• Mopsan

Epilepsitråden 11

060810 skrev 2010-03-08 19:02:07 följande:
    Mopsan:Menar du att dr. tror att Lukas inte har LGS nu? Eller hur menar du? Hoppas medicinerna kommer funka på honom nu och att ni får lite lugn. Det var inte lite gm han fick på en dag.. :( Styrkekramar till er!!Happy:Vill skicka lite styrkekramar till dig med!! Hoppas du ska få bättre snart!
    LGS är ju svårt att säkerställa då det inte är som ett enkelt klamydiatest positivt eller negativt.Inte för att jag nu haft klamydia men du fattar poängen
    Hon tycker att Lusks smarthet talar emot LGS men sen finns det nu en hel del andra läkare som säger LGS. Jag har accepterat nu att någon bergsäker namn diagnos kommer vi aldrig få helt enkelt. Hoppas jag iaf så han inte försämras och blir ett solklart lgs.
  • Mopsan
    sana70 skrev 2010-03-08 23:43:00 följande:
    Mopsan vilka nyheter...hoppas att den kombination av medicinerna hjälper Lusken. Ketogen kost har jag läst om lite, jag får för mig att ni redan har testat den eller? Visst är den jobbig men värd att prova. Vad jag har förstått är det vården som hjälper med den och får ni assistent snart då får ni ytterligare hjälp. Härliga nyheter i alla fall. Och han är så god han med sin "Ibland" låten. Heja Lusken Happy, jag håller tummarna för dig tjejen, vad jobbigt du har det, jag läser nästan varje dag men hinner inte skriva så mycket. Jag hoppas du får rätt hjälp snart .Schnappi, tråkigt med VB, jag har lagt det på hyllan. Tycker att jag inte behöver den just nu då lilla sessa svarar jättebra på medicinerna. Hon har också fått öröninflamation nu i helgen, härligt med 39,5 i feber men inga kramper...vi är nog inte många som inte oroar sig över själva febern utan följederna av den, typ GM.Dessutom fick hon Aeromiren som lutvägsvidgande då hon andades snabbt och tog korta andentag. Vi trodde det var astma hon fick som sin storebror eller något nytt från Ep fronten(inget kan förvåna oss mera) men enligt läkare var det vanligt att såna små blir rossliga vid infektioner. Men det är inte lätt att ihalera en envis liten busunge som hon har blivit . Eldo, neurologen ska ringa på fredag och då ska jag tjata till mig EP sköterska men skicka gärna hennes nummer ifall ifall.
    Ja vi har vart väldigt glada sen i måndags vilket blivit ifrågasatt av många utomstående då han krampar som aldrig förr och hamnar i vad som är icke generaliserade status konstant.
    Vi har inte prövat ketogen och varför jag vänder mig så emot den är som sagt främst för Lusks livskvalitet. Jag finner det ej vara motiverat än ej heller neurologen gör det. För det skulle påverka luskens levnadsföring så markant vi får se vad framtiden har i beredskap vi får vara beredda på att det kan bli aktuellt men vi är ej redo för det än.
    Lusk är som du skriver en go kille jag är så stolt över han. Tyvärr sjunger han inte särskilt mkt just nu men jag hoppas han kommer tillbaka till våran värld här snart så jag får roas av hans shownummer igen

Låter kanske konstigt. Men grattis! 39,5 utan kramper det är stort. hoppas det håller i sig. Inte febern men avsaknaden av kramper
  • Mopsan
    mamma till stjärnöga skrev 2010-03-10 00:05:39 följande:
    Mopsan, stor stor kram. Det kan vara så kinkigt att få till när man är nere i krampträsket, hoppas att det vänder nu. stjärnöga har varit HELT krampfri sedan november och står nu på Suxinutin, Keppra, Ergenyl, Iktorivil samt Ketogen kost ( sedan september) Trots alla dessa mediciner är hon vaken och pigg, utvecklas med raketfart och har oxå börjat dagis igen :) Hon var hemma i åtta månader för sina kramper och assistenterna är på gång nu så håll ut det finns hopp.Har du några frågor om ketogen kost så svarar jag gärna, det är väl den tuffaste "medicinen" hitills men den har funkat på nattkramperna ( tror vi)
    åhh vilka härliga nyheter. helt otroligt att de lyckats finna en fungerande behandling. och det glädjer mig att höra att hon utvecklas gör att man blir lite mindre rädd för alla mediciner. ketogenkost är ju något som jag verkligen inte vill behöva pröva på honom men jag inser att det kanske kan komma behövas. om du vill så berätta gärna hur det fungerar för er i vardagen med det. kram
  • Mopsan

Idag blev jag överraskad. Två brev i brevlådan. Två intyg för ansökan av assistans så nu känns det som att jag har bra underlag att söka på då båda neurologerna är väl ansedda. däremot fann jag mig stå inför ett nytt delikat problem. Jag vet verkligen nada om hur sånt här fungerar så tusen tack till anna och emma som stått ut med mina en miljon frågor och tipsat mig hör underdagen. Jag och familjen satt och pratade om hur otroligt lyckligt lottade vi är som har funnit detta forum och kan få så mkt hjälp av andra som vart där vi är innan oss.
    har beslutat mig för att kika närmre på tre olika ass bolag.

krampmässigt har vi det svårt. Var tvungen att ge en tia i eftermiddags då det pågick ett sannolikt icke gneraliserat status. vilket verkar ha pågått länge. nu vet jag dock inte om det var smart gjort för visst slutade skakningarna, ansikts ryckningarna, det sluddriga talet och myoklonerna som kom varje minut. men han förvandlades till hin håle hyper aktiv och verkar ladda för fullt vilket gör mig orolig för morgonen. pest eller kolera?

han trappar upp medicinerna nu så vi får se hur det går.

inovelon 100mgx2
    keppra 250mgx1
    lamictal 5mg varannan dag
    theralen innan han ska sova
    och stes nu nästan dagligen

vi ska trappa upp riktigt långsamt inte chocka hjärnan utan sakta och fint övertala den
    keppra och lamictal är ju de mediciner som vi haft högst hopp för och det känns bra att vi ska försöka oss på en kombination. tydligen tänkte ja o gubben inte alltför fel när vi föreslog det då det nappades på direkt.
    Imorgon påbörjas kontakten med BUP:s psykologer som ska utreda Lusken tack gode gud får vi ha kvar dem istället för att hab ska utreda han.

Happy har det svårt och vi hoppas vid gud att de snart kan hjälpa henne ordentligt.
    Hon hälsade att hon läser här när hon orkar men inte orkar skriva som det är nu.
    Starkare tjej får man leta efter och jag slås alltid av hennes glädje som lyser igenom även i de svåraste stunder. Happy är underbar och jag vill här ge henne min totala kärleksförklaring för att ha hjälpt lukas så mkt mer än hon någonsin kan ana att hon gjort. men även för att hon är en väldigt kär vän för mig {#lang_emotions_heart}

• Mopsan
    sana70 skrev 2010-03-11 23:42:01 följande:
    Mopsan, det gör mig så ledsen när jag läser vad Lusken går igenom. Håller tummarna för honom och jag vet att man måste öka  medicinen sakta men visst vill man att det ska gå fort så att man kan se effekt av dem. Och bara de hjälper ska man inte tänka mycket på biverkningar utan ha hans krampfrihet som målet och se den framför sig. Du hade visst ett tag kört med avslappnande musik och lite rökelser och sådant får jag för mig. Försök spela det för honom inatt när han sover. Vi körde med det på Elma innan hon började medicinera och ja, vi tycker att den hjälpte, hon var krampfri några veckor, sedan slutade vi med det sedan spelade vi igen när hon fick kramp osv (desperata föräldrar ), man ska kanske köra hela tiden vem vet? Det kanske inte tar bort alla anfall men kanske hjälper lite det vem vet???? Lycka till och håll ut. Happy, tusen styrkekramar och hoppas du blir bättre snart .
    hehehe mitt hus stinker lavendel och ylang ylang. Inte rökelser utan aromalampor, han får fortfarande massage och intar hästdoser med eye q

Det jag prioriterar högst hoss lusk är hans livskvalitet. vi har alltså fått utstå fruktansvärda biverkningar på honom på tidigare mediciner. På absenor blev han psykotisk och försökte ett flertal ggr att allvarligt skada sin syster bland annat genom strypning och dränkning. Han hallucinerade även kraftigt där "de" ropade på honom och ville att han skulle följa med dem.
    På topimax fick han inte behålla föda eller vätska vilket resulterade i en mardröms viktras, några scener tagna ur exorsisten alá ärtsoppan och inlagd med dropp.
    Detta är de allvarligaste biverkningar han haft men en del i hans ep är att han just prickar de flesta möjliga och omöjliga biverkningar man kan få.
    Jag värdesätter eh krampfrihet i den nivå jag gjort tidigare det jag värdesätter är hans livskvalitet. Kramperna innebär ett lidande men jag har lärt mig att det finns mkt värre saker än det. Vårat högsta mål är att han ska kunna leva ett normalt liv som möjligt. ketogen kost passar inte in i den visionen men jag är som sagt öppen för att vi kan tvingas pröva det allting måste noggrant vägas mot varandra.
    som jag ser det nu så drar jag hellre medicinfrihet snäppet längre innan vi prövar ketogen men som sagt allting har sin tid. just nu fokuserar vi på keppra som hade fin effekt på myoklonerna sist även om han sen hamnade på iva med den och på lamictal som hade bra effekt på hans GM även om den kraftigt försämrade myoklonerna och drop attackerna. pest eller kolera och väga fördelar mot nackdelar. att krampa är inte det värsta som kan hända. i våran värld är det det men inte i hans. just därför säger jag alltid att vi har mer ep än han. han låter inte sitt liv styras av hans ep trix han får det sen fortsätter han vi däremot lever i en fullständig ep värld där allting kontrolleras av den. varför vi har mer ep än han och jag beslutat mig för livskvalitet framförallt och tackar gudarna för neurologen som verkligen kör på den linjen.  
  • Mopsan

Hej allihopa. Grattis Smuliz vilka härliga nyheter!
    AnnaSC skönt att ni fått komma hem igen låter som en riktig pers ni gått igenom.

Här kom vi hem ifrån sjukan igår. Jag blev inlagd i lördags pga smärtor i käken låter ack så löjligt men var riktigt jobbigt. Nu ser jag skit fjantig ut med min splittans nya bettskena. Min keppra/lamictal/inovelon son hade igår hållt sig heeeeelt krampfri i tre dagar! alla blir så entusiastiska när de hör det medans man själv bara hmmm smekmånad skeptisk. Hursomhelst så körde han igång med en riktigt intensiv GM igår så han fick åka in och vi suckade sinsemellan och sa det jaha var det så kort smekmånad vi fick? men det kom inget mer!!!! så jag känner mig optimistisk för första gången på evigheter. 

Här har jag fattat ett beslut dock. Vi kommer inte ansöka om assistans. Det är meningen att göra livet enklare men komplicerar bara allting för oss. den tiden som jag redan lagt ner på detta had ejag mkt bättre kunnat lägga på lusken. han ska börja skolan till hösten. jag har bestämt mig för att vi vill behålla så normalt som bara är möjligt och jag ser inte att assistans kommer fungera med oss. så nu ska jag förnya ansökan om VB.  

• Mopsan
    Puff 2008 skrev 2010-03-16 12:53:03 följande:
    Tänk på att assistans ger mer betalt än VB (såklart beroende på timmar man får). För oss blir det ett sätt att gå ner lite i arbetstid och så få betalt för att göra det vi ändå gör med Myran. Men såklart har vi alla olika behov. Vi tänker inte ta in en extern ass initialt. Får se längre fram.
    jo det gör ju det. men jag funderar även på krånglet som blir med skolan. sen tänker jag även väldigt mkt på hur det skulle vara att fördela timmar osv. man vet ju aldrig hur lusk kommer vara det kan ju ändras på en sekund. ena stunden helt normal och i nästa ja du vet. jag fattar inte hur det skulle kunna fungera med assistans. hur ska man göra under smekmånad? och sen med de nya reglerna. lusk har exepelvis idag inga problem alls att äta själv men ett bra tag innan nu så har han behövt hjälp med allt och att äta själv var en omöjlighet. jag tror det blir enort svårt att få en kontinuitet på det viset. en dag behöver man vara som en blodigel och hjälpa med allt och nästa kan man nästan bli lurad att tro att allting är bra. jag antar att det är pga smekmånaden som jag får dessa tankar. men hur ska man få det att fungera med assistans? jag har ju alla intyg som jag behöver nu och ska "bara" bestämma mig för ett bolag men jag får kalla fötter. antar att det är samma som när jag skulle ansöka om vb men ännu tyngre den här gången. alla som jag talat med inno sjukvård och f-kassa, ass bolag, kommunen säger alla att vi behöver assistans men det vill inte riktigt gå in i huvudet
  • Mopsan
    Puff 2008 skrev 2010-03-16 14:29:52 följande:
    Mopsan, jag förstår precis. Myran är ju också så där oberäknelig. Allt ändras fram och tillbaka. Vi söker för all vaken tid minus de timmar hon är på dagis. Och vi vet ju inte hur mycket hon kommer vara där så vi utgår från väldigt lite. Och så får vi ju redovisa de timmar det faktiskt blir sedan. Sen har ju vi också en massa grund problem som att hon inte flyttar sig själv eller äter själv eller så iofs. Hon har ju ingen kommunikation egentligen och en massa träningsprogram och sånt också. Men i huvudsak är att hon behöver assistans all vaken tid pga jävlig ep. Det andra är väl mest för att kvalificera oss för ass. Vi funderade på dygnet runt, men kom fram till att vi inte är mogna för främmande person i hemmet på natten ännu. Det tar vi senare. Vi söker även för dubbel ass för ett par timmar i veckan. Vissa bilresor är svåra att göra själv. Hon har haft massor av ep-anfall och andningsstopp i bilen och är man ensam då så är det trafikfarligt. Sedan kan hon inte alltid dusch i sin duschstol eftersom det triggar kramper. Och varken jag eller sambon kan bara henne själva. Hon är som en hypoton hal ål i vatten (och väger ju 14 kg nu) och man måste bada med henne. Och då tar man sig inte i och ur.
    hmmmm jag tycker ju allt ni har det mer solklart att det behövs assistans.verkligen behövs.  Jag funderar så himmla mkt påhur allt ska bli nu. Jag grubblar på att han nu ska börja kartläggas på BUP och vadå. Alt 1. han är på smekmånad och de får ingen inblick alls i hur han är mesta tiden. Alt 2. smekmånad tar slut. ja hur skulle det då gå till att ha samtal med han i 2timmar? och det skulle ju inte heller vara en rättvis bild.

skulle man få igång assistans och allting rullar på. självklart vore det det absolut mest fördelaktiga för oss alla i familjen. MEN ansökningsprocessen och att behöva sitta och förklara ännu en gång för främlingar om hur det är och att ja behöva möta just det där ifrågasättandet. jag blir ärligt talat rädd utav tanken på hela processen och hur det efter då ett ev beviljande skulle se ut. jag vet skit löjligt men jag blir rädd. alla omkring som har insyn i lusks problematik ligger på och talar om hur mkt lusk behöver det osv men själv lider jag av världens sämsta självsyn jag vet ärligt talat inte vad som är normalt och inte. jag känner mig istället värdelös som inte räcker till och för att min egen kropp rasar ihop.jag blev inlagd i lördags och mormor och morfar hade barnen 6timmar (lusk ovanligt snäll på sin smekmånad) och de var helt slut efteråt verkligen helt slut. det kanske kan ge mig lite tankar men fortfarande jag har enormt svårt att se att det verkligen skulle vara sååå illa mest jag som är vek.

och jag behöver bestämma mig jag behöver bestämma mig. men va fan ska jag göra? söker man assistans och så ska de komma hem på möte och sitta och prata och så kanske lusk är som vilken busig emil pojke som helst?

han har sina missbildningar i hjärnan jag vet det men jag vet inte det. Han kommer aldrig växa ifrån det här. jag vet fan inte hur jag ska vrida och vända på det arslet är likförbannat bak. känns helt förtvivlat just nu
  • Mopsan

Vi är hemma ifrån sjukan nu. Lusk har kört rätt rejält här under morgonen eller ca 4timmar rättare sagt så det blev blåljus. Men sjukhu doften är som sagt fantastisk för han repade sig snabbt och vi är hemma! Vill ha honom där så lite som möjligt och observera gör jag ju minst lika bra hemma som där så shit the same faktiskt bara att det är skönt och lugnare att vara hemma. Lite medicin justeringar höjde keppran så får vi se hur det går. Är ganska mör nu. 
    Lite lyckat dock då jag ringde och lämnade meddelande till assistans bolaget som skulle komma idag  på väg till sjukhuset och lämnade återbud. men när vi kom tillbaka från sjukhuset så ringde telefonen och de var här. så det var ett informativt möte och de kändes helt ok. så har även FK ringt och vi har bokat möte för detta så nu är det verkligen i rullning allting. känner mig nu som något katten släpat in är verkligen heeelt slut men vid gott mod då dagen trots allt blev bättre än förväntat.

• Mopsan

nu e vi på sjukhuset igen. trött. han e dock i skrivande stund lugn och allt e bra.

Svar på tråden Epilepsitråden 11