• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Schäfer
    ISSEN skrev 2010-11-30 12:41:20 följande:
    Hej! Jag hoppar in här med en fråga om jag får? Jag har precis plussat och är LIVRÄDD, har fått mina tidigare barn förtidigt v 30+6 och 26+2. För ett tag sen pratade jag med spec mvc som sa att det är viktigt att jag hör av mig såfort jag plussat för i v 10  sätter de cerklage isåfall, nu är det så att min senaste sk men var 6 Okt och var då ljusrosa och väldigt sparsam och endast 2 dagar , har börjat fundera på om det kunde ha vart en sk nid blödning? Isåfall är jag ju typ i v 8-9 vilket skulle betyda att det snart är försent för cerklage? Kan man sätta det senare än v 10??  Är så rädd för att det kommer vara försent och vill verkligen inte föda så tidigt igen!!
    Hej, har heller aldrig hört någon som opererats innan 12 fulla veckor (v.13) så det är nog ingen panik!?
    Hos oss sätts förebyggande cerklage i v.14-17
    Jag fick mitt i v.15 denna gången. Ring specen och prata med dem! Lycka till och grattis till graviditeten
  • Schäfer
    Thalis: Dumma cervix och sammandragningar Demon Bra att du är helt sjukskriven nu! Glöm inte att vila vila vila så kanske den kan växa på sig igen!
    Tar du bricanyl varje dag?
    Hur högt upp sitter ditt cerklage?
  • Thalis
    Schäfer skrev 2010-11-30 13:21:01 följande:
    Thalis: Dumma cervix och sammandragningar Demon Bra att du är helt sjukskriven nu! Glöm inte att vila vila vila så kanske den kan växa på sig igen!
    Tar du bricanyl varje dag?
    Hur högt upp sitter ditt cerklage?
    Ja,dumma cervix och sd! Kan man inte får njuta liiiite av våra graviditeter? Suck.
    Vet faktiskr inte hur långt upp cerklaget sitter men den är satt där den förra suttit och sen har jag stygn framför munnen.

Jepp,jag ska ta Bricanyl varje dag eftersom de kunde se att sd var många under tiden ja var där igår. Jag håller på att få panik, men läkaren var så himla lugn och sa att cerklaget verkar hålla och blah blah blah blah. Ville faktiskt ge honom en käftsmäll .
    Snart mamma- igen!!
  • Schäfer

Usch Thalis, känner så med dig!!! Men glöm inte vilka underverk vila kan göra *peppning*
    Mitt cerklage sitter väldigt långt ner. Dom kunde inte sätta det högre pga massa ärrbildning. Tror det bara sitter 8 - 10 mm upp (mot ett par centimeter förra gången).
    Måste fråga, vadå stygn framför munnen?

• ISSEN

Tack så mkt för era svar :) Känner mig inte lika nervös längre! Hur är det att ha cerklage ni som har det? Känns den? Måste man ligga still hela grav när man har det?

• Thalis
    Schäfer skrev 2010-11-30 13:39:33 följande:
    Usch Thalis, känner så med dig!!! Men glöm inte vilka underverk vila kan göra *peppning*
    Mitt cerklage sitter väldigt långt ner. Dom kunde inte sätta det högre pga massa ärrbildning. Tror det bara sitter 8 - 10 mm upp (mot ett par centimeter förra gången).
    Måste fråga, vadå stygn framför munnen?
    Du har så rätt!
    Ja,det är en skillnad från vart cerklaget sitter nu.
    Jo,stygn framför livmodersmunnen är till för att stödja de andra stygnen och för att jag inte ska öppna mig nerifrån.
    Snart mamma- igen!!
  • Schäfer
    ISSEN skrev 2010-11-30 13:44:52 följande:
    Tack så mkt för era svar :) Känner mig inte lika nervös längre! Hur är det att ha cerklage ni som har det? Känns den? Måste man ligga still hela grav när man har det?
    Tror det är olika hur mycket man känner det. Jag kan känna av det, men inte så ofta!
    Det vanligaste är att man är sjukskriven och tar det lugnt men ändå lever ett lugnt "hemma liv".
    Att vara sängliggande är mer extremt och förhoppningsvis slipper du det
  • Schäfer
    Thalis skrev 2010-11-30 13:50:03 följande:
    Du har så rätt!
    Ja,det är en skillnad från vart cerklaget sitter nu.
    Jo,stygn framför livmodersmunnen är till för att stödja de andra stygnen och för att jag inte ska öppna mig nerifrån.
    Jaha, där ser man! Hade du det förra gången också?
    Tänk det har jag aldrig hört talas om och jag är ändå inne på 3:e vändan
  • Thalis
    ISSEN skrev 2010-11-30 13:44:52 följande:
    Det är lite olika! Förra gånge var jag sängliggande ganska mycket,både hemma och sjukhus.
    Denna gång har jag bara varit sängligga den första tiden och drygt 4 veckor fick jag ta det lugnt hemma sen fick jag börja jobba på halvtid men nu har jag börjat öppna mig så jag är återigen sjuksriven med vila som ordination.

Jag kan känna av cerklaget ibland men det är inte så konstigt eftersom bebisen börjar bli lite tyngre och trycker på. Förra gången kändes den mer.
    Snart mamma- igen!!
  • MagdaA

dagens koll gick bra, cervix låg på ca 28 mm. fick ny tid nästa vecka + tid för tillväxt ul om 2 veckor. var till bm efter läkaren, allt såg bra ut där också. magen har tagit ett rejält skutt! låg högt ovanför kurvan nu. 28+3 idag och 32 cm. med Alex följde jag veckorna precis och låg på 28 cm den här tiden, så det är inte så konstigt om jag tycker att den är större.

bäbisen hade iaf vänt på sig nu, tack å lov! inte längre några små fötter som ligger och sparkar mot cervix.

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!