• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Niinis
    karo skrev 2010-11-25 15:18:52 följande:
    Vårat liv har slagits i spillror igen....
    Natten till igår födde jag vårat lilla liv bara för min kropp inte orka bära mer.
    Jag hade cerclage 1 månad och fick rådet att leva som vanligt (jag bar inget och vila när maken och sonen var borta på dagarna. Annars var jag med o handla, laga mat inget städande)
    De sa att det inte fanns något att göra för att cerclaget hade kanat och jag börjat öppna mig. De tog hål på hinnan för att se om något hände, men inte. De tog bort cerclaget och gav mig värkstimulerande dropp efter 4 timmar var allt ute.
    Vi vill försöka igen men hur vågar man när man uppenbarligen inte kan lita på läkarna....

En mycket ledsen Karolina....
    beklagar sorgen Gråter
  • MagdaA
    Thalis skrev 2010-11-26 10:44:56 följande:
    Va?
    En oöppnad kartong?
    inte en, TRE! ALla 3 litrarna MIcke hade köpt var det vatten i. Han åkte tillbaka till butiken och fick nya, han såg även listan som kassörskan prickade av på, det var itne bara vi som var drabbade om man säger så...

jag ringde mejeriet igår å ja, de va inte bara en vagn som blivit fel. de va en miss i produktionen. det konstiga var att mejeriet hade kontaktat butiken redan på måndag och sagt åt dom att plocka bort just den leveransen, Micke köpte mjölken på tisdag kväll...itne förns på onsdag hade personalen i butiken plockat bort den felaktiga mjölken.

vi fick alltså nya paket, å dessutom skulle mejeriet skicka ersättning.
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Niinis

jag har fått nackspärr som gör extremt ont, både i nacke, strålar mot armarna och ryggen, samt enorm huvudvärk, allt efter op. konstigt? borde jag oroa mig?

läkaren som opererade mig sa att tappen var lång fin och hård, gick jätte bra att sätta cerklaget. Hon sa att det enda jag ska undvika nu är att lyfta tungt, träna osv. bada fick jag?(nej tänker inte göra det) och just det, sexförbud förstås. Men INTE sängläge eller vila, fanns inget behov av det? inte änns nu?

jag har legat ner mest, och suttit en del också, rört mig lite här hemma då och då, men pga nacksärren är jag ju ganska begränsad i min rörelse ändå.

Min man måste tillbaka till jobb på tisdag, sen ska jag klara mig själv med dottern. undrar hur det ska gå? enligt läkarna inga problem om jag inte bär henne.

men nu blir jag så jäkla nojig Gråter jag har ju inte möjlighet att bara vara sängliggande som ni andra!! och min läkare tycker ej det behövs, men sen när man läser här verkar ju alla varit det i början...

och magda var i princip den enda som också levt med cerklage utan sängläge, men nu verkar det ju som att hon inte ens har försvagad livmoderhals, och ni som verkligen har det verkar behöva sängläge, precis som jag behövde sist.

nej fy för allt just nu! Mannen har missat så mycket på sitt jobb den senaste tiden, han slutar där den 9 december och vill helst vara där mkt innan dess så han får bra referenser.

• Schäfer
    Niinis: Vad jobbigt med nackspärr... Hoppas det blir bra fort!
    Ang. vila, så tycker jag att du ska lyssna på kroppen och se vad mätningarna visar framöver. Men om du har möjlighet så skulle jag åtminstonde ta det lugnt nu efter operationen - ett bra läkande ger ju bättre förutsättningar för ett aktivare liv senare!
    Och du, din mans referenser ska ju inte bara avse senaste veckorna utan hela hans tid på tjänsten! *kram*
  • Schäfer
    Magda: haha vad jag skulle bli snopen om det var vatten i mjölkpaketet Vilken miss!!!
  • Thalis
    Schäfer skrev 2010-11-26 11:07:11 följande:
    Ang. vila, så tycker jag att du ska lyssna på kroppen och se vad mätningarna visar framöver. Men om du har möjlighet så skulle jag åtminstonde ta det lugnt nu efter operationen - ett bra läkande ger ju bättre förutsättningar för ett aktivare liv senare!
    Och du, din mans referenser ska ju inte bara avse senaste veckorna utan hela hans tid på tjänsten! *kram*
    Niinis: Håller med Schäfer till 100%!
    Snart mamma- igen!!
  • Thalis
    MagdaA skrev 2010-11-26 10:54:37 följande:
    inte en, TRE! ALla 3 litrarna MIcke hade köpt var det vatten i. Han åkte tillbaka till butiken och fick nya, han såg även listan som kassörskan prickade av på, det var itne bara vi som var drabbade om man säger så...

jag ringde mejeriet igår å ja, de va inte bara en vagn som blivit fel. de va en miss i produktionen. det konstiga var att mejeriet hade kontaktat butiken redan på måndag och sagt åt dom att plocka bort just den leveransen, Micke köpte mjölken på tisdag kväll...itne förns på onsdag hade personalen i butiken plockat bort den felaktiga mjölken.

vi fick alltså nya paket, å dessutom skulle mejeriet skicka ersättning.
    Men allvarligt!!
    Hahahahaha vad pinsamt för mejeriet men mest för butiken!!
    Snart mamma- igen!!
  • Niinis
    Schäfer skrev 2010-11-26 11:07:11 följande:
    jo jag vet men han har bara haft tjänsten i 3 månader Rynkar på näsan (praktik) hur sängliggande har ni andra i tråden fått vara i början, och isåfall hur länge, 1,2,3 veckor? alltså ni som fick röra er efteråt.
  • Thalis
    Niinis skrev 2010-11-26 11:16:02 följande:
    jo jag vet men han har bara haft tjänsten i 3 månader Rynkar på näsan (praktik) hur sängliggande har ni andra i tråden fått vara i början, och isåfall hur länge, 1,2,3 veckor? alltså ni som fick röra er efteråt.
    Jag vart absolut sängliggande i drygt 3 veckor fast jag fick gå på toa. Efter drygt 8 veckor fick jag börja jobba på halvtid.
    Snart mamma- igen!!
  • Lanie
    Thalis skrev 2010-11-26 11:23:50 följande:
    Jag vart absolut sängliggande i drygt 3 veckor fast jag fick gå på toa. Efter drygt 8 veckor fick jag börja jobba på halvtid.
    det är rätt fantastiskt! en annan ska ju gå till jobbet direkt efter insättningen.... vad jobbar du med?

nu har jag fått ett svar, en läkare som ringde upp och han sa först att det är upp till varje läkare att bedöma i varje enskilt fall, men med de erfarenheterna han hade var att patienterna blivit sjukskrivna åtminstone två veckor, som han sa, en vecka för själva läkningsprocessen och ytterligare en eller flera veckor för att få vila och lugna ner sig lite. han tyckte iaf att det lät väldigt hårt att gå till jobbet dagen efter op. o han sa vidare att det är ju läkaren som utför ingreppet som ska ta beslutet om sjukskrivning o eftersom det är en annan läkare som ska göra det så kanske hon är av en annan åsikt, om dom nu inte håller varandra bakom ryggen vilket det känns som om de gör...men jag börjar o slappna av lite mer iaf.. jag ska samla på mig alla uppgifter jag kan o ta med mig till kuratorn när jag ska dit nästa vecka. hon har ju varit med mig från början o vet att jag har lätt för att stressa upp så det finns kanske ngt hon kan hjälpa mig med...