• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • FruHellström

Äntligen är det på plats, allt gick superbra så nu hoppas att liten i magen jäser en sisådär 26veckor till  
    Som sagt, olika förhållningsorder var vanligt sa två läkare, men de va iaf ense om att ta det lungt, inga tunga lyft, inget sex lr karbad på några veckor och mkt vila de närmsta dagarna. Fick komma hem redan igår så det va superskönt o få gotta ner sig i sin egen säng

Men det verkar som att jag ska kunna leva som vanligt men lyssna på kroppen

kram på er! 

• vixan

Mitt cerklage är ockås på plats. Själva cerklagesättningen gick bra men när de skulle söva mig sätt nålen fel så narkos och smärtstillande hamnade i vävnaden. Jag försökte säga till dem att det gjorde ont men de reagerade inte förrän de märkte att jag inte blev sömnig. Fick ligga över på grund av det. Det spännde rejält i magen igår men idag känns det bra. Skönt att vara hemma. Ska tillbaka den 3 maj på VUL.

Detta cerklaget sitter ni 1 cm högre upp än det gamla. Läkaren såg ärrvävnden efter det gamla cerklaget. Så nu har jag ett cerklage som sitter 1 cm nedanför toppen av livmodershalsen.

Frågade läkaren om han sydde i tappen vilket han inte gjorde.  

• vixan
    FruHellström skrev 2011-04-28 14:34:07 följande:
    Äntligen är det på plats, allt gick superbra så nu hoppas att liten i magen jäser en sisådär 26veckor till  
    Som sagt, olika förhållningsorder var vanligt sa två läkare, men de va iaf ense om att ta det lungt, inga tunga lyft, inget sex lr karbad på några veckor och mkt vila de närmsta dagarna. Fick komma hem redan igår så det va superskönt o få gotta ner sig i sin egen säng

Men det verkar som att jag ska kunna leva som vanligt men lyssna på kroppen

kram på er! 
    Jag fick inte putsa fönsterna, storstäda eller gå och shoppa en hel dag inte heller en hel dag. Det var ok att ta en promenad runt kvarteret och lämna dottern på dagis men det skulle vara mycket sängläge.
  • Lanie

härligt o höra att era cerklage är på plats o att det gått bra.. typiskt att det skulle bli ngt vajsing med narkosen vixan! men skönt o höra att du är okej nu! nu håller vi tummarna att resten oxå går bra!

• FruHellström

vixan,
    Ja men då e det väl ungefär samma restriktioner, fick dammsuga, men inte bära dammsugaren ungefär. Har legat framför tv:n idag, sjukt tråkigt faktiskt...redan :-P Men förhoppningsvis blir det bara några dar till.
    Illa att dom satt infarten fel :-O Men skönt att det gick bra.
    De hade ungefär 1cm att tråckla i om jag förstod rätt, det va "ganska så trångt" antar de menade att tappen var kort... heheh 
    Well, filmtips, boktips emottages tacksamt  

• vixan
    FruHellström skrev 2011-04-28 18:55:58 följande:
    vixan,
    Ja men då e det väl ungefär samma restriktioner, fick dammsuga, men inte bära dammsugaren ungefär. Har legat framför tv:n idag, sjukt tråkigt faktiskt...redan :-P Men förhoppningsvis blir det bara några dar till.
    Illa att dom satt infarten fel :-O Men skönt att det gick bra.
    De hade ungefär 1cm att tråckla i om jag förstod rätt, det va "ganska så trångt" antar de menade att tappen var kort... heheh 
    Well, filmtips, boktips emottages tacksamt  
    Jag har köpt Spiran och svärdet över 1000 sidor =). Den ska vara grymt bra men har som sagt inte börjat än. Jag har hittat en hamock/hängmatta på XXXluts. Har sagt till mannen att jag vill ha en sådan. Där finns myggnät och tak på den.
  • FruHellström

ahh, min förra graviditet så läste jag igenom grottbjörnens böckerna, lr iaf några av dem, kanske ska ta upp de o se hur dem slutar, heheh. XXXluts, hmm, vad är det? Hittade ingen hemsida? Finns det bara i malmö?
    Jag började lite på Mia Skäringers bok igår, men det gjorde så ont o skratta så jag spar den lite, sen Scar Tissue av Anthony Kiedis (red hot chili peppers sångare) har jag som mål o plöja igenom. Men som sagt, måste fixa hängmatta pronto! Hahah!

• FruHellström

men oj, vilken läcker, och absolut inte dyr!! Hmm, man kanske ska lura karln med på en road trip
    Tack! 

• Lanie

en hängmatta låter ju inte helt fel alltså.. kan bli många sköna stunder i den :)

sitter o funderar lite.. sex and the city boxen är ju ett härligt tidsfördriv, eller ngn annan serie som man kanske inte tittat på men som man skulle vilja se..det kan ju bli en regnig sommar o då är ju hängmattan inte så rolig :)