• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Lanie

god morgon alla!

Niinis: vad skönt o höra att det är bättre, läskigt det där.. jag blir inte heller klokare på vilket alternativ jag ska välja vid insättandet, sövning eller ryggbedövning...

Magda: jag håller tummarna för att allt ska se bra ut så du slipper o bli inlagd o skönt att bebis har vänt på sig :)

Ringde till mvc idag för att min underbara läkare tyckte jag kunde göra det o försöka få en tid för ul samma dag som jag ska på inskrivning för o kolla så allt såg bra ut innan op, men bm sa bara "men lilla vän, det går ju inte, när du ska hit på inskrivning så är det ju för o träffa bm, inte en läkare, o läkartider har vi bara tre gånger i veckan. (verkar inte ha det den dagen jag ska dit.) Då blev jag fan förbannad, varför sa läkaren då att jag kunde ringa till mvc, hon verkar ju inte ha koll på ngt öht! den lilla grejen fick bägaren o rinna över o jag började störtgråta i telefonen o bm blev helt bestört, jag drog allt om det här med icke-sjukskrivningen o hon ville att jag skulle lugna ner mig o inte läsa så mkt på nätet (hon vill alltså inte att jag pratar med er) o jag skulle ju vara glad nu när jag var gravid igen o inte ledsen. jag sa att det var väldigt svårt när jag inte litade på den vården jag får... o hon sa att hon skulle ta reda på rutinerna tills jag kom dit o jag svarade då att det inte finns några rutiner för det, för det gör det inte... men hon sa iaf att om jag var väldigt orolig över detta så skulle dom ta hänsyn till det..bläää

min chef är iaf underbar, han kom in på rummet förut o undrade hur det var med mig, om jag hade fått svar från något sjukhus o han tyckte det var väldigt konstigt att dom inte ville sjukskriva mig o han rådde mig till att skriva ner allting i punktform o ta med mig till kuratorn på onsdag! någon som försöker o hjälpa en iaf!

• MagdaA
    Lanie: åh, KRAM! Jag vet hur det är när man kämpar å kämpar å allt går bara emot en. Sen att man är full av gravidhormoner gör ju inte saken lättare. Du verkar inte ha en underbar chef!
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • MiScHoOo
    Niinis skrev 2010-11-29 09:58:34 följande:
    lite bättre TACK OCH LOV! Glad kan åtminstone stå upp utan att det gör sådärr jätte ont! Men vilken schock, trodde allvarligt att jag skulle bli förlamad eller nåt, hjälpte inte att googla på problemet heller för då kom det upp hemska historier. v. 15+0 idag, första kollen blir den 6 december efter cerklaget, är i v.16 då. Men det går lååååångsamt... Har ilningar nere vid cerklaget då och då, eller vid nedre delen av magen, någon mer som haft så? har nu pratat med 3 läkare som ALLA säger samma sak, vila mycket första veckan men inte sängläge. sen röra sig måttligt. sitter en del redan, tycker konstigt nog jag får mer sammandragningar när jag ligger för länge. Rör mig lite till och från kök osv. ja det visar väll sig lite på kollen också framöver hur mkt jag kan röra mig och inte. men man är ju försiktig.

hur mår ni alla?
    Skönt att höra att du mår bättre. Ja det känns som det drar och har sig där vid ett vanligt cerklage sedan ca en vecka blir det mindre. Jag har vissligen abdominellt cerklage nu och detta känns mycket mer och oftare. Mitt råd till dig även bandet känns nu, vila. ta det inte lugnt bara ligg still. Jag har fått olika budskap på vägen vid mitt cerklage. den ena ville att jag skulle vila den andra ville att jag skulle röra mig. Jag valde båda men mest röra mig. Det slutade med att bandet höll inte med min flicka. Det är kanske inte den enda alledningen. Men ligg still, det är värd det i slutet. Jag önskar inten att få så många barn som ligger i gravar. När jag kommer att bli gravid kommer jag ligga med eller utan läkarens tillstånd.
  • Niinis
    MiScHoOo skrev 2010-11-29 13:27:59 följande:
    Skönt att höra att du mår bättre. Ja det känns som det drar och har sig där vid ett vanligt cerklage sedan ca en vecka blir det mindre. Jag har vissligen abdominellt cerklage nu och detta känns mycket mer och oftare. Mitt råd till dig även bandet känns nu, vila. ta det inte lugnt bara ligg still. Jag har fått olika budskap på vägen vid mitt cerklage. den ena ville att jag skulle vila den andra ville att jag skulle röra mig. Jag valde båda men mest röra mig. Det slutade med att bandet höll inte med min flicka. Det är kanske inte den enda alledningen. Men ligg still, det är värd det i slutet. Jag önskar inten att få så många barn som ligger i gravar. När jag kommer att bli gravid kommer jag ligga med eller utan läkarens tillstånd.
    jag kan omöjligen ligga ner hela graviditeten, såklart om läkaren sedan ser att det är nödvändigt, eller om jag får ont osv. men jag har en 1 åring och en 6 åring som behöver sin mamma. Jag vill ta hand om min lilla tjej, inte bära henne såklart men att röra mig lite hemma. Jag gick i mina tidigare graviditeter till v.24 utan cerklage, så jag hoppas att med cerklage gå åtminstone några veckor mer, kanske med sängläge senare när jag kommer upp i veckorna. Nästa koll är 6 dec och jag är livrädd för hur det ser ut. Vilken vecka fick du cerklage nu sista gången när du förlorade din flicka?
  • Schäfer
    Thalis: hur är det med dig? Jobbar du fortfarande och cervix håller sig?

Lanie: usch så du får kämpa Hoppas verkligen att din kurator kan hjälpa dig!!! Lycka till i morgon!

Själv har jag nog ätit bricanyl nu varje dag i 2 veckor... Får så lätt sammandragningar, de gör visserligen inte ont men stressar så att jag inte vågar göra annat än ta bricanyl!
    Hur har ni det andra?
  • ISSEN

Hej! Jag hoppar in här med en fråga om jag får? Jag har precis plussat och är LIVRÄDD, har fått mina tidigare barn förtidigt v 30+6 och 26+2. För ett tag sen pratade jag med spec mvc som sa att det är viktigt att jag hör av mig såfort jag plussat för i v 10  sätter de cerklage isåfall, nu är det så att min senaste sk men var 6 Okt och var då ljusrosa och väldigt sparsam och endast 2 dagar , har börjat fundera på om det kunde ha vart en sk nid blödning? Isåfall är jag ju typ i v 8-9 vilket skulle betyda att det snart är försent för cerklage? Kan man sätta det senare än v 10??  Är så rädd för att det kommer vara försent och vill verkligen inte föda så tidigt igen!!

• Thalis
    Schäfer skrev 2010-11-30 11:17:53 följande:
    Thalis: hur är det med dig? Jobbar du fortfarande och cervix håller sig?

Lanie: usch så du får kämpa Hoppas verkligen att din kurator kan hjälpa dig!!! Lycka till i morgon!

Själv har jag nog ätit bricanyl nu varje dag i 2 veckor... Får så lätt sammandragningar, de gör visserligen inte ont men stressar så att jag inte vågar göra annat än ta bricanyl!
    Hur har ni det andra?
    Hej vännen!
    Usch dessa sd gör mig också galen!!! Men ta det lugnt och vila samt ta dina piller!

Jag, var hos läkaren igår! Blä fick träffa en underläkare jag aldri träffat förr och det kändes inte alls bra. Han mätte cervix och tyckte inte det han såg. Den var nämligen 1.5 cm, sprang för att hämta han som satte cerklaget, inte min vanliga läkare men någon jag kände sedan tidigare. Han mätte mellan 14-15mm, så han sjukskrev mig 2 veckor på fulltid och jag ska dit igen nästa måndag
    Men cerklaget håller sig på plats.
    Ordinationen är vila och bricanyl.
    Snart mamma- igen!!
  • Thalis
    ISSEN skrev 2010-11-30 12:41:20 följande:
    Hej! Jag hoppar in här med en fråga om jag får? Jag har precis plussat och är LIVRÄDD, har fått mina tidigare barn förtidigt v 30+6 och 26+2. För ett tag sen pratade jag med spec mvc som sa att det är viktigt att jag hör av mig såfort jag plussat för i v 10  sätter de cerklage isåfall, nu är det så att min senaste sk men var 6 Okt och var då ljusrosa och väldigt sparsam och endast 2 dagar , har börjat fundera på om det kunde ha vart en sk nid blödning? Isåfall är jag ju typ i v 8-9 vilket skulle betyda att det snart är försent för cerklage? Kan man sätta det senare än v 10??  Är så rädd för att det kommer vara försent och vill verkligen inte föda så tidigt igen!!
    Hej och välkommen!
    Har aldrig hört att de sätter cerklage så pass tidigt!
    Cerklage sätts efter 12 fulla veckor..... så nej, det är inte försent för dig snarare för tidigt!
    Snart mamma- igen!!
  • MiScHoOo
    Niinis skrev 2010-11-30 08:15:34 följande:
    jag kan omöjligen ligga ner hela graviditeten, såklart om läkaren sedan ser att det är nödvändigt, eller om jag får ont osv. men jag har en 1 åring och en 6 åring som behöver sin mamma. Jag vill ta hand om min lilla tjej, inte bära henne såklart men att röra mig lite hemma. Jag gick i mina tidigare graviditeter till v.24 utan cerklage, så jag hoppas att med cerklage gå åtminstone några veckor mer, kanske med sängläge senare när jag kommer upp i veckorna. Nästa koll är 6 dec och jag är livrädd för hur det ser ut. Vilken vecka fick du cerklage nu sista gången när du förlorade din flicka?
    jag var runt v. 14 och flickan kom v.20, men nu har jag abdominellt cerklage väntar bara på att bli gravid och chansen är stor till helgen, hehe får vi se om vi prickar rätt denna gången,,, Jag hoppas att allt ordnar sig för dig och att du slipper ligga men va försiktig
  • MiScHoOo
    ISSEN skrev 2010-11-30 12:41:20 följande:
    tror dem menade att när du är v. 10 att du kommer in för kontroll och sedan boka in dig på operation. läkaren bokade operationen till mig minst en månad innan