sana70 skrev 2010-03-11 23:42:01 följande:
Mopsan, det gör mig så ledsen när jag läser vad Lusken går igenom. Håller tummarna för honom och jag vet att man måste öka medicinen sakta men visst vill man att det ska gå fort så att man kan se effekt av dem. Och bara de hjälper ska man inte tänka mycket på biverkningar utan ha hans krampfrihet som målet och se den framför sig. Du hade visst ett tag kört med avslappnande musik och lite rökelser och sådant får jag för mig. Försök spela det för honom inatt när han sover. Vi körde med det på Elma innan hon började medicinera och ja, vi tycker att den hjälpte, hon var krampfri några veckor, sedan slutade vi med det sedan spelade vi igen när hon fick kramp osv (desperata föräldrar ), man ska kanske köra hela tiden vem vet? Det kanske inte tar bort alla anfall men kanske hjälper lite det vem vet???? Lycka till och håll ut. Happy, tusen styrkekramar och hoppas du blir bättre snart .
hehehe mitt hus stinker lavendel och ylang ylang. Inte rökelser utan aromalampor, han får fortfarande massage och intar hästdoser med eye q
Det jag prioriterar högst hoss lusk är hans livskvalitet. vi har alltså fått utstå fruktansvärda biverkningar på honom på tidigare mediciner. På absenor blev han psykotisk och försökte ett flertal ggr att allvarligt skada sin syster bland annat genom strypning och dränkning. Han hallucinerade även kraftigt där "de" ropade på honom och ville att han skulle följa med dem.
På topimax fick han inte behålla föda eller vätska vilket resulterade i en mardröms viktras, några scener tagna ur exorsisten alá ärtsoppan och inlagd med dropp.
Detta är de allvarligaste biverkningar han haft men en del i hans ep är att han just prickar de flesta möjliga och omöjliga biverkningar man kan få.
Jag värdesätter eh krampfrihet i den nivå jag gjort tidigare det jag värdesätter är hans livskvalitet. Kramperna innebär ett lidande men jag har lärt mig att det finns mkt värre saker än det. Vårat högsta mål är att han ska kunna leva ett normalt liv som möjligt. ketogen kost passar inte in i den visionen men jag är som sagt öppen för att vi kan tvingas pröva det allting måste noggrant vägas mot varandra.
som jag ser det nu så drar jag hellre medicinfrihet snäppet längre innan vi prövar ketogen men som sagt allting har sin tid. just nu fokuserar vi på keppra som hade fin effekt på myoklonerna sist även om han sen hamnade på iva med den och på lamictal som hade bra effekt på hans GM även om den kraftigt försämrade myoklonerna och drop attackerna. pest eller kolera och väga fördelar mot nackdelar. att krampa är inte det värsta som kan hända. i våran värld är det det men inte i hans. just därför säger jag alltid att vi har mer ep än han. han låter inte sitt liv styras av hans ep trix han får det sen fortsätter han vi däremot lever i en fullständig ep värld där allting kontrolleras av den. varför vi har mer ep än han och jag beslutat mig för livskvalitet framförallt och tackar gudarna för neurologen som verkligen kör på den linjen.