Inlägg från: FruHellström |Visa alla inlägg
  • FruHellström

Cerclage?

Jaha, nä, inga 1cm tappar här inte, vad jag vet...  Min tapp va däremot förkortad pga 2st koniseringar till följd av svåra cellförändringar.
    Ja jag tror vi fick samma dag på sättningen med cerklaget. jag har bf 4Nov.
    Min läkare idag sa oxå om man började man blöda eller sd lr ngt annat  som gjorde ont så skulle man söka direkt. Jag har tur som haver inte blödit alls denna grav, med sonen blödde jag däremot mycket, va riktigt jobbigt minns jag...
    Alltid skönt att höra om de gånger det går bra, men va otäckt att de stoppad in benen igenFoten i munnen 
    Jag litar mer på kvinnor jag med, men börjar bli rörigt med alla olika. Jag är tillräckligt grötig i huvudet som det är nu... Jag kör inte ens de 4milen till sjukan själv nu för jag märker hur ofokuserad jag är när jag sitter framför ratten. Säger fel saker o glömmer o tappar tråden :/ Då är jag vanligtvis en tjej med stenkoll på minsta pryl, läskigt o va gravid

• FruHellström
    vixan skrev 2011-06-21 22:13:38 följande:
    Då är det helt otroligt att du fått cerklage. Sällan man sätter dit innan iallafall ett sent missfall. Skönt att ha det iallafall.
    Jag har någon sammandragning per dag men de gör inte ont utan bara spänner några sekunder. Han sa att det kunde jag väl få ha det är ju ändå min tredje graviditet.

Jag blödde nör jag hade mitte förra cerklage. Det var gammalt blod från tvilling 1 moderkaka som satt kvar i livmodern. Förmodligen det som retat livmodern och satt igång förlossningen.

Pratade med vän som jobbar på förlossningen om läkaren jag ska nästa gång och hon lovordade honom. 
    Ja, det kanske är ovanligt, jag vet faktiskt inte, fast läkarna sa ju redan vid operationerna  08 att det skulle ev bli aktuellt med cerklage vid en ev grav. Sen mätte dom ju o då va den ju påverkad. Dom e väl lite extra försiktiga i Nyköping kanske. Men jag är glad för det!

Lanie:  Låter som ngt helt normalt att göra för en gravid kvinna

Snalmums: Humöret får sig en släng med, stackars mannen som får ta en hel del onödigt gnäll emellanåt, men det är övergående får man hoppas...? Huvudet kommer ut, jag lovar, i journalen efter sonen tror jag det stog att huvudet va 35cm...Fast vad jag minns så va det krystvärkarna i sig som gjorde ondast, inte huvudet. men det är inget man direkt längtar efter iaf Tungan ute 

Börjar få lite småpanik inför midsommar, vi ska ha några vänner här över helgen, men hemmet ser ut som sju svåra år o jag ORKAR inte dammsuga o skura o plocka undan allt som ligger i små fina högar. Skrikandes 
  • FruHellström

jag sover nästan uteslutande på vänster sida, med en kudde mellan knäna, vaknar varje gång jag vänder mig, men somnar lika fort om. De nya rönen om att man ska sova på vänster sida gör en ju meganervös. Tur vänster sidan e bekvämast av ngn anledning  Idag är det supervarmt o kusiner o mostrar o son badade glatt, en annan satt o tittade på, tur ngn vänlig själ hade ställt upp två stolar mitt i skogen vid sjön, gick ju superbra då...

Annars mår jag bra, verkar som ni andra med gör det?  

• FruHellström

Hej o välkommen Silverklar,

Jag tror ett cerklage skulle kunna hjälpa dig, absolut, jag tror inte läkarna heller skulle remittera dig till spec mvc om det inte var aktuellt med cerklagesättning.

Sen av egen erfarenhet så tycker ajg det varierar om vad som är bra eller ej, min bm sa att "såna sätter man inte" men jag kan kolla, det var för 3mån sen drygt. Ringde själv in till specmvc, hade cerklaget satt inom 2veckor. Så man måste nog vara på rätt hårt själv är min erfarenhet,TROTS att det såklart INTE borde vara så. Men jag tror det är lungt för dig nu när du blivit remiterad.

Jag blev sjukskriven pga att jag har fysiskt tungt jobb i vanliga fall, va tvungen o tacka nej till jobb jag blev erbjuden. och det är jag glad för idag. Hade inte pallat o lyfta o stå så mkt som jobbet kräver. Man ska ju oxå ta det väldigt lungt första månaden, iom att cerklaget måste läka sas. Så bunkra med filmer/böcker första tiden.

Sen varför din förra förlossning startade och hur, kan man bara spekulera i, iaf jag  
    När har du BF?

Önskar dig stort lycka till!! 

• FruHellström

Silverklar: Att flyga torde inte vara några problem, men det vet läkarna bäst, som du ser så har vi här fått olika restriktioner, det beror helt på vart man bor o vilken läkare man hamnar hos. Mina läkare i Nyköping är väldigt laidback o avslappnade, jag får ha sex, o ska leva som vanligt utan tunga lyft o för mkt stress. Medans andra ska ligga ner o blir så illa däran att de måste ligga inne på sjukhus o få bricanyl osv. Jag tror att det viktigaste är att lyssna på sin egen kropp, mna känner sig själv bäst
    Jag har ringt in ett flertal tillfällen o frågat en massa för jag varit orolig med såklart...

Jag går in i v24 imorgon så ett litet delmål är passerat, har bf 4 November.
    Jag tror jag kommer gå till Oktober max, de ska klippa cerklaget i början av Oktober så jag hoppas verkligen jag går så länge, sambon, den optimisten, tror jag kommer gå över till den 11, men njaeee. knappast. Min son kom 3 v för tidigt med så chansen att gå över tiden är nog likamed noll...

Kul föresten att höra av er andra lite med, livet verkar rulla på i värmen
    Hur går det med mammeriet Lanie, har ni landat lite? Äter o sover lilla sessan som hon ska

• FruHellström
    Lanie skrev 2011-07-07 12:12:41 följande:
    fruhellström: tackar som frågar! jorå det går väl för det mesta bra här. Thea har sina dåliga dagar, precis som vi men för det mesta går det bra. Hon äter bra och hon sover mkt, även om hon vissa tider på kvällarna är mer vaken än tidigare. har väl haft lite början på mjölkstockning så har haft väldigt ont i ena bröstet, men tror jag har fått det lite under kontroll iaf. det är så skönt att vi är hemma hela tiden, fasar för hösten när sambon börjar och jobba igen. det är en sån lyx att kunna duscha, äta, vila, laga mat, fixa i huset när vi båda är hemma. var hemma själv mellan lör o sön förra helgen o det var väldigt tufft för Thea ville ingenting då, så då var det psykbryt, men jag känner att jag kommer mer o mer in i mammarollen, så det ska nog gå bra det här...

nu är det väl mer att jag ska hitta tillbaka till samlivet.. var ju så längesen att jag liksom blivit avtrubbad o inte har ngn lust alls nu.

härligt att du snart nått ett litet delmål! kramar!
    Skönt att det går bra O vara två den första tiden, inte bara de 10 pappadagarna, är nog ett stort plus för er alla. Sambon har lite sparade dagar han med, så jag hoppas ju han blir hemma i stort sett hela nov. Om nu lillskrutt stannar så länge...

O hitta tillbaka gör de flesta, folk brukar göra mer barn ju

I Söndags va jag inne på FL, hade stort tryck neråt o kunde inte göra ngt alls (missade kanske o lyssna på kroppen :/) 
    De lyssnade iaf på bebis o kollade sen cerklage o tapp, o det såg ju bra ut o satt som det skulle. Fick lämna urinprov så får se om det kan va ngn uvi då det gjorde galet ont när hon kände uppåt, fy!!

Läkaren sa oxå att det kunde vara att det växer så mkt nu, samtidigt har jag en väldigt aktiv bebis i magen. Klart det känns mer kan man tycka...

Well, nu ska jag o sonen rensa lite jordgubbar o äta med mjölk o socker, kan behövas lite smask en blåsig dag som denna ;)

Kram på er alla! 
  • FruHellström
    vixan skrev 2011-07-12 15:06:07 följande:
    Jag har också haft ont men det har suttit i svanken och bäcknet kanske är foglossningar. Jag har också en välidgt aktiv flicka i magen och jag tycker det är obehagligt när hon sätter i gång. Har ganska mycket ångest just nu och mår inte alls bra psykiskt. Har passerat v24 då minstingen tittade ut. Trodde oron skulle ge med sig ju längre man kom i graviditeten men verkar inte så med mig. Har en del sammandragningar några om dagen det ska man tydligen ha. De kommer i samband med att bebis rör sig så det är kanske inte sammandragningar.

Vad bra att allt stod bra till med bebis och tappen. Jag är så mesig och drar mig för att åka in och kolla när jag är orolig. 

Jo men visst växer det mycket nu men hur länge gör det det. Jag har inget minne av att jag hade problem med min dotter. Jag red tills jag vari v30 och var med mina elever på skånesdjurpark och gick hur långt som helst i v34 och visst fick jag sätta mig ner imellanåt. Nu kan jag inte ens gå 100m förrän jag känner av det och inte av sammandragningar utan mer som att det blir tungt neråt och så har det varit flera veckor.
    Sådär har jag med, när bebis spänner ut sig kan det göra åt ngt grönjävligt, vet inte heller om det är sd lr bara om det är just för bebis korvar runt
    Jag bad om ursäkt både till bm o läkaren :S Men de sa att jag är ju minst lika viktig som de andra som kommer in... kändes skönt iaf o höra det.

jag har NOLL minne av hur jag kände med sonen, tror  inte han var så här aktiv. tycker oxå det är jobigt att gå, läkaren, samma som satte mitt cerklage, sa att jag skulle ta det lungt o inga långpromenader pga cerklaget...Sen säger hon att jag ska gå promenader, för det är bra mot foglossningen Förvånad

Inte undra på att man blir förvirrad, just idag är jag iaf sjukt trött, vaknade efter 12, då ringde sambon, funderar ärligt talat på en siesta nu ...fast det sket sig, nu kom sonen, vi ska visst till grannen o bada i poolen, lr jag tittar på o dricker kaffe Cool ett dopp hade inte gjort ont...

Kramar
  • FruHellström
    Melkers mamma skrev 2011-07-12 18:04:42 följande:
    Fru Hellström: Blir förvånad när du skriver att läkarna i Nyköping tycker det är ok att ha sex när man har cerklage. Är patient i Nyköping och väntar mitt andra barn med ett cerklage. Har blivit beordrad "avhållsamhet" och bad vid båda graviditeterna. Kanske beror på vilken läkare man har då???

I förra graviditeten kunde jag arbeta till sista månaden, i denna har jag haft andra komplikationer som gjort att jag varit sjukskriven. Men cerklaget har annars fungerat bra, det jobbigaste för min del har varit att det liksom trycker väldigt mycket när jag står upp en längre stund
    Aha, kul att det är samma sjukhus... Vilken läkare går du till? Jag har haft 3 olika läkare, Åsa, endast en gång, Margareta satte cerklaget och Hadil har jag vart hos 2-3ggr. En av dem sa till mig att ha sex fram tills vecka 24, så nu e det väl slut med det. Samtidigt så kör vi ju inte på som kaniner, utan det är mer mysjufs sasTungan ute Men de har ju sagt oxå att jag ska leva som vanligt i princip. Men lugnare. Bada ska jag inte göra heller...
    Och jobba fick jag inte alls göra... Det är nog olika från fall till fall, alla är ju inte lika från början så då kan de ju inte ha samma riktlinjer för alla. Vilken vecka är du i?  
  • FruHellström
    Thalis skrev 2011-07-13 16:00:07 följande:
    Till oss sa de stop med sex!
    Och även i USA säger man nej till sex efter cerklaget är insatt.
    Det är som sagt olika från fall till fall, jag frågade om bla sexet, att jag hade läst på nätet att man INTE skulle ha det, Läkaren skakade på huvudet o sa, "Du ska inte läsa allt som står där." o så skrattade hon o sa, lev som vanligt, men lugnare.
    Jag lyssnar till mig själv o min kropp, med läkarnas råd i bakhuvudet. 
    De kollade tappen i Söndags, och både den o bebis o cerklage va bra. 
  • FruHellström

Nä, orgasmer kan man ju inte råför när man sover, o har man fått rådet att avstå så e ju suget större på ngt sätt... Får själv det titt o tätt när jag sover, man försöker hålla emot, men det funkar ju såklart inte. Ska ta en ordentlig genomgång med läkaren på TIsdag om det här..

Svar på tråden Cerclage?