad.
    Alla gör såklart som dom vill men även om det bara är rekomendationer så kommer vi köpa en stol så Nelly kan sitta bakåtvänd så länge det bara går.
    Just nu sitter hon i framsätet bakåtvänd och om det finns mest plats där fram över för benen så får väl den platsen bli hennes de kommande åren också

Håller med dig Hanna! Det är skillnad på att överbeskydda mot att köpa rejäla skyddsprylar. Man vet faktiskt aldrig när olyckan är framme. Egentligen borde ju en annan också ha cykelhjälp.

Nu ska jag fixa lite här hemma innan storasyrrorna kommer hem. Får se om man får med dom ut i snön sen när lillfisen vaknar. Hon deckade rätt bra efter en hel förmiddag i stan  Kanon teater föresten!

Nelly 07 ♥
  • planerat09

När jag var som min äldsta tjej (11) så var jag och ett stort gäng med kompisar bla. till Östansjö och badade. Vi cyklade dit allihopa.
    Det var hur vanligt som helst.
    Men kan säga att det kommer jag ALDRIG tillåta mina egna barn förrens dom är några år äldre och är mogna för det.

Ja jag kan säga att jag överbeskyddar mina egna barn. Det sticker jag inte under stolen med. Det finns gränser absolut. Nu är inte som då!
    Barnen var mognare på något sätt då. Nu ska barnen "se" mognare ut än då. Med allt spackel och skit men det är inte det minsta mogna på insidan.

Jag har sett allt för mycket "skit" när jag var med och nattvandrade. Små barn på 10-11 år som hängde/hänger fram på Hallsberg på fredagkvällarna. Tragiskt! Det jag undrar då.. Vad gör deras föräldrar?! Bryr dom sig inte vad deras barn gör och är?!
    Jag blir förbannad när jag ser sånt.  

• planerat09

Jag kan förresten rekommendera att gå med i "nattvandrarna". Det är en stor hjälp och det behövs fler vuxna på stan som visar att de finns. Finns allt för mycket "problembarn´" som behöver hjälp och stöd av vuxna som inte får det hemma. Tycker så synd om dessa utsatta. Skulle vilja ta hem hela högen!

• MinGu

Givetvis var det annorlunda förr, i den frågan liksom i många andra frågor. När det gäller säkerhetstänket hos föräldrar har vi ju gjort stora framsteg och vi 70-talister ska nog vara jävligt glada över att vi faktiskt överlevde barndomen..

Forskningen har ju, som tur är, gjort en del framsteg och precis, du sa det sjäv Marie; Man fattade inte bättre! Just därför var det inte lika viktigt med dessa säkerhetprylar men nu vet vi, det har inte ett skit med att vi blivit mer överbeskyddande att göra det har med ökad kunskap att göra!

Överbeskyddande föräldrar fanns det säkerligen redan "på den tiden" och det är ju faktiskt så att vi ÄR föräldrar och bör veta lite mer än våra barn om vad som är säkert och inte, därav alla dessa "Akta-uttryck". Man kan inte alltid låta dem lära genom att göra, jag VET exempelvis att det är både farligt och  gör ont att lägga fingrarna på en varm spisplatta, det vet inte min dotter och jag anser inte att det är något som hon behöver testa för att få reda på, då säger jag hellre "Akta/Gör inte så därför att..."

Att inte låta barn klättra i träd, bygga koja av rädsla för att de ska skada sig, det är att överbeskydda, att se till att de gör det säkert, att de inte klättrar högre än vad de klarar av det är att beskydda, en ganska väsentlig skillnad anser jag.

Att inte låta barnen cykla av rädsla för skador är att överbeskydda, att se till att de har hjälm på och cyklar på säker plats är att beskydda. Osv, jag kan fortsätta i oändlighet.

Jag är nog en rätt beskyddande mamma, jag ser risker överallt, men jag tror inte att jag är överbeskyddande det handlar ju om att göra bedömningar. Skrubbsår på knäna är ok, hjärnskador är det inte...

Får barnet inte plats bakåtvänd i sin bilstol så länge som rekomendationerna säger, byt bil, byt stol eller skit i att åka bil, thats it, konsekvenserna kan bli allt för kostsamma OM olyckan skulle vara framme, och ingen vet när den är framme, skulle vi veta det så skulle vi kunna skita i allt vad bälten och bilstolar heter...

Nä, man kan inte skydda sig mot allt, men man kan iallafall göra sitt bästa för att skydda sina barn från allvarligare olyckor och skador, att inte göra det är ren och skär idioti!

♥♥ INGRID & GUSTAV - Mina För Evigt ♥♥
  • planerat09

Oki Oki....... Hanna.. Fel ordval från min sida!!! jag menar BESKYDDANDE och INTE överbeskyddande!! Ja även de perfekta kan ibland säga fel ord! {#lang_emotions_sunny}

Som tex..

Jag skulle aldrig låta mina barn gå själva hem eller till någon kompis när det är mörkt ute vid tex stocksätters cykelbanor. Beskyddande/överbeskyddande?!

Jag LÅTER mina stora barn hjälpa till med lillan tex med..mata/byta blöja/ söva/bära/gå ut en promenad med lillan i vagnen etc Är jag en dålig mamma då, som låter mina stora barn få vara med att hjälpa till med lillan? (på deras villkor OM DE vill själva) Jag menar är jag som mamma oaktsam? Själv tycker jag inte det. Eftersom stora tjejerna lär sig och mognar/känner sig behövda/blir stolta etc..
    Jag vet att de klarar av det. Men andra ser annorlunda på denna syn.

Som sagt rätt intressant det där vad man tillåter och inte tillåter!!

Kanske känsligt ämne för många. Men "luften är fri" som barnen säger!! ;)

• MinGu

Nu förstår jag, ärligt talat, inte riktigt var du vill komma och vad du menar Marie...

Vi pratar säkerhetstänk som i att undvika olyckor eller...?

Vad har det med att göra om du låter dina stora barn hjälpa till med lillasyster eller inte..?  Fattar heller inte varför du skulle vara en "dålig mamma" för att du låter dem hjälpa till... Kom vi inte bort oss från ämnet nu...?

• planerat09

Det beror på hur man ser det....

Det är väl också ur säkerhets syn..

Vet en del som absolut INTE tillåter sina stora barn hjälpa sina små syskon. Pga att mamman är rädd för att det ska just "hända" något då de passar sina småsyskon..
    Men det kanske inte passar in i ämnet!?

För mig iallfall är det "säkerhetstänk"!

Behöver inte alltid handla om att åka bil eller cykla. Det finns saker runt omkring oss också som har med säkerhet att göra eller?!

Låter som att du är på dåligt humör Hanna!?

• MinGu

Hela vardagen med barn handlar ju om att göra riskbedömningar, där kan vi dra upp tusen och åter tusen situationer som uppstår. Anledningen till att jag tog upp de två olika exemplen med dels att klättra i träd och dels att cykla var att beskriva vad jag menar med beskyddande respektive överbeskyddande, att jag anser att det är en ganska rejäl skillnad i de två uttrycken, exemplen i sig är oväsentliga.

Vi diskuterade användadet av bilstolar på rätt sätt, bilbälten, cykelhjälmar och om dagens föräldrar är med överbeskyddande än vad de var för ca 30 år sedan. Att dra upp enstaka situationer är i sig ganska oväsentligt...

Jag antar att du gjort bedömningen att det är säkert för alla barnen att de tar hand om sin lillasyster, varför skulle du då vara en dålig mamma..? Har du gjort bedömningen att "det finns en stor risk att det skulle hända något allvarligt om de stora hjälper till" men ändå låter dem göra det "för att de vill ju så gärna" då tycker jag att du gör fel... Men det är du som gör bddömningen...

Att jag argumenterar för vad jag tycker betyder knappast att jag är på dåligt humör...

• Waersta
    planerat09 skrev 2010-02-19 14:48:32 följande:
    Det beror på hur man ser det....Det är väl också ur säkerhets syn..Vet en del som absolut INTE tillåter sina stora barn hjälpa sina små syskon. Pga att mamman är rädd för att det ska just "hända" något då de passar sina småsyskon.. Men det kanske inte passar in i ämnet!?För mig iallfall är det "säkerhetstänk"!Behöver inte alltid handla om att åka bil eller cykla. Det finns saker runt omkring oss också som har med säkerhet att göra eller?! Låter som att du är på dåligt humör Hanna!?
    När det gäller att låta syskon passa sina småsyskon är det snarare sunt förnuft man ska ha. Det finns inga riktlinjer på vid vilken ålder ett syskon är moget att hjälpa till med småsyskon.
    Därimot när det gäller cykelhjälm, bilbälte osv så finns det idag riktlinjer och tom lagar på vad man ska använda och inte använda.

Hej, btw.
  • MinGu

Hej Waersta! Kul att se dig i tråden igen!

Håller med om ovanstående, vad gäller lagar och riktlinjer...

Nu får jag tyvärr avvika från diskussionen en stund då resten av familjen trillar in!

Ha en fortsatt trevlig fredag!

Svar på tråden ***Hallsberg***