Inlägg från: FruHellström |Visa alla inlägg
  • FruHellström

Cerclage?

jag får riktiga... drömmer som värsta pervot nu, hahah. Ni måste tro att jag är det oxå, Coolnär man vaknar så är ju magen stenhård o man e alldeles fuktig...tur inte mannen vaknar av det iaf...Oskyldig

• FruHellström
    Becka81 skrev 2011-07-17 07:52:25 följande:
    I vilken vecka fick ni era cerklage och var ni sjukskrivna något då i samband med att ni fått cerklage? Hur går det till, Är det lokalbedövning eller blev ni sövda? Hur vanligt är det att vara sjukskriven resten av graviditeten med cerklage? Förlåt för alla frågor men är bara väldigt nyfiken.
    Hej o välkommen

Jag fick mitt cerklage i v13-14 ungefär, fick det satt under narkos vilket jag tror e det vanligaste, finns säkert några tuffa kex därute som bara tar lokalbedövning...
    Jag blev sjukskriven hela tiden ut, men det beror nog på mitt fysiska yrke, fick tacka nej till nytt jobb, lite surt... :/
    Det är bara o fråga på, många här inne har tyvärr mer erfarenhet än mig vad gäller det här. Men mina erfarenheter är än så länge positiva mestadels... Sen propsar jag jämt på att man ska lyssna på sin egen kropp o vad man klarar av, man ska vara rädd om sig! Säger läkaren, "lev som vanligt", så gör det, utan tunga lyft o se till o vila mkt, mannen får ta tvättkorgar o matkassar! Sen beror det såklart på fall till fall, en del blir sängliggande tiden ut, då är det nog bara o lyda doktorn... En del är jätteförsiktiga medans andra(som jag kanske) försöker leva så vanligt som det bara går... När har du bf?
  • FruHellström
    vixan skrev 2011-07-17 16:48:12 följande:
    På tisdag är det äntligen dags för tappmätning. Fyra långa veckor harnu gått och jag är i v26 25+2 idag. Har tagit mig föbi veckandå Elian föddes men oron är fortfarande lika stor.
    Samma här, såklart... Tungan ute
    Va som sagt inne förra Söndagen pga tyngd o lite vad jag tror va sd, alt foglossningen som spökade för mkt... Konstigt att det är så svårt att hålla isär, eller iaf jag tkr det.

Nu har det känts bra hela veckan o bebis lever rövare, ngn mer som tkr det är lite småjobbigt att sova, jag kanske har en extremt livlig bebis för det är jättesvårt o somna på kvällen pga allt sparkande. Samtidigt som det SÅKLART är supermysigt!!!
    Undrar om det är sant som de säger, att bebisens sovmönster hänger kvar sen på utsidan, isf får jag en bra bebis som sover när jag sover ;) Man kan ju alltid hoppas...

Nu MÅSTE jag ta tag i hemmet, tvätta några maskiner o dammsuga o en snabbskurning... Vi har precis börjat rivit ut badrummet så det ser ut som sju svåra år. O sambon va tvungen o åka o hämta hem jobb...på sin första semesterdagTyst 
    Well, tar det lungt o tar det jag kan...

Hoppas ni har en underbar dag tjejer!!
    Kram på er! 
  • FruHellström
    vixan skrev 2011-07-18 14:33:04 följande:
    Visst är det svårt att hålla isär sammandragningar, foglossningar och sparkar. Jag tror att man har för mycket tid att tänka på. Nu har jag inbillat mig att jag har bröstcancer. Har en knöl i armhålan som jag hade i mina tidigare graviditeter också. Denna knöl blir stenhård och ömmar när mjölken är på G alltså 3dagar efter förlossningen då brösten är stenhårda och jätteömma. Vet att jag frågade min BM i 20 årsåldern om denna knöl som jag fick när jag åt P-piller. Det verkar som att den påverkas av hormoner. Så när bebis har ruvat klart ska jag kolla upp den. 

Det här med livlig bebis känner ju jag igen. Jag tycker att det är obehgaligt då jag tror att hon kommer starta en förlossning. 

Jag har ju min graviditetskudde som underlättar en hel del faktiskt. Sen jag fick den sover jag som en sten. 

Så mycket kan jag inte göra blir öm i magmusklerna då.=) 
    Bröstcancer låter otäckt, e nog som sagt gravidhjärnan+all tid som gör att man tänker så... Men det skadar aldrig att kolla upp...!
    JAg bad min moster kolla ikväll på min rygg, kände det va lite bubbligt mitt på, Jo, men det är lite finnigt, sen har du ett märke,DET tkr jag du ska kolla upp...hemmm... Har dessutom fått jättemärkliga utslag runt ljumskar o uppepå" sas kanske e 5-6st nu, ska be läkarna kolla imorrn iaf. Men man blir ju nojjig...Obestämd
  • FruHellström
    vixan skrev 2011-07-19 19:04:48 följande:
    Åh härligt!!

Har varit på kontroll idag och allt såg bra ut tappen var helt stängd och 53mm lång. Bebis låg inte och tryckte utan det fanns mellanrum mellan bebis och dörren =). Då var det 4 veckors väntan till nästa kontroll.
    Har med varit på koll, hade runt 50mm lång ungefär, skymtade en liten rumpa med ben ovanför Cerklaget. Fick nästa tid den 24e Aug, sen blir det en till tid efter det, då ska hon klippa bort  det... Det närmar sig... Hon e ju för rolig, ja, men det kan ju sätta fart innan, o då blöder det o gör skapligt ont...Okeeej, tack för info Tungan ute 
    Föda barn kan jag nog göra flera ggr till, men stick i armen, det går inte...fick 3pers. X 7 stick idag... Ser ut som en narkoman i armvecken...

Sen frågade jag läkaren igen om o ha sex, I mitt fall så va det lugnt iom det var så stängt, och ingen funeling. Men kondom var att rekomendera  o såklart inte massor... Men vanligtvis så avråder man från att övht tänka tanken typ... även i Nyköping alltså...

Well, nu blir det sov på soffan, har varit på sjön idag i det vackra vädret, gjorde inte ont kan jag lovaCool 

• FruHellström
    vixan skrev 2011-07-19 20:49:27 följande:
    Va fick du inte tid förrän 24??? Jag fick 16 augusti då följer vi inte varandra längre =). Varför stack de dig idag? 
    Jag vet inte faktiskt, hon verkade rätt lugn o sa att allt såg toppen ut, bebis låg inte o tryckte på neråt heller.

Synd vi inte fick samma dag nu då, Tungan ute
    De skulle kolla ngn imunisering, fick aldrig ngn direkt klarhet i det...  
  • FruHellström
    Lanie skrev 2011-07-20 14:01:53 följande:
    det där med immunisering har väl o göra med om man är rh positiv eller negativ, är mamman rh-negativ med ett rh-positivt foster så kan det uppstå komplikationer, så är man rh-negativ får man väl en spruta med ngt eller så, så inte mamman börjar o bilda antikroppar mot bebis o stöter bort det.. eller ngt sådant..lite förenklat, eller så jag har uppfattat det iaf :)
    Ja, fast jag vet ju att jag är Rh-neg... men de mumlade ngt om att det va det iaf... Jag tänkte inte på det så mkt iom jag peppade mig mot nålen...som blev 7 nålar.Skrikandes

Men de kollar väl säkert det på rutin iaf. 
    Nu blir det vegetarisk sushi o slockna soffanCool 

Hoppas alla får en bra kväll :) 
  • FruHellström

Hmmm, gäller inte TH försäkring för oss? Jag har tecknat där o fick ett mail om att de ska höra av sig, har gått över en vecka nu...

Men vilket bolag funkar för oss då?Förvånad 

• FruHellström
    MiScHoOo skrev 2011-07-25 13:34:47 följande:
    varför ska man ha barnförsäkring? Har inte riktigt förstår inte den biten...
    ?

Ifall något händer under förlossningen tex, om man spricker mycket, behöver blod, ngt går galet med bebis, medfödda skador på barn, skador på mamma osv. TH har tex en försäkring som gäller från v26, om barnet kommer för tidigt o behöver vård osv.

Fick precis ett samtal från försäkringsrådgivarna, TH kräver ingen hälsokontroll så det är bara o teckna. Lr så fattade inte karlsloken vad ett cerklage var, men då e det hans problem ;P
Svar på tråden Cerclage?