Inlägg från: FruHellström |Visa alla inlägg
  • FruHellström

Cerclage?

Ska absolut dubbelkolla med nån direkt på TH såklart, fast man t ycker ju att OM han var osäker så skulle han ju be att få återkomma innan han ger ett slutgiltigt besked... 

• FruHellström

Jag är hittad...!!

Har bara smygit runt  här lite nu o då, inte orkat skriva, det händer ju inget nytt för min del, bara växer o har halsbränna.Foten i munnen Sen har sambon haft semester och vi har tömt hans lägenhet för den ska hyras ut, så jag har nog gjort mer än jag borde, har varit mycket sista veckan :P
    Me nu är han åter på jobbet o dagarna kommer nog spenderas mycket här framför skärmen.

Sen ska vi renovera badrummet, o när vi började riva det så sprack expansionskärlet på vinden, = ny fuktskada...
    Så jag kommer nog bli mambo om några veckor när vi ska ha hantverkare här till att återställa sonens rum och hallen. Sen är det nog livsfarligt för mig att vara hemma o ha snickare springa runt här, jag menar, det är ju inte så livat i halmen just nu o se män i blåkläder vart man än tittar kan få pulsen att öka...hahha!!!

Skämt o sido, har bara varit lite väl mycket sista veckorna. Men jag mår bra o bebis kickar på för fullt.

Har börjat handla så smått nu, vann en bärsjal på Tradera idag för 150kr, en Tricot slen, de kostar ju 6-700 nya, så jag är nöjd

Jag har inte cerklagekoll förrän den 14sept nu, efter den blir det klippning. 
    Snalmums: Hoppas verkligen du slipper  havandeskapsförgiftning Det känns som det vi alla redan har räcker gott och väl :S Jag skulle kanske föredra ett huvud i revbenen istället för dessa små fossingar som lyckas få in fullträffar emellanåt :-P

Vixan; gör alla glukostest? Jag har inte hört ngt om det...? Utan bara det där imuniseringsprovet de lyckades få efter 7stick...
    Är det för att kolla gravdiabetes?

MiScHoOo skrev 2011-08-05 16:12:05 följande:
    jag måste fråga er igen!

igår och idag har det hänt enstaka gånger, men det bubblar ifrån slidan och det hoppar typ, har inte ökat flytning eller har ingen smärta, men är rädd att det är buktande foster hinna igen... har ni samma känning, är detta normalt? 
    Jag har med lite bubbel, tror det är som min läkare sa, att man har ökade flytningar med cerklage, att det är därför, men det är inget som gör ont. Jag tror det helt enkelt är luft o lite ökad/annorlunda konsistens på flytningen... Men det skadar inte o ringa in o fråga
  • FruHellström
    vixan skrev 2011-08-08 18:19:15 följande:
    Vad bra att du dök upp! Skulle du inte på koll den 24 augusti? Jag har gjort glukostest i alla min graviditeter och så även alla jag känner. Går du till BM också för de på spec gör inte glucostest?

Har du fått tid till ett sista UL?
    Nej, har jag skrivit det nånstans? Lätt förvirrad o grötig ...jag erkänner!Tungan ute Har bm besök då bara, o sen börjar föräldrautb därikring med.
    jag har inte fått ngn info om glukostest ännu iaf. Märkligt...

De kommer som sagt göra dens sista kollen  den 14eSept, sen ska cerklaget klippas i början av Oktober. Sist kollade de bara med VUL, så jag antar att nästa gång jag får se liten är när den kommer ut. Fick iofs se en söt liten rumpa när de kollade med vul sist

Har tagit det superlugnt idag, men så nu försökte jag göra ett ryck i källaren o röja lite, bara o inse att kroppen säger stopp! F*n så ont det gör, växtvärk/foglossning o säkert lite sd.. inte superjätteont, men obekvämt, Vill ha November nu!!! 
  • FruHellström

ploppkakor mitt i allt, vafalls. Jag måste hålla igen!! Hahaha

• FruHellström
    MeOnFire skrev 2011-08-09 17:28:46 följande:
    Idag på cerclage kollen så gick det bara bra, oförändat sen ditsättningen :) Så skönt, läkaren sa att jag kan röra på mig lite mer ut i solen lite, åka rullstolspromenad osv :)

Konstigt när jag läser om vilka som får cerclage o inte.. Jag hade knappa 5mm kvar när de satte på mig nu. Kanske ligger mer bakom då eftersom de gör så olika? 
    Det är lite skrämmande att de verkar agera olika i olika landsting ang detta, ngn form av riktlinjer borde de ju ha som gäller för alla.

Det är så förbannat sorgligt att vissa måste förlora ett eller fler barn innan ett cerklage kommer på tal ens, trots korta/svaga tappar.
    Jag är bara så glad att jag snappade upp vad läkaren sa när jag koniserades 08. Tänk om jag inte hade uppmärksammat. Tänk om min första ¤#%¤#&% BM hade varit lite snabbare o pratat med sin chef.
    Det är en jäkla tur att jag själv ringde spec mvc o förklarade läget!!
    Annars hade jag säkert varit en av dem som tyvärr mist ett barn

Nä, fram för samma riktlinjer så alla jobbar likadant (lika bra som mina underbara läkare i Nyköping tex!) 
  • FruHellström
    Lanie skrev 2011-08-10 10:40:25 följande:
    ja, det är skrämmande.

jag koniserades 07 o jag la inte mkt på minnet av vad läkaren sa då jag faktiskt aldrig skulle ha barn :) men jag vet iaf att jag tolkade det hon sa att hon inte ville ta  en för stor bit av tappen för jag kunde ha svårare att bli gravid. hon sa väl egentligen att hon inte ville ta för stor bit så jag skulle få försvagad tapp..men iom att jag hade tolkat som jag gjort plus att aldrig bm sa ngt om riskerna när hon ändå frågade mig om ingrepp i underlivet vid inskrivningen så tänkte ju inte jag mer på det. jag hade ju blivit gravid utan problem så då var det ju okej.. o hon tjatade om hur bra det var för både mig o bebis om jag rörde på mig så mkt jag bara kunde, så mkt som jag orkade.. vilket jag gjorde för jag hade ju inga problem, jag mådde ju toppen.. så här i efterhand var all den rörelse jag var i varken bra för mig eller bebis. min bebis dog o det lämnade svåra sår i hjärtat.

jag har flera vänner som koniserats o en del har fått veta riskerna, medan andra fått veta riskerna först när jag talat om det för dem.. så det där är ju också olika, vilken information läkaren väljer att dela med sig till sina patienter.. bara där borde det vara samma riktlinjer!!
    Absolut, så dåligt att det inte verkar finnas några schabloner för detta... Men det är sjukvården i ett nötskal idag över lag tkr jag...Har precis varit på vc för en hudåkomma, både dsk o läkare verkar ha dålig koll, hoppas bara salvan hjälper. 

Hoppas det flyter på bra för er{#emotions_dlg.flower}
  • FruHellström

v29 här, o helgen har varit bra. Va ut på sjön igår, lite skumpigt, men jag satt längst bak o försökte parera så gott det gick. O det va det värt, vilken underbar mat det är på Sävö Krog, e ngn av er båtfolk så testa!!
    Idag har jag mest legat o tyckt synd om mig själv, foglossningen tär på humöret, att inte kunna sova ordentligt, inte vända sig utan att bli gråtfärdig... 11 veckor kvar!!

Snalmums, min son kom i v 37
    vart köpte du stödstrumpor?

Kram på er! 

• FruHellström
    Lanie skrev 2011-08-14 21:12:41 följande:
    snalmums: nu har du gått längre än vad jag gjorde.. förresten bakade dumlekakor idag.. mumma.. bakade även kladdkakemuffins med after eight.. mumma det med :) så nu har jag o smaska på här hemma.. hmm, inte bra, får se till o bjuda hem folk på fika så jag inte äter upp allt själv, för tusan vad jag kommer o behöva vara ute o gå med barnvagnen då!
    "Trycker på gillaknappen"

Varför bor du så långt bort Lanie??? Hahah!!!! 
  • FruHellström
    vixan skrev 2011-08-14 22:02:50 följande:
    Hej alla! 

Är nu inne i v30 (29+1) och på tisdag är det dags för läkarkontroll. Idag har vi varit ute och letat utemöbler och så har vi köpt en bältesstol till dottern. Så klart valde hon en med rosa detaljer och tur nog så var det den som de rekomendera. Har börjat fundera på det här med en spädis och trots att man har gått igenom det så känns det nervöst. Har inte hållt ett spädbarn på väldigt länge. 
    Jag är med lite nervös inför det... Har nog knappt hållt i en bebis sen sonen var liten, lr ja, han e fortfarande liten Men mindre... 
    De gånger man fått en bäse i famnen så blir man ju alltid lite nervös, men det släpper ju fort, jag tror o hoppas, att det är som o cykla!

Jag minns att jag gick o ammade o va rätt haj på o göra saker under tiden, jag köpte en bärsjal häromdan som jag hoppas få användning för, Man ska tydligen kunna amma medans bebis ligger däri, well, återstår att se  
  • FruHellström
    MeOnFire skrev 2011-08-15 12:05:17 följande:
    Hej alla ! Tänkte på detta med längden på tappen.. Min tapp är 3,5 cm nu med cerlaget, hur lång är er andras som har cerclage??
    Min var runt 50mm sist, för ngn månad sedan. Den hade vuxit ca 20mm. 
    Såg i din pres att du med har BF 4 Nov precis som jag, kul!  
Svar på tråden Cerclage?