• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • FruHellström

Oj, tack för svar tjejer. Då blir det ungefär som jag tänkt mig då, blir till o åka o köpa hängmatta o böcker illa kvickt!
    Hörde ryktas om en rekordvarm sommar så att ligga o flåsa i en hängmatta känns ju legitimt ändå. 
    Kommer ju bli svårt som sagt att sitta still o bara "vara" men absolut är det värt det, men vetetusan om jag ger karln 3 barn som han sa att han ville ha, då får jag nippran antagligen

Är väldigt nervös inför Onsdagen nu, hatar dessutom att vakna upp efter en narkos. Sambon måste antagligen jobba så att vakna ensam känns sådär :/ Men det måste gå det med.
    Jag har funderat lite på det här med omgivningen med, vad säger folk, speciellt om man innan var en som höll igång mycket sas, har era vänner o bekanta haft "överseende" med att ni inte varit lika aktiva eller har det blivit mkt gilringar? Jag hatar dessa kommentarer i stil med ; Ja men så farligt kan det väl inte vara o lyfta lite,gå en promenad, hänga med ut en kväll. osv... 

• Lanie

fruhellström: tycker det låter väldigt härligt med hängmatta och en massa böcker. när jag blev inlagd började jag och sticka på en filt till bebis, 15 år sen jag stickade sist! har även köpt en massa grejer så jag skulle kunna scrappa ett album till vår lilla ängel, men har fått lägga det lite på is då jag inte kan sitta normalt.

de allra flesta har förstått att jag inte kan röra på mig alls. mina vänner har varit jättefina, kommit hem med fika och har jag blivit bjuden till de har de kommit och hämtat mig om inte sambon kunnat köra mig och så har de gjort soffan fri så jag ska kunna ligga ner. Tror alla varit väldigt förstående med tanke på vad vi gick igenom för ett år sen. den enda som kanske inte riktigt förstått är sambons farmor. hon frågade mig om jag inte var ute och gick nu när det började och bli så fint väder ute. då fick jag förklara för henne igen o hon bara "ja, men röra på sig behöver man ju göra" vad ska jag göra liksom? två dagar efter att hon hade sagt det blev jag inlagd. sen vet man ju inte vad folk säger när man inte är med, men jag har iaf inte fått några gliringar om att jag nojar för mkt. tror de flesta har nojat lika mkt som jag.

• vixan
    FruHellström skrev 2011-04-23 10:17:21 följande:
    Oj, tack för svar tjejer. Då blir det ungefär som jag tänkt mig då, blir till o åka o köpa hängmatta o böcker illa kvickt!
    Hörde ryktas om en rekordvarm sommar så att ligga o flåsa i en hängmatta känns ju legitimt ändå. 
    Kommer ju bli svårt som sagt att sitta still o bara "vara" men absolut är det värt det, men vetetusan om jag ger karln 3 barn som han sa att han ville ha, då får jag nippran antagligen

Är väldigt nervös inför Onsdagen nu, hatar dessutom att vakna upp efter en narkos. Sambon måste antagligen jobba så att vakna ensam känns sådär :/ Men det måste gå det med.
    Jag har funderat lite på det här med omgivningen med, vad säger folk, speciellt om man innan var en som höll igång mycket sas, har era vänner o bekanta haft "överseende" med att ni inte varit lika aktiva eller har det blivit mkt gilringar? Jag hatar dessa kommentarer i stil med ; Ja men så farligt kan det väl inte vara o lyfta lite,gå en promenad, hänga med ut en kväll. osv... 
    Här har du en till som är nervös inför onsdag. Vaknade imorse med värsta ångest. Förra gången jag fick cerklage tyckte jag att det kändes underbart att vakna upp från narkosen. Kände mig så lugn och harmonisk. Fick tablett för illamående innan jag somnade.

Folk runt om rking mig har väldigt svårt att förstå att jag kanske blir sängliggande eller måste ta det väldigt lugnt. De tror att jag kan komma hem och fika hos dem titt som tätt när jag blir sjukskriven. Så någon större förståelse har nog inte alla. Men jag hoppas att jag har fel och de har rätt så jag kan göra lite i sommar. Vill kunna lämna min dotter på dagis så hon slipper vara på dagis 6 på morgonen.
  • vixan

Hur hade ni som har cerklaget det innan OP? Jag känner mig ganska stark och orkar med en hel del nu som att putsa fönster och mocka till hästen. När började ni känna av sammandragningar och andra teckan på att ni ansträngt er för mycket?

• FruHellström
    vixan skrev 2011-04-24 14:50:48 följande:
    Här har du en till som är nervös inför onsdag. Vaknade imorse med värsta ångest. Förra gången jag fick cerklage tyckte jag att det kändes underbart att vakna upp från narkosen. Kände mig så lugn och harmonisk. Fick tablett för illamående innan jag somnade.

Folk runt om rking mig har väldigt svårt att förstå att jag kanske blir sängliggande eller måste ta det väldigt lugnt. De tror att jag kan komma hem och fika hos dem titt som tätt när jag blir sjukskriven. Så någon större förståelse har nog inte alla. Men jag hoppas att jag har fel och de har rätt så jag kan göra lite i sommar. Vill kunna lämna min dotter på dagis så hon slipper vara på dagis 6 på morgonen.
    det är det man är rädd för, att folk ska ta för givet att man bara kan lalla på som vanligt trots cerklaget, Återstår att se, man får vara tuff o säga ifrån helt enkelt om det blir för tungt.
    vixan skrev 2011-04-24 14:53:03 följande:
    Hur hade ni som har cerklaget det innan OP? Jag känner mig ganska stark och orkar med en hel del nu som att putsa fönster och mocka till hästen. När började ni känna av sammandragningar och andra teckan på att ni ansträngt er för mycket?
     jag känner redan att det bli jobbigt, speciellt om jag går för mkt, inga direkta sd, men lite irriterat på ngt vis, samtidigt försöker vi leva som vanligt, har precis varit o grillat vid havet o trots att jag fick sitta på en hård bänk i typ 2h va det riktigt mysigt o skönt med frisk  luft :)
  • Lanie

vixan: jag levde precis som vanligt innan op. iofs så tog jag det lugnare för jag var rätt nojig av mig, men jag hade inga sd eller något sånt.. jag undvek träning, men jag lagade mat, städade, handlade, jobbade.. precis som vanligt..

• vixan
    Lanie skrev 2011-04-24 22:16:52 följande:
    vixan: jag levde precis som vanligt innan op. iofs så tog jag det lugnare för jag var rätt nojig av mig, men jag hade inga sd eller något sånt.. jag undvek träning, men jag lagade mat, städade, handlade, jobbade.. precis som vanligt..
    När började du känna dig svagare?
  • Lanie
    vixan skrev 2011-04-24 22:39:13 följande:
    När började du känna dig svagare?
    vet inte.. men efter op så tog jag det ju jättelugnt.. låg i soffan i stort sett i fyra veckor.. efter de veckorna vågade jag väl o röra lite mer på mig.. o jag rörde väl aldrig så mkt på mig att jag fick ont, jag la alltid av innan. det var väl egentligen i v 25 på helgen där innan jag blev inlagd som jag kände av mer sammandragningar när jag rörde på mig.. o det är väl först nu som jag faktiskt känner hur svag jag är efter att ha varit sängliggande i fem veckor. jag trodde nog att jag skulle vara mer sängliggande än jag faktiskt har varit. för innan jag blev inlagd så lagade jag ju faktiskt mat de flesta dagarna. dock hade jag svårt o följa med och handla o gå längre sträckor utanför huset, men så länge jag varit i huset har jag inte känt mig svag utan mer att jag tagit det lugnt för att jag inte ska få ont.

jag har haft mest problem med och sitta. inte lika mkt med och stå upp...
  • Lanie

saradk: hur går det för dig? har det blivit bebis ännu eller har du gått över tiden?

• FruHellström

Usch, imorgon bitti 0700 är det uppställning på kk i Nyköping. Sambon kunde iaf köra nu, trots bokslut och massor med jobb. Känns bra.

Men, pratade just med min mamma, o sa det att ja, man får väl se om man kan röra sig så mkt i sommar nu, lr om man blir ordinerad liggläge, ja men det visar sig ju säger hon bara OCH, -Det där är ju jättevanligt!! Ehh, nä mamma, de är restriktiva med det, o så drog jag storyn om när bm sa att det va sånt man gjorde förr".
    Jaha, men va hette det där nu då? Då visste hon knappt vad det hette....
    Jag kanske överreagerar? Jag är inte den seom tkr synd om mig själv, men däremot har jag börjat lyssna på min kropp mer o mer, framförallt nu  Men har hon rätt i det hon säger, eller är det ytterligare ett tecken på hur rädd hon eg är?? Hur orolig ska man eg vara?