• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • ISSEN

Tänkte höra med er om ni minns hur era fosterrörelser var krin v 24? Jag tycker Flisan i min mage varit väldigt lugn igår och idag! Blir såklart en aning orolig då man bara känner ibland att hon typ hickar eller så, gjorde ul härom dagen och då låg hon med huvudet ner och de pratade om att det var ganska långt  ner men inget oroväckande, jag som vanligt blir orolig ändå! Går in i v 24 imorgon kanske är för att jag närmar mig v 26 som jag nojjar! Inte nog med det så väntar jag samtal från förlossningen för att min yngsta son har ev fått vattkoppor och jag har bara haft en prick som liten och läkarna då sa att de inte visste om det var vattkoppor..puh känns som det aldrig tar slut med elände! Mina sammandragningar har gett sig med hjälp av adalat och har endast några per dag nu! Känns skönt! Igår kollade vi cerklaget och det satt som förra veckan har inte glidit mer och tappen var runt 2 cm och helt stängd från båda hållen,det är väl ett gott tecken? är så himlans orolig för att föda snart! Men till v 30 bör jag väl med sängläge få gå till eller vad ror ni? Vet inte varför jag håller på att oroa mig så här mkt men antar att jag är i en sån period nu, jobbigt är det spec när allt ser ut som det ska och jag eg bara ska vara lycklig för det! 

• Lanie

issen: jag tycker det känns väldigt skönt o höra att sammandragningarna gett med sig o att cerklaget sitter bra o att tappen är stängd! väldigt positivt! så det här ska ju absolut kunna gå med så mkt vila du kan! jag har känt rörelser dagligen sen v 17 o i v 24 började de o bli väldigt tydliga o nu när jag passerat v 31 är det så mkt att jag har ont i magen... helt normalt att du är orolig, du har kommit så långt, men ändå är dessa veckor kritiska för man vill ju inte föda än.. o som du säger du har ju en vecka framför dig som du vill ta dig över o så vattkoppor på det! hoppas verkligen du inte blir smittad utan att du faktiskt hade vattkoppor när du var liten..  det är svårt o vara lycklig fast att allt ser bra ut! även om jag var trygg inne på sjukhuset så kunde jag inte vara lycklig för det är för mkt känslor o tankar som far fram o tillbaka.. det är först nu när jag kommit hem igen, passerat v 30 o det är soligt som jag faktiskt kan börja o glädja mig åt graviditeten!

• Niinis

nu har vi kommit hem med lille Julian! v.35 är han i idag, matsonden fick följa med hem och ett apne larm insisterade jag på att få med också. allt funkar bra än så länge, han är ju liten ,2,2kg men en liten tuffing Skrattande ska gå på en kort promenad utomhus nu i det fina vädret! Ha en glad påsk allihoppa och jag håller ALLA tummae för er som är gravida, allt ska gå bra för er med! vägen känns oändligt lång men till slut är man i mål ändå! kram

• FruHellström

har suttit febrilt o letat efter information om hur man ska leva med cerklage, men finns ju inget på nätet... 
    På Onsdag ska jag som sagt få cerklaget insatt och jag vill inte vänta tills då med att få svar på mina frågor :/
    Jag är en person som redan har svårt att sitta still, kommer jag bli beordrad sängläge automatiskt eller är det olika, finns det några bestämda "regler" om hur man ska leva fram till BF? Får man alltså inte ha sex tex? Lr varierar det från fall till fall?
    Tips på bra sida med info?
    Ska iaf pallra mig ut en liten sväng i solen nu, trots molvärk o en extrem gravidtrötthet.
    Glad Påsk o hoppas ni hade en bra natt på Blåkulla  

• vixan
    FruHellström skrev 2011-04-22 16:09:10 följande:
    har suttit febrilt o letat efter information om hur man ska leva med cerklage, men finns ju inget på nätet... 
    På Onsdag ska jag som sagt få cerklaget insatt och jag vill inte vänta tills då med att få svar på mina frågor :/
    Jag är en person som redan har svårt att sitta still, kommer jag bli beordrad sängläge automatiskt eller är det olika, finns det några bestämda "regler" om hur man ska leva fram till BF? Får man alltså inte ha sex tex? Lr varierar det från fall till fall?
    Tips på bra sida med info?
    Ska iaf pallra mig ut en liten sväng i solen nu, trots molvärk o en extrem gravidtrötthet.
    Glad Påsk o hoppas ni hade en bra natt på Blåkulla  
    Jag tror att det är individuellt. En del kan leva som vanligt och en del blir sängliggande. Jag har fråga min läkare men får liksom inget rakt svar. Tror att man kommer märka hur mycket man kan röra sig ganska så snabbt. Man ska nog röra sig mindre än vad man egentligen orkar.
  • Trassel
    Fru Hellström, jag har ruskigt svårt att sitta still också dessutom har jag ett jobb som kräver väldigt mycket av mej så jag blev sjukskriven direkt efter cerklaget och sedan resten av graviditeten. Jag fick förhållningorder om att ta det lugnt, dvs inte bära tungt ( inte mer än några kilo) inte lyfta, inte springa inte gå längre promenader, inte stressa inte på nått sätt anstränga mej fysiskt. Bad och sex rekommenderades inte heller pga av infektionsrisken ( det sitter ju ett bomullsband där och risken att det fastnar nått är större) Jag fick återkommande bakterier och käkade 4 omgångar med penicillin.
    Jag behövde inte vara sängliggande, med cerklaget förblev tappen oförändrad men så fort jag ansträngde mej det minsta så triggades sammandragningar gång så det var lätt att märka att jag inte klarade särskilt mycket. Cerklaget kan ju retar lite och dra igång sd.
    Det blev ett halvår med mycket tv, soffa och småpyssel. Tips är att ta fram sånt som är just småpyssel. Allt annat får du lägga på hyllan nu i några månader. Man klättrar ju på väggarna men det är det värt!
    Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • Lanie

niinis: julian är bedårande! skönt att ni fått komma hem!

fruhellström: tyvärr finns det ingen sida som kan ge dig de svaren du vill ha, för allt är individuellt o de svar du ev kommer o få av din läkare är inte skrivna i sten, skulle du fråga en annan läkare kan du vänta dig ett annat svar.. här är det eget sunt förnuft som får gälla o vad som du känner för att du orkar. vissa kan göra mer, medan andra inte kan göra det. många läkare har sagt till mig: lev som vanligt.. men sen när man frågar om träning, samliv, bad osv så ska man undvika det eller ta det väldigt försiktigt o vips så lever man inte som vanligt längre. för mig är vanligt att träna och röra på mig mkt, ha ett fungerande sexliv och jag älskar o bada.. så för mig finns det inget leva som vanligt, det blir till o leva med väldigt många restriktioner. sen kör jag med försiktighetsprincipen, som vixan säger, röra sig mindre än vad man kankse behöver o orkar. kommer du o gå på mkt kontroller sen så är ju de en indikator på hur cerklaget o tappen håller, mitt råd är ändå att försöka ta det så lugnt man kan tills man iaf passerat v 28-30, de mest kritiska veckorna...

jag trodde sexbiten skulle bli jobbig o avstå o den var det i början, men jag har haft så ont av cerklaget så det är liksom helt otänkbart att bara ens tänka tanken på sex.. jag har ju inte ens kunnat sitta på en stol sen v 13!