• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • MiScHoOo
    Lanie skrev 2011-05-15 12:37:02 följande:
    jobbigt för dig att du fått ont, men härligt att det ser lovande ut iaf! hoppas du kan börja o ta det lite lugnare så du inte behöver oroa dig mer än nödvändigt.

vad är innohep sprutor?
    snalmums skrev 2011-05-15 12:28:18 följande:
    halloj tjejer!

hoppas eran helg varit bra? själv har jag mest legat på soffan, igår hade vi kalas och åt lite smörgåstårta. det var riktigt gott faktiskt. (åt lite nu till lunch också) igår så satt jag lite kortare stunder. idag har jag tom dammsugat lite fy på mig, men kände mig ganska pigg fast jag borde ju inte dammsuga. fy på mig!!! i efterhand fick jag lite molande värk och la mig direkt på soffan och tog 2 alvedon vips nu är det borta och h*n ligger nu och buffar för fulla muggar. en riktigt livlig krabat i magen. v 25 idag (24+0) wiho börjar se ljuset i tunneln nu

imorgon väntar läkarbesök på spec mvc, koll på cerclaget. hoppas allt ser bra ut, sen hoppas jag på att få min rullstol i veckan så jag kan kanske komma ut litegrann utan att behöva anstränga mig alltför mkt. bara sitta och åka runt, det blir säkert bra!

ser att ni snackat lite sex här inne, jag har blivit strängt ordinerad att inte ha sex,bada,använda ob. ja det är bara att hålla ut, har hållt mig från att h*n simma in i ägget! vilken onödig info att veta va? hahaha
    helgen har varit finfin, men idag är jag helt slut! känner mig nästan bakis. tror jag var uppe för länge i natt o att jag grejade lite för mkt igår med matlagning och städning. Idag blir det soffan hela dagen! nu skulle jag vilja ha lite smörgåstårta jag också. tom så jag känner mig bakishungrig.. o vad härligt att du börjar o se ett ljus någonstans!

ska också på koll imorgon, ska kolla cerklaget, göra tul o planera in borttagandet av cerklaget!

väldigt onödig info, men ack så roligt!
    Ja... men jag har svårt att slappna av, har madrömmar varje natt och det hemskaste var idag att jag drömde när min mage var stenhård och drömde att jag redan hade det beskymmret. Väldigt jobbigt. Jag är inte glad att jag är gravid, inte än i alla fall. Andra människor är rädda fram till v 12 och jag tycker livet är underbart till v 12.

Innohep sprutor är blodförtunnande, det tar man så man inte moderkakan lossnar. bättre för blodöverföringen till barnet och bra för vilande så man inte får propp. Har inte du någon slags blodförtunnande?
  • Lanie
    MiScHoOo skrev 2011-05-15 14:31:15 följande:
    Ja... men jag har svårt att slappna av, har madrömmar varje natt och det hemskaste var idag att jag drömde när min mage var stenhård och drömde att jag redan hade det beskymmret. Väldigt jobbigt. Jag är inte glad att jag är gravid, inte än i alla fall. Andra människor är rädda fram till v 12 och jag tycker livet är underbart till v 12.

Innohep sprutor är blodförtunnande, det tar man så man inte moderkakan lossnar. bättre för blodöverföringen till barnet och bra för vilande så man inte får propp. Har inte du någon slags blodförtunnande?
    jag var inte heller glad när jag blev gravid igen. eller jag var glad över pluset, att vi hade kommit så långt, men allt annat var ångest. för de flesta är det ångest o oro fram till v 12, för mig blev det fram till v 24, sen blev inlagd o då fortsatte oron.. den släppte inte alls förrän efter v 30.. nu har det mer gått över till en normal oro. nu är jag inte längre orolig över att bebis ska komma för tidigt, nu är det mer om ngt ska gå fel under förlossningen eller om bebis på ngt vis är sjukt.. det är mkt oro o det är klokt att försöka få bort så mkt oro man bara kan. som sjukskrivning i ditt fall, kanske skulle få dig lite lugnare även om du fortfarande kommer o känna oro..

nej, hat inte fått ngt blodförtunnande alls, inte ens när jag låg inne på sjukhuset med sängläge. de pratade om det i början, men det blev aldrig aktuellt.. så det är väl därför jag inte visste vad det var för ngt, men nu vet jag! :)
  • MiScHoOo
    Lanie skrev 2011-05-15 15:07:27 följande:
    jag var inte heller glad när jag blev gravid igen. eller jag var glad över pluset, att vi hade kommit så långt, men allt annat var ångest. för de flesta är det ångest o oro fram till v 12, för mig blev det fram till v 24, sen blev inlagd o då fortsatte oron.. den släppte inte alls förrän efter v 30.. nu har det mer gått över till en normal oro. nu är jag inte längre orolig över att bebis ska komma för tidigt, nu är det mer om ngt ska gå fel under förlossningen eller om bebis på ngt vis är sjukt.. det är mkt oro o det är klokt att försöka få bort så mkt oro man bara kan. som sjukskrivning i ditt fall, kanske skulle få dig lite lugnare även om du fortfarande kommer o känna oro..

nej, hat inte fått ngt blodförtunnande alls, inte ens när jag låg inne på sjukhuset med sängläge. de pratade om det i början, men det blev aldrig aktuellt.. så det är väl därför jag inte visste vad det var för ngt, men nu vet jag! :)
    oron försvinner som du sa aldrig. jag är rädd att lida av hyperemesis denna grav. också. min illamående ökar för varje dag, tillåter mig inte kräka men det är skit jobbigt. Konstigt att du inte fått blodförtunnande, trodde alla läkare gav för förebyggande, så helt fel jag hade...
  • Lanie
    MiScHoOo skrev 2011-05-15 19:28:15 följande:
    oron försvinner som du sa aldrig. jag är rädd att lida av hyperemesis denna grav. också. min illamående ökar för varje dag, tillåter mig inte kräka men det är skit jobbigt. Konstigt att du inte fått blodförtunnande, trodde alla läkare gav för förebyggande, så helt fel jag hade...
    eftersom vi inte proppar i släkten o att jag ändå fick gå upp på toa, duscha o sånt, o hade även en sjukgymnast som visade mig lite övningar jag kunde göra i sängen så valde de att inte ge mig ngt.. o jag har ju klarat mig bra än så länge. låter väldigt jobbigt med illamåendet...
  • MiScHoOo
    Lanie skrev 2011-05-15 19:35:36 följande:
    eftersom vi inte proppar i släkten o att jag ändå fick gå upp på toa, duscha o sånt, o hade även en sjukgymnast som visade mig lite övningar jag kunde göra i sängen så valde de att inte ge mig ngt.. o jag har ju klarat mig bra än så länge. låter väldigt jobbigt med illamåendet...
    bra att du fick övningar, jag fick inga. min pappa gick bort i hjärtinfarkt bara 44år, kanske därför jag fick det utöver de jaf sa också.

Jag vill inte bli inlagd, jag kommer att kämpa
  • snalmums

godmorgon tjejer!

nyss hemkommen från veckans kontrollGlad allt såg bra ut, inget oförändrat och idag konstaterade läkaren att om man inte satt in det akuta cerclaget hade jag förmodligen fött och förlorat ytterliggare en bebis till. är så gudarnas glad att dom satte cerclaget även om det fanns risker med det. nu hoppades läkaren på att allt skulle hålla några veckor till och att inga värkar sätter igång. nu ska jag ta det lugnt några veckor till sedan tyckte läkaren jag skulle börja röra mig mer och så. vilken tur att jag inte lyssnade på andra läkaren som sa åt mig att leva som vanligt och promenera lite smått. icke, jag har istället valt att ligga/sitta för det mesta och inte göra allt för mycket.

åhh jag längtar mer och mer efter våran lilla bebis nu...

lanie: sorry för den onödiga informationen, hoppas det går bra för dig idag på kontrollenSkrattande

bf 3 september
  • vixan
    snalmums skrev 2011-05-16 09:50:07 följande:
    godmorgon tjejer!

nyss hemkommen från veckans kontrollGlad allt såg bra ut, inget oförändrat och idag konstaterade läkaren att om man inte satt in det akuta cerclaget hade jag förmodligen fött och förlorat ytterliggare en bebis till. är så gudarnas glad att dom satte cerclaget även om det fanns risker med det. nu hoppades läkaren på att allt skulle hålla några veckor till och att inga värkar sätter igång. nu ska jag ta det lugnt några veckor till sedan tyckte läkaren jag skulle börja röra mig mer och så. vilken tur att jag inte lyssnade på andra läkaren som sa åt mig att leva som vanligt och promenera lite smått. icke, jag har istället valt att ligga/sitta för det mesta och inte göra allt för mycket.

lanie: sorry för den onödiga informationen, hoppas det går bra för dig idag på kontrollenSkrattande
    Härligt att höra! Ska på kontroll nästa tisdag liksom så långt dit.
  • FruHellström
    snalmums skrev 2011-05-16 09:50:07 följande:
    godmorgon tjejer!

Skönt att höra!
    Hur ofta går ni på koller? jag har ju min första koll den 24e maj, en månad efter det sattes ungefär.  Men hoppas de har koll oftare efter det. Längtar massor nu efter den lilla, känner mer o mer hur det sparkar o buffas därinnne O jag börjar bli stoooor :O Vet inte vart detta kommer sluta, går in i v17 på Onsdag o magen känns redan enorm, foglossningen börjar komma så smått med... Va på markand igår med familjen, mamma tyckte dom skulle ge mig en rullstol för jag gick så illa/sakta, vad svarar man på det :-O
  • Lanie

snalmums: härligt o höra att allt såg fint ut o att läkaren är positiv o att du lyssnade på din egen kropp om att ta det lugnt o inte gick blint efter vad läkaren hade sagt till dig..

fruhellström: skulle också vilja gå på marknad.. sambon brukar sucka lite åt mig också när vi går o jag hela tiden får säga till honom att sakta ner.. men hans suck är mer av kärleksfullt uttryck. han förstår att jag har svårare o röra på mig nu, han ser ju att jag blivit större.

har också kommit hem från läkaren nu. Bebis skattas att väga drygt 2,7 kg. Dock hade läkaren svårt o hitta tappen, vilket tydligen är ett tecken på att tappen har förkortats. hon fick den iaf till 17 mm, så även om jag gjort ganska mkt den senaste tiden så har den ju inte blivit så mkt kortare. cerklaget satt iaf bra. Är nu planerad att ta bort cerklaget 31 maj.. får sikta in mig på att komma dit.. jag börjar o känna mig väldigt nervös nu faktiskt. inte så mkt inför förlossningen, utan allt som kommer efter förlossningen.. hur ska vi klara av o ta hand om en bebis liksom? :)

• FruHellström
    Lanie skrev 2011-05-16 12:39:02 följande:
    snalmums: härligt o höra att allt såg fint ut o att läkaren är positiv o att du lyssnade på din egen kropp om att ta det lugnt o inte gick blint efter vad läkaren hade sagt till dig..

fruhellström: skulle också vilja gå på marknad.. sambon brukar sucka lite åt mig också när vi går o jag hela tiden får säga till honom att sakta ner.. men hans suck är mer av kärleksfullt uttryck. han förstår att jag har svårare o röra på mig nu, han ser ju att jag blivit större.

har också kommit hem från läkaren nu. Bebis skattas att väga drygt 2,7 kg. Dock hade läkaren svårt o hitta tappen, vilket tydligen är ett tecken på att tappen har förkortats. hon fick den iaf till 17 mm, så även om jag gjort ganska mkt den senaste tiden så har den ju inte blivit så mkt kortare. cerklaget satt iaf bra. Är nu planerad att ta bort cerklaget 31 maj.. får sikta in mig på att komma dit.. jag börjar o känna mig väldigt nervös nu faktiskt. inte så mkt inför förlossningen, utan allt som kommer efter förlossningen.. hur ska vi klara av o ta hand om en bebis liksom? :)
    Oj, vilken bamsing Snart dags ju! Det är supernervöst här med, va hos några vänner igår på middag. Och de har en 1årig tös, det är ju nästan som en bebis oxå, hon tultade runt där man blir ju alldeles varm i hjärtat, så söt att man svimmar o längtar ännu mer!!! Samtidigt, vilket passande hela tiden, hahah!

Nu måste jag göra mig i ordning, ska med sonen o exet till sjukhuset, hoppas han med är lite förstående mot att jag inte är så snabb, fantastiskt skönt att det aldrig har varit ngt större strul mellan oss o att vi i stort sett är som vilka vänner som helst!