• Mopsan

Epilepsitråden 11

Eldo skrev 2010-05-15 18:32:53 följande:
    Vad gör ni när det känns för jobbigt? När allt bara känns som att ni vill ge upp? Eller, ni kanske inte har såna perioder?D har varit jättejobbig i lång period. Fruktansvärt humör! Det har varit mycket ep-aktivitet på kvällar och nätter. Idag på dagen kom nog urladdningen. Han fick en "dropp-attack" helt utan förvarning. Han slog upp under hakan så att han blev helt blodig. Det är inte så ofta han får såna anfall så det är rätt läskigt tycker jag. Humöret blev dock bättre efterår. Hoppas nu att han har laddat ur och att humöret inte bara är tillfället bättre.Just nu är jag i en period där hans humör tar knäcken av mig. Vi har kortids varannan lördag - söndag och nu har jag börjat fundera på om vi ska ansöka om mer. Jag får bara så fruktansvärt dåligt samvete!
    jag gnäller här mycket. Vad gör jag mer?
    Lusk har vart skitjobbig. Idag fick han raseriutbrott utan dess like som slutade med att jag var tvungen att tvångshålla han för han gick lös på sig själv, på andra och på inredning. Just då kände jag mig helt hysteriskfast jag inte visade det. Altan dörren stod öppen och vi bor precis brevid den lokala mataffären och han skrek värre än nånting annat. Kände för att bara hålla för munnen på han och skrika tillbaka fast värre. Jag höll mig dock lugn och strax efter det så somnade han i en fotölj på altanen. då gick jag lös på ogräset i trädgården. Man får som klåda i kroppen av all frustration och ren panik. Det enda som verkligen verkligen hjälper lite det är att få koppla av det ibland och göra nånting annat även om det så bara är att få åka till affären ensam eller ta en dusch. Jag hatar när det går så långt att jag reagerar med att känna mig förbannad på honom när det egentligen bara är synd om han som om han skadat sig. då vet jag att nu är det panik nu är det dags att jag får liiite avlastning och sen gäller det att härda ut och ta på mary poppins rollen tills räddning annländer. Och om räddningen inte annländer då? jo då kör jag på piff & puff och stoppar ungarna fulla med glass. då har jag onekligen vunnit mig typ tio minuter.
    fan vilket dåligt innlägg detta blev. önskar jag hade några bra råd.
    se till att få så mkt avlastning som möjligt. du måste orka i långa loppet.
    stora kramar
  • Mopsan

galnevale min citat funktion krånglar vet ej vrf Jag hoppas verkligen för eran skull att det "bara" är feber kramper. Jag vill skriva något som gör allting bra för er och att ni inte ska behöva oroa er mer, men vi vet ju att det går inte. Jag måste dock skriva en sak som är motsatt, vill inte det men känner att jag måste. Jag brukar jämföra ett eeg med ett graviditets test. Är det negativt kan det fortfarande vara en graviditet. Men är det positivt så är det så. Det är inte alltför ovanligt att eeg inte visar något men det ändå handlar om epilepsi. Det tog en hel del eeg:n innan Lusk visade ep aktivitet. Ifall det inte visar epileptisk aktivitet så betyder inte det att man får ett definitivt svar. Vi blev så grymt besvikna när vi fick veta det efter att hans eeg inte påvisade något avvikande. Men med ett bra eeg så kan man ju våga hoppas lite mer iaf. Vilket sjukhus är det ni hör till? Jag hoppas för er skull. Stora kramar

• Mopsan
    galnevale skrev 2010-05-16 14:04:21 följande:
    vi hör till KSS.Har läst lite i tråden och din pojk har en ganska svår form om jag inte missförstått helt?Hur ofta hade han kramper i början?Fanny har hittills haft 3 kramper. i nov då hon förmodligen hade 2 i rad, i mars och så i april. detta var då riktiga kramper och hon hade då även feber.kram
    ok kss det gör vi med. Vilka läkare där pratar ni med? Vi hr som neurolog christer larsson där. på barnmedicin är mikael backhaus favoriten mn även erik ronge och tamara är bra att ha att göra med. Lusk fick sin första kramp 21 november 08 den andra kom i början av januari och sen rullade det på med grand mal ca var 4e dag. Efterhand har hans ep utvecklats och inkluderat i stort sett varenda anfalls typ som finns. Han hade INTE feber vilket är tröstens ord för dig.
    De brukar gå rätt så fort att få eeg svar med vissa undantag. De skickar ju eeg registreringen till göteborg varför det ibland tar tid men man kan ringa till barnmedicin och stressa på lite brukar inte vara några problem.
    Får jag fråga vart ni bor? Vi bor strax utanför falköping.
  • Mopsan

Hej allihop.

Hoppas ni med problem hemma får krya pigga ungar å det snaraste.

LILLIS

ta till dig av berömmet du förtjänr det. Som mamma kommer du aldrig aldrig aldrig känna att du gör tillräckligt en av förbannelserna med att vara mamma tror jag MR är läskigt tycker jag herregud när mina ungar ska sövas förvandlas jag till världens nerv vrak bara bölar och skriker så sist fick pappa vara med istället för mig när han sövdes. Så räkna med mkt kännslor men ha ändå vetskapen att allting kommer gå bra. OM de finner något avvikande så se det som så att det har funnits där hela tiden och egentligen förändrar det ingenting. Lite trist med den långa väntan dock. Lusk och lillasyster ska båda till neurologen den 14e juni kan inte vänta känns det som men men. Lycka till och försök leka med tanken en gång. Du kanske faktiskt är en bra mamma?  hissnande eller hur {#lang_emotions_heart}

• Mopsan

galnevale Ok jag tror jag vet vem det är. Väntan är olidlig men det kan löna sig att vara lite tjatig fakiskt. hur har det varit det sista nu då lugnt? Hova minsann då har ni en bit till kss och vi som tycker det är jobbigt för oss att ta oss dit.

• Mopsan

BUP ringde mig igår och kom med "glada" nyheter. de hade fått ett återbud på en tid till den som testar motoriska färdigheter och undrade om Lusk skulle vilja ha den tiden. Så nu imorgon så ska lusk åka och testa detta. Mkt spännande. Kan jag poängtera nog hur tacksam jag är att när de fick höra om återbudet så kom de att tänka på just Lusk annars så kan det vara en rejäl väntetid.

Sen så diskuterade vi igenom Lusk och hans behov lite fram och tillbaka så nu har jag satt mig och sammanställt ett fullständigt dags schema för lusk som han ska följa i fortsättningen. med schemalagd aktivitetstid där lusk redan på kvällen dagen innan ska veta vem som jobbar imorgon, vad de ska göra osv osv så får vi se om vi kanske får en lite lugnare mer harmonisk lusk.
    däremot kan jag tillägga att jag skäms över att jag inte innan insett vidden av hans problem och osäkerhet men får trösta mig med att det nu ska bli ändring på detta. jag ska skita totalt i hur mina tankar om hans framtida "normala" liv skulle vara för fanken det är lusks liv och han har uppenbarligen en alldeles egen norm för hur saker och ting ska va, så det är bara för mig att acceptera och jobba för att HANS liv blir vad som passar han och om det då även kan komma att handla om en skola för barn med speciella behov så må så vara bara han mår bra.

vi har haft en fantastisk dag varit och grejat med hästarna och barnen har ridit ut tillsammans, vi har bundit maskros kransar och gjort maskrosstjälks skruvar, ätit kaka, fixat i trädgården och bara haft det allmänt mysigt. hehe appropå att lusk har en egen norm det har vi märkt. Han har nu dissat sin lilla shettis kiwi som lillan tagit över. Och börjat rida en helt annan häst. Mammas folkilskna nordsvensk på 165 i mankhöjd och grov som jag vet inte vad. Hon går som världens stadigaste barnponny med han och de båda är väldigt nöjda. Som sagt ännu en gång har mina idéer om hur saker och ting ska vara fått stryka på foten.

• Mopsan

riparbella Du alltid välkommen att skriva här. Vi kan alla här känna igen den oro och rädsla som du upplever i detta. Även om det kanske inte känns om att det är möjligt så kommer den här panik kännslan att lugna ner sig. Försök att fokusera på att din underbara dotter fortfarande är densamma som innan läkaren uppmärksammade detta. Och om eeg:t skulle visa något avvikande så visar det bara vad som har funnits där hela tiden och att hon då kommer kunna få hjälp med detta. Min son fick sin ep först i 4års åldern så jag är inte så insatt i hur rutinerna och allting fungerar på så små kottar som din sötnos. Däremot finns här flera mammor vars barns ep debuterat i tidig ålder eller ifrån födseln och vi är alla här pratglada och delar gärna med oss av våra erfarenheter. Här kan du alltid ventilera dina kännslor och absolut mörkaste tankar inget är tabu. Jag hoppas verkligen att erat eeg visar något bra och att allting ska gå bra för er. Och om du orkar så följer vi dig gärna igenom detta. Undrar du något så är det bara att fråga. Styrke kramar

• Mopsan
    060810 skrev 2010-05-20 22:07:36 följande:
    Hur var det med kräkningar och kramper? Kan man kräka när man krampar?Mino kräkte först för ca 1 timme sen, sen somnade han om igen och sov ca 20 min innan han fick en kramp och kräkte igen.. :(  Kan den andra kräken ha samband med krampen eller kan den ha kommit ändå? Han har ju aldrig kräkt vid en kramp innan och det var rätt läskigt för han fick ju liksom inte ut allt utan ville svälja det igen men jag lyckades få ut en del av kräket i a f.Så håll nu tummarna för oss att det inte blir mer av det här kräkandet och att vi slipper fler kramper.
    Scnappi. Jag ska gå lite emot strömmen här. Jag tror helt enkelt inte att han kräktes av krampen utan att det faktumet att han var sjuk och han därför var så nedsatt att han krampade pga det. Han hade ju runt 41 graders feber och då är ju kramperna väldigt lätta att få igång och med tanke på att han redan hade kräkts en gång innan krampen så skulle jag nog tolka det som att kräkandet i sig inte är kramp relaterat.
    Hoppas ni slipper fler kramper och att lill killen kryar på sig.
  • Mopsan
    Kryztina skrev 2010-05-22 13:57:57 följande:
    Ja, det är ju inte alls säkert att det är så att han kräktes av krampen. Wilmer brukar ju alltid kräkas om han får anfall, men det gäller även om han inte har feber.
    hmmm som sagt så kan vi bara spekulera i vrf mino kräktes. Lusk har bara kräkts några enstaka ggr efter anfall vilket jag är mkt tacksam över att det är iaf en bit man slipper oftast. I teorin så är det ju möjligt att kräkas av en ep känning innan själva krampen och sen kräkas efter krampen. Men jag gissar nog på att Minos kramp kom just ifrån att han var så sjuk och att kräkningarna var ett resultat ifrån sjukdom istället för av kramp. Men som sagt ep kan förändras snabbt men jag hoppas på det bästa då mino haft en relativt "medgörlig" ep hittills.
  • Mopsan
    060810 skrev 2010-05-23 10:36:14 följande:
    En liten uppdate från oss.Lilleman är sjuk, dock ej magsjuka så vart kräkningarna kom ifrån är en gåta, dock hade han skyhög feber så inte omöjligt att han kräkte pga febern och att en kramp kom sen för att han var så utslagen och sänkt i sin tröskel.Men det är något som inte stämmer med honom i a f. Han får nu feber som går upp o ner som en jävla jojo, ingen feber några timmar och en glad och pigg unge, sen feber pang bom från ingenstans som stiger snabbt som tusan, så man får va med och känna på honom stup i kvarten så han inte får för hög feber innan man hinner ge ipren och alvedon.Varit på akuten igår kväll/inatt så han sover som en stock fortfarande. Han hade det skitjobbigt med sin hosta så jag åkte in med honom och de kollade honom utan tjafs. Han hade 94-97% i syresättning, 39 graders feber, lite skakig emellanåt och sin evinneliga hosta.. Läkaren var jättetrevlig och lyssnade länge på hans lungor och hittade massor av slem där som behövde komma upp. Så han fick inhalera Ventoline 2 gånger innan vi fick åka hem. Fick åka hem för att han piggnade på sig när han fick medicinen och orkade leka lite med bilarna på rummet. Så skönt att åka hem!Åkte in så vi var inne kl 20.40 men var inte ute förrän strax efter kl 01! Så måttligt pigg är man idag... Hon tyckte även att hans medicin borde ökas i o m anfallen nu, men de har ju kommit pga han är sjuk så jag tror inte riktigt på att den behöver ökas, vi har ju haft ett väldans bra halvår om man tänker efter och då ser jag ingen anledning att öka dosen för att han får anfall när han är sjuk.Nu måste han bara bli frisk och hålla sig frisk för den 2:a juni ska han operera in rör i öronen och ta bort polyper. Vill inte missa den tiden!
    Usch va körigt ni har det nu. Jag håller tummar och stor tår för att han är "fit for fight" den 2e.
Svar på tråden Epilepsitråden 11