Epilepsitråden 11
Blir så vansinningt arg samma sak med den stackars killen på liseberg för något år sen.
Hej och välkommen Jola.
Nu är ju jag rätt "ep skadad" ser ep i allt. Däremot tycker jag det du beskriver låter som en tonisk kramp med viss liten klonisk del om ens det. Men just toniska dvs stel som en pinne. Det behöver inte vara epilepsi utan hon kan ha en låg kramptröskel som gör henne lätt triggad men med din historia så är din oro helt klart berättigad.
Sonen här har fått en hel del toniska men mestadels då han sover men även i vaket tillstånd. Och då är det just det där stel som en pinne smack.
jag vill inte måla fan på väggen men "känningarna" som min son oftast får är just en kännsla av illamående han beskriver det som att han måste spy. att hon kräks och kissar på sig är även det lite suspekt vad gäller kramper. Hur länge håller dessa "kramper" på? Har ni någonsin gjort eeg på henne? Hur lång tidsperiod pratar vi om här med dessa "anfall"? För att fånga aktivitet på eeg kan vara knepigt och ett negativt eeg behöver ej betyda att det inte finns där. däremot så kan man hoppas på att detta är endast saker som händer då det är för stora påfrestningar på kroppen och därför inget hon kommer behöva besväras av.
Jola. Kan bara föreställa mig vilken jobbig sits det är ni befinner er i. Vill först och främst vara den tråkiga pessimisten. Ett eeg förändrar ingenting.
Har nyss testat lilla syster här och väntar på svaret. Vill påpeka att jag jämt jämför ett eeg med ett grav test. Är det positivt så är det positivt är det negativt så kan det likförbaskat vara positivt i slutändan. Min son hade väldigt mkt anfall och det tog ändå ett par eeg:n innan man fann någon epileptisk aktivitet överhuvud taget. Och just det är inte särskilt ovanligt. Och frågan som vi har fått ställa oss när det gäller lillan. Om det påvisar epileptisk aktivitet vad ska vi göra då? Det är inte så pass att det besvärar vårat dagliga liv och inte heller hennes utveckling. ska vi medicinera? med alla de olika biverkningarna?
Men som sagt vi har "turen" i fallet med henne att storebrorsan har banat vägen så det var inget motstånd som vi möttes av när vi ville göra ett eeg.
I början av Luskens ep karriär dock så fickvi lära oss att bita ifrån och kräva kräva kräva att vara ett riktigt pain in the ass rent ut sagt. Och det är mitt råd till dig.
Hade jag vart du så hade jag vänt mig direkt till en barnmottagning och gått den vägen. Inte låtit mig avspisas ingenting. Jag hade lugnt och koncist beskrivit situationen och talat om att ett eeg ska göras. Bli en pitbull mamma. Du biter dig fast och du släpper fan inte taget förens det görs så som du vill att det ska göras.
Var noggran med att påtala flertalet gånger din problematik. Tala om kramperna som just kramper använd inte ordet svimmning utan vi talar kramper här toniska kramper vilket innebär en total muskelstelhet och medvetslöshet. Var noggran att påpeka att hon efter kramp har kissat på sig och kräkts vilket är inte ovanliga tecken på kramp. Och hennes trötthet efteråt med irritation. Påtala att du finner det skandalöst hur nonchalant detta har hanterats av sjukvården och hur de kan avfärda uppenbara kramper som svimningar och att detta nu måste hanteras korrekt.
Vart i landet finns ni? Vilket sjukhus?
Kram
fanken och då krånglade arbetförmedlingens sida
hursomhelst så är det en plats annons ifrån Livsanda assistans och i annonsen kan man bla läsa:
6-årig levnadsglad pojke med grav epilepsi söker trygga och initiativrika assistenter som har ett stort tålamod och en god fysisk stabilitet.
Då det finns dr i familjen och även ett intresse av ridning,
så kan Du inte vara pälsdjursallergiker om Du skall arbeta på denna arbetplats.Sång, musik och drama är andra intressen.
Schemalagd arbetstid.
Det är viktigt att du har körkort men dock ej nödvändigt med egen bil.
Ansökan
Sista ansökningsdag: 2010-06-30
Provanställning 6 månader tillämpas.
Platsen/platserna kommer att kunna tillsättas omgående.
![]()
Anna SC. Det känns overkligt. Jag glädjer mig men lite som man inte vågar tro att det är sant
Hade det inte vart för dig och emmixen framförallt så hade jag nog aldrig ansökt för jag var så rädd för hela processen. Däremot så misstänker jag att så fort vi har beslutet svart på vitt så checkar jag in på sjukhuset kroppen pallar snart inte mer och jag bävar för då jag har beslutet i handen att jag bara förvandlas till en lea lös hög på golvet
Jag inser ju själv att det är en väldigt begränsad tid som jag hade klarat av det här tempot. så det är möjligt du räddat mitt liv helt enkelt menar det inte med att låta så melodramatisk men det är sant. jag är evigt tacksam. I morse var Lusk påväg in i ett status efter massa stissande och jag kände det själv att herregud vilken tur att jag faktiskt vaknade jag är så trött nu att jag själv börjar tvivla på min förmåga. det här beslutet kommer inte komma en dag för tidigt.