• Agamemnon

Barn i mars 2008 - 9

Här babblar vi vidare! Snart fyller våra små 2 år - visst har tiden gått otroligt fort?! Snart börjar de skolan, tar studenten och flyttar hemifrån!

♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • Svar på tråden Barn i mars 2008 - 9
  • Bobbenn
    Leos och Vincents mamma skrev 2010-04-04 20:04:21 följande:
    Barnen får ju som sagt fika, men eftersom de inte gillar det så tänker jag inte tvinga dem, finns nyttigare saker man kan "tvinga" dem att äta Godis ser jag absolut ingen som helst andledning till att ge Vincent så länge han själv inte efterfrågar det, när den dagen kommer så kommer han naturligtvis att få. Men innan dess så får det väl vara "synd" om honom då Godis är bara skräp ändå och efter att jag har läst om vad godis innehåller iom mitt pluggande, så kan jag ju säga som så att jag äter nästan inget godis själv längre, bläää
    Som jag skrev...
    Vad vore jag utan dina andetag 080322 ♥
  • Agamemnon

LitenBlomma: Toppen ju att ni kan få en! Jag hoppas inte att min man får för sig att bygga en själv (han har två högerhänder utan tummar när det kommer till sånt, han vägrar bara att inse det förrän det är för sent )!

Leos och Vincents mamma skrev 2010-04-05 12:02:27 följande:
    Nu är snön borta här igen, men det är grått och mulet ute. När ni säger att era barn sjunger och säger vissa saker, menar ni då att de pratar och sjunger helt rent då, om ni fattar vad jag menar? Jag häpnar över hur duktiga era barn är, för Vincent är långt ifrån så duktig, han sjunger, men det är inte ofta nån annan än vi förstår vad han sjunger och han pratar massor men det är långt ifrån rent tal på alla ord. Många ord är det bara vi som förstår.
    I morse sjöng hon klart och tydligt: "Lilla katt, lilla katt, sööööta katta". Det är första gången hon har sjungit så tydligt, annars sjunger hon bara "lalala" och sånt. Hon pratar jättetydligt men hon skippar naturligtvis prepositioner och annat onödigt. Och hon har en hel del egna ord som "bägli" för blöja.
  • Agamemnon

Talutveckling förresten, hon skiljer mer och mer på engelska och svenska. Jag blir helt paff när hon, utan att tänka liksom, säger "mer" till mig och "more" till min man. Jättespännande!

• Agamemnon
    LitenBlomma skrev 2010-04-05 10:16:19 följande:
    Snö??!! Meja brukar sjunga Ja må du leva och sen avslutar hon med att "så, nu äta tårta!"
    Vad smart!
  • Bobbenn
    Agamemnon skrev 2010-04-05 16:58:30 följande:
    Talutveckling förresten, hon skiljer mer och mer på engelska och svenska. Jag blir helt paff när hon, utan att tänka liksom, säger "mer" till mig och "more" till min man. Jättespännande!
    Dom är duktiga dom små

Azaah bollar friskt mellan svenskan och arabiskan

Funkar inte svenska kör hon arabiskan eller tvärtom
  • Leos och Vincents mamma

Ok. Då är det väl Vincent som är efter då i sitt tal. Han pratar ju massor men han gör sig mest förstådd med att peka och säga vad han vill ha, men det har han iofs gjort hur länge som helst.
    Fast det kommer nya ord varje dag som han säger och som till och med utomstående kan förstå vad det är, även om det inte är helt rent.
    Men å andra sidan har väl han koncentrerat sig mer på den motoriska delen som han var väldigt tidig med

Stolt & lycklig mamma till Leo 050315 & Vincent 080325
  • Ly75

LoVm..de är ju bara två år, jag tycker inte att man kan säga att någon av barnen i den åldersgruppen är efter med talet. Det är ju så himla olika. Och du säger ju själv att det kommer nya ord varje dag, superkul :D Lillen är rätt duktig på att prata treordsmeningar, men hans kusin som är nästan 4 månader äldre säger inte alls lika mkt. Däremot är kusinen grym på det motoriska och är riktigt säker, igår kunde han nästan cykla på egen hand (med stödhjul). Där ligger Tobias verkligen i lä.

LitenBlomma..vet inte om jag drog iväg nån kram till dig..men..här kommer en! *kram*

Ly75 skrev 2010-04-05 18:04:26 följande:
    LoVm..de är ju bara två år, jag tycker inte att man kan säga att någon av barnen i den åldersgruppen är efter med talet. Det är ju så himla olika. Och du säger ju själv att det kommer nya ord varje dag, superkul :D Lillen är rätt duktig på att prata treordsmeningar, men hans kusin som är nästan 4 månader äldre säger inte alls lika mkt. Däremot är kusinen grym på det motoriska och är riktigt säker, igår kunde han nästan cykla på egen hand (med stödhjul). Där ligger Tobias verkligen i lä. LitenBlomma..vet inte om jag drog iväg nån kram till dig..men..här kommer en! *kram*
    Jo, du har så rätt. Jag är egentligen inte orolig eller så. Vet att Leo oxå var lite "sen" med talet innan han kom igång, han var precis som Vincent, mer inriktad på det motoriska. Men man börjar ju undra lite när "alla andra" barn är så duktiga på talet, när Vincent ska börja prata flera meningar och så.
    Det var mest det jag undrade över om det är rent tal eller om man hör att de säger ex blöja fast det inte är helt rätt uttalat, för alla har ju olika ramar på när barnen pratar Jag exempelvis tycker att de pratar bra när de pratar helt ordentligt, innan det är det ju oxå prat såklart fast på en annan nivå För nån annan kanske prat på riktigt kan vara "bebisspråk".
  • Bobbenn

Herregud min unge sjunger inga sånger och hon är fullt normal iaf

Ja, mina barn är oxå helt fullt normala, det märks om inte annat på deras busighet

Svar på tråden Barn i mars 2008 - 9