• Agamemnon

Barn i mars 2008 - 9

Här babblar vi vidare! Snart fyller våra små 2 år - visst har tiden gått otroligt fort?! Snart börjar de skolan, tar studenten och flyttar hemifrån!

♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • Svar på tråden Barn i mars 2008 - 9
  • LitenBlomma
    Ly75 skrev 2010-04-05 18:04:26 följande:
    LitenBlomma..vet inte om jag drog iväg nån kram till dig..men..här kommer en! *kram*
    Tack! {#lang_emotions_flower}

Nu har vi hämtat lekstugan, det känns som att det kommer att bli mitt projekt. Ska byta några brädor och sen tvätta och måla!
    Ludwig 020227, Meja 080311 & Ida 090902
  • Agamemnon
    Leos och Vincents mamma skrev 2010-04-05 17:50:56 följande:
    Ok. Då är det väl Vincent som är efter då i sitt tal. Han pratar ju massor men han gör sig mest förstådd med att peka och säga vad han vill ha, men det har han iofs gjort hur länge som helst. Fast det kommer nya ord varje dag som han säger och som till och med utomstående kan förstå vad det är, även om det inte är helt rent. Men å andra sidan har väl han koncentrerat sig mer på den motoriska delen som han var väldigt tidig med
    Säger också, en 2-åring kan knappt vara "sen" med talet och för mig låter det som om även Vincent är helt normal.
    Olivia är nog som Tobias, hon pratar en hel del treordsmeningar ("vill sitta där" när hon vill upp på köksbänken, "mamma, sluta busa" eller "aj, ont i skorna" - maken hade satt på för små skor och sånt) och hon kan prata med ex. mormor på telefonen och berätta att hon varit på dagis, vad hon har ritat, vad hon ska äta,... utan att man måste "ingripa" och förklara något. Men grovmotoriskt är hon inte särskilt "bra", eller hur man ska säga. Hon har t.ex. fortfarande inte fattat riktigt hur man trampar på sin trehjuling, trots att hon kör runt på den varje dag. Det vet jag att brorsonen kunde på sin 2-årsdag. Precis som vi vuxna har våra små helt olika intressen - vår Skrutta är helt enkelt pratglad.
  • Agamemnon
    Bobbenn skrev 2010-04-05 17:14:17 följande:
    Dom är duktiga dom små Azaah bollar friskt mellan svenskan och arabiskan Funkar inte svenska kör hon arabiskan eller tvärtom
    Hur bra de hanterar tvåspråkighet tycker jag är superfascinerande! Olivia blandar också hej vilt men vi märker som sagt mer och mer hur hon väljer språk helt automatiskt. Fast hennes svenska ordförråd är större än det engelska så det blir väldigt korta meningar med pappa.
  • Agamemnon
    LitenBlomma skrev 2010-04-05 19:31:28 följande:
    Tack! Nu har vi hämtat lekstugan, det känns som att det kommer att bli mitt projekt. Ska byta några brädor och sen tvätta och måla!
    Jag vill också ha ett sånt projekt! Vill ha ett litet hus som jag kan måla som Villa Villerkulla.
  • Leos och Vincents mamma

Ja, Vincent kan cykla på sin trehjuling, det kunde han första gången Så han är som sagt mer åt det motoriska hållet Men det har han ju alltid varit, ända sen han började åla när han var 5 månader och sen dess har det inte varit en lugn stund Nu klättrar han överallt, springer, älskar att klättra i ribbstolarna på dagis, slå kullerbytor och älskar att rita, klippa, klistra, lägga pärlplattor och såna saker, så både grov och finmotoriken riktar han in sig mera på
    Att prata i telefonen går inte alls, han stirrar bara på telefonen och fattar inte hur mormor kan sitta i den Ibland får han ur sig nåt ord..

Stolt & lycklig mamma till Leo 050315 & Vincent 080325
    Agamemnon skrev 2010-04-05 21:10:46 följande:
    Hur bra de hanterar tvåspråkighet tycker jag är superfascinerande! Olivia blandar också hej vilt men vi märker som sagt mer och mer hur hon väljer språk helt automatiskt. Fast hennes svenska ordförråd är större än det engelska så det blir väldigt korta meningar med pappa.
    Det är facinerande. Inte ens Leo kan engelska, han är 5 år, men han börjar lära sig några ord nu från dagis. Men antar att det blir så automatiskt när ni har två språk hemma.
  • Agamemnon
    Leos och Vincents mamma skrev 2010-04-05 21:14:33 följande:
    Det är facinerande. Inte ens Leo kan engelska, han är 5 år, men han börjar lära sig några ord nu från dagis. Men antar att det blir så automatiskt när ni har två språk hemma.
    Nej, man måste höra det i vardagen. Vårt hemspråk är främst engelska - jag och maken pratar engelska och han och Oliven pratar engelska så hon kan ju inte annat än lära sig det. När börjar man läsa engelska i skolan här? Är det tredje klass? Vet bara att det är fr.o.m. femman i Tyskland...
    Leos och Vincents mamma skrev 2010-04-05 21:13:20 följande:
    Ja, Vincent kan cykla på sin trehjuling, det kunde han första gången Så han är som sagt mer åt det motoriska hållet Men det har han ju alltid varit, ända sen han började åla när han var 5 månader och sen dess har det inte varit en lugn stund Nu klättrar han överallt, springer, älskar att klättra i ribbstolarna på dagis, slå kullerbytor och älskar att rita, klippa, klistra, lägga pärlplattor och såna saker, så både grov och finmotoriken riktar han in sig mera på Att prata i telefonen går inte alls, han stirrar bara på telefonen och fattar inte hur mormor kan sitta i den Ibland får han ur sig nåt ord..
    "... hur mormor kan sitta i den" Sötis! Men ser du, han är alldeles för upptagen med att använda händer och ben, pratet kommer det också!
    Min man vill köpa en go cart (heter de så?) till Olivia men det har jag förbjudit - när hon har förstått principen att trampa med pedaler, DÅ kan vi fundera på det. Innan dess vill jag inte ha en till pryl ståendes här.

Agamemnon: Ja, det är klart, då förstår jag att hon kan engelska
    Här är det från fjärde klass, iaf var det det när jag gick i skolan

Haha, här har vi oxå så mycket prylar så vi vet inte vart vi ska göra av allt, sambon sa senast idag att han undrar hur jag har tänkt om vi får ett barn till, när vi redan har två av allt typ Då ska en cykel till och massa andra leksaker oxå trängas i förrådet ute på tomten
    Men då sa jag att tills det är dags för nummer tre att börja cykla, så hoppas jag att vi har flyttat till en villa

• Agamemnon
    Leos och Vincents mamma skrev 2010-04-05 21:44:54 följande:
    Agamemnon: Ja, det är klart, då förstår jag att hon kan engelska Här är det från fjärde klass, iaf var det det när jag gick i skolan Haha, här har vi oxå så mycket prylar så vi vet inte vart vi ska göra av allt, sambon sa senast idag att han undrar hur jag har tänkt om vi får ett barn till, när vi redan har två av allt typ Då ska en cykel till och massa andra leksaker oxå trängas i förrådet ute på tomten Men då sa jag att tills det är dags för nummer tre att börja cykla, så hoppas jag att vi har flyttat till en villa
    Jag har ju inget emot prylar ( ) men just en stor bil som hon ändå inte kan använda... alltså någon måtta får det ju vara. (Jag har dock funderingar i riktning en balanscykel, den kan hon ju iaf använda i hela trädgården, om hon begriper sig på den... )
    Ang nästa barn kör vi nu med omvänd psykologi/utpressning: "Om du inte flyttar in denna månad bokar vi en solresa till jul/nyår." Vi får se vad det blir...
    Agamemnon skrev 2010-04-05 22:03:43 följande:
    Jag har ju inget emot prylar ( ) men just en stor bil som hon ändå inte kan använda... alltså någon måtta får det ju vara. (Jag har dock funderingar i riktning en balanscykel, den kan hon ju iaf använda i hela trädgården, om hon begriper sig på den... ) Ang nästa barn kör vi nu med omvänd psykologi/utpressning: "Om du inte flyttar in denna månad bokar vi en solresa till jul/nyår." Vi får se vad det blir...
    Jag är en pedant så jag verkligen hatar alla saker som ligger framme Får tuppjucket flera ggr per dag på alla leksaker i barnens rum, så flera ggr varje dag städar jag båda rummen för att i nästa sekund vara lika stökigt igen

Ah, hoppas verkligen att det lilla fröet förstår hotelsen nu då och bosätter sig i din mage Håller tummarna!
Svar på tråden Barn i mars 2008 - 9