• Hëllef

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Hej, undrar om det är någon här som har råkat ut för X på äggstocken? Blev opererad i tisdags p.g.a. vad man trodde var ett X i ena äggledaren men fick dagen efter operationen veta att de inte hade behövt ta bort något mer än embryot (som alltså hade fäst på ena äggstocken) och allt blod som runnit ut i buken. De tyckte att äggledarna såg fina ut och kunde inte riktigt säga hur stor chans jag har att bli gravid igen. Har försökt bli gravid i 1,5 år så om det finns någon här med en solskenshistoria skulle jag bli riktigt glad

• Hëllef
    AlexandraViberg skrev 2012-03-04 17:45:41 följande:
    Beklagar det som hänt!

Tyvärr inte haft i äggstocken utan min satt precis längst upp i äggledaren och de tog äggledaren. Vet dock inte hur det är med äggstocken, om allt är kvar och om embryot inte skadade äggstocken borde du ha ungefär samma chans som innan. De borde ju sagt något om det tycker jag!

Jag tog bort mitt i äggledaren i januari iallafall, har inte haft mens än och har ett svaaaaaaagt, svagt, svagt plus just nu! Och vet andra som lyckats snabbt här i tråden!

Kroppen är van att vara gravid efter mf och x så den vill gärna vara det och det sägs då att man har liiiite lättare att bli gravid. Men tror inte det är medicinskt bekräftat!

Lycka till! :)
    Tack! Det verkar väldigt ovanligt att det sätter sig på äggstocken. Träffade flera olika läkare och blev skickad mellan gyn och "vanliga" akuten flera gånger eftersom man inte kunde se något på gyn och misstänkte att det kanske var blindtarmen. X konstaterades till sist med hjälp av blodprov men jag hade visst ovanligt höga värden av hcg. Inget klockrent fall alltså så det var nog därför de inte riktigt kunde ge besked om mina chanser att bli gravid. Eftersom de inte opererade bort något fick vi klartecken att börja försöka igen med en gång så det är bara att hålla tummarna för att det är som du skriver - att man lättare blir gravid efter ett mf.

Grattis till ditt plus!
  • Hëllef

Tack tusa och angio101, känns så skönt att kunna diskutera detta med andra som har varit i samma sits. Blev helt förstörd förra måndagen när jag fick besked om att det skulle bli operation och låg och tyckte synd om mig själv i nästan ett dygn efter operationen för att jag var säker på att de tagit ena äggledaren. Blev helt överlycklig när läkarna kom och gav beskedet. Vi har försökt så länge och gjorde t.o.m. en fertilitetsutredning i januari så jag var beredd på att vara tvungen att göra ivf. Nu har jag ändå lite hopp om att det ska gå ändå.

angio101: Tack för din solskenshistoria, var precis vad jag behövde läsa. Grattis!

• Hëllef

Maximumtaste: Grattis till bebisen i magen, härligt att läsa om någon som blivit gravid så snabbt efter ett X. 

Ella Jade: Hoppas du har fått hjälp på Sahlgrenska. De var otroligt snälla och goa mot mig där förra veckan  

• Hëllef

Har varit och tagit blodprov idag för att kolla hcg. Det var nere på 310 nu (4900 för en vecka sedan) så jag ska tillbaka nästa vecka för att ta ett nytt prov. Vill bara att kroppen ska komma igång nu så att vi kan börja försöka igen! Har varit ganska lugn och samlad hittills men igår blev det jättejobbigt när jag fick reda på att två kompisar är gravida. Fattar inte varför detta skulle behöva drabba just mig

• Hëllef

Tack Ella Jade, dina ord värmer verkligen. Det är så skönt att veta att det faktiskt finns fler som har varit med om samma sak. Vet inte hur många i bekantskapskretsen som både har hunnit bli gravida och få barn under de 1,5 åren vi har försökt. Det känns så förbannat orättvist men även ledsamt att inte kunna glädjas åt andra. Som TUR är har vi ett barn sedan tidigare, född 2007. Hon kom till utan några som helst problem och det är åtminstone en liten tröst. Träningen ja ... Det är verkligen dags att komma igång med den igen, särskilt efter senaste veckans chokladdiet

• Hëllef

AlexandraViberg, vad tråkigt att mensen kom Hoppas det tar sig snart. Vi gjorde en utredning i januari och det var befriande att äntligen bli ordentligt undersökt. Det stillade all oro något även om de inte hittade någon förklaring till varför jag inte blivit gravid.

• Hëllef
    AlexandraViberg skrev 2012-03-08 21:41:44 följande:
    Tack! Ja det var riktigt tråkigt iom de svaga strecken! Ska aldrig mer testa tidigt.. någonsin!
    Nu kör vi på som aldrig förr detta försök med grapefruktjuice och borago samt rosenrot för honom och allt vad det heter!

Verkar ju bara gå att bli gravid för oss när ägget inte behöver fästa i slemhinnan.. (iom att den satt så himlarns fint i äggledaren..)

Fick ni en "diagnos"  typ "oförklarligt barnlösa" då eller? ? Vad är nästa steg för er? :)
    Ja, oförklarligt sekundärt barnlösa iom att vi har ett barn sedan tidigare (07:a, du också?). Nästa steg är att ligga i Eftersom vi får bekosta ett eventuellt IVF själva så valde vi att försöka på det gamla hederliga sättet ett tag till. Har det inte tagit sig inom ett halvår blir det att öppna plånboken. Hoppas verkligen vi slipper. Känns dock positivt att allt såg fint ut när de gjorde operationen förra veckan.
  • Hëllef
    AlexandraViberg skrev 2012-03-08 22:08:54 följande:
    Ja men precis! 07.a här med!
    Ahaaa.. ni får ingen hjälp eftersom ni har en tillsammans sen tidigare.. tusan!
    Vi har turen med oss här ändå för i vårat län så räcker det att man inte har GEMENSAMMA barn. Man får alltså ha barn på annat håll. Vissa län har ju att man absolut inte får ha barn, varken åt ena eller andra hållet!
    Maken har inga barn sen innan men jag har ju som sagt ett!

Jag håller tummarna att ni klarar det ändå! Annars kan det ju vara värt att göra något försök iallafall även om det inte är super mega kul att betala för det.
    Då förstår jag, ur den aspekten är det ju en fördel att ha en ny man Skulle det inte gå är det väl bara att bita i det sura äpplet och betala men hua vad mycket pengar, 60 000 för ett trepack. Det går upp och ner, vissa dagar är jag helt säker på att jag blir gravid igen inom kort, andra känns det mer hopplöst. Ska man försöka se positivt på saken så vet vi ju nu att jag faktiskt KAN bli gravid. ÄL-test är inhandlade och jag är väldigt redo  
  • Hëllef
    AlexandraViberg skrev 2012-03-09 12:43:59 följande:
    Haha ja! Jag var 16 år när jag blev gravid med dottern, känner mig lite yngre och mer vital och fertil på den tiden. Mycket kan hända på de 6 åren som gått sen den spermien nådde fram till ägget..

Man får hoppas att om ni "bara" behöver ett försök då om ni skulle behöva ivf. Men jag hejar på er! =D
    Ja att ni vet det lär ju hjälpa lite mentalt, det skulle det för mig iallafall, det enda jag kan tänka på är att jag KAN bli gravid.. i äggledaren. Haha.. <3!!
    Haha! Fäster ytterligare ett ägg på äggstocken är det dags för mig att börja spela på lotto.

16, wow! Jag var 26 förra gången det begav sig och fick höra från omgivningen att jag var ung  
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3