• Hëllef

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

acinna: Ja, vad kul! Jag blev igångsatt en vecka före BF förra gången så jag vet inte alls vad jag har att vänta mig. Bodde utomlands då så det blir mycket nytt denna gång, känns nästan som det är första barnet

• Hëllef
    acinna skrev 2012-05-28 07:21:37 följande:
    Höll på att säga "Var glad för det!". Så tråkigt att bara gå och vänta och vänta...
    Är inte varje graviditet som att göra det för första gången igen? Och jag vet att jag lagom till förlossningen kommer att komma på varför jag ens utsätter mig för det igen... Flört 
    Kanske det, jag kan ju bara svara för mig själv Och nja, visst var jag jäkligt trött på det på slutet men så här i efterhand hade jag gärna sett att förlossningen hade haft ett mer naturligt förlopp. Nu vet man ju aldrig hur det hade slutat om det hade fått sätta igång naturligt men ... Den som lever får se
    majbebbe skrev 2012-05-28 10:31:23 följande:
    Jag håller med om att det känns som första gången och jag har precis blivit påminnd om varför jag sa att jag aldrig ville göra om detta vid graviditeten med sonen. Konstant illamående och den här gången spyr jag också... Och känner inte för någon mat alls... Känns ju bra att komma tillbaka till jobbet också och få reda på att man måste ha samtal om arbetssituationen man är ju inte extra känslig just nu eller så... Usch vill bara gå hem och sova... Så fick jag slängt ur mig lite gnäll över jobbet också... Håller med om att gå över bf är jobbigt så ska försöka fixera mindre på bf den här gången och istället tänka att det kommer ske i slutet av januari. Om det nu går...
    Fy vad tråkigt! Jag var bara lite illamående i början förra gången, sedan mådde jag som en prinsessa fram till v 35 någonting. Hoppas innerligt det blir likadant den här gången. Lite trött har jag blivit än så länge men det är också det enda.
    AlexandraViberg skrev 2012-05-28 13:28:55 följande:
    Idag började utredningen! Känner mig glad och ledsen samtidigt!
    Nu är det bara att vänta på att få börja ta prover under nästa cykel! Så första provet blir nästa vecka när mensen kommer.

Jag fick behandling för slidkatarr såhär på första besöket.
    Jag hade många små fina ägganlag, nästan så att det var ovanligt bra, sa han!
    Så det var ju kul iallafall.. Maken ska lämna soldater i rör imorgon.

Jag ska eftersom jag hade X få äggledaren spolad som första steg, så det kändes ju bra. Är det hemskt att hoppas liiiiite på att det visar att den också är blockerad? Så man får någon hjälp.. Blä, det känns t.o.m fel att skriva men det är lite så jag känner..

Under en halvtimme pumpades man med information och jag känner mig helt slut.
    Men jag tror att jag har koll iallafall. På en halvtimme hade livet ändrats lite!

PUST!
    Jag kände som du, att jag hoppades att de skulle hitta något fel som gick att åtgärda. Förstår precis hur du tänker. Hoppas det går bra fortsättningsvis och att det ger er något svar.

Idag har jag bokat in VUL, det blir den 11 juni. Kommer vara i vecka sju då, så då borde ju något synas. Fick mitt X redan i vecka sex men det är ju inte ens säkert det syns något då så det är väl lika bra att inte kolla alltför tidigt.
  • Hëllef
    AlexandraViberg skrev 2012-05-28 16:33:14 följande:
    Kanske är en naturlig känsla! Hur gick det för er? Hittade dom något som var "fel"?

Min läkare sa att man i v.6 ska kunna se. Så vi skulle ringa och boka till den veckan om vi blir gravida igen! Så jag hoppas de ser att den sitter hela rätt :D
    Nej, de hittade ingenting. De sa att det kunde vara endometrios p.g.a. att jag brukar ha ganska så kraftig mensvärk men det visade sig vid operationen att allt såg fint ut.

Ok, synd att jag får våndas en vecka extra men de hade ingen tidigare tid :-/ Tur att jag har mycket på jobbet nu, annars hade väl tiden sniglat sig fram.
  • Hëllef
    AlexandraViberg skrev 2012-05-28 17:09:31 följande:
    Hëllef: Oh okej! Oförklarligt barnlösa då eller? Blev ni spontant gravida nu på egen hand eller? Kul i vilket fall att ni äntligen lyckas!

Ja kan vara bra att fördriva tiden tills vul! Håller verkligen tummarna! :)
    Ja, oförklarligt barnlösa vilket gjorde mig jätteledsen eftersom jag var så säker på att något var fel. Tror att spolningen i januari har en del i att vi nu lyckats bli gravida på naturlig väg plus att jag har gått på akupunktur senaste månaden.

Tack för att du håller tummarna!
  • Hëllef
    AlexandraViberg skrev 2012-05-28 18:17:26 följande:
    Det är den diagnosen man är "rädd" för på något vänster! Konstigt att man ibland inte vill vara frisk! Kul och peppande att det gick för er! :)
    Ja, det är ju så konstigt nog. Hoppas det går snabbt för er också efter utredningen. Och förresten, din man kommer vänja sig vid tanken snart. På sätt och vis var det bra att vi väntade så länge som 1,5 år tills vi gjorde utredningen för jag tror att det fick min man att verkligen inse att vi behövde göra något. Han var inte glad åt spermaprovet precis men när väl det var överstökat gick det bättre
  • Hëllef
    majbebbe skrev 2012-05-28 19:12:27 följande:
    vad roligt att det gått för er på egen hand trots allt, alltid roligt att höra sådana glädjehistorier!
    Ja, det känns skönt att vi slapp gå vidare med IVF Nu ska det bara gå hela vägen också, har sådan molvärk så det känns som att det ska gå åt skogen när som helst. Vet att det är normalt, men ändå ... Känner du av någon molvärk eller har du fullt upp med att må illa?
  • Hëllef
    majbebbe skrev 2012-05-29 19:56:08 följande:
    Ja jag har mest fullt upp med att må illa... Jag klarar knappt av att äta någonting så idag valde jag att vara hemma. Har jobbat en del hemifrån men det känns som att detta kommer att bli ohållbart... Är lite öm i ryggslutet och ibland att det stramar lite i jumskarna. Vill bara ha måndag så man ev kan berätta för folk...
    Usch, kom lindrigt undan förra gången men det lilla illamående jag fick var tillräckligt jobbigt. Förstår att det måste vara tufft, hoppas det ger med sig snart. Tänk vad man utsätter sig för för att få barn
  • Hëllef

Supers: Om du ska testa akupunktur är det bra att välja ett ställe där de är vana vid att behandla infertilitet. Jag testade för första gången redan för ett år sedan hos en helt annan akupunktör och skillnaden mellan den förra och den jag gått hos nu är enorm.

majbebbe: Vad skönt att han följer med, hoppas han kommer på något bra att säga. Att han har tandläkartid kanske? Jag har lurat i alla på jobbet att jag opererades p.g.a. en cysta när jag fick mitt X så nu tänkte jag säga att jag ska på återbesök för att kolla så att allt ser bra ut. Tror ingen kommer våga ifrågasätta det

AlexandraViberg: Stackare, vad länge ni får vänta. Vår utredning tog mindre än en månad men det var visserligen i januari-februari och inte precis före sommaren.

• Hëllef
    Helhjärtat skrev 2012-05-31 07:50:42 följande:
    Hellef: vad skönt att jag inte är ensam om att ha "lurat" jobbet att jag opererades för en cysta och inte utomkveds. Ville inte att någon skulle veta att vi försöker få barn. Dom enda som vet sanningen är mina föräldrar. Men funderar starkt på att berätta att vi ska göra Ivf eftersom det blir en del läkarbesök. Ni som gör Ivf, berättade/ ska ni berätta för andra?
    Haha, detsamma! Kändes som att tungan blev helt svart där ett tag men jag ville verkligen inte förklara varför jag blivit opererad. Det kändes lite väl privat men folk undrade ju varför jag varit borta från jobbet så länge. Mina föräldrar samt några av våra närmaste vänner fick veta sanningen och att vi dessutom försökt få barn ett bra tag. Kändes faktiskt ganska skönt att få ur sig det.
  • Hëllef

Supers: Jag såg intervjun på tv4 och blev så otroligt glad att de uppmärksammade det. Jag läste den intervjuade tjejens blogg när hon höll på med sina IVF-försök, tycker det var supermodigt av henne att medverka. Vet inte hur många som har frågat mig om det inte är dags för syskon snart, påstått att man blir gravid med syskon innan man hinner blinka o.s.v. Ibland har jag bara velat skrika ut att det inte är riktigt så enkelt. Det beror ju på okunskap helt klart och ingen har någonsin menat något illa men när man är mitt uppe i det är det inte så kul att ständigt bli påmind om att det gått så lätt för andra.

5+1 idag, på tisdag har jag nått lika långt som när jag blev dålig vid X:et. Känner mig väldigt mycket mer gravid denna gång som tur är.

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3