• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Trassel
    Vixan, med Gabriel som föddes i v22 så gick förlossningen när den väl satte igång igen så gick det på 40 min kanske. Med Sander så satte inte förlossningen igång från det att cerklaget klipptes ( det gjorde inte särskilt ont alls) i v 36 till 39+2 då det satte igång med att vattnet gick med ett knäpp.
    Det var exakt när sportradion körde sin jingel kl 19 och sen föddes Sander kl 03.39.
    Vi åkte in vid 21tiden men då hade jag inga värkar utan det var för att jag skulle få ett penicillindropp när vattnet hade gått var det bestämt. Vid 23.30tiden hade jag etablerade värkar och var fullt öppen ( de kollade inte det tidigare då de trodde att det skulle ta längre tid men det gick fort)  vid 01snåretnånting. Krystvärkar hade jag i två timmar men de klingade retfullt av så på slutet körde de på lite värkstimulerande dropp och då kom han på bara två-tre krystvärkar! Det var en bra förlossning på alla sätt och vis!

Fru Hellström, hej och välkommen hit! 
    Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • Saranh

Hej.
    Jag kanske inte riktigt passar in här men jag tänkte att jag kunde slänga ut en fråga iallafall. Jag har en 1 cm lång livmodertapp (alltså väldigt kort) och är i vecka 11 + 0. De på gyn säger att det inte finns något annat att göra än att vänta och se vad som händer. Men det verkar ju som om det är ganska många som får cerclage. Varför vill de inte sätta det på mig? Vet ni om det finns särsklida omständigheter som gör att man inte sätter det, till exempel att det ändå kommer gå åt skogen? Eller är det att livmodertappen redan är för kort? Jag vet verkligen ingenting om det här, så ni får ursäkta mina kanske lite dumma frågor.

• Lanie
    Saranh skrev 2011-04-20 18:01:44 följande:
    Hej.
    Jag kanske inte riktigt passar in här men jag tänkte att jag kunde slänga ut en fråga iallafall. Jag har en 1 cm lång livmodertapp (alltså väldigt kort) och är i vecka 11 + 0. De på gyn säger att det inte finns något annat att göra än att vänta och se vad som händer. Men det verkar ju som om det är ganska många som får cerclage. Varför vill de inte sätta det på mig? Vet ni om det finns särsklida omständigheter som gör att man inte sätter det, till exempel att det ändå kommer gå åt skogen? Eller är det att livmodertappen redan är för kort? Jag vet verkligen ingenting om det här, så ni får ursäkta mina kanske lite dumma frågor.
    hej! det var en väldans kort tapp du hade, har du gjort en konisering tidigare eller har du bara en kort tapp av naturen? oftast får man bara cerklage preventivt, alltså i v 13-15 om man tidigare har förlorat barn antingen i sent missfall eller förtidig födsel. man kan också få cerklage om man tidigare gjort ett väldigt stort ingrepp, tagit bort en stor del av tappen pga cellförändringar (konisering) det är egentligen inte tappens längd som avgör om det ska gå bra eller inte. flera här inne har från början haft lång tapp, säg 5-6 cm, men förkortas fort under graviditeten pga tyngden på bebis. andra kan ha en kort tapp utan att ha några problem. har du frågat varför de inte överväger cerklage på dig? det går ju o sätta cerklage senare i graviditeten, t ex om det skulle visa sig att du håller på o börja öppna dig, då sätts ett akut cerklage, men med det finns ju större risker att det inte håller. sen vet jag att vården inte gärna sätter cerklage hur som helst, då många anser att det inte hjälper. om du är orolig så tycker jag du ska kräva många kontroller under graviditeten, speciellt mellan v 16-25 då det är de mest kritiska veckorna... vet inte om du blivit så mkt klokare, men det finns inga enkla svar när det kommer till det här med cerklage... vill iaf bara önska dig lycka till!
  • SaraDK

Var hos bm idag. Är öppen 2,5-3 cm och tappen är 1,5 cm och mjuk...
    Föder troligtvis under de närmsta dygnen. Är i v. 39+3 idag, så det är absolut välkommet nu!
    Sååå spännande!!!

• MiScHoOo
    Saranh skrev 2011-04-20 18:01:44 följande:
    Hej.
    hej, jag var orolig också vid mina graviditeter. Jag ska förklara varför dem inte sätter in cerklage så tidigt, Eftersom riskt för missfall avtar efter v12 (missbildningsfoster) och barnet växer och det är under orolighets veckor. V 12-14 tror jag om jag inte ljuger sa läkaren är den lugna veckorna och då kan man sätta in cerklage. Ibland ett kort etapp också hållbar risken är värre om den är försvagad. Men har dem nekat dig helt och hållet cerklage? Dem kan sätta in ett annat cerklage som jag har som heter abdominell cerklage som troligtvis är starkare och dem kan sätta in det när man är gravid. lycka till
  • Saranh

Tack snälla ni för svar. Jag är sjukt orolig och känner efter hela tiden. Det är väldigt psykiskt påfrestande och jag har två missfall i ryggen (och två fina flickorHjärta) så jag är lite extra orolig. Läkaren kände på tappen och den var iallafall helt opåverkad utåt och jag ska tillbaka om två veckor och mäta. Det är iallafall väldigt snällt att ni tar er tid och svarar för det är ju mycket frågor som susar runt i huvudet, så TACK!!Skrattande

• Thalis
    Saranh skrev 2011-04-20 20:18:36 följande:
    Tack snälla ni för svar. Jag är sjukt orolig och känner efter hela tiden. Det är väldigt psykiskt påfrestande och jag har två missfall i ryggen (och två fina flickorHjärta) så jag är lite extra orolig. Läkaren kände på tappen och den var iallafall helt opåverkad utåt och jag ska tillbaka om två veckor och mäta. Det är iallafall väldigt snällt att ni tar er tid och svarar för det är ju mycket frågor som susar runt i huvudet, så TACK!!Skrattande
    Hej!Jag svarade dig i din tråd...
    Har du alltid haft så kort tapp?
    Mamma till A, A, A och V.
  • SaraDK

Har gått 5 veckor utan cerklage idag och bf imorgon...

Glad påsk allihopa!

• Lanie
    SaraDK skrev 2011-04-22 10:19:15 följande:

Glad påsk allihopa!

det är inte klokt egentligen! har du fått några känningar än? eller dröjer bebis på sig? typiskt om man går över tiden när man oroat sig hela graviditeten att bebis ska komma tidigt..

en liten påskbebis hade väl varit ett fint påskägg?

glad påsk på dig med!
  • Thalis
    SaraDK skrev 2011-04-22 10:19:15 följande:

Glad påsk allihopa!

Glad påsk till dig också!

GLAD PASK
    Mamma till A, A, A och V.