Saranh skrev 2011-04-20 18:01:44 följande:
Hej.
Jag kanske inte riktigt passar in här men jag tänkte att jag kunde slänga ut en fråga iallafall. Jag har en 1 cm lång livmodertapp (alltså väldigt kort) och är i vecka 11 + 0. De på gyn säger att det inte finns något annat att göra än att vänta och se vad som händer. Men det verkar ju som om det är ganska många som får cerclage. Varför vill de inte sätta det på mig? Vet ni om det finns särsklida omständigheter som gör att man inte sätter det, till exempel att det ändå kommer gå åt skogen? Eller är det att livmodertappen redan är för kort? Jag vet verkligen ingenting om det här, så ni får ursäkta mina kanske lite dumma frågor.
hej! det var en väldans kort tapp du hade, har du gjort en konisering tidigare eller har du bara en kort tapp av naturen? oftast får man bara cerklage preventivt, alltså i v 13-15 om man tidigare har förlorat barn antingen i sent missfall eller förtidig födsel. man kan också få cerklage om man tidigare gjort ett väldigt stort ingrepp, tagit bort en stor del av tappen pga cellförändringar (konisering) det är egentligen inte tappens längd som avgör om det ska gå bra eller inte. flera här inne har från början haft lång tapp, säg 5-6 cm, men förkortas fort under graviditeten pga tyngden på bebis. andra kan ha en kort tapp utan att ha några problem. har du frågat varför de inte överväger cerklage på dig? det går ju o sätta cerklage senare i graviditeten, t ex om det skulle visa sig att du håller på o börja öppna dig, då sätts ett akut cerklage, men med det finns ju större risker att det inte håller. sen vet jag att vården inte gärna sätter cerklage hur som helst, då många anser att det inte hjälper. om du är orolig så tycker jag du ska kräva många kontroller under graviditeten, speciellt mellan v 16-25 då det är de mest kritiska veckorna... vet inte om du blivit så mkt klokare, men det finns inga enkla svar när det kommer till det här med cerklage... vill iaf bara önska dig lycka till!